In vizor

Tiganas: "Planul lui Boc pentru malul Somesului este facut din palarie. Cine din Primarie il semneaza si si-l asuma?"

Serban Tiganas, presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania, vorbeste intr-un interviu acordat publicatiei Ziar de Cluj despre cum a tratat Primaria lui Emil Boc controversatul proiect de extindere a Splaiului Independentei, prin sacrificarea zonei verzi de pe malul Somesului. Dupa ce a organizat o dezbatere publica, Boc a venit cu o solutie noua pentru clujeni: zona verde a malului Somesului va fi sacrificata, insa pentru a amenaja pista pentru biciclisti si spatiu de promenada. Arhitectul Serban Tiganas este de parere ca este un proiect prost, care va fi, ulterior, transformat in spatiu pentru circulatia rutiera.

Reporter: Chiar credeti ca vor avea atat de mult tupeu cei de la Primarie, si sa transforme acea zona de promenada si pentru biciclisti intr-una destinata circulatiei rutiere?

Serban Tiganas: Da. Eu nu pot sa inteleg ceva: daca ai acceptat sa discuti si ai remarcat ca este o problema acolo, de ce aceasta dezbatre-discutie nu este condusa in continuare, pana la o concluzie? Mie mi s-ar parea logic ca aceasta dezbatere care a avut loc, intr-o prima instanta, fara a se vehicula solutii – acolo s-au identificat probleme – sa o finalizezi. E un proiect care si-a pierdut coerenta si s-a constatat ca, datorita timpului lung si finantarii fragmentate, au aparut distorsiuni ale ideii originale. In acea dezbatere publica, s-a constatat lucrul acesta. Apoi, brusc, a aparut o solutie generala, un proiect  fara autori?

Cine din Primarie a realizat aceste planuri de amenajare a unei zone pentru biciclisti si pietonala?

Aceasta este marea intrebare. Mi se pare un plan facut din palarie. Mi-as dori sa avem cu cine discuta din Primarie, o persoana cu competentele tehnice si care sa poata sa reprezinte, de fapt, interesele institutiei. Cine reprezinta Primaria din punct de vedere tehnic la aceste discutii? Competenta tehnica nu o are primarul, trebuie sa o delege. Nu am observat, insa, o astfel de persoana. Personal, ma asteptam la arhitectul-sef al orasului, pentru ca functia ii da aceasta pozitie, dar nu s-a intamplat asa pana acum.
Mi se pare ca acest proiect este neterminat si discutiile ar trebui continuate pana se ajunge la o concluzie, chiar daca nu toate partile sunt multumite. Mai mult, faptul ca acest proiect nu este semnat denota lipsa de transparenta, ceea ce zguduie increderea.

Cu alte cuvinte, sunteti de parere ca acea dezbatere organizata de Emil Boc si Primaria clujeana a fost o falsa dezbatere?

N-as vrea sa-i spun falsa dezbatere, cacealma, pacaleala sau praf in ochi. In schimb, spun ca este o dezbatere incompleta, o digestie incompleta a problemei, care, de fapt, face ca lucrurile sa nu se fi rezolvat. Doar a identificat problema si a dat sperante multor oameni, care si-au manifestat fie convingerea, fie ingrijorarea. Toata lumea asteapta o solutie mai buna. Ei bine, solutia mai buna nu a aparut.

Adica acelasi spatiu verde care urma sa fie sacrificat pentru traficul rutier va fi acum sacrificat pentru amenajarea unei piste de biciclete si a unei alei pentru pietoni…

Este exact acelasi, proiectul nu isi schimba coordonatele. Solutia nu o are nimeni in acest moment, nici eu nu o am. Studiul inseamna sa aloci resurse. Ori de unde te-ai uita, cel mai impotant lucu este calitatea spatiului pentru pietoni, mai ales acolo, unde suntem in zona de agrement urban, singura coerenta, centrala si foarte buna din Cluj. Totul trebuie subordonat pietonului.

Ce inseamna calitatea spatiului pentru pietoni?

Inseamna ca el, in contact direct, dar si vizual, de la distanta, de exemplu de pe malul celalalt, de pe Cetatuie, sa aiba cea mai mare satisfactie pe care o poate primi. Este evident ca formula actuala si spatiul nemodernizat de pe spatiul de pe malul sudic al Somesului este mai favorabila.

In acest context, pot fi clujenii judecati ca fiind, poate, prea conservatori, ca se opun modernizarii?

Nu, pentru ca nu li s-a oferit alternative. Ce primeste pietonul? Primeste doua fasii din beton. Le are si acuma. Dar acum mai are si o suprafata verde mai generoasa si va primi o fasie de beton pentru promenada, la fel de lata ca si trotuarul deja existent. Ce primeste ca detaliu? Nu am vazut in acest proiect niciun detaliu care sa ma trimita la ideea :  <>. Aceasta este o mare lipsa a proiectului actual. A alocat un spatiu denumit promenada pietonala, dar care este total negandit, nedetaliat si care nu ofera, pana la urma, nimic.

Clujenii sunt ingrijorati ca li se fura spatiul public?

Este vorba de ingrijorare, de riscuri, de lipsa unor practici pe care sa le cunosti ca fiind conforme. Daca se intampla din nou ceea ce stim ca iese bine, suntem linistiti. Insa clujenii nu au dovada ca spatiile publice sunt transformate in beneficiul lor. Dau un exemplu foarte clar, mergem la Vest de Podul Garibaldi, langa Parcul Rozelor, unde s-au facut lucrari de reamenajare a malului Somesului, care sunt oribile. Si tot Primaria Cluj-Napoca le-a facut. Clujenii au primit o dovada de superficiaitate a unui astfel de proiect. Ca sa le recastigi increderea, trebuie sa arati ca am intrat intr-o alta etapa, si de gandire, si de performanta, iar in primul rand ai nevoie de un proiect convingator.

Ati identificat si alte zone de acest fel, unde Primaria nu a venit cu proiecte in beneficiul clujenilor?

Certamente, Primaria face eforuturi, asa cum stie si cum este structurata sa le faca. Parerea mea este ca nu sunt structurati bine pentru dezvoltarea orasului, dar asta este o alta discutie. Pentru a putea realiza o dezvoltare coerenta, trebuie sa pornesti pe firul logic strategie-politici-proiecte-implementare.

Avem o strategie de dezvoltare.a orasului…

Care vine dupa proiecte si care nu a generat inca politici. Este un document la sertar, din pacate inaplicabil. La ce iti foloseste strategia daca esti inconsecvent ei? Nu vreau sa facem o colectie de ratari si proiecte nereusite. Vreau sa remarc cateva intentii ale Primariei. Intentii bune, care se termina prost. Spre exemplu, reamenajarea Pietei Unirii, care s-a realizat ca la carte in faza de proiect. Numai ca, dupa ce au primit proiectul, l-au realizat pe jumatate. Daca ne-am uita la Piata Unirii acum, am vedea ca avem un parcaj in jurul unei zone centrale in care se organizeaza excesiv de multe evenimente temporare cu tot felul de amenajari de proasta calitate, de la tarabe si corturi. Teoria mea este ca astfel de activitati ar trebui sa colonizeze alte spatii, cum sunt Piata Mihai Viteazul, zona din apropierea Garii, poate chiar Piata Cipariu, care nu are chiar nici un proiect de 25 de ani. Avem o Piata Avram Iancu care este impotriva omului, un spatiu rece si neatractiv, desi asa de frumos si atat de central.

Credeti ca primarului Boc i-a fost frica de vocea activistilor atunci cand a schimbat planul de reamenajare a malului Somesului, sau este o tactica electorala?

Nu vreau sa spun treaba asta, pentru ca domnul Boc este primarul orasului si trebuie sa lucram cu el. Ca are tactici, e o problema lui. Ma intereseaza, insa, cine este langa domnul Boc. Sunt absolut constient ca un primar nu poate sa aiba toate competentele de a judeca toate problemele. Si atunci ma intreb: cine sunt oamenii de langa el? Cine da greutate ideilor si il consiliaza, pentru a lua anumite decizii? Si atunci, emit doua ipoteze: fie acestia nu exista, ceea ce mi se pare extrem de riscant. Sper sa nu fie asa situatia, ingrijorarea mea ar creste foarte mult. Daca primarul le stie pe toate, nu mai are nevoie de aparat administrativ. Daca are consilieri intelepti, cred ca oamenii aceia ar trebui sa fie vizibili si sa interactioneze cu cei din profesie si cu societatea. Altfel, se formeaza ideea de lipsa de transparenta. Cei mai buni consilieri ar trebui sa fie propriii directori si angajati in serviciile respective, si sa nu trebuiasca sa recurga la alte persoane externe. Asa as spera. Daca domnia sa nu are niste consilieri valorosi in randul angajatilor Primariei, admit ca ar trebui sa isi sulimenteze capacitatea de decizie cu niste oameni de incredere. Avand in vedere ca pe acestia nu ii cunosc, nu stiu sa existe, imi pastrez ingrijorarea de dinainte.

Cum caracterizari urbanismul din Cluj-Napoca, din ultimii 4-5 ani?

Ultimii 4-5 ani sunt irelevanti, e vorba de o perioada mai lunga, in care s-au stabilit directiile de dezvoltare. Clujul a pornit cu piciorul stang, cand s-a fundamentat PUG-ul, la nivelul anilor 1996-1997, si care a marcat decisiv tot ce s-a intamplat in urmatorii aproape 20 de ani. Pasul acela complet eronat a fost stabilirea pe criterii strict politice a unui permetru intravilan imens, urias, strict din ratiuni funciare, imobiliare, prin care se care sporea valoarea terenurilor de cateva zeci sau sute de ori, facand terenurile agricole din proximitate construibile. Au inceput tranzactii cu terenuri care au facut ca, in Cluj, proprietatea funciara sa atinga preturi extraordinare, fara ca ele sa produca plus valoare reala. Aceste procese speculative exista, dar ele s-au facut pe baza unui PUG foarte slab, iar Primaria a fost doar un arbitru lipsit de proactivitate si care eventual decidea sau favriza anumite proiecte, defavorizandu-le pe altele. Asta a dus la dezvoltarea orasului lipsita de noima. Nu este un haos, ci orasul s-a dezvoltat dupa o logica a privatului care reuseste sa isi exploateze terenul in conditii mai favorabile decat cei din poroximitatea lui. S-a dezvoltat orice, oriunde. Acum, sa trecem la un nou tip de gandire este foarte greu, s-au creat niste cutume. Insa, fenomenul ultra-speculativ a decazut in sensul cel mai bun, exista doar cativa campioni locali care detin proiectele cele mai aberante.

Primaria vine cu precizari

Primaria Cluj-Napoca a facut, astazi, unele precizari cu privire la lucrarile de pe malul Somesului, dupa cum urmeaza:

„Proiectul “Modernizarea tramei stradale si acces la zona industriala – in municipiul Cluj-Napoca”, care include modernizarea din zona Splaiului Independentei, a fost aprobat conform procedurilor legale si are toate avizele necesare, AC nr. 1281/2012. Proiectul a fost aprobat conform solutiei propuse prin Planul Urbanistic Zonal – strada George Cosbuc – Splaiul Independentei – strada Uzinei Electrice, validat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului. Proiectul “Modernizarea tramei stradale si acces la zona industriala – in municipiul Cluj-Napoca” este finantat din fonduri europene, conform contractului de finantare – nr. 3692/29.03.2013. in urma unei licitatii publice a fost incheiat contractul de executie cu nr. 109598/27.03.2014, in valoare de 53.092.092,2 lei. In urma solicitarilor si consultarilor cu reprezentantii societatii civile, Primaria a acceptat modificarea destinatiei finale a benzii suplimentare care se realizeaza pe Splaiul Independentei, din banda rutiera, in pista pentru biciclisti si pietoni, conform planului afisat pe site-ul www.primariaclujnapoca.ro.

Nu este vorba despre o “betonare a Somesului”, ci de realizarea unui zid de sprijin necesar realizarii spatiului pietonal si pistelor de biciclete. Lucrarile se vor derula astfel incat sa fie afectat cat mai putin spatiul verde aferent, iar dupa finalizarea lucrarilor, vor fi replantati alti arbori, conform configuratiei zonei. Facem precizarea ca pe portiunea de teren dintre Opera Maghiara si Podul Garibaldi va ramane un spatiu verde cuprins intre 1,5 si 3 metri.

In prezent, pe Malul Somesului se deruleaza lucrari in vederea introducerii cablurilor in subteran (inclusiv cele apartinand Companiei de Transport Public), iar dupa finalizare, zona va fi acoperita si redata ca spatiu verde. Chiar daca in timpul desfasurarii lucrarilor pare afectata o zona mai mare, la finalul lucrarilor taluzul va fi refacut si inierbat„.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *