In vizor

DAEA DĂ O COPITĂ ÎN AFACERILE MICILOR AGRICULTORI: Închisoare de la 1 la 5 ani pentru micii fermierii care își fac singuri tratamente fitosanitare în fermă. OUG dată pentru industrie care restricționează şi birocratizează în exces activitatea micilor fermieri și a fitofarmaciilor

O ordonanță de urgență semnată de ministrul Agriculturii Petre Daea instaurează pedeapsa cu închisoare de la 1 la 5 ani și amenzi de până la 15.000 de lei pentru micii fermieri care aplică tratamente de protecția plantelor, aici fiind incluse tratamente cu erbicide, insecticide, fungicide și chiar regulatori de creștere, anunță Agrointel. Administrarea produselor de uz fitosanitar trebuie să respecte strict anumite legi care țin în principal de protecția sănătății consumatorului, de protecția florei și faunei terestre și acvatice, de schimbarea insușirilor naturale ale solului și multe altele. Legat de acest lucru, s-au întocmit regulamente privind fabricarea, comercializarea și utilizarea lor în agricultură.

Prin actul normativ publicat de Ministerul Agriculturii și semnat de ministrul Petre Daea, toți producătorii agricoli care nu sunt fiscalizați nu vor mai avea dreptul să își lucreze, practic, pământul dacă nu fac contract cu o firmă care prestează servicii agricole.

Pentru fitofarmacii, OUG restricționează comercializarea produselor de protecția plantelor care au ambalaje de peste 1 kilogram sau 1 litru.

Ministerul Agriculturii a publicat ieri seară, marți, un proiect de Ordonanţă de urgenţă privind fabricarea, reambalarea, importul, comercializarea, utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor pe teritoriul României.

Actul normativ introduce o serie de restricții în special pentru fermierii mici, care activează ca persoane fizice. De asemenea, și fermierii fiscalizați vor avea restricții pentru că, în lipsa unei autorizații, nu vor mai putea să își facă stocuri de produse pentru a evita fluctuațiile de prețuri.

OUG a fost dată pentru industrie, dar de fapt restricționează activitatea micilor fermieri și a fitofarmaciilor

  • Ordonanța de Urgență pare, la prima vedere, un demers corect și necesar, solicitat  de către furnizorii de produse de protecție a plantelor, care au cerut în ultimii ani o reglementare nouă a pieței de comercializare a acestor produse. Aceștia au subliniat în mai multe rânduri nevoia de a fi actualizate cerinţele privind importul produselor de protecţie a plantelor. Sub acest pretext, actul normativ introduce o serie de restricții în special pentru fermierii mici, care activează ca persoane fizice, având cadrul legal Legea nr. 145/2014. De asemenea, și fermierii fiscalizați vor avea restricții pentru că, în lipsa unei autorizații, nu vor mai putea să își facă stocuri de produse pentru a evita fluctuațiile de prețuri.
  • Fermierii, obligați să obțină o nouă autorizație pentru a deveni ”operatori economici”
  • OUG semnată de Petre Daea introduce termenul de operator economic. Acesta este definit ca persoană juridică sau persoană prevăzută în Ordonanţa de urgenţă nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, cu modificările şi completările ulterioare, care deţine autorizaţia eliberată în baza prezentei ordonanţe de urgenţă pentru activităţile de comercializare, utilizare şi prestare de servicii cu produse de protecţie a plantelor.
  • Un alt termen important introdus de OUG este cel de ”prestator de servicii – persoană juridică, persoana fizică autorizată, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, care efectuează tratamente fitosanitare la terţi în baza unui contract”.
  • De asemenea, conform OUG, utilizator profesionist reprezintă orice persoană care utilizează produse de protecție a plantelor în cadrul activităţii sale profesionale, inclusiv operatori, tehnicieni, angajatori şi liber profesionişti, atât din sectorul agricol, cât şi din alte sectoare.

Conform articolului 51 a OUG, aliniatul (2) ”utilizatorii de produse de protecţie a plantelor pentru uz profesional au obligaţia să deţină autorizaţie de utilizare a produselor de protecţie a plantelor pentru uz profesional”. Mai departe, la aliniatul (3) se precizează că ”Este interzisă utilizarea produselor de protecţie a plantelor pentru uz profesional de către utilizatorii neprofesionişti şi utilizatorii profesionişti neautorizaţi”.

  • Mai mult, se precizează la articolul 59 că ”utilizatorul de produse de protecţie a plantelor, persoană fizică neautorizată, poate efectua tratamente fitosanitare cu produse de protecţie a plantelor pentru uz profesional numai cu prestatorii de servicii cu produse de protecţie a plantelor autorizaţi”.

O BASCULĂ DE ACTE, BIROCRAŢIA SĂ TRĂIASCĂ!

Pentru a putea să mai aplice tratamente de protecția plantelor pe suprafețele agricole pe care le dețin sau le lucrează în arendă, fermierii trebuie să respecte noi condiții:

  • Trebuie să aibă formă juridică prin care să facă dovada că desfășoară activitate de producție vegetală;
  • Trebuie să aibă în fermă o persoană responsabilă care deţine certificat de formare profesională dobândit prin instruire privind utilizarea durabilă a produselor de protecţie a plantelor, pentru activitatea de utilizator profesionist şi are studii medii finalizate cu diplomă de bacalaureat în domeniul agricol cu specializările agricultură şi horticultură sau studii superioare finalizate cu diplomă de licenţă în domeniul agricol cu specializările agricultură, horticultură, arhitectură peisagistică, inginerie economică în agricultură, ingineria şi managementul afacerilor agricole, montanologie şi domeniul silvic cu specializarea silvicultură;
  • Trebuie să deţină spaţiu de depozitare autorizat pentru produsele de protectie a plantelor;
  • Trebuie să deţină autorizaţie de mediu eliberată de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului prin structurile teritoriale;
  • Trebuie să deţină contract de prestări servicii cu un operator economic autorizat care colectează deşeuri de produse şi ambalaje provenite de la produsele de protecţie a plantelor;
  • Trebuie să se înregistreze la Inspectoratul Județean de Poliție și Inspectoratul Teritorial de Muncă.
  • Informaţiile publicate de Agrointeligența – AGROINTEL.RO pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în PRIMUL PARAGRAF a sursei cu LINK ACTIV. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor, ca atare vom acționa în consecință.

Care sunt motivele ”urgente” ale Ordonanței de Urgență?

  • Nevoia ca toate aceste măsuri să fie incluse într-o ordonanță de urgență nu reiese din nota de fundamentare a actului normativ care nu face nicio referire cu privire la utilizatorii produselor de protecție a plantelor, ci doar la reglementări necesare industriei de producție, import și comercializare a produselor de protecția plantelor.
  • Mai mult, deși sute de mii de fermieri vor fi obligați să renunțe la terenurile pe care le lucrează, inițiatorii acestui act normativ susțin că măsurile introduse nu au niciun impact asupra mediului de afaceri și nici vreun impact asupra mediului concurenţial şi domeniul ajutoarelor de stat.
  • OUG nu transpune nicio directivă sau regulament aprobate recent la nivel european și precizează cu nu există hotărâri ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene sau alte acte normative şi/sau documente internaţionale din care să decurgă vreun angajament asumate. Cu alte cuvinte, nu suntem somați de Uniunea Europeană sau de alte entități să introducem aceste noi limitări agricultorilor.

”În procesul de elaborare a proiectului de act normativ au avut loc consultări cu reprezentanţi ai Asociaţiei Producătorilor de Porumb din România (APPR – n.r.), Liga Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR – n.r.), Uniunea de Ramură Naţională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV – n.r.), Alianţa Industriei Seminţelor din România şi Asociaţia Industriei de Protecţia Plantelor din România (AIPROM – n.r.)”, se precizează în OUG. De remarcat că cel puțin trei organizații importante de fermieri, care reunesc producători agricoli mici și mijlocii, nu au fost consultate, conform actului oficial, la elaborarea măsurilor: Federația Națională Pro Agro, Asociația Forța Fermierilor și Clubul Fermierilor Români.

Conform Planului Național Strategic, forma transmisă Comisiei Europene pe 18 octombrie, România are o pondere ridicată a exploatațiilor de mici dimensiuni, asociată unui procent semnificativ de gospodării în care se practică sisteme de exploatație de tip gospodăresc/ extensiv (2.480.770 de exploatații agricole dețin până la 2 ha, 660.0000 de exploatații dețin între 2-5 ha).

În plus, în același document, România a raportat un nivel redus al utilizării practicilor de agricultură intensivă la nivelul fermelor, implicit administrare redusă de îngrășăminte chimice și pesticide, cu avantaje în tranziția către o agricultură verde și la orientarea către piață (ex. consumul de îngrășăminte azotoase în România – 40,3 kg N/ha, față de media UE 28 – 77,2 kg N/ha, 2018).

Proiectul de OUG  a fost avizat deja de către Ministerul Agriculturii, fiind semnat de ministrul Agriculturii, Petre Daea, și poartă pe fiecare pagină ștampila MADR. Celelalate ministere care trebuie să mai avizeze, formal, actul normativ sunt: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – Vicepremierul Sorin Grindeanu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor – Ministrul Tanczos Barna, Ministerul Sănătății –  Ministrul Alexandru Rafila, Ministerul Economiei – Ministrul Florin Marian Spătaru, Ministerul și Solidarității Sociale – Ministrul Marius Constantin Budăi, Ministerul Afacerilor Interne – Ministrul Lucian Bode și Ministerul Justiției – Ministrul Cătălin Predoiu. După ce va primi toate avizele, ordonanța de urgență trebuie să fie adoptată în ședință de Guvern și, prin publicarea în Monitorul Oficial, intră în vigoare.