Strada „smart” Molnar Piuariu a devenit un calvar pentru clujenii din zonă

Primăria lui Emil Boc a anunțat, în 9 septembrie, acum 3 luni, începerea lucrărilor de „modernizare” a străzii Molnar Piuariu, în cadrul unui proiect cu finanțare nerambursabilă prin „Programul Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4: Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Obiectiv specific 4.1: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”.

Cum reduce Primăria Cluj-Napoca emisiile de carbon în municipiu, pe banii europeni? Desființând, practic, circulația autoturismelor pe o stradă dintr-un cartier cu sute de străduțe pline ochi cu mașini!

Strada „smart” potrivită, la locul potrivit!

Strada Molnar Piuariu, prima stradă ”smart” din Cluj-Napoca, reprezintă și o locație foarte bine aleasă pentru un asemenea proiect inovativ: este delimitată de zona cu blocuri luxoase de garsoniere confort III Cernei-Răsăritului și de arealul bine famat, cunoscut drept „Groapa”. În acest spațiu de 5 stele, numai o stradă smart mai lipsea, în rest existând de toate: parkinguri, drumuri corect dimensionate pentru traficul actual, sărăcie lucie, consumatori de alcool și droguri etc.

Cu siguranță, riveranii din această zonă se vor bucura, la finalizarea proiectului (care are o durată de execuție de 5 luni), de facilitățile smart pe care le va crea cu generozitatea-i specifică Primăria – femeile în vârstă care lucrează cu ziua își vor încărca măgarii electrici la noile stații amplasate aici, boschetarii își vor reîncărca aifoanele pe băncuțele cu USB și toată strada va putea viziona porn pe gratis, conectându-se la stâlpii de iluminat cu wi-fi!

Un proiect, așadar, cu adevărat necesar, care justifică întru totul disconfortul pe care oamenii îl au de luni de zile, din cauza șantierului infernal și a Poliției Locale căreia nu-i pasă că șoferii de aici NU MAI AU UNDE parca, fiindcă PRIMĂRIA NU A FĂCUT UN PARKING, ÎNAINTE SĂ DEFIINȚEZE PARCĂRILE, și ridică mașini într-o veselie, doar e rentabil și așa își justifică și polițiștii locali activitatea, altfel inutilă.

„Mi-au ridicat mașina de două ori în martie, din fața blocului. A înghețat strada, e noroi și mizerie, și tocmai acum vor să pună plăcile de piatră, când afară ninge! Ne-au urmărit toată vara mașinile, să ne amendeze! Au spart strada de 3 luni și abia acum pun piatra! Așa ceva, numai la Cluj! Și ne-au amenințat că, dacă parcăm pe marginea străzii, ne ridică mașinile. De 3 luni îmi las mașina la muncă! Mă mut de aici, că nu mai pot! Sper să mai pot intra cu mașina, măcar cât să îmi iau lucrurile, să pot pleca!”, ne-a scris un clujean, beneficiar al modernizării străzii „smart” Molnar Piuariu.

Se știa că e nevoie de parkinguri și de  îmbunătățirea căii rutiere, însă oamenii vor primi wi-fi

În documentația pentru autorizarea lucrărilor de intervenție, urbaniștii constatau:

„Circulația auto reprezintă astăzi funcțiunea dominantă, strada fiind în permanență utilizată ca și zonă de parcare pe toată lungimea ei, folosindu-se pentru trafic o singură bandă.”

Se știa, așadar, din start, că pe această stradă exista un trafic rutier intens. Cu toate acestea, Primăria a decis să ignore „funcțiunea dominantă” rutieră și să pietonalizeze strada, ceea ce duce la un trafic sporit – chiar blocat – pe celelalte străzi din jur:

„Proiectul de reamenajare a străzii Molnar Piuariu oferă pietonilor și mijloacelor de transport nemotorizate prioritate în utilizare.

Amplasarea cișmelelor și a locurilor de parcare pentru biciclete, dotări precum stații de încărcare pentru mașini, biciclete/trotinete electrice, bănci prevăzute cu încărcătoare USB sau stâlpi de luminat cu conexiune Wi-fi completează amenajarea și răspund exigențelor actuale pe care un spațiu public trebuie să le îndeplinească”, se precizează în documentația întocmită pentru autorizarea lucrărilor.

În urma proiectului „smart”, suprafața carosabilă se va reduce de la 2600 mp la 970 mp. Și suprafața pietonală va fi diminuată, de la 3300 mp, la 2460 mp. Spațiul pierdut se va transforma în 1500 mp de tip ”shared-space”, adică în haos. Numărul existent de locuri de parcare era de 15 și tot 15 vom avea după „modernizarea” străzii. Clujenii au nevoie de străzi pe care să circule și de locuri de parcare, iar Primăria le oferă în schimb internet wireless și încărcătoare USB, adică ceea ce fiecare are deja acasă.

Cum se lucrează pentru transformarea străzii Molnar Piuariu într-una ”smart”?

Ziar de Cluj a mers în această dimineață pe cea mai inteligentă stradă din municipiu, unde lucrările erau în toi, pe grade celsius cu minus. În toi, în sensul că o mână de muncitori se făceau că lucrează, însă cu toții munceau doar smart, wireless, fără a pune mâna pe ceva.

Câte un nonconformist cu metode învechite mai trăgea pe alocuri de câte-un cablu ieșit din pământ, în timp ce un altul încerca inutil să dea cheie unui excavator ce refuza să pornească, șoferul exclamând, fără stres: „La vară!”

„Injinerii” se plimbau pe șantier, măsurau locul din priviri și plantau pe niște sulițe de fier pet-uri de bere și de cola. Astfel se marchează lucrările pe o stradă smart a Clujului, de către muncitorii marii firme de casă a Primăriei, care lucrează diferit:

Cel mai probabil, pet-urile folosite sunt „producție proprie”, la intrarea pe această stradă formându-se, în cele 3 luni de șantier, un munte din pet-uri și din sticle de suc și de bere (dar în special de bere).

Dalele de piatră așteaptă înfrigurate și scârbite să fie instalate pe pământul ud și înghețat. La primăvară, când solul se va dezgheța, probabil că dalele se vor văluri. Nu e nicio problemă, vor fi îndreptate pe banii publici, că avem de unde!

Priviți în ce stil se lucrează pe această stradă, cu câtă eficiență, hărnicie și profesionalism:

Dacă s-ar fi lucrat mai cu spor, durata de execuție de 5 luni, care cel mai probabil va fi depășită în ritmul actual al melcului, ar fi putut fi scurtată la doar 2-3 luni de disconfort major pentru riverani.

Riverani care, la fel ca pe restul străzilor „modernizate” de Primărie, sunt nevoiți să transforme trotuarele în parcări, în lipsă de orice altă alternativă. Iar pietonii circulă pe carosabil. Asta înseamnă administrație smart!

În loc de orice altă concluzie, dacă vreți să înțelegeți cu adevărat nivelul acestui oraș, urmăriți până la final clipul de mai jos:

Adauga comentariu