In vizor

Targul de Craciun Cluj vs Sibiu. Ramanem la nivelul “Oraselul Copiilor”?

Doua targuri de sarbatori, in doua orase din Transilvania, Cluj si Sibiu  sunt atat de diferite incat par ca au loc  la distanta de secole. Ziar de Cluj si-a propus sa puna fata in fata principalele coordonate ale fiecaruia.

 Cum s-a nascut conceptul targului de Craciun ?

Cluj:

“Am inceput acum patru ani, imediat ce am avut Piata Unirii reabilitata. Pana atunci nu aveam unde sa desfasuram un targ intreg. Suntem la inceput, evoluam de la an la an, va asigur ca anul acesta va fi cu totul deosebit”, a declarat Sergiu Liti, organizatorul Targului de Craciun de la Cluj.

Sibiu:

“Povestea targului a inceput in 2007, anul in care Sibiul a fost Capitala Culturala Europeana. Barbara Schofnagel, atasat pentru probleme sociale a Ambasadei Austriei a propus primarului Sibiului organizarea unui astfel de eveniment european, pentru a fi in ton cu marile orase europene. Conceptul este unul austriac si multe din principiile de organizare, atat interne cat si externe isi au originea in Austria”, relateaza Andrei Dragan Radulet, organizatorul evenimentului.

Cum era inainte de targul propriu-zis?
Cluj: Nu era un targ de Craciun pana acum patru ani.

Sibiu:

„Se facea “oraselul copiilor”, asa cum se mai face si in alte orase din Romania. Acel tip de eveniment este unul care nu are potential turistic si este in special destinat copiilor. Un Targ de Craciun, insa, se adreseaza tuturor categoriilor de varsta si este atragator pentru turisti”, explica organizatorul sibian.

 Cine realizeaza „scenariul” fiecarui an?

 Cluj:

“Gandim evenimentul cu 3-4 luni inainte, dar mereu intervin tot felul de factori care ne pun piedica si suntem nevoiti sa schimbam elemente din planul initial. Planurile sunt realizate in cadrul fundatiei mele, Eco Planet. Avem si un designer, asistent universitar la Universitatea de Arte si Design”, detaliaza Liti.

Sibiu:

“Evenimentul este organizat de Fundatia Au-Ro Austria Pro Romania, insa implementarea este pusa in practica de catre A1 Events, o societate specializata in management de evenimente publice. In functie de conceptul general si a principiilor stabilite de catre Fundatie si Primaria Sibiu, cum ar fi dezvoltarea activitatilor pentru copii, imbunatatirea promovarii turistice, etc. A1 Events “proiecteaza” evenimentul si modul de atingere a obiectivelor. Daca acestea sunt aprobate, se trece la implementarea proiectului. Organizarea unei editii dureaza putin peste 12 luni – editia pentru anul urmator este pregatita inca dinainte sa inceapa cea de anul in curs”, spune Andrei Dragan Radulet.

Care este bugetul unui targ?

Cluj:

Primaria Municipiului Cluj-Napoca a anuntat suma de 600.000 lei pentru Zilele Municipiului Cluj-Napoca, Seri de Vara Clujene, Cluj – City Break, Ziua Nationala a Romaniei, Targul de Craciun, Revelion 2014. Targul de Craciun de la Cluj este de 45.000 de euro, suma in care nu este inclusa partea de concerte.

Sibiu:

Targul de Craciun din Sibiu are doua componente distincte – Targul compus din casutele cu expozanti si Programul Cultural, compus din spectacolele de pe scena si activitatile pentru copii. Componenta de Targ este finantata integral privat, iar componenta Culturala este cofinantata de Primaria Municipiului Sibiu in proportie de 80%.

“Bugetele celor doua capitole adunate depasesc 200.000 de euro pentru o editie. Este un buget relativ mic, insa exista un spirit de cheltuire foarte eficienta a acestui buget. Stim unde este important sa investim mai mult si unde nu este necesar acest lucru”, explica omul din spatele evenimentului de la Sibiu.

Cum sunt structurate targurile?

Cluj:

Piata este impartita intre patinoar si o parte in care sunt casute de lemn, cu turta dulce, vin cald, mezeluri, produse traditionale si ornamente de Craciun. Va fi si o casuta a mosului unde cei mici vor invata sa faca decoratiuni si dulciuri. Zilnic, de la ora 18.30 sunt programate recitaluri cu grupuri de colindatori si concerte. Pe site-ul evenimentului nu lipsesc greseli ca “patinaorul”, “pationar”, “specacole”, “Ducu Berti”. Mai sunt anuntate ca noutati un carusel pentru cei mici si trenuletul lui Mos Craciun. In 5 decembrie a fost anuntat un concert Tzika Sax 6 decembrie va fi un concert Elena Mandru Qvintet, in 8 decembrie, Ansamblul Martisorul, Ioana Stetco si Lucia Potra. De asemenea, in 13 decembrie va canta trupa Incognito, in 14 decembrie Catrhythm si Andra, in 19 decembrie Trupa de Acoperire si Paula Seling, in 20 decembrie Ducu Bertzi, iar in 22 decembrie va fi Seara Maramureseana.

 

Sibiu:

“Targul de Craciun are insa in principal o structura bazata pe diferitele categorii de persoane – copii, adulti, turisti romani si turisti straini – si de modul de realizare a atractiilor pentru fiecare categorie in parte. Vizitatorii sunt practic in centrul atentiei si totul se realizeaza astfel incat experienta acestora sa fie imbunatatita in fiecare an. Artistii trebuie sa aiba in repertoriu piese potrivite Craciunului si acestei perioade din an. Toate concertele au la baza conceptul de colinda de Craciun. Apoi urmarim ca cream anumite idei, a caror componente sa fie aceste concerte. De exemplu, incepand cu anul 2013 programul cultural se desfasoara sub conceptul “Colors of Christmas” concretizat sub gruparea spectacolelor pe sfarsit de saptamana si prezentate sub numele unei culori. Culorile sunt auriu, rosu, verde, albastru si argintiu – culorile care se regasesc pretutindeni in perioada Sarbatorilor de Craciun. Intr-un weekend sunt grupati artistii si spectacolele in functie de specificul lor – jazz, rock’n’roll, folcloric, etc”, arata Radulet.

 Cati vizitatori ati avut anul trecut? 

Cluj:

“E lume multa, in special la concerte, de 1 Decembrie si de Revelion, dar nu am facut niciodata o estimare, e foarte greu, se intra in piata din toate directiile”, spune Liti.

Sibiu:

„Este greu de estimat – sunt foarte multi vizitatori, asta se stie. Ne-am oprit anul trecut cu estimarea la un numar realist de 220.000 de vizite in cele patru saptamani de targ. Incepand cu acest an insa, nu mai urmarim astfel de statistici, intrucat focus-ul s-a schimbat pe calitate odata ce nivelul e vizitare este unul ridicat. Acum urmarim feedback-ul primit de la vizitatori, expozanti, operatori turistici si institutii publice cu scopul de a imbunatati experienta vizitarii acestui targ”, declara organizatorul sibian.

 Cum a fost initiat proiectul cu ofertele turistice? Care e ideea? 

Cluj: Nu exista o parte de promovare turistica.

“Urmarim sa tinem oamenii aici, nu sa ii trimitem in alte parti. Am facut mediatizare in presa, am facut invitatii, in judetele din jur, cum ar fi Zalau sau Oradea. Operatorii turistici ar trebui sa faca mai multe pentru Cluj”, e de parere Sergiu Liti.

Sibiu: Anul trecut au fost peste 400 de turisti, din care 20 din strainatate, care au beneficiat de acest pachet.

“Ideea unui city-break este binecunoscuta, insa noi am dorit sa venim in intampinarea operatorilor turistici prin pastrarea unei relatii de comunicare permanenta si sa le livram informatii si materiale de promovare de calitate atunci cand au ei nevoie. De exemplu, multe dintre aspectele Targului sunt promovate cu 10 luni inainte de eveniment, atunci cand operatorii turistici concep ofertele pentru sezonul de iarna. Aceasta colaborare da roade si ne bucuram ca am facut primul pas. Speram sa existe cat mai multe astfel de oferte in Romania, intrucat asa devine tara noastra tot mai interesanta pentru turisti”, puncteaza Andrei Dragan Radulet.

Aveti ca modele alte targuri din alte orase europene?
Cluj:

“Noi suntem tineri, la inceput, un inceput timid. Eu am mai fost la targurile de la Strasbourg, Praga, Viena sau Bruxelles. Ne-am inspirat si de acolo, binenteles, dar ei au o traditie de sute de ani. Sa nu uitam ca Sibiul a fost Capitala Culturala si a primit titlul pe gratis, nu ca noi, care trebuie sa luptam pentru asta”, afirma Liti.

Sibiu:

“Avem ca model toate targurile de Craciun importante din Europa. Urmarim ce se intampla si invatam multe din experienta lor de sute de ani. Incercam sa le ajungem din urma, insa este important sa iti dai seama ce “scurtaturi” pot fi luate si ce aspecte trebuie sa se dezvolte organic, in ritmul lor. Acest aspect face diferenta intre targurile de Craciun care apar in Romania. La Targul de Craciun din Sibiu, multe aspecte vizibile sunt doar “varful piramidei”, sub care exista o baza bine pregatita.

Desigur, am fost in Viena de mai mai multe ori unde sunt zeci de targuri de Craciun. Fiecare are ceva special si te atrage in felul lui. Dar acolo vizitarea targurilor de Craciun este o traditie, o obisnuinta. Nu este necesara o promovare asa cum trebuie sa facem noi in Romania, de exemplu, ca pentru un eveniment normal. Cel mai valoros lucru pe care l-am invatat acolo este ca unele lucruri nu trebuie fortate si ca adaptarea expozantilor la vizitatori si vice-versa trebuie sa se intample natural. Nu este bine sa ai un targ destinat de exemplu doar copiilor sau doar adultilor sau doar oamenilor cu bani. Este normal sa existe o oferta atata timp cat exista o cerere. Ca organizator trebuie sa te limitezi la crearea unui cadru bun in care acest lucru sa se intample”, conchide organizatorul targului de la Sibiu.

Foto: Targul de Craciun din Sibiu, Tragul de Carciun din Cluj, citynews.ro, stiridecluj.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *