In vizor

Betonarea malului Somesului ii scoate pe clujeni in strada. Boc s-a razgandit si a oprit lucrarile, iar saptamana viitoare organizeaza dezbatere publica

Societatea civila din Cluj-Napca se revolta fata de proiectul Primariei Cluj-Napoca, prin care se doreste largirea cu o banda suplimentara a Splaiului Independentei, ceea ce presupune, in fapt, betonarea malului Somesului. In 5 octombrie, oamenii vor protesta, in zona Podului Regina Elisabeta, in timp ce mai multe ONG-uri au initiat o petitie online, in care ii cer primarului Emil Boc sa opreasca distrugerea malului Somesului. Lucrarile care au inceput deja au distrus pana acum interventiile si gradenele realizate in aceasta vara in proiectul Somes Delivery. In aceasta dupa-amiaza, Emil Boc a transmis ca a dispus oprirea lucrarilor si va organiza, miercuri, o dezbatere publica.

Sub deviza “#somesulinpericol”, comunitatea civila a explodat in mediu online in aceste zile si se pregateste de protest impotriva Primariei Cluj-Napoca. Asta, pentru ca aceeasi institutie publica a demarat lucrarile de consolidare a malului Somesului, in vederea largirii cu o banda de circulatie a Splaiului Independentei. In traducere, asta inseamna ca iarba de pe malul raului dispare, la fel si copacii. Mai dureros este ca, in aceasta vara, prin Proiectul Somes Delivery, care dorea o revitalizare si o redescoperire a Somesului de catre clujeni, in mai multe zone au fost realizate interventii si instalatii ingenioase, gandite de arhitecti. Printre ele, si gradene, pe care clujenii au inceput sa le utilizeze in ultimele luni si sa se bucure de priveliste.

Acestea au fost, practic, rase de muncitorii din santier. Imaginile cu malul Somesului plin de transee, cu noroi si bolovani in loc de verdeata si banci din lemn, dar si perspectiva unei zone din care vor disparea copacii, i-a revoltat pe clujeni. Mai multe ONG-uri au initiat, astazi, o petitie online, in care isi prezinta dezacordul fata de distrugerea malului Somesului.

Asociatia Centrul Pentru Mediu Construit, Asociatia PLUSMINUS, SOS Parcurile Clujului, Proiectul Aproape de Somes, Fundatia AltArt, MiniMASS, La Terenuri – Spatiu Comun in Manastur au initiat urmatoarea petitie online, care a strans in scurt timp ore peste o suta de semnaturi.

„Stimate dl. primar Emil Boc,
Noi, semnatarii acestei petitii ne exprimam dezacordul fata de:
– distrugerea malului inierbat al Somesului si taierea copacilor prin proiectul de extindere a Splaiului Independentei cu inca o banda de circulatie auto
– modul netransparent in care acesta este derulat si
– declaratiile lacunare ale administratiei pe marginea acestui subiect.
Prin urmare solicitam:
1.  Intreruperea imediata a lucrarilor de extindere a carosabilului si gandirea unor solutii de amenajare care sa puna in valoare contextul existent si sa contribuie la cresterea calitatilor ambientale ale zonei.
2.  Proiectul sa fie facut public si dezbatut intr-un mod transparent, zona fiind una de interes major pentru intregul oras”.

Saptamana viitoare, luni, este programat si un protest in zona Podului Elisabeta, iar evenimentul este promovat pe retelele de socializare.

Serban Tiganas, presedintele OAR, scrisoare deschisa catre Boc

Presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania, Serban Tiganas, a adresat o scrisoare deschisa primarului Clujului, in care ii cere sa actioneze de urgenta si sa analizeze in profunzime si in ansamblu lucrarile incepute recent pe malul Somesului.

„Motivul pentru care va rog sa faceti aceasta analiza responsabila inainte sa inceapa defrisarea malului si alte lucrari ireversibile este ingrijorarea multor cetateni in legatura cu aceste lucrari, la care se ataseaza si puncte de vedere ale mai multor specialisti din cadrul profesiei pe care o reprezint.

De multi ani, comunitatea de profesionisti din domeniul dezvoltarii si gestiunii urbane si un numar important de activisti au atras atentia, prin mijloace specifice fiecaruia, asupra sansei pe care o are orasul nostru de a se intoarce cu fata spre raul Somes, care i-a dat practic nastere. De la Planul Urbanistic General, Strategia de Dezvoltare a Municipiului, recent adoptata, si pana la Somes Delivery, din iunie a acestui an, toate vocile spun ca Somesul este o axa de dezvoltare si coeziune a intregului oras. Proiectul de largire a strazii de pe malul sudic, de pe tronsonul paralel cu Parcul Simion Barnutiu si Cluj Arena, realizat cu aproape 10 ani in urma si executat partial, este in opinia multora depasit de dezvoltarile ulterioare conceperii sale si trebuie reanalizat critic. Planul Urbanistic General, realizat ulterior, Studiul de Mobilitate Integrata, inca nefinalizat, Concursul pentru Masterplan-ul de dezvoltare pe cursul raului Somes, aflat in pregatire de catre Primaria municipiului sunt doar cateva studii si actiuni menite sa clarifice potentialul actual si rolul pe care trebuie sa il acordam axei vitale a orasului”, scrie arhitectul Serban Tiganas in scrisoarea sa deschisa catre edilul orasului.

Si echipa Somes Delivery ia pozitie fata de acest proiect al primariei.

„Alaturi de multi cetateni responsabili, preocupati de soarta orasului si de cresterea calitatii locuirii acestuia, echipa proiectului Somes Delivery isi exprima ingrijorarea fata de inceperea lucrarilor la malul stang al Somesului pe tronsonul podul Elisabeta – podul Garibaldi. Aceasta ingrijorare vine din imposibilitatea consultarii proiectului in executie si din raspandirea zvonurilor legate de eliminarea taluzului verde si a arborilor maturi.

Ne exprimam in legatura cu aceasta problema in calitate de initiatori ai unui proiect care si-a propus sa testeze posibile solutii de amenajare a malurilor Somesului prin interventii temporare.  Sustinand acest proiect, Primaria si Consiliul Local Cluj devin principalii beneficiari ai concluziilor la care se ajunge.

Concluzia majora a primei editii Somes Delivery este ca apropierea clujenilor de Somes se face cu repeziciune in momentul in care acesta este tratat ca spatiu verde de promenada si petrecere a timpului liber si nu ca o infrastructura hidro-energetica si axa de trafic auto. Singura sansa de integrarare a raului in viata locuitorilor Clujului pare a fi valorizarea potentialului sau natural, iar una dintre primele masuri impuse este diminuarea traficului auto din proximitatea apei. O alta concluzie importanta este aceea ca, in cazul unei viziuni coerente, aceasta transformare se poate face cu costuri reduse.

Referitor la malul stang de pe tronsonul in cauza, interventia temporara Somes Alley a demonstrat succesul extraordinar al unei solutii care valoriza tocmai spatiul verde, devenit, prin mutarea promenadei la nivelul apei, o bariera intre aceasta si noxele strazii de deasupra. Locurile de sezut cu vedere spre apa, malul opus si Cetatuie au avut parte de liniste si de umbra naturala a copacilor, fiind folosite pe toata durata celor trei luni in care interventia a ramas in spatiu. Feedbackul cel mai puternic a fost in directia prelungirii acestei alei pana la podul Garibaldi si, in cazul gasirii unei solutii, pana la Casa Tranzit. Ideea largirii carosabilului strazii Splaiul Independentei catre Somes, vehiculata de atunci, a inregistrat doar pareri negative.

 Beneficiind de acest feedback  din partea comunitatii si de concluziile a nenumarate discutii cu specialisti in planificare urbana, solicitam Primariei si Consiliului Local Cluj oprirea lucrarilor si reanalizarea proiectului, care e posibil sa fie parte a unui plan de dezvoltare mai vechi si care nu mai corespunde asteptarilor pe care clujenii le au de la Somes”, transmit acestia.

Ce spune Primaria

Reprezentantii Primariei Cluj-Napoca arata ca proiectul de largire a Splaiului Independentei este unul vechi si are toate avizele.

“Proiectul este foarte vechi, autorizat, si prevede largirea suprafetei carosabile cu inca o banda. Inevitabil, se presupune absolut obligatoriu ca trebuie sa faci o consolidare. Se va reconsolida tot malul Somesului. Clujenii trebuie sa inteleaga faptul ca nimic din ce inseamna acest proiect nu va afecta malul Somesului. Va fi o regandire a suprafetelor. Daca se presupune taiarea unor copaci, cu siguranta se vor replanta”, a declarat Oana Buzatu, purtator de cuvant al Primariei Cluj-Napoca.

Aceasta a mai aratat ca va pune la dispozitia mass-media planurile de amenajare a malului Somesului, asa cum sunt ele prevazute in proiect.

Boc a oprit lucrarile si organizeaza dezbatere publica

Ulterior, primarul Emil Boc a cerut reprezentantilor mass-media din Primarie sa transmita faptul ca miercuri va organiza dezbatere publica pe marginea acestui subiect. Mai mult, Emil Boc a dispus oprirea lucrarilor, pana la obtinerea unor concluzii in baza unei dezbateri publice:

„Luand in considerare demersurile publice ale specialistilor in urbanism si ale unor reprezentanti ai societatii civile cu privire la proiectul de reabilitare a tramei stradale, pe tronsonul de pe stradei Splaiul Independentei, de-a lungul raului Somes, primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc a dispus oprirea fazei de lucrari (pregatirea amplasamentului) pana la obtinerea unor concluzii in baza unei dezbateri publice pe acest proiect.

Miercuri, 7 octombrie 2015, ora 15.00 in Sala de Sticla a Primariei municipiului Cluj-Napoca va avea loc o dezbatere publica privind implementarea proiectului mai sus amintit.

Proiectul de reabilitare a strazii, aprobat spre implementare a fost realizat de specialisti in circulatie si constructii de drumuri, parcurgand toate etapele de avizare si aprobare. Cu toate acestea, pentru o mai buna aprofundare a solutiilor tehnice propuse primarul Emil Boc a decis discutatea publica a proiectului si eventuala modificare a acestuia in baza concluziilor dezbaterii publice la care speram sa participe persoane specializate in urbanism, toti reprezentantii interesati ai societatii civile si clujenii care doresc sa aloce timp participand la luarea deciziilor in comunitate”, se arata in comunicatul transmis de Primaria Cluj-Napoca in aceasta dupa-amiaza.

Foto: Szakats Istvan, Radu Padurean

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *