In vizor

Vizitele inopinate ale ministrului Anisie la școlile din mediul rural, văzute de la Cluj: „Un moment nefericit”

Ultima vizită a ministrului Educației, Monica Anisie, s-a dovedit a fi prea puțin onorantă pentru unitățile de învățământ din mediul rural. „Metoda” adopatată de aceasta a stârnit poziții controversate în spațiul public. În anul în care Guvernul liberal a acordat Educației doar 2,7% din PIB din Bugetul 2020, iar Cercetarea e la un minim istoric de 0,12% (angajamentul României la Comisia Europeană prevede alocarea a 1% din PIB pentru Cercetare din fonduri publice), Monica Anisie s-a lansat într-o acțiune de pedagogie publică, prin care solicită administrațiilor locale investiții în infrastructura școlară. 

(Ministrul Educației a transmis recent o Scrisoare publică (1) către primari, după ce Guvernul a acordat Educației și Cercetării cea mai mică alocare, de doar 2,7%, din ultimii 30 de ani.

În cea de-a doua Scrisoare (2), ministrul Educației se adresează profesorilor, solicitându-le cadrelor didactice să se asigure că elevii înțeleg materia și cerințele primate.

Tot aici, Anisie amintește de programul anunțat în 15 ianuarie, (Un altfel de 20 20) prin care le cere părinților și bunicilor să citească zilnic 20 de minute împreună cu propriii copii acasă).

Întâmplător sau nu, vizita recentă a ministrului Anisie a avut loc în satele din Ialomița și Călărași, conduse de primari PSD.

În plus, merită precizat că aceste vizite, anunțate sau ba, s-au desfășurat în locuri unde profesia de educator, învățător și profesor, reprezintă un act de sacrificiu. 

Poate fi vorba de o un început al reformei învățământului românesc sau doar de o acțiune de PR, menită să-i sporească capitalul de imagine ministrului Educației, în condițiile în care Guvernul a alocat doar 2,7% din PIB pentru învățământ?

Dacă județul Cluj ar beneficia de o asemenea vizită onorantă a ministrului Educației, Monica Anisie, ascultând după ușile sălilor de clasă, ce imagine ar găsi? Pot fi identificate cazuri similare celui din Ialomița? Și cum sunt văzute din Cluj „metodele” adoptate de către Monica Anisie? 

Sunt acestea pedagogice? Sunt legale? Dar în privința deontologiei? Cum pot fi apreciate acestea?

CITEȘTE ȘI: Politrucul român, această specie care ne umilește, pupându-ne pe gură înainte de a ne deșerta lăturile în cap

„Sunt două lucruri diferite: 1. E ok ca un reprezentant al Guvernului să meargă în teritoriu să vadă situația reală, este foarte bine să știi lucrurile de la bază. 2. Iar povestea investițiilor, întrucât discutăm de nivelul de învățământ și de investițiile care se fac în infrastructură, acestea sunt făcute de către administrațiile locale. Nu sunt făcute de către Guvern, pentru că proprietarul școlilor este administrația locală, deci Primăriile. Și atunci, practic, orice investiție care este făcută, este făcută de către administrația locală”, a declarat șeful Inspectoratului Școlar Județean Cluj, Valentin Cuibus. 

În acest sens, ministrul Educației, Monica Anisie, a început un ciclu de scrisori adresate conducerii unităților administrativ teritoriale, prin care solicită alocarea fondurilor necesare, după caz, pentru infrastructura unităților de învățământ. 

„Și noi am trimis, de fiecare dată când apare o problemă într-o unitate de învățământ, trimitem administrației locale rugămintea de a se implica și de a susține școala. 

Chiar ieri am avut o ședință cu Prefectura, cu primarii, în care i-am rugat să sprijine unitățile de învățământ, pentru că sunt singurii care pot, legal, să facă chestia asta”, a adăugat inspectorul general Valentin Cuibus. 

Cât de pregătite sunt unitățile de învățământ din județul Cluj, din mediul rural, unei asemenea vizite onorante a unui ministru, precum Monica Anisie (care este, la bază, cadru didactic)? Pot fi identificate cazuri similare celui din Ialomița? 

„În mod normal, nu. Sigur, și în județul Cluj mai sunt școli cu probleme, dar cel puțin cele care sunt în UAT-uri, în centre de comună, sunt destul de bine dotate. Probleme mai sunt, sunt inerente și vor fi mereu. În momentul în care ai 417 structuri cum avem noi, unități din cele 417, probabil mai sunt 5-7 în care investițiile făcute de administrația locală sunt mult prea mici.

Dar în marea majoritate, condițiile sunt bune și dotările sunt corespunzătoare”, a conchis Valentin Cuibus. 

„E un moment nefericit”

Conform Legii personalului didactic Lege 1/2011 actualizata 2020, la Art. 272, citim:

(1) Cadrele didactice nu pot fi perturbate în timpul desfășurării activității didactice de nicio autoritate școlară sau publică.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), nu se consideră perturbare a cadrelor didactice în timpul desfășurării activității didactice intervenția autorităților școlare și/sau publice în situațiile în care sănătatea fizică sau psihică a elevilor ori a personalului este pusă în pericol în orice mod, conform constatării personalului de conducere, respectiv în timpul exercițiilor de alarmare pentru situații de urgență.

(3) Înregistrarea prin orice procedee a activității didactice poate fi făcută numai cu acordul celui care o conduce.

(4) Multiplicarea, sub orice formă, a înregistrărilor activității didactice de către elevi sau de către alte persoane este permisă numai cu acordul cadrului didactic respectiv.

(5) Înregistrarea prin orice procedee a activităților desfășurate în spațiile școlare este permisă numai cu acordul personalului de conducere, cu excepția celor de la alin. (3).

 

Cum putem aprecia „ieșirea” în teritoriu a ministrului Educației? Este aceasta o metodă eficientă? 
 
„Aceste vizite inopinate, după cum am mai spus, sunt cu două tăișuri. În mod normal, aceste vizite ar trebui să fie anunțate. Dacă e să ne referim la aspectele pozitive, să spunem, atunci da, au fost descoperite acele toalete din curtea unității de învățământ, dar care nu țin de cei din învățământ, fiindcă revin administrației locale, fiind în sarcina lor. 

În plus, decontarea navetei cadrelor didactice care, după cum știm, în unele județe este precară. 

Pe de altă parte însă, dacă e să ne raportăm corect la legea învățământului, articolul 272 stipulează foarte clar că activitatea oricărui cadru didactic nu poate fi perturbată sau doar cu acceptul acestuia.

Trebuie să luăm în considerare că fllmarea în interiorul oricărei unități de învățământ se face cu acceptul unității respective. 

Sunt cazuri în care, iarăși, încălcăm niște legi și nu le respectăm.

Nu e pedagogic, deontologic și de bun simț această mustrare în fața elevilor a unui coleg. Până la urmă, doamna ministru este la bază tot cadru didactic. Era binevenită, probabil, o altă modalitate de abordare. 

E un moment nefericit din partea dânsei de a recurge la asemenea metode. Nu a adoptat o metodă destul de eficientă. Nu e ușor să lucrezi într-o clasă cu atâția copii”, a declarat președintele Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean, Lucia Cojocaru. 

Ministrul Educației a făcut marți dimineață o inspecție inopinată în mai multe școli și grădinițe din Ialomița și Călărași. Monica Anisie a promis și alte inspecții neanunțate pentru a-i forța pe primari să aloce bani unităților de învățământ.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *