In vizor

Transportatorii clujeni, afectati de interdictiile impuse recent de Franta si Belgia

De aproximativ doua luni, soferii camioanelor care se afla in cele doua tari la sfarsit de saptamana nu mai au voie sa doarma in perioada de repaus saptamanal in masina. Unii au ales sa evite aceste tari in zilele cu pricina, altii iau in calcul cheltuieli suplimentare pentru cazare, insa cu totii sunt afectati si se asteapta la pierderi financiare importante.

Belgia si Franta au implementat masuri impotriva efectuarii perioadei de repaus saptamanal normala in cabina vehiculului. Amenzile nu sunt deloc de neglijat. Cei care incalca reglementarea in Belgia risca sanctiuni care pot ajunge la 1.800 de euro, in timp ce in Franta soferii sunt amenintati de un adevarat cosmar: nerespectarea acestei legi se considera infractiune si este pasibila de amenda de 30.000 euro si un an de inchisoare.

Decretul regal prin care se interzice efectuarea perioadei de repaus saptamanal normala in cabina vehiculului a intrat in vigoare in Belgia in 21 iunie, dupa cum anunta site-ul Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR). In Franta, reglementarea se numeste “Legea nr.2014-790 privind lupta pentru combaterea concurentei sociale neloiale” si invoca prevedere ale Consiliului si Parlamentului European privind “armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere”.

„Fiecare angajator trebuie sa se asigure ca organizarea timpului de lucru pentru conducatorii auto este in conformitate cu dispozitiile referitoare la dreptul la repaus saptamanal normal”, arata sursa citata.

Deciziile sunt monitorizate de catre IRU Bruxelles.

“Avand in vedere noile prevederi ale autoritatilor din Belgia si Franta intrate deja in vigoare, precum si situatia neclara referitoare la modul de aplicare al acestora, pana la clarificare, UNTRR recomanda membrilor sa evite efectuarea perioadei de repaus saptamanal normala la bordul autovehiculului pe teritoriile celor 2 state”, arata oficialii organizatiei transportatorilor.

Aceste decizii se reflecta si in activitatea transportatorilor cu sediu la Cluj, fie ca sunt companii mari, fie firme care isi desfasoara activitatea cu cateva camioane.

“Aceste restrictii ne afecteaza, binenteles. Deocamdata evitam stationarea la sfarsit de saptamana in Franta, dar stim ca nu putem face asta la nesfarsit. Va veni momentul in care va trebui sa platim cazare si, pe langa plati suplimentare, va fi greu sa gasim locuri de dormit exact in timpul si locul in care masina se va afla in momentul respectiv. Cu siguranta asta se va reflecta in costuri”, a declarat Corina Cornea, reprezentanta a SC World Express Spedition SRL-D din Cluj-Napoca, firma care opereaza cu cinci masini, transportand marfa generala.

Primii care au fost afectati de noile prevederi au fost dispecerii de transport rutier, nevoiti sa gaseasca rapid solutii ingenioase de evitare a stationarii in Franta si Belgia peste weekend, potrivit lui Vasile Negrea, manager al firme de transporturi Patri Trans din Cluj-Napoca.

“Noi lucram mult pe Franta si dispecerii rebuie sa fie mai atenti si sa munceasca mai mult. Transportam marfa generala, mobilier, marfa pentru Ikea, mancare de caine si multe altele. De doua luni incoace facem eforturi ca soferii sa nu ramana cumva acolo in perioada interzisa. Mergem in mare parte pe transport cu doi soferi. Povestea asta presupene costuri mai mari, inclusive pentru ca suntem nevoiti sa acceptam plati mai mici. Toata lumea stie acum de restrictiile astea si nu avem de ales cand ni se dau preturi mai mici”, a explicat managerul.

Firma are 7 masini care fac transport international.

“Facem transport si pe Belgia, dar mai putin, cam o data la o luna si jumatate. Cred ca s-a luat aceasta masura ca sa aiba drumuri mai libere, sa se asigure ca masinile straine nu ii vor incurca la sfarsit de saptamana in tarile lor. Au dibuit o gaselnita pentru asta. Cu cat firma e mai mare, cu atat e mai afecatta de aceste legi. Nu stiu sa se fi facut ceva contestatie, dar, oricum, noi romanii suntem mai resemnati”, a incheiat Negrea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *