Anchete

Târgul de Mărțișor din Piața Unirii, făcut cadou de Primăria Cluj-Napoca unei firme din Ploiești

Târgul de Mărțișor din Piața Unirii, organizat în ultimii 4 ani de către Asociația Meșteșugarilor Clujeni, a fost făcut cadou de către Primărie anul acesta unei firme din Ploiești.

Dacă până acum meșteșugarii clujeni plăteau Asociației Meșteșugarilor sume modice pentru a își expune mărțișoarele, asociația oferindu-le și standurile necesare, acum fiecare expozant trebuie să plătească o taxă de 900 de lei către Tactic Events, asociația oferind în continuare standurile, cu tot tacâmul, primind în schimb, din partea Tactic Events, doar 105 lei. Anul trecut, pentru aproximativ aceeași sumă, Asociația le oferea aceleași standuri direct expozanților.

Într-adevăr, Tactic Events va organiza anul acesta un eveniment mai amplu, care se va întinde pe perioada 24 februarie-12 martie, însă Asociația Meșteșugarilor Clujeni ar fi acceptat și ar fi avut resursele necesare pentru a organiza chiar și un astfel de eveniment, asociația organizând oricum și târguri de Dragobete și de 8 Martie.

Dacă expozanții vor plăti un preț mai mare firmei Tactic Events, aceasta ar putea însemna și prețuri mai mari la mărțișoare și astfel și clujenii care vor vizita târgul vor avea de pierdut.

Asociația Meșteșugarilor Clujeni cuprinde 200 de meșteri populari și dispune de infrastructura necesară pentru a organiza târguri și expoziții cu vânzare. Meșteșugarii clujeni se întreabă acum de ce era nevoie ca evenimentul de anul acesta să fie intermediat de o firmă din Ploiești care le impune taxe mai mari și care nu le oferă de fapt nimic în plus față de ce le oferea până acum propria asociație. La Cluj se pare că interesele comerciale și financiare – nu știm deocamdată ale cui –  primează în fața  intereselor locale.

Reprezentanții Tactic Events afirmă că membrii Asociației Meșteșugarilor „au dorit să stea doar în perioada de Mărțișor”

Ziar de Cluj i-a sunat pe reprezentanții Tactic Events pentru a îi întreba cum au ajuns să organizeze târgul de anul acesta, care până acum era organizat de Asociația Meșteșugarilor Clujeni:

„Târgul va include și Dragobetele și, mai departe, 8 martie, 9 martie. Vom colabora și cu Asociația Meșteșugarilor Clujeni. Este un alt concept care va fi cu căsuțe și cu asociația vom colabora doar pe perioada de Mărțișor, așa cum au solicitat, pentru că au spus, au fost membrii asociației care au dorit să stea doar în perioada de Mărțișor pentru că așa au lucrat produse. Noi vom face cu căsuțe în perioada 24 februarie – 12 martie. Și Dragobete și 8 și 9 martie și am dus până în weekend, să nu ne oprim în mijlocul săptămânii. Noi așa ne străduim, dacă ne ajută Dumnezeu (să fie și concerte și alte evenimente – n.r.), va ieși ceva foarte frumos! Am mai organizat în Cluj, dar nu un eveniment de amploarea aceasta. Am mai organizat în Cluj Piața Țărănească, cred că am avut două ediții pe an”, a declarat reprezentanta Tactic Events.

Reprezentanta Asociației Meșteșugarilor Clujeni infirmă declarațiile celor de la Tactic Events

Ziar de Cluj a contactat-o pe doamna Viorica Ciobanu, reprezentanta Asociației Meșteșugarilor Clujeni, pentru a afla de ce anul acesta asociația nu mai organizează Târgul de Mărțișor. Doamna Viorica Ciobanu a infirmat spusele celor de la Tactic Events, precizând faptul că meșteșugarii autohtoni sunt nemulțumiți de faptul că asociația nu mai este anul acesta organizatorul târgului care se desfășoară sub cupola evenimentului mai larg al firmei din Ploiești:

„Aveți dreptate, informația este foarte bună, noi suntem pur și simplu dezorientați, nu știm ce s-a întâmplat, este un domn care este cu sediul în Ploiești și eu, vă spun sincer, nu am vrut deocamdată să fac foarte mare tam-tam pentru că tot am sperat că își va reveni Primăria sau cine aprobă de la Primărie, însă, nu știu, se pare că vine și cu căsuțe, acum am înțeles că vor să le dăm și noi standurile noastre pentru cei care sunt cu mărțișoare. Lumea a fost cam indignată pentru că noi în fiecare an am făcut un târg de Mărțișor, se spune că cel mai reușit din țară. Noi suntem singura asociație care avem standurile acelea din lemn, noi nu avem corturi. 

