In vizor

Scumpire cu scandal: Primăria vrea tarife mai mari cu 32% la salubrizarea menajeră. Societatea civilă face petiție împotriva propunerii și aduce acuze grave autorităților locale

Cele două firme de salubritate din oraș, Brantner și Rosal, dar și Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP) au cerut tarife mai mari pentru serviciile prestate – salubrizare menajeră, deszăpezire și curățenie stradală, respectiv depozitarea deșeurilor în Celula 1 Centrului de Management Integrat al Deșeurilor (CMID). În ședința de Consiliu Local de joi, 20 august, va fi discutată această propunere și, cel mai probabil, va fi aprobată. Pentru cetățeni, această modificare de tarife înseamnă o majorare a tarifelor cu 32%. Această scumpire vine după o altă scumpire din 2019 când tarifele pentru cetățeni au crescut cu 35%. În aproximativ un an, tarifele cresc cu 67%.

În acest context, activistul de mediu Szakats Istvan a întocmit o petiție prin care îi îndeamnă pe clujeni să ceară socoteală autorităților locale pentru această majorare de tarife.

Așa arată prima parte a textului petiției:

Stimat cetățean clujean, în două zile Consiliul Local va vota din nou creșterea prețului gunoiului – cu încă 32.7%.

Oare îți aduci aminte că ți s-a promis că odată cu CMID se vor reduce costurile cu gunoaiele? Ai fost mințit.

Ai fost mințit și când ți s-a zis că CMID s-a construit în 3 ani. Erau 1 – și nu, tot nu e gata.

Ai fost mințit când ți s-a zis că la CMID nu s-au pierdut bani europeni. Ba s-au și dat înapoi – din buzunarul tău.

Iar faptul că te tot lași mințit, acum o să te coste mai mult. În bani. Pe factură, care vine, lună de lună.

Poate încet te prinzi: faptul că te lași mințit atâta, merge pe buzunarul tău. Pe sănătatea ta.

Ceri socoteală?

În partea a doua, activistul de mediu spune că la nivelul autorităților locale se întâmplă lucruri dubioase referitoare la activitatea RADP Cluj-Napoca:

Documentele pe baza căruia Consiliul Local va decide majorarea prețului gunoiului sunt pline de lucruri dubioase. Exemple:

1. Cum se poate că RADP raportează rate de umplere de 74%, când au dat în scris azi primăvară că “la data de 19.05.2020 se va atinge 75% din capacitatea maximă de deșeuri admisă”?

2. Cum se poate ca CMID să obțină o autorizație INTEGRATĂ de mediu pe o PARTE a unei PĂRȚI a unei construcții, care e departe de-a fi gata?

3. Cum va putea să gestioneze RADP fluxul de gunoaie intrat, când, conform propriilor documente disponibile, capacitatea lor de prelucrare e NET inferioară capacității necesare?

Consiliul Local Cluj-Napoca va lua decizia joi, bazat pe aceste documente. Contribuie ca această decizie să fie una RESPONSABILĂ.

CERE celor care au semnat documentele care pregătesc decizia (Emil Boc, Alin Tișe, Ion Pantelimon, Dan Ștefan Tarcea, Aurora Roșca, Gheorghe Șurubaru, Alina Rus, Olimpia Moigrădan, Marius Coroșm, Mihaela Adela Todoruț, Vasile FLorin Stamatian), se mai uite odată, în detaliu, pe ce și-au pus semnătura. Să verifice pas cu pas, legalitatea și fezabilitatea propunerii.

CERE-LE membrilor Consiului Local Cluj-Napoca să analizeze propunerea cu maximă seriozitate, cu deplina asumare a răspunderilor legale care îi revin.

Ceri aceste lucruri? Scrie un DA în comentariu la această postare. O faci pentru tine. Pentru familia ta. Pentru orașul tău.

O copie a acestei postări va fi depusă joi la Registratura Primăriei Cluj-Napoca, și va fi trimis persoanelor menționate mai sus, și tuturor consilierilor locali ai Municipiului Cluj-Napoca.

Deocamdată, primarul Emil Boc nu a comunicat niciun punct de vedere cu privire la acest subiect deși jurnaliștii clujeni i-au solicitat acest lucru în urmă cu câteva ore.

În Hotărârea de Consiliu Local care va fi supusă votului consilierilor în ședința de joi scrie cum își motivează cele două firme și RADP majorarea de tarife.

„Prin Hotărârea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, Consiliul Județean Cluj a aprobat Hotărârea nr. 62/20.03.2020 privind aprobarea adoptării unei soluții temporare de delegare a gestiunii activității de operare și administrare a depozitului de deșeuri din cadrul Centrului de Management Integrat al Deșeurilor, în cazul în care se atinge nivelul maxim de 75% din capacitatea de depozitare a platformei temporare. RADP Cluj-Napoca asigură pentru întreg județul sortarea și tratarea deșeurilor. Tariful total de operare la CMID este de 257,36 lei/tonă fără TVA”, se notează în Hotărâre.

În documentația înaintată, cei doi operatori de salubritate au solicitat modificarea tarifelor pentru activitățile de salubrizare menajeră și stradală, datorită faptului că s-au modificat cheltuielile cu sortarea și depozitarea finală a deșeurilor în Celula 1, ca urmare a tarifului de operare CMID, comunicat de Consiliul Județean Cluj.

„Având în vedere că a fost finalizată și deschisă Celula 1 a CMID, deșeurile municipale nu vor mai fi stocate pe platforma temporară administrată de RADP. Acestea vor fi supuse unui proces de tratare prealabilă, apoi transportate spre depozitare în celula CMID. Conform declarației RADP înregistrată la Primăria Cluj-Napoca, terenul pe care funcționează stația de tratare a deșeurilor se află în proprietatea RADP Cluj-Napoca și nu face parte din suprafața dată în administrare de către Primăria Cluj-Napoca prin HCL nr. 263/2015. Deșeurile din construcții sunt colectate și prelucrate pe o suprafață situată într-o zonă separată a platformei de stocare temporară a deșeurilor. Acestea nu sunt eliminate final prin depozitare în Celula 1 a CMID”, se mai arată în Hotărâre.

Având în vedere cele de mai sus, este necesară actualizarea tarifelor pentru activitățile de salubrizare menajeră și stradală a municipiului Cluj-Napoca și încetarea parțială a prevederilor HCL nr. 309/2015 cu modificările și completările ulterioare.

Citește și:

Emil Boc propune noi scumpiri la tarifele de colectare a deșeurilor menajere. Aflați de la noi ÎN EXCLUSIVITATE: CMID are autorizație de mediu. Și-atunci va trebui să trăiască și RADP din banii clujenilor, nu numai Rosal și Brantner

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *