Din oras

Costumul popular romanesc, afacere infloritoare la Cluj

O tanara din Alexandria, calita intr-o agentie de publicitate din Bucuresti si un clujean a carui familie a facut senzatie imediat dupa revolutie vanzand fete de masa cusute la Bedeciu au pus pe roate o afacere care merge de minune. Camasi, costume populare si alte obiecte de artizanat realizate de mesteri de la tara se vand ca painea calda atat in micul lor magazin din Marasti, cat mai ales pe Internet. 

Intre depozite de materiale de constructii, magazine de corpuri de iluminat si alimentarele de cartier de pe strada Bucuresti, magazinul sotilor Abrudan pare din alta lume. Se numeste “La Romani” si are camasi si costume la vedere in vitrina.

Inauntru iti iau ochii alte camasi, care de care mai frumoase, pieptare, catrinte si costume de mai multe feluri. In vitrine se gasesc obiecte de artizanat veritabile, departe de cele vandute in magazinele de specialitate din centru, adesea la limita kitsch-ului. 

“Le cumparam direct de la producatori, evitam pe cat se poate furnizorii. Avem de exemplu, coarne de vanatoare realizate de mesteri maghiari pe care le vindem celor care organizeaza partidele de vanatoare ale lui Tiriac la Balc. Sunt Coarne incrustate cu diverse scene, care suna si pe care Tiriac le daruieste presedintilor care participa la vanatoare, sunt incrustate cu numele lor”, se mandreste Adriana Abrudan, administratoarea magazinului. 

Energica si creativa, frumoasa blonda este din Alexandria, a lucrat cativa ani la o agentie de publicitate din Bucuresti, dupa care s-a casatorit cu un clujean si s-a stabilit aici. 

“Mi-a placut Clujul. Pana la urma iti place locul in care iti este familia, cu plusuri si minusuri, ca peste tot”, spune ea. 

Ideea infiintarii magazinului de artizanat a venit de la afacerea lui Iosif Abrudan, socrul patroanei magazinului. 

“El era axat mai mult pe cosele – fete de masa cusute manual. Avea un sat intreg care lucra pentru el, e vorba de Manastireni, din comuna Bedeciu.  Se si nascuse acolo. Femeile din sat coseau fete de masa, iar el mergea, de unul singur din usa-n usa, prin toata tara si vindea la magazine. Impreuna cu sotia sa, care broda foarte frumos, au pus bazele unei afaceri cunoscute in toata Romania, ba chiar si Spania sau Italia”, povesteste femeia. 

Ea si-a inceput activitatea in domeniu promovand pe Internet produsele socrilor, dupa care a trecut la ale sale. Avea si o agentie de publicitate infiintata la venirea in Cluj, asa ca s-au gandit sa faca un site, practic un magazin online de artizanat. 

“Ne loveam de increderea oamenilor, nu credeau ca pot cumpara produse de calitate de pe Internet. Mereu ne intrebau daca arata la fel ca in poze, daca materialul tine, daca panza iese la apa. De un an nu mai avem problema asta”, marturiseste Adriana Abrudan. 

La inceput vindeau de acasa. Pana si solistul Nicolae Furdui Iancu a cumparat costume pentru grupul sau folcloric din sufrageria sotilor Abrudan, dupa care s-a trecut la magazin.

Cele mai multe vanzari se fac pentru bucuresteni. Pe locul doi in top se afla tarile in care au emigrat mai multi romani: Spania, Italia, Franta, SUA, Australia. Mai nou, se vand articole traditionale si in Republica Moldova. 

“Romanii plecati din tara ne trateaza de parca aici au ramas doar hoti. Sunt sceptici, isi trimit prietenii sa vada ca magazinul nostru exista intr-adevar”, dezvaluie ea. 

Articolele de imbracaminte sunt realizate de femei din Bedeciu, dar si de cateva din Cluj-Napoca. 

“Cel mai bine lucreaza femeile de la tara. Au o constiinta a muncii, o temeinicie, plus mestesug si parca se vede ca lucreaza cu dragoste”, descrie patroana magazinului. 

In privinta modelelor, Adriana Abrudan recunoaste franc ca nu mai pastreaza toata structura traditionala a articolelor de imbracaminte. Au ramas cateva modele ale celor din Bedeciu,  din care s-au facut mii de costume, mai sunt cateva din Transilvania, si, in general, din toate zonele tarii. 

“Unele costume sunt creatii proprii, iar altele au fost realizate la dorinta clientului. Unii vor camasa dintr-o zona cu catrinta din alta, altii vor sa amestecam culori si motive de la un costum la altul. Pe site nu am nici un costum autentic, pentru ca toate au suferit modificari de-a lungul timpului. Este autentic faptul ca sunt lucrate manual, pe panze din materiale naturale, mai ales bumbac sau in, produse care nu se deterioreaza in uma spalarilor”, detaliaza administratoarea. 

A invatat si ea sa lucreze obiecte de artizanat, acasa, de la mama ei. 

“Din generatia noua din Bedeciu nu mai coase nimeni, ma tem de ziua cand nu le voi mai avea pe cele 15-20 de femei cu care lucrez. La un costum lucreaza 3-3 saptamani, de dimineata pana seara. Sunt mandra de femeile din Bedeciu, sper sa nu mai paraseasca nimeni echipa. Au plecat doua ca sa se angajeze la Fujikura, o intreprindere de ace din Cluj”, spune aceasta. 

99% din obiectele vandute sunt camasi, urmate de costume sau piese separate ca braul, poalele, catrinta, dar si fete de masa ori de perna. O camasa costa intre 200 si 450 de lei, iar un costum intre 350-1.000 de lei, in funtie de material, si, mai ales, de lucratura. 

In ziua de astazi, costumul popular romanesc se mai poarta la biserica, in ansamblurile folclorice, la serbari scolare, nunti, botezuri, iile se poarta masiv la blugi si nu sunt putin cei care cumpara articole din costume ca sa isi impodobeasca cu ele peretii cabanelor. Mai cumpara asa ceva solistii de muzica populara, si, nu in ultimul rand, romanii plecati peste hotare. 

“Cand ma uit inapoi, nu imi vine sa cred cat de mult am lucrat pentru fiecare lucru in parte, insa a meritat. Atunci cand te suna omul sa iti spuna ce mult ii place costumul, iti dai seama ca nu ai muncit degeaba”, marturiseste femeia. 

Restul obiectelor din magazine au doar rolul de a diversifica oferta. 

 “Nu pot spune ca e un business din care se castiga extraordinar, e doar unul din care se poate trai decent. Nu avem planuri de extindere, doar de supravietuire”, mai spune  administratoarea. 

Toata familia poarta costum popular ori de cate ori are ocazia, atat baietelul lor de 9 ani care il poarta la serbari, cat si cei doi soti.

“Eu cred ca nu trebuie sa plecam din Romania. Nu exista o tara mai buna decat la tine acasa. De asta brandul nostru se numeste La romani. Noi chiar ne mandrim ca suntem romani si nu vrem sa lasam traditia sa piara!”, incheie Adriana Abrudan. 

Foto: Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *