Din oras

City manager-ul nu e binevenit la Cluj

In toamna anului 2005, dupa o vizita in Statele Unite a primarului de atunci, Emil Boc, a aparut ideea infiintarii unui post de city manager si la Cluj-Napoca. Un an mai tarziu, in Strategia Municipiului, la capitolul “Eficientizarea cheltuirii banului public”, s-a prevazut ca masura “implementarea modelului de City Manager pentru realizarea unei mai bune coordonari si gestionari a serviciilor publice”. Cu toate acestea, Clujul nu are nici pana astazi un administrator public, in ciuda exemplelor de la alte primarii din tara.

In 2008, Ploiestiul era primul oras din Romania care infiinta postul de city manager. In urmatorii ani, exemplul a fost urmat de mai multe orase din tara si implementat cu succes.

La altii se poate, la Cluj nu

Cel mai recent exemplu este al Timisoarei, unde din luna martie postul de city-manager a fost ocupat de omul de afaceri Sorin Dragoi, unul dintre cei patru consilieri personali ai primarului Nicolae Robu.

”Primul lucru pe care vreau sa-l fac este sa stabilim un  circuit al documentelor in Primaria Timisoara, pentru a scurta timpul de reactie a muncipalitatii la problemele simplilor cetateni si ale oamenilor de afaceri. Iar cel de-al doilea obiectiv este atragerea de fonduri pentru finantarea proiectelor importante ale Timisoarei”, a declarat noul city manager al Timisoarei.

Exemplele pot continua: municipiul Iasi are city manager din 2009, in persoana lui Mihai Chirica. Din 2012 si la Campia Turzii s-a infiintat postul de administrator public in organigrama institutiei.

Modele pozitive sunt si mai aproape de Cluj-Napoca. Comuna Floresti are city manager ajuns, deja, la al doilea mandat, in persoana lui Albert Zoltan, absolvent de Inginerie Economica. Primarul Horia Sulea este multumit de colaborarea pe care o are cu administratorul public.

“Am sansa sa fac o diviziune clara a muncii si sa impart atributiile in institutie. El este omul care administreaza, in principiu, comuna. Am delegat city manager-ului probleme care tin de administrarea domeniului public, completeaza primarul in anumite situatii”, arata Sulea.

Desi face parte din UDMR, Albert Zoltan a avut o colaborare buna cu primarii comunei, care au avut o culoare politica diferita. City managerul a ajuns la al doilea mandat, functie ocupata in urma unui concurs. Cel putin la Primaria Floresti, rolul city managerului este foarte bine definit, mai ales ca organigrama institutiei este subdimensionata. Potrivit edilului, jumatate din functii nu sunt ocupate.

Administratia clujeana se opune

Cu toate ca la Primaria Cluj-Napoca lucrurile mai mult stagneaza, apropiatii lui Emil Boc sunt de parere ca nu s-ar impune scoaterea la concurs a unui astfel de post. Radu Moisin, consilier local PDL, crede ca, in acest moment, primaria functioneaza foarte bine.

“Exista o structura ierarhica clara la Primaria Cluj-Napoca. Nu vad ce ar aduce in plus un city manager”, arata Moisin.

In Organigrama Primariei Cluj-Napoca, piramida functiilor incepe din varf, de la primarul Emil Boc, urmat de cei doi viceprimari – Anna Horvath si Gheorghe Surubaru -, secretarul Aurora Tarmure, si noua directori executivi de la cele noua directii principale din institutie.

Nici fostul consilier local, actual consilier judetean, Remus Lapusan nu agreeaza aceasta idee.

“Nu am fost de la bun inceput de acord cu crearea unui astfel de post. Pana la urma, de la primar porneste totul, ca cei aflati in subordinea lui sa isi faca treaba”, spune Lapusan.

Consilierul local, Adrian Popa, sustinator al ideii de city manager in 2005, pe vremea cand era viceprimar, spune ca nu stie de ce s-a renuntat la idee, dar ca o astfel de functie in conditiile actualei legi nu ar fi favorabila in Primaria Cluj-Napoca.

“Era un proiect pilot pe atunci, sustineam ideea unui city manager, dar atunci nu isi au rostul viceprimarii. Nu cred ca ar fi viabila o astfel de functie. In primul rand, un city manager ar trebui platit pe masura, nu la nivelul viceprimarilor. Pentru a functiona o astfel de idee ar trebui reduse functiile de viceprimari din organigrama si ar trebui modificata legislatia. Din cauza culorii politice eventual diferite de cea a primarului, ar putea aparea disensiuni, care ar pune in dificultate administratia locala. Ganditi-va la era Funar, ce s-a intamplat cand se lupta cu Consiliul Local si patru ani de zile nu s-a facut nimic in Cluj. Ar fi pacat sa stagnam, un city manager pus in functie prin concurs este destul de greu de schimbat. Semnalele din tara, unde exista city manager pe legislatia actuala, nu sunt pozitive, la un moment dat s-au batut cap in cap. Primarul are tot interesul sa protejeze banul public, ca sa fie reales dupa patru ani, pe cand city managerul nu are acest interes”, a precizat fostul viceprimar.

Acesta considera ca infiintarea unui post de administrator public ar fi potrivita pentru Cluj-Napoca numai in cazul modificarii legislatiei, in sensul in care primarul sa aiba atributii reprezentative, iar city managerul  atributii executive, fiind principalul ordonator de credite.

Ce spune legea

Legea administratiei publice 215/2001 prevede ca primarul poate sa propuna Consiliului Local infiintarea functiei de administrator public, in limita numarului maxim de posturi aprobate. Aceeasi propunere o poate face si presedintele de Consiliu Judetean la nivelul judetului. Numirea administratorului public – al city managerului – se face pe baza de concurs, eliberarea din functie se face de primar, pe baza unor criterii, proceduri si atributii specifice, aprobate de Consiliul Local.

“Administratorul public poate indeplini, in baza unui contract de management, incheiat in acest sens cu primarul, atributii de coordonare a aparatului de specialitate sau a serviciilor publice de interes local. Primarul poate delega catre administratorul public, in conditiile legii, calitatea de ordonator principal de credite”, se mai arata in legea 215/2001.

 

Foto: panoramio.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *