Din oras

Strategia municipiului e gata. Cultura e punctul forte

Strategia municipiului pentru perioada 2014-2020 s-a finalizat. In urmatoarea saptamana documentul va fi trimis oficial Primariei.

Clujul va fi un model de buna guvernare, cu o administratie transparenta, progresista, performanta, in care cetateanul va fi partenerul administratiei. Clujul va fi un pol de excelenta academica, unde mediul universitar angajat in viata comunitatii va fi sursa a creativitatii, inovatiei si cercetarii. Clujul va fi un reper european prin viata sa culturala dinamica, vibranta, care sprijina experimentarea si initiativa. Cultura va reprezenta un factor transversal in organizarea comunitatii, devenind motorul transformarii sociale si regenerarii urbane”, se arata in rezumatul planificarii strategice.

Sute de experti din Cluj au lucrat in cele 25 de grupuri de lucru, fiecare conturand mai multe proiecte.

“Calitatea vietii – e clar, cele mai mari investitii trebuie facute aici, de la calitatea gradinitelor, pana la drumuri, parcuri, zone de sport, cultura… Am vazut un potential imens de regenerare urbana la cultura, cultura poate fi multiplicator clar de resurse. Multiculturalismul ne poate aduce clar avantaj, educatia preuniversitara trebuie stimulata foarte mult, incluziunea sociala este foarte importanta, si participarea, sper sa se dezvolte cat mai mult mecanismele participative”, a aratat Calin Hintea, decanul Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii (FSPAC), cea care a coordonat proiectul de planificare strategica a Clujului pentru urmatorii sapte ani.

Fiecare grup elaboreaza o strategie proprie, care are in vedere o analiza a problemelor, dar si maxim cinci proiecte ordonate in functie de prioritati.

“In cele 25 de grupuri am avut in medie 30 de oameni, 500-600 de oameni s-au implicat in mod direct. Am inceput in februarie 2013. Sunt multumit, si ca proces mi-a placut, mi-a placut ca oamenii fara sa fie platiti s-au implicat foarte mult, faptul ca au fost atat de multe dezbateri, si pe site am primit peste 600 de e-mailuri. A fost un efort masiv si succesul lui a fost legat de cele 25 de grupuri, daca ei nu-si faceau treaba nu se putea structura . E finalul unui proces greu, dar e un proces fluid, nu ca am terminat strategia si ne intalnim peste sapte ani. Este foarte important sa tinem aceste grupuri vii si sa implicam tot mai multi alti oameni pentru ca de acolo vine marele avantaj al Clujului: participarea asta, expertiza comunitatii…Daca din cele 200-300 de programe operationale reusesc sa depuna si sa castige 50 deja e foarte bine”, a aratat Hintea.

Clujul se va defini ca un oras european, centrul istoric al Transilvaniei, o comunitate cu caracter unic, intercultural. Cluj-Napoca va fi o retea de comunitati interconectate, un laborator al creativitatii sociale, un oras cu spirit tanar, in egala masura prietenos si responsabil”, se mai arata in rezumat.

Decanul mai subliniaza importanta unui mecanism de monitorizare si adaptare a strategiei o data cu trecerea timpului.

“Nu e o lista, trebuie sa vezi care e profilul nou strategic al orasului, daca spui ca e bazat pe calitatea vietii, creativitate trebuie sa investesti acolo si sa iti construiesti intreaga strategie de marketing de actiune in domeniile alea. Trebuie sa te reunesti in fiecare an, pentru ca astea se schimba. Lumea se schimba atata de repede incat s-ar putea ca in trei ani ce am scris noi aici sa fie depasit in anumite chestii.  La nivelul orasului ar trebui infiintata o structura permanenta, din grupurile care au lucrat si din administratie, sa se reuneasca de cel putin trei ori pe an si o intalnire anuala in care sa se treaca prin toate zonele”, a spus Hintea.

Directii strategice

  • Intarirea/consolidarea capitalului uman local prin cresterea calitatii vietii
  • Asumarea unui parteneriat strategic intre comunitate si universitatile clujene, ca sursa esentiala de avantaj competitiv
  • Cresterea implicarii sectorului asociativ in sectoare cheie ale comunitaţii si stimularea parteneriatelor cu alti actori comunitari
  • Asumarea consecventa a politicilor si a mesajului multicultural
  • Investitii sustinute ale comunitatii in educatia preuniversitara
  • Dezvoltarea unor mecanisme si instrumente institutionale incluzive si participative
  • Stimularea dinamismului demografic
  • Cresterea calitatii actului de guvernare si a calitatii serviciilor oferite si integrarea acestora intr-un pachet complet; dezvoltarea unor strategii coerente in zona de e-guvernare
  • Adoptarea si asumarea unei strategii de marketing si crearea unei identitati a orasului – aceasta ar trebui sa includa acele elemente care disting, atrag si pot reprezenta un avantaj competitiv pentru comunitate
  • Dezvoltarea unui set de indicatori ai calitatii vietii si serviciilor care sa fie urmariti/monitorizati constant si care sa furnizeze date empirice valide, permitand administratiei si stakeholderilor implicati sa decida pornind de la realitatile existente (si sa evalueze eficacitatea eforturilor depuse).
  • Constientizarea si valorificarea potentialului de transformare sociala si regenerare urbana al culturii.
  • Gestionarea si valorizarea comunitara coerenta si unitara a resurselor cultural-istorice ale spatiului urban in baza expertizei profesionistilor in domeniu
  • Dezvoltarea unor politici coerente de mediu, adaptate la profilul orasului (transport, gestionarea deseurilor, spatii verzi, cladiri verzi si energie regenerabila)
  • Cresterea competitivitatii economiei si a nivelului de bunastare al comunitatii
  • Crearea unei viziuni integrate si a unor mecanisme de cooperare institutionala in ceea ce priveste dezvoltarea urbana si planificarea spatiala la nivelul intregii zone metropolitane. Planificarea dezvoltarii proiectelor majore de infrastructura si a serviciilor publice de baza la nivel de zona metropolitana (sau a unei portiuni din aceasta in functie de necesitati).
  • Mentinerea vitalitatii zonei centrale a orasului si contracararea procesului de dispersie urbana spre localitatile din peri-urban. Valorificarea cladirilor istorice si a utilizarea spatiilor publice pentru promovarea unor evenimente semnificative la nivelul comunitatii. Incurajarea de proiecte de regenerare urbana.
  • O mai buna respectare a planurilor urbanistice, corelarea acestora cu strategia de dezvoltare locala, asigurarea disciplinei in constructii si sanctionarea abaterilor de la normele urbanistice inca din fazele incipiente ale dezvoltarii unui proiect/constructii.

Foto: monitorulcj.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *