Politica

Transportul Public Gratuit pentru Toti Clujenii – CITESTE si GANDESTE!

Lansez astazi spre dezbatere catre toti cetatenii acestui oras primul meu proiect de candidat independent la Consiliul Local Cluj. Sunt convins ca este un proiect perfectibil, astept pareri de orice fel, sper cat mai constructive, si sunt mandru ca va propun un document cum niciun consilier local nu a mai propus in ultimii ani. E trist ca un cetatean oarecare isi da silinta sa caute solutii si proiecte pentru comunitatea sa, iar consilierii locali alesi dorm bine mersi in scaunele lor. 

E un proiect indraznet, va avertizez, dar l-am scris cu inima curata, incercand sa pun in el si emotie, dar si cifre. E un proiect pentru cei saraci si cei bogati, pentru cei tineri si cei varstnici, e un proiect ce ne poate apropia mai mult si ne poate ajuta sa fim cu adevarat o comunitate.

Va rog sa cititi pana la capat aceste randuri si sa va ganditi la ele.

 

“Transport public gratuit pentru TOTI clujenii”

 

Este o idee europeană, generoasă pentru toate categoriile sociale, care arată respect pentru toți plătitorii de impozite din Cluj-Napoca

E vremea ca cei ce sustin orasul cu munca si banii lor sa fie si apreciati. Iar partea cea mai frumoasă a ideii este că orașul își permite asta.

 

Proiectul “Transportul Public Gratuit pentru Toti Clujenii” nu e o utopie, ci o realitate necesara pe care, odata inteleasa ca semnificatii, o putem pune in aplicare pe data si, într-o dimineață frumoasă, ne putem trezi într-un oraș mai civilizat, mai fain, mai deschis la interior pentru locuitorii sai, mai deschis la exterior pentru turisti.

Nu e o idee in premiera, deja se întâmplă în Livigno (Italia), in Tallinn (Estonia), in Glowno, Otmuchów, Bełchatów (Polonia).

Un astfel de proiect este destinat Clujului Fresh, celor care se trezesc in fiecare dimineata pentru a se pregăti să meargă la un job care le asigură bunăstare economică și împlinire profesională, însă care sunt nemulțumiți de cadrul urbanistic oferit de acest Cluj-Napoca gri, adormit de indiferența primarului și a consilierilor locali.

Va cer ajutorul sa evaluam impreuna, cetateni ai acestui oras, un proiect indraznet, dar foarte usor de implementat, care sa ne scoata din ideea de “urbe” si sa ne duca spre cea de “Oras Deschis”.

 

Cine suntem – cu bune si cu rele

 

– Conform recensământului efectuat în 2011, populația municipiului Cluj-Napoca se ridică la 324.576 de locuitori

Cluj-Napoca e un oras bogat. Bugetul pe 2015 este de 1.181.270.000 lei (peste 263 de milioane de euro)

– Conform estimarilor oficiale, in cele 6 universitati clujene invata peste 80 000 de studenti. Previziunile arata ca acest numar nu va scadea sub 70 000 in urmatorii 8 ani.

– Peste 75 la suta din acesti studenti nu au buletin de Cluj. Legea nu ii mai obliga sa isi faca “flotant”. Pastrandu-si buletinele “de origine”,  ei platesc impozite in orasele de resedinta, nu in Cluj-Napoca.

– Din cei 75-80 de mii de absolventi ai fiecarui an, o foarte mare parte raman in Cluj, chiar daca ei sunt nascuti in judetele invecinate. Raman la Cluj si contribuie la dezvoltarea orasului. Clujul reprezinta o sansa mai solida pentru a-si intemeia o cariera si o familie. De foarte multe ori, acesti “clujeni noi” nu isi fac buletin de Cluj decat atunci cand se casatoresc sau din motive tehnice (un credit la banca). 

– Cluj-Napoca este un pol strategic pentru industria IT: peste 11 000 de clujeni sunt angrenati in aceasta industrie solida si cu mari perspective

– 57 000 de clujeni varstnici beneficiaza deja de gratuitate totala la transportul public in comun, pe baza unor subventii anuale ce depasesc 35 de milioane de lei pe an.

– 10 000 de clujeni figureaza in evidentele AJOFM ca someri. Toti acesti someri beneficiaza deja de subventii totale la transportul in comun, ca si pensionarii.

in total, 100.000 de clujeni au gratuitate/reducere la CTP. Datele despre cei care beneficiaza deja de reduceri si gratuitati la Cluj sunt impresionante. Aproximativ 85.000 de persoane calatoresc cu mijloacele de transport ale CTP gratuit, in marea lor majoritate pensionari, dar si studenti, deportati, stramutati, veterani, persoane cu handicap si insotitorii lor sau someri. Alti 15.000 de oameni au dreptul la reduceri, fie ca sunt elevi, studenti la “taxa”, doctoranzi sau donatori de sange. Asta e foarte bine, inseamna ca nu trebuie sa ne temem de pasul total.

– Clujul este unul dintre cele mai scumpe orase din tara

Chiar daca este al doilea oras ca marime, dupa Bucuresti, Clujul ocupa abia locul 5 in ceea ce priveste nivelul de trai (sursa: Institutul National de Statistica).

– Cluj-Napoca are o strategie de stimulare a turismului jalnica. Nu suntem in stare ca oras sa aducem anual nici macar 85 000 de turisti straini in vizita la noi.

– Cluj-Napoca este cel mai aglomerat oras din Transilvania din punctul de vedere al traficului.

– In acest oras, peste 90 000 de persoane fizice platesc taxe pentru masinile lor. Locuri de parcare sunt doar 45 000 (din care circa 4500 in centru). Dacă ar fi să luăm doar persoanele fizice, inseamna că deja sunt catre doua masini pe un loc de parcare. 

– Dupa ce ca sunt putine, locurile de parcare din centru sunt si foarte ieftine. In mod evident, un pret mic pe ora ii face pe toti clujenii sa isi foloseasca din comoditate masina pentru treburile curente. Ceea ce creeaza aglomeratie, haos si noxe. In plus, incompetenta Politiei Locale si maniera slaba in care actioneaza, fiindca nu fac ordine si nu amendeaza, ii fac pe toti clujenii sa stie ca “tot gasesc in centru pe undeva un loc de parcare”. Este si motivul pentru care gasim mii de masini parcate in timpul zilei pe trotuare, spatii verzi, pe spatiul urban.

– Primaria cheltuie deja 7.000.000 lei pe an în vederea acordarii subventiei pe mijloacele de transport în comun studenților posesori ai unuia dintre cele patru carduri: StudCard, ISIC Student, Euro<26 Student și OMNIPASS. Aceste organizatii-capusaStudcard si Omnipass – sunt niste escrocherii cu staif prin care niste “baieti destepti” isi trag bani seriosi de pe spatele studentilor “vanzandu-le” o gratuitate deja existenta.

– Astazi, toti clujenii care muncesc in acest oras trebuie sa plateasca bilet pe CTP. Pentru impozitele platite fara intarziere, clujenii care muncesc NU primesc niciun fel de rasplata din partea orasului, chiar daca din banii celor care muncesc se aloca zeci de milioane de euro pentru gratuitati la pensionari si studenti sau la subventia pentru pretul gigacaloriei.

 

 

Cum punem in aplicare proiectul?

 

 

– prin decizia Consiliului Local al orasului, reprezentat de cei pe care NOI i-am ales

 

vor beneficia de gratuitate toti cei care au buletin de Cluj. Un semn de mandrie locala, dar si o gestiune corecta a banilor in favoarea tuturor celor ce platesc taxe in acest oras, fara discriminari de genul “varsta” sau “educatie”.

 

– cu buletinul de Cluj, fiecare cetatean va primi un “card verde” care ii va oferi acces total pe toate mijloacele de transport in comun din Cluj-Napoca. Acest card va fi nominal si va tine loc de bilet, pentru eventuale verificari. Eliberarea cardului verde se face o data pe an, contra unei sume de 5 euro, taxa anuala de management care va completa exercitiul financiar necesar pentru aceasta gratuitate si care va responsabiliza cetateanul vizavi de acest efort pe care il face orasul Cluj-Napoca pentru el.

Desigur, vor fi carcotasi care vor comenta si nu vor intelege de ce trebuie sa plateasca 5 euro pe an, daca e gratuit. Raspundem astfel: cu 5 euro pe an, primesti 330 de euro gratuitate. Dar cei 5 euro sunt absolut necesari pentru bugetarea unor operatiuni tehnice. La Tallinn (Estonia), exista aceeasi idee cu “cardul verde” si lucrurile functioneaza perfect.

 

cetatenii din afara Clujului vor plati in continuare bilet de autobuz, acest lucru permitandu-ne sa folosim corect si sistemul de ticketing modern ce urmeaza sa fie implementat.

 

– ca un gest de reverenta din partea orasului pentru turistii care ajung la Cluj pe calea aerului, drumul de la Aeroport spre oras va fi gratuit timp de 3 ore de la aterizare pentru toti calatorii care prezinta biletul de imbarcare

 

pentru stimularea turismului local, toate hotelurile, cafenelele, barurile si restaurantele din Cluj vor primi carduri de transport gratuit pentru o zi, inseriate, ce vor fi oferite “din partea casei” pentru clientii care se cazeaza, mananca, beau sau folosesc serviciile de ospitalitate din orasul nostru.

 

– CTP va avea voie sa negocieze cu marii angajatori sau marile companii ale Clujului (ex. Polus, Iulius, Emerson) linii “sponsorizate” pentru a stimula mediul local economic

 

– transferam catre CTP toate locurile de parcare cu plata din Centru si marim substantial tariful orar: vrei sa parchezi in centru, platesti pentru asta! Cu banii rezultati, acoperim o parte semnificativa din costurile de gratuitate pentru transportul celor multi!

 

 

Ce rezolvam daca dam gratuit transportul public pentru toti clujenii?

 

garantam mobilitate sporita clujenilor cu venituri mici si foarte mici pentru care ideea de a plati 125 de lei pe luna pentru a ajunge la munca dintr-un cartier marginas spre cealalta periferie constituie un mare impediment. O tanara de 23 de ani ce locuieste in Manastur si nu gaseste de munca la Polus, de exemplu, nu-si poate cauta un job ca vanzatoare la Iulius fiindca ar trebui sa plateasca 10 la suta din salariu pe abonamentul CTP. Un muncitor ce ar avea o sansa mare de angajare pe platforma CUG se va gandi de doua ori daca merita sa dea banii pe un abonament lunar ca sa schimbe 3 mijloace de transport in comun pana acolo.

 

protectie sociala pentru cei cu venituri mici. Un clujean cu un salariu mediu net de 1000 de lei plateste 125 de lei pe luna pentru un abonament CTP pe toate liniile. Adica 12,5 la suta din salariul lui se duce pe acest serviciu public pentru ca el sa ajunga la munca. Daca nu l-ar plati, ar avea 125 de lei in plus pentru traiul zilnic. Si ar fi mai bine pentru el.

 

sprijin pentru imbunatatirea vietii clasei medii. Un clujean din clasa medie cu un salariu mediu de 1600-1800 lei va avea si el in buzunar 125 de lei in plus, adica echivalentul a 13 tichete de masa, o treime de luna beneficiu real pentru propria sa existenta.

 

– economiile facute pentru buzunarul clujenilor, prin faptul ca ii scutim de plata transportului public, se vor duce spre achizitia de bunuri si servicii in interiorul orasului Cluj-Napoca, stimuland economia locala.

 

– cresterea semnificativa a tarifului pe ora la parcarile din centru ii va face pe “plimbaretii comozi” ai Clujului sa se gandeasca de 3 ori inainte de a lua masina pentru a face “o tura in centru”. Ca in toate orasele mari ale lumii, daca vrei sa parchezi in centru, platesti pretul. Astfel, un pret “sperietoare” pentru parcarile din centru ii va stimula pe multi clujeni sa foloseasca transportul in comun gratuit

 

– FOARTE IMPORTANT: cresterea simtitoare a numarului de platitori de taxe la bugetul local. “Flotantii” Clujului sau cei care din comoditate, desi locuiesc de ani de zile la Cluj, nu si-au facut buletin de Cluj vor fi stimulati sa o faca tocmai pentru ca buletinul de Cluj este conditie obligatorie pentru aceasta gratuitate. Odata ce ai buletin de Cluj, vei plati aici taxele, nu mai e loc de intors. Castigi si tu, ca cetatean al Clujului, castiga si Clujul din taxele tale un buget semnificativ mai mare anul viitor.

 

– decongestionarea simtitoare a traficului din centru si din cartiere: avand in vedere precedentele din orase care au deja sistemul de transport public gratuit implementat precum Tallinn (Estonia), cel putin 10 la suta dintre clujeni vor renunta in primul an sa mai foloseasca masina zilnic pentru treburile curente si vor apela la mijloacele de transport in comun.

 

– imbunatatirea calitatii aerului, mai putine noxe, mai putin zgomot, mai mult spatiu urban, mai multa sanatate pentru locuitorii orasului

 

– creste presiunea pe implementarea sistemului de bike sharing si, in general, pe educarea publicului pentru folosirea bicicletelor ca mijloc alternativ de transport. Un oras cu mai multe biciclete e deja un oras occidental!

 

– creste coeficientul de optimizare a “costului pe scaun”. Banii vor fi mai bine cheltuiti. Cu un trafic crescut de calatori nu vom mai avea situatii ca cele din prezent, cand garnituri intregi de troleu sau tramvai circula la multe ore cu circa 5 calatori. Orice optimizare de pret inseamna un plus pentru acest proiect.

 

Avem bani pentru transport gratuit catre TOTI ? 

DA! Citeste atent ca sa intelegi!

 

Asa cum spuneam, Cluj-Napoca este un oras bogat, cu peste 1,1 miliarde lei buget, dar ai carui bani sunt gestionati prost.

 

În mod normal, cifra de afaceri a Companiei de Transport Public din Cluj Napoca este de aproximativ 23 milioane de euro/an, dar bugetul real de funcționare este putin mai scazut. Spre 20 de milioane de euro. Cam 7,6 % din bugetul orașului. 

 

Dar costurile de 8-10 milioane de euro pe an din totalul de 20 de milioane SUNT DEJA SUBVENTIONATE de noi, cetatenii, prin decizia Primarului si a Consiliului Local Cluj care au decis sa dea gratuitate la transportul in comun catre pensionari si studenti.

E foarte bine! Dar hai sa oferim TUTUROR acest respect: tineri sau varstnici, muncitori sau someri, clasa cu venituri mici sau medii!

 

Practic, dragi clujeni, noi am facut deja jumatate din drumul spre gratuitatea totala. Haideti sa facem si cealalta jumatate!

 

Ne lipsesc inca 10 milioane de euro. De unde ii luam? Tot din bugetul local si in mod specific dintr-un loc unde sunt prost folositi: de la subventia gigacaloriei. 

 

Primarul si Consiliul local cheltuie anual 8 milioane de euro pe subventia la gigacalorie – o masura de care nu stim cati clujeni beneficiaza fiindca politicienii Clujului flutura cifre la intamplare, tinand la secret cifrele adevarate. Cert este ca multi clujeni racordati la regia Autonoma de Termoficare ingheata in locuintele lor. Acesti bani aruncati aiurea pe geam pot completa bugetul necesar sustinerii gratuitatii pentru toti clujenii care doresc sa foloseasca transportul in comun. 

 

Ne mai trebuie 2 milioane de euro. 

 

Unul il vom vom obtine din gestiunea locurilor de parcare aflate in Centru. 4500 de parcari. In acest moment, gestiunea lor este data unui serviciu din primarie, adica pe mana unor functionari birocrati. Gestiunea locurilor de parcare din centru poate fi transferată instituțional Companiei de Transport Public din Cluj Napoca, care e societate subordonata primariei si astfel CTP poate sa optimizeze veniturile generate de această activitate in mod profesionist, pe criterii corecte, fara suspiciuni de coruptie. 

 

Prin gestionarea corecta a locurilor de parcare si cresterea substantiala a tarifelor la parcarile din centru, se pot obtine 1,1 milioane de euro, suficienti cat sa acopere restul din bugetul necesar transportului gratuit in comun pentru toti clujenii.

 

Restul de un milion de euro necesari completarii totale a bugetului pentru gratuitate se poate obtine din serviciile de publicitate pe care CTP le poate presta pentru agentii economici. Numai din vanzarea cu 10 euro pe zi a expunerii de reclama pe trolee sau autobuze, se pot obtine venituri anuale de 750 000 de euro din cele peste 200 de autobuze, trolee si tramvaie ce exista in parcul auto al CTP. 

Proiecte de publicitate indoor si proiecte speciale de genul vanzarii de reclame in statiile CTP pot dubla aceasta suma.

 

 

Obiectii. Cum le trecem?

 

 

Unii vor avea obiectii. Si temeri. Sa le trecem in revista:

 

– “e o masura populista”. Transportul gratuit DOAR pentru pensionari si studenti e o masura populista si discriminatorie. Ea exista deja, deci deja traim si aplicam si finantam o masura populista. Putem sa o transformam intr-o VIZIUNE, facandu-i si pe cei care trudesc la bunastarea acestui oras si care platesc impozite sa se simta “premiati” pentru efortul lor. 

 

“o sa creasca traficul de persoane ce folosesc si CTP nu o sa aiba destule masini sa ne duca”. O frica fara temei. Traficul de persoane va creste ca numar cu 10 la suta in primul an. CTP are in acest moment un Coeficient de Utilizare Parc de 65 la suta, procent mediu pentru toate cele 3 componente (Tramvai, Autobuz, Troleibuz). Asadar, mai avem loc destul pentru a atinge procentul de presiune de 100%.

 

– “bogatii nu vor renunta la masini”. Posibil, dar vor renunta, datorita parcarilor de centru semnificativ scumpite, toti cei care pot foarte bine sa calatoreasca in siguranta si cu mijloacele de transport in comun. Invers, ne dorim cat mai multi bogati care sa plateasca parcari foarte scumpe in centru. Asta inseamna ca CTP va castiga si mai multi bani ca sa sustina gratuitatea pentru cei multi.

 

 

Incheiere

 

 

Chiar dacă nu doctrina politica este laitmotivul transportului public gratuit, o astfel de viziune poate fi susținută și de cei de stanga, care ar fi de acord cu diminuarea traficului in oras ca mijloc de diminuare a emisiilor de carbon, dar și ca o măsură de protecție socială foarte bună, iar pentru cei de dreapta o asemenea subventie inseamna creșterea mobilității urbane care, în orice comunitate occidentală, a dus și la creșterea numărului locurilor de muncă și încurajarea investițiilor locale. 

 

Acest proiect va este propus, dragi clujeni, in contextul urban pe care il stiti, zdruncinat de clasa politică locală în ultimii ani, prin acte de corupție.

Cu un asemenea proiect, inteles si acceptat de noi, administrația clujeană ofera o sursă de încredere pentru un nou parteneriat cu cetatenii orasului. 

Cu siguranță că resurse financiare pentru acest buget există, însă în ultimii ani, pentru politicienii din toate partidele sau alianțele politice, corupția a fost prioritatea numărul unu

Dar prioritatea trebuie sa fie oferirea unor condiții de viață decente clujenilor. Tuturor clujenilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *