Din oras

Quatro Eco Salub a fost căpuşată de peste 840.000 euro. Cu legea în mână, primăria Floreşti a închis ochii, lăsând un alt operator să-i falimenteze compania

Salubritatea unei localităţi ţine de dreptul constituţional al cetăţenilor de a avea asigurate din partea Statului igiena şi sănătatea publică. Dacă nu ai salubritate înseamnă că încalci legea. Situaţia în care a ajuns societatea de salubritate Quatro Eco Salub, care este singurul operator autorizat, conform legii, să ridice gunoaiele de pe raza comunei Floreşti, se datorază în mare măsură administratorului societăţii şi acţionarilor acesteia, în speţă Consiliile Locale ale celor patru UAT-uri. Timp de 7 ani, nimeni nu a aplicat legea și nu şi-a pus întrebarea de ce marii agenţi economici care activează pe raza comunei Floreşti nu au fost “facturaţi”de singura firmă autorizată pentru ridicarea resturilor menajere. Prejudiciul produs în urma delăsării autorităţilor locale ale comunei Floreşti poate fi estimat la peste 840.000 de euro. 

Conform legii, fiecare agent economic care îşi desfăşoară activitatea pe raza unităţilor teritorial administrative are obligaţia să încheie un contract pentru serviciul de salubritate. De încheirea unui astfel de contract depinde eliberarea avizelor de funcţionare emise de către primărie și numai de către primărie (nu de către vreun agent economic de pe raza primăriei). De la înfiinţare, în 2009, Quatro Eco Salub a devenit, prin delegarea de gestiune, singura firmă avizată, conform legislaţiei româneşti în domeniu, să ridice deşeurile de la populaţie şi agenţii economici din comuna Floreşti. Acest lucru nu s-a întâmplat, motiv pentru care, ani la rând, mari firme care activează în Floreşti nu au fost facturate de către QES, acestea având (ILEGAL, domnule Șulea!) contracte pentru serviciile de salubritate cu alţi operatori în domeniu. Acest lucru contravine legii şi demonstrează faptul că  interesele  QES nu au fost corect reprezentate de către administratorul societăţii, iar acţionarii, adică primarii celor patru comune (Gilău, Căpuşu Mare, Măguri Răcătău şi Floreşti) au închis ochii la faptul că zeci de mii de euro lunar, ce puteau fi incasaţi de QES şi care puteau fi utilizaţi în retehnologizarea societăţii şi  a înnoirii parcului auto, nu au fost încasaţi. Deși legea spune clar că QES este singurul operator de salubritate care are voie să acţioneze pe raza celor patru comune. Numai pe raza comunei Floreşti, unde activează nu mai puţin de 2000 de firme sunt facturate de către QES doar 502. Un calcul elementar arată că, doar în cazul Cetrului Comercial Polus, prejudiciul adus societăţii  QES, prin faptul că timp de 7 ani nu a fost încheiat niciun contract pentru serviciile de salubritate, depăşeste suma de 840.000 de euro.  

Având în vedere faptul că este singurul operator autorizat şi care are contract pentru aşa ceva, numai QES poate strânge gunoiul menajer. Deşeurile sunt proprietatea UAT-ului. Fiind în proprietateea UAT-ului, întră în proprietatea operatorului desemnat să îl ridice. Nimeni altcineva nu are voie să îl ridice. Dacă nu este altcineva desemant care să ridice deşeurile, un agent economic poate cere să vină să îl ridice altcineva. QES având contract cu primăria era obligaţia lor să ia gunoiul de la Polus”, au afirmat reprezentanţi ai Gărzii de Mediu.

Unitatea Administrativ Teritorială desemnează, prin licitaţie sau delegare a gestiunii, unul sau mai mulţi operatori  de salubritate pentru a deservi populaţia de pe toată raza comunei. În cazul comunei Floreşti firma responsabilă de ridicarea gunaoielor este QES, prin delegare de gestiune. Primăria Floreşti deşi avea posibilitatea să sesizeze ANRSC pentru faptul că  pe raza comunei deşeurile menajere sunt ridicate de la agenţii economici de către alţi operatori nu a făcut-o timp de 7 ani. Acest lucru demonstrează faptul că nu a fost niciun interes din partea administraţiei locale floreştene ca firma în care este acţionar să încaseze facturile de la agenţii economici deserviţi de alţi operatori  de salubritate. Motivul invocat de către primărie şi conducerea QES a fost acela că nu firma QES nu are dotările tehnice necesare. 

“Primăria care are contractul cu QES merge şi le face sesizare pentru faptul că nu au ridicat gunoiul acolo, acolo şi acolo. O dată, de două ori de 5 ori. La un moment dat trebuie să le zică celor de la QES: v-am făcut 2, 3, 5 sesizări şi ei (QES) trebuie să dea un răspuns. De exemplu că în zona respectivă nu putem intra cu maşina sau în zona respectivă nu ne plătesc locatarii sau nu au containere. Primăria trebuie să le ceară, să le spună: vă dăm termen, o lună, două, trei ca să vă rezolvaţi problemele pentru că există un contract şi trebuie să vă respectaţi contractul”, susțin specialiştii în salubritate. 

Cazul Polus este cel mai bătător la ochi exemplu de lipsă de interes a administraşiei locale floreştene. Deşi centrul comercial a fost deschis cu doi ani înainte de înfiinţareea QES, odată cu delegarea de gestiune privind serviciul de salubritate pe raza comunei Floreşti, obligaţia administratorului societăţii era să încheie un contract pentru ca deşeurile menajere de la Polus să fie ridicate de către QES conform prevederilor legale.

Primarul este obligat, prin aparatul de specialitate din cadrul primăriei, să identifice toti agenţii economici care produc gunoi pe raza comunei. Primăria impune ca firmele care activează pe raza UAT-ului repsectiv să aibă încheiat un contract cu firma sau firmele care sunt autorizate de către primărie. Tot primăria poate retrage autorizaţia de funcţionare a unui agent comercial în caul în  care acesta nu respectă aceste condiţii de a avea un contract cu operatorul legal de salubritate. 

Primăria în momentul în care îţi dă autorizaţie de funcţionare, verifică dacă ai contracte cu Electrica, cu gazul, cu canalizarea, cu gunoiul etc. Polusul a venit cu un contract şi a zis că are contract de ridicare a deşeurilor menajere cu… şi deşeurile reciclabile cu…. Acolo trebuie văzut ce scrie. Dacă nu scrie Quatro Eco Salub care este singura autorizată pe Floreşti înseamnă că nu a fost ok ce a făcut primăria. QES trebuiau să meargă la Polus să le spună noi suntem singurii autorizaţi numai cu noi puteţi să operați. Primăria avea posibilitatea să retragă autorizaţia celor de la Polus în cazul sesizat, pentru că ei aveau obligaţia să încheie un contract cu QES, singura autorizată să preia deşeurile menajere de pe Floreşti„, ne spun specialiștii care sunt dispozițiile și prevederile legi.  

Ziar de Cluj adresează câteva întrebări primarului Horia Şulea:

Care au fost demersurile făcute în calitate de reprezentant în AGA al QES în vederea obligării administratorului Livia Baica de a semna un contract pentru serviciul de salubritate cu Polus?

În condiţiile în care suma de aproximativ 10.000 de euro pe care o plăteşte lunar centrul comercial Polus unui alt operator de salubritate, altul decât QES, este acesta un prejudiciu real adus societăţii QES, singura autorizată să transporte gunoiul de pe UAT Floreşti? Cine se face responsabil?

În decursul celor 7 ani de activitate ai QES, consideraţi că din cei 840.000 de euro pe care i-ar fi putut încasa societatea şi din care aproximativ 15% ar fi fost profit net, s-ar fi putut îmbunăyăți activitatea firmei (și vorbim numai despre o firmă de pe raza UAT Florești) astfel încât să se ajungă a îmbunătăţirea serviciului de salubritate în comuna Floreşti?

De ce nu ați studiat legea și nu ați aplicat-o? De ce aparatul dumneavoastră de specialitate nu a studiat legea și nu a aplicat-o? De ce fosta conducere QES nu a studiat legea, nu v-a atenționat cu privire la încălcarea acesteia și nu s-a luat nici o măsură pentru ca aceasta să fie aplicată?

Există, cumva, alte interese decât binele locuitorilor comunei?

P.S. Prejudiciul produs în urma delăsării autorităţilor locale ale comunei Floreşti, estimat la peste 840.000 de euro, a fost calculat la preţul actual, de 70 de lei/metru cub cu TVA inclus, pe care îl plătesc în prezent agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea pe raza comunei Floreşti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *