In vizor

Tirrena Scavi, firmă cu sediul social în Cluj, nu și-a mai plătit angajații de patru luni. ”Avem copii la școală, datorii, rate”, se plâng aceștia

Angajații români ai companiei italiene de construcții Tirrena Scavi, care lucrau la primul lot al Drumului Expres Craiova-Pitești, se află într-o situație critică după ce nu și-au mai primit salariile și bonurile de masă încă din luna noiembrie a anului trecut, se arată într-un material publicat de gandul.ro. Cei peste o sută de muncitori spun că sunt disperați și nu știu la cine să mai apeleze pentru ajutor, întrucât instituțiile statului îi pasează dintr-o parte în alta.

  • În decembrie 2022, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat contractul cu italienii de la Tirrena Scavi, din cauza întârzierilor majore privind finalizarea primului lot al Drumului Expres Craiova-Pitești.
  • Deși lucrările pe cel mai scurt tronson al acestui drum au început încă din 2019 și trebuiau să fie finalizate la sfârșitul anului trecut, acestea erau terminate în proporție de doar 43%.
  • CNAIR a decis și rezilierea altor două mari contracte cu Tirrena Scavi: pasajul de la Cernica, pe Centura București Nord, și Centura Timișoara Sud.

Unul dintre angajații firmei italiene de construcții Tirrena Scavi a spus, pentru Gândul, că echipa de muncitori a dat compania în judecată, apelând la ajutorul unui avocat care să îi reprezinte în instanță, însă „nu vrea să răspundă nimeni” solicitărilor sale.

„Timp de patru luni – din noiembrie până în februarie – nu am mai primit nici salariu și nici bonuri de masă. Eu i-am contactat, nu vor să răspundă la telefon, am făcut toate demersurile la ITM – eu sunt din Dolj, Craiova. ITM-ul din Dolj m-a trimis la Cluj, că acolo este firma italiană, iar cei de la ITM Cluj nu vor să răspundă. Suntem peste o sută de persoane din Dolj – cu toate că italienii mai au angajați pe la Timișoara, pe la București.

Problema este că nu am primit salariu, nu știm ce să mai facem, cui să ne mai adresăm. M-am adresat și tribunalului, am fost la tribunal, am luat avocat, mi-a luat foarte mulți bani, iar acum avocatul nu ne răspunde. Nu vrea să răspundă nimeni, nu înțelegem care este situația. Este o problemă la care noi încercăm să vedem care este adevărul și nu vrea să spună nimeni nimic despre toate treburile acestea”, a afirmat angajatul firmei italiene de construcții.

”Vrem să știm adevărul, să comunicăm, este munca noastră”

Bărbatul susține că a luat legătura și cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care „a rămas un pic surprins” de această situație, în contextul în care nu știa că angajații nu și-au mai primit salariile din noiembrie 2022.

„Noi suntem angajați cu contract până în decembrie 2023. Acum sunt în 75%, dar cine îmi plătește 75%? Nu-mi plătește nimeni. De exemplu, de pe data de 1 ianuarie 2023 până în prezent, sunt în 75%. Sunt colegi care din decembrie au intrat în 75%, în funcție de cum au avut zilele de concediu. Am fluturașul pe care scrie și salariul pe care trebuia să îl primim și nu am primit absolut nimic. Să nu mai spun și de bonurile de masă, că sunt și acolo niște bani, care sunt ai noștri.

Suntem foarte multe persoane, avem și noi problemele noastre, copii la școală, avem datorii, avem rate și așa mai departe. Firma are probleme, dar salariații ce vină au?

Am discutat și cu domnul Grindeanu, chiar am trimis o petiție la domnul Grindeanu, și mi-a spus că el n-a știut că noi n-am primit salariul. Ați făcut rezilierea aia de contract, dar nu ați pus întrebarea: «Dom’le, dar tu ai angajați. Angajaților le-ai dat banii?». Noi ce facem? El a rămas un pic surprins și mi-a spus: «Eu nu am știut că voi n-ați primit salariile. Cum sunteți angajați, dacă noi i-am dat afară?».

Deci acolo este ceva la mijloc, habar nu avem. Nu știm ce fac italieni cu românii sau românii cu italienii, habar nu avem. Noi vrem să știm adevărul, vrem să comunicăm, să discutăm, că până la urmă, este munca noastră. Ce probleme au italienii cu statul român nu este treaba noastră, dar suntem angajați care am stat în praf, în condițiile grele, pe timp de vară, călduri foarte mari, că noi suntem pe șantier”, a mai spus angajatul firmei Tirrena Scavi.

”M-am prezentat tot timpul, am fost corect cu italienii și uitați ce au făcut”

Întrebat ce soluție a obținut din partea ministrului Sorin Grindeanu, bărbatul a spus: „Mi-a dat un răspuns conform legii, articolul 6, aliniatul 1, că voi primi un răspuns în termenul legal, dar nu am primit absolut nimic”.

„Noi am dat firma în judecată, dar nu am primit absolut nimic. Sunt mai mult de 30 de zile de când am dat firma în judecată, am adunat toți colegii care sunt la firma asta și a fost chestia cu liderul de sindicat. Liderul de sindicat ne-a zis să ne adunăm la ora și locația respectivă, că vine un avocat să ne reprezinte în tribunal. Ne-am prezentat toți și, când colo, n-a venit avocatul care trebuia să ne reprezinte. Liderul de sindicat ne-a spus că avocatul nu poate să ajungă, că are ceva probleme, dar noi să dăm câte 250 de lei de persoană, ca să ne reprezinte avocatul în tribunal.

Ne-a cerut banii înainte, mie mi-a luat 250 de lei, fără chitanță, fără absolut nimic, fără să-l cunoaștem pe avocat – deci, practic, am fost păcăliți și din partea liderului de sindicat. Acum îl contactam și nu ne mai răspunde nici dumnealui, nu știm unde să mai mergem și ce să mai facem, habar nu mai avem.

Sunt muncitor și îmi doresc muncesc, că am fost în plecat în afara țării și am hotărât cu soția să mergem în țara noastră, că acolo trebuie să muncim, acolo trebuie să luăm o pensie, dacă ajungem și noi la o vârstă.

Deci, am renunțat la țara străină și am venit înapoi în țară, și am zis că, dacă tot sunt aproape de șantierul acesta, să mă angajez aici. Am fost corect la muncă, nu am lipsit, nu am avut concedii medicale. M-am prezentat tot timpul și am fost corect cu italienii, și uitați ce au făcut ei.

Cei care sunt cu 25% au ceva mai mult de luat, dar eu, personal, am de luat 105 milioane, plus 500 de milioane, bonuri de masă”, a mai spus angajatul firmei Tirrena Scavi.

Un alt angajat al firmei italiene de construcții reclamă aceeași problemă, menționând faptul că, în prezent, se află într-o situație de criză din punct de vedere financiar.

„Numai la Craiova sunt peste 100 de angajați, plus că sunt și în țară, în București și în Cluj, sunt aproape 300 de persoane. Niciun angajat nu și-a luat salariul, noi încă suntem în 75%. Unii și-au dat demisia și s-au dus în alt loc, alții nu și-au luat banii, deși au lucrat.

Am făcut reclamații peste tot, și la Inspecția Muncii, dar majoritatea ne-au pasat de la unii la alții. Avem rate la bancă, nici nu știu ce să le mai zic oamenilor ălora. M-am împrumutat de bani, nu am bani. De patru luni de zile stau fără niciun ban în buzunar. M-am împrumutat la vecini, la neamuri, dar nu îmi mai dă nimeni, nu mai știu ce să fac. Nu am văzut nicio soluție, așteptăm până la anul, poate peste cinci ani or să ni se dea banii.

Vrem să ni se spună și nouă ceva concret, noi am încercat toate variantele. Mie cine îmi dă banii înapoi? Pentru că eu am prestat și, datorită acelui salariu, am făcut credit, pentru că fără credit nu trăiesc”, a afirmat bărbatul.

”De vină este constructorul. Au fost întârzieri permanente și o lipsă de mobilizare în șantier”

Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, speră ca, până la sfârșitul lunii martie, să se înceapă o nouă procedură de licitație pentru finalizarea lucrării de pe drumul expres Craiova-Pitești.

„A fost preluat șantierul de către fostul constructor și se lucrează la realizarea caietului de sarcini, pentru o nouă procedură de achiziție, pe care urmează să o demarăm în cel mai scurt timp. Când se finalizează caietul de sarcini, va fi publicat, în așa fel încât să avem constructor acolo, care să încheie lucrarea. Eu sper ca până la sfârșitul lunii martie să începem procedura de licitație. Acum, cât o să dureze efectiv licitația, având în vedere că este diferență de executat, eu sper să nu fie așa o mare ambiție a firmelor să se conteste între ele și să o închidem până în primăvară, în așa fel încât cel mai târziu vara viitoare să reînceapă lucrările pe șantier”, a spus Ionel Scrioșteanu.

Întrebat de ce a fost reziliat contractul cu firma italiană Tirrena Scavi, Ionel Scrioșteanu a afirmat că decizia a fost luată „din cauza întârzierilor permanente și a lipsei mobilizării în șantier, așa cum s-au angajat prin oferta depusă și graficul de execuție asumat conform contractului. A expirat garanția, are certificat negativ, acea firmă nu va mai participa la licitație în România.

„Firmele ridică tot felul de motive. Fapt este că, pe aceeași documentație – pentru că au avut acolo un studiu de fezabilitate, de la Craiova până la Pitești –, pe celelalte trei loturi din Craiova-Pitești s-a putut lucra, și știți foarte bine că lotul doi a fost dat trafic, pe lotul trei îl dăm în trafic anul acesta și patru, cel mai probabil, în primăvară-vară, anul viitor.

Înseamnă că nu documentația și nu CNAIR sau altcineva a fost de vină, ci efectiv constructorul și lipsa de mobilizare a constructorului, lipsa de management eficient și lipsa de resurse alocate șantierului – deci lipsuri financiare, logistice, umane. Poate că oferta a fost declarată câștigătoare în baza unor informații furnizate de către firma respectivă, care are dispoziție toate mijloacele pentru a realiza proiectul”, a precizat secretarul de stat din Ministerul Transporturilor.

”Oamenii nu stau în șantierele în care nu sunt plătiți”

În ceea ce privește problema salariilor cu care se confrunta angajații firmei Tirrena Scavi, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor a explicat că nu ar putea să spună ce soluții ar fi pentru aceștia, întrucât „este vorba de legislația muncii”.

„Ministerul Transporturilor sau CNAIR nu au competențe pe relația între un antreprenor care este angajat la noi și angajații care au un contract de muncă, gestionat în baza legislației muncii, în altă parte, nu la noi, la Minister. Nu aș putea să vă spun care sunt condițiile de încheiere a contractelor respective, dacă erau angajați direct sau angajați ai altor subantreprenori, care lucrau în acel șantier, drept dovadă că am făcut bine că am reziliat contractul, pentru că firma chiar avea probleme și nu presta activitatea necesară în șantier.

De câte ori merg pe șantier, aceasta este prima întrebare pe care le-o pun muncitorilor. Vorbesc cu muncitorii simpli, pentru că, de obicei, de aici pleacă problemele către șantierele noastre – de la lipsa de plată a salariilor, la lipsa de plată asupra antreprenorilor.

Oamenii nu mai stau în șantierele în care nu sunt plătiți și de acolo lipsa de mobilizare, lipsa de activitate susținută în șantier, și acesta este primul semnal că este posibil să ai probleme în șantierul respectiv”, a spus Ionel Scrioșteanu.

Pe 17 martie, Sorin Grindeanu a anunțat că procedura pentru finalizarea construcţiei tronsonului 1 Craiova – Robăneşti al Drumului Expres Craiova – Piteşti a fost relansată. Ministrul Transporturilor a precizat că perioada de garanţie a lucrărilor va fi cuprinsă între 5 şi 10 ani, în funcţie de oferta operatorului economic declarat câştigător al licitaţiei.