Îmi pare foarte rău, dar trebuie să spun că… noi nu ne cunoaștem, eu mă abțin în a face afirmații să jignesc pe cineva, însă nu au dreptate (cei de la Tactic Events – n.r.). Deci s-a ajuns la un compromis și eu mi-am călcat și pe demnitate și tot să fac… Ce colaborare cu ei?! Să le dau aceste standuri, ei să încaseze niște sume de bani, eu să amenajez și standurile ca meșterii din asociație, care sunt peste 200, să aibă unde să expună. Deci, îmi pare rău, ei sunt un fel de oameni de afaceri și cred că pe ei nu îi interesează cum ne interesează pe noi promovarea tradițiilor. 

Eu nu iau sume din-astea (Tactic Events le percepe expozanților de mărțișoare o taxă de participare de 900 de lei – n.r.), la noi nu se pune problema. Noi luam 100-150, 200 cel mult! Dar eu le fac transportul standurilor acum, le dau standurile noastre, le pun fețe de masă roșii și albe de jur împrejur, le spăl prelatele și le pun și o fundă împletită roșu și alb și mie îmi dau înapoi 105 lei. Ei iau de la meșteșugari 900 de lei și mie îmi dau 105 lei. 

Noi avem un colectiv extraordinar și eu am făcut aceste compromisuri tocmai pentru că sunt atâția meșteri și atâta lume a fost anul trecut și acum doi ani la târgul nostru, încât nu am putut să nu fac ceva pentru ei. Nu mi s-a cerut opinia, eu când am fost la discuții cu primăria pentru Târgul de Mărțișor mi s-a spus că da, că să vedem, că așa mai departe și pe urmă am aflat ce se va întâmpla și am sunat și mi-au zis: «Da, face domnul Berariu, că dorim altceva!» Eu nu știu, nu pricep de ce, și noi puteam să facem un târg în căsuțe, și noi puteam să facem 3 zile de spectacol, nu știu dacă Primăria nu a cunoscut posibilitățile noastre, dar ne știa! Nu știu ce s-a întâmplat! 

Noi am organizat fără intermediari și de 4 ani de fiecare dată ni s-a aprobat de la Primărie. De 4 ani în standurile acelea organizăm și în acele standuri nu au stat doar membrii asociației. În acele standuri au stat toți cei care au făcut mărțișoare lucrate manual. Eu vreau neapărat, comercianții sunt comercianți, își aduc, își cumpără din Dragonul Roșu, este problema lor de unde cumpără, e o chestie care pe mine nu mă interesează, dar în Piața Unirii am vurt să fie în standuri doar mărțișoare lucrate manual. Și am reușit! 

Eu aș fi fost de acord (să organizăm evenimentul acesta mai amplu – n.r.) însă am înțeles, nu știu, că probabil că ei au discutat această problemă și acest proiect poate că în decembrie, înaintea noastră. Eu anul trecut am avut un slogan și anul acesta vreau să văd unde fac, pe Șaguna sau unde va fi: «Clujul e veșnic zâmbitor de Dragobete și Mărțișor!» Deci și de Dragobete făceam, și de 8 Martie! Vă dați seama, noi avem 8 bresle cu toți meșteșugarii și meșterii posibili, noi avem toate meșteșugurile și sunt foarte mulți tineri. Chiar dacă eu sunt pensionară, am încercat să mă adaptez tinerilor, colaborez foarte bine și tinerii mă susțin foarte mult pentru că eu asta am vrut: noi, oamenii mai în vârstă, să le transmitem lor ceea ce facem! Și ei s-au acomodat pe chestii și mai moderne și contemporane. 

Acum nu cred că este un meșteșugar mulțumit! Dar nu aveam ce face! Eu depun cerere, dar am înțeles că de fapt s-ar fi discutat mai demult acest proiect, nu știu de ce nu am fost solicitați și noi. Probabil că dânsul (reprezentantul Tactic Events) a fost la Cluj mai demult, a trimis mai demult prin mail sau prin fax, nu știu, nu cunosc amănunte vizavi de hotărârea care s-a luat de a face dânsul această manifestare. Noi regretăm foarte mult. Și acum am ajuns la un compromis cu el să îi dăm standurile noastre, cu mărțișoare în aceste standuri ale noastre, să aibă prioritate meșterii care sunt înscriși în asociație; dacă mai am standuri în plus, dau și pentru restul. Sunt mulți studenți la Arte Plastice care sunt foarte îndemânatici, sunt deja tineri care fac mărțișoare din lucruri reciclabile și noi am acceptat toate aceste idei. Acum mă sună lumea să vadă ce fac eu și cum fac. Noi avem pe Șaguna o posibilitate, dar nu este Piața Unirii. 

(De ce a fost adusă această firmă din Ploiești la Cluj – n.r.) este întrebarea foarte multora. Se întreabă mulți și probabil o motivație are Primăria la toate aceste lucruri. Probabil or să spună că standurile noastre sunt de vreo 4 sau 5 ani. Probabil că le vom reface, vrem Târgul de Paști sau de Florii neapărat să îl facem noi așa cum știm noi să îl facem, vrem să facem ateliere de încondeiat, de vopsit ouă, de pictat ouă, avem idei multe, dar trebuie și un pic de sprijin. Noi suntem o asociație non-profit, persoană juridică, noi ne-am făcut standurile din banii noștri, noi ne gospodărim, Biblioteca Octavian Goga ne lasă o dată pe lună să ne facem întâlnirile la ei. Noi când am organizat plăteam chirie la Primărie. Nu foarte mare chiria. Au fost situații când am avut colaborări, am făcut un târg foarte frumos, când au fost zilele oamenilor de afaceri germani în octombrie și avem și colaborări, dar când noi cerem, întotdeauna plătim. Chiria nu este mare, acesta este adevărul. Dar nu știu ce s-a întâmplat acum. Noi am avut multe colaborări, la Zilele Clujului, am fost plecați în străinătate meșterii, reprezentând tradiția din Cluj pe banii noștri, deci noi suntem dispuși la colaborare, suntem dispuși să arătăm ce facem, dar vedeți că nu întotdeauna este așa cum noi dorim sau așa cum noi gândim”, a explicat doamna Viorica Ciobanu. 

Primăria a dezvoltat deja o tradiție în a lucra cu firme pe pierdere

Firma Tactic Events & Marketing SRL, care are ca domeniu de activitate „activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor”, a avut în anul 2015 o cifră de afaceri de 213 644 lei, un profit net de -28 563 lei, datorii de 42 039 lei și capital propriu de -28 366 lei. În 2015 această firmă avea 3 angajați. Din datele financiare, așadar, rezultă că această firmă lucrează în pierdere, nefiind astfel de mirare asocierea cu Primăria Cluj-Napoca, pentru care a devenit deja o tradiție încheierea de contracte cu astfel de firme.

Cu toate acestea, ne întrebăm de ce a decis municipalitatea să scoată la mezat Piața Unirii pentru acest eveniment care era organizat până acum cu succes de Asociația Meșteșugarilor Clujeni, care este motivul pentru care a ales ca evenimentul din 2017 să fie intermediat de firma Tactic Events din Ploiești, cu toate că aceasta le percepe expozanților taxe mult mai mari decât erau percepute până acum, care sunt beneficiile pe care le aduce acest intermediar evenimentului în sine, Primăriei și clujenilor, de ce Primăria nu le-a pus la dispoziție studenților și meșteșugarilor clujeni în mod gratuit acest spațiu public, așa cum a procedat, de exemplu, în cazul Untold.

Am adresat toate aceste întrebări, pe cale oficială, Primăriei Cluj-Napoca. Vom reveni de îndată ce vom primi un răspuns. Sperăm să nu primim răspunsul doar după ce evenimentul se va fi încheiat și acesta să nu fie unul în doi peri, așa cum municipalitatea ne-a obișnuit până acum. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *