Din oras

Piste de biciclete la Cluj? La Pastele Cailor! Proiectul ClujBike e in aer

Un proiect european in valoare de 12 milioane de lei, care trebuia sa transforme zona metropolitana a Clujului intr-un mic Utrecht, cu sute de biciclete inchiriate gratuit si zeci de kilometri de piste de biciclete, este realizat mai putin de jumatate, cu doua luni inainte de expirarea termenului lucrarilor. Din cei 60 de kilometri de piste au fost construiti… zero!

Primaria a cerut prelungirea termenului, pana in primavara anului viitor.  Ziar de Cluj prezinta o comparatie a stadiului lucrarilor – ce s-a realizat si ce trebuia sa se realizeze pana acum. Un proiect care dovedeste, inca o data, lipsa de competenta a autoritatilor locale, care nu reusesc sa gestioneze un proiect de investitii.

Proiectul ClujBike a fost semnat de fostul primar Sorin Apostu si continuat de Emil Boc. Ar fi trebuit ca luna viitoare, in august, localitatile Floresti si Apahida sa fie legate printr-un traseu cicloturistic de Cluj-Napoca si cateva mii de persoane sa inchirieze, zilnic, bicicletele puse la dispozitie prin acest program european.

Cu o luna inainte de termenul de finalizare a lucrarilor s-a executat abia 46% din proiect. Cat priveste pistele – 60 de kilometri, dintre care 20 dedicati pistelor separate fizic de carosabil si pietonal – nu s-a amenajat nimic pana acum.

ClujBike cumula mai multe investitii de la bun inceput. In primul rand, amenajarea a 50 de statii de biciclete, dintre care 43 in Cluj-Napoca, trei in Apahida si patru in Floresti.

Pana in acest moment au fost instalate 41 de statii in Cluj Napoca, doua in Floresti si una in Apahida

 „In municipiul Cluj-Napoca vor mai fi instalate doua statii in doua locaţii: zona Hasdeu-Piezisa si zona Baritiu-Opera Maghiara. In momentul de fata se fac predarile de amplasament, impreuna cu reprezentantii companiilor de utilitati”, a transmis managerul de proiect Adrian Raulea, prin intermediul biroului mass-media.

 Zero piste. Constructia lor incepe abia in august

Din cei 60 de kilometri de piste de biciclete nu s-a amenajat nici macar un kilometru pana acum. In proiectul initial se specifica construirea a 41 km  de pista in Cluj-Napoca, 7.25 km de pista in Apahida,  11.50 km de pista in Floresti.  De la demararea proiectului si pana acum nu s-a construit nimic. Cum raspunde managerul de proiect?

 “In cursul lunii urmatoare (august, n.r.) vor fi demarate lucrarile de marcare si semnalizare a pistelor si traseelor de biciclete si va incepe realizarea pistei dedicate, constructie noua,  pentru legatura cu comuna Apahida pe tronsonul Calea Someseni – str. Cantonului. Primele teste pentru sistem şi biciclete sunt programate pentru luna august”, arata Adrian Raulea.

Care pasarela?

Cat priveste pasarela care urma sa fie construita peste Valea Garbaului, cei care gestioneaza proiectul au gasit o solutie de mijloc:

„Pentru legatura Cluj-Napoca – Floresti se ia in considerare si folosirea podului existent peste Valea Garbaului, cu delimitarea unui spatiu protejat pentru ciclisti”, se arata in raspunsul oficial transmis de Primaria Cluj-Napoca.

Cum motiveaza Primaria intarzierea lucrarilor

Pana la sfarsitul lunii august, clujenii ar fi trebuit sa aiba la dispozitie 540 de biciclete, inchiriate in baza unui card de la cele 50 de statii amenajate. Constructorul care a castigat licitatia, SC VIACOR ENGINEERING SRL in asociere cu SC RICO SRL, a reusit pana acum sa execute 46% din lucrari. Programul lucrarilor este decalat, iar Primaria Cluj-Napoca incearca sa explice intarzierea.

De vina sunt retelele de utilitati

 “Principalele greutati au constat in predarea amplasamentelor pentru executia statiilor si pistelor. Retelele de utilitati identificate in teren difera ca si amplasament fata de evidentele companiilor de utilitati. Au fost convocate peste 200 de întalniri-predari de amplasamente cu reprezentantii companiilor de utilitati”, arata managerul de proiect, Adrian Raulea.

In Floresti, traseul trece pe drumul national

Mai mult, harta initiala a pistelor a fost modificata in mai multe randuri. Spre exemplu, pentru comuna Floresti, pista de biciclete se reproiecteaza de-a lungul drumului national, pentru o legatura directa, mai rapida si pentru deservirea unui numar mai mare de beneficiari ai acestui proiect, explica reprezentantii Primariei Cluj-Napoca. Initial, pista trebuia sa treaca pe strazi laturalnice, iar acum va fi construita pe langa DN1.

 „In Apahida trebuie corelate lucrarile la piste cu alte lucrari de infrastructura care se afla in executie sau se preconizeaza ca vor incepe in viitorul apropiat”, se mai arata in raspunsul Primariei Cluj-Napoca.

Odata cu intarzierea executiei acestor lucrari, au fost afectate si celelalte subcontractari. Spre exemplu, firma de publicitate administrata de Virgil Pasca, SC Tact SRL, a decalat calendarul de servicii trecut in caietul de sarcini. Firma de publicitate trebuia sa realizeze, pana acum un, site de prezentare al proiectului. Contractul de publicitate are o valoare de peste 180.000 de lei, fara TVA.

 „Calendarul lucrarilor este decalat din cauza constructorului. Abia s-au montat statiile, nu toate, iar bicicletele nu au ajuns. Acum lucram la harta traseelor, care s-au modificat de mai multe ori”, explica Virgil Pasca.

In aceste conditii, clujenii nu au la dispozitie nicio informatie legata de traseu sau modalitatea de inchiriere a bicicletelor.

Jumatate din suma a fost decontata constructorului

Pana acum, Primaria Cluj-Napoca a realizat plati catre constructor in valoare de 5,9 milioane de lei cu TVA.

Levente Kertesz, fondatorul ONG-ului “Clujul Pedaleaza” spune ca acest proiect l-a lasat indiferent de la bun inceput. Totusi, ar fi de bun augur ca acesta sa fie finalizat cat mai repede.

“Ar fi OK sa se intample cat de repede, desi as investi banii pe piste. Noi, romanii, nu avem grija de lucruri. Acele biciclete vor fi stricate foarte repede. Din pacate, suntem un popor distructiv”. In opinia acestuia, romanii sunt la nivelul anilor ’60 in ceea ce priveste construirea infrastructurii pentru biciclisti.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *