Semnal de alarmă al activiștilor de mediu: CMID, plin de nereguli

Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID), care trebuia să fie gata de câțiva ani buni, va fi funcțional curând doar parțial, mai corect spus doar o celulă. Rămân în continuare semne de întrebare serioase cu privire la acest proiect. Activistul de mediu Szakacs Istvan prezintă punctual neregulile acestui proiect.

Redăm integral mesajul lui Szakacs Istvan:

Placa din imagine obișnuia să marcheze șantierul Centrului de Management Integrat al Deșeurilor. Acum e îndoită, dar tot mai e bună pentru a repara ceva, un gard sau un coteț. În spate de tot, pe deal, tronează clădirea neterminată a stației de sortare și a instalației de tratare mecano-biologică de la Centrul de Management Integrat al Deșeurilor.

Clujeni, vă cheamă János. Iar acum, din cauza asta Bruxelles-ul vă va scoate din buzunar încă câteva zeci de milioane de Euro. Și va semna pentru ele prim-Dorelul Clujului, Alin Tișe. CMID iese din parametri, goarna politicianistă nu mai poate acoperi discrepanțele dintre promisiuni și realitate, și UE o să-și vrea banii înapoi pentru lucrări neconforme. Detalii.

1. Termenul de finalizare al CMID este 2020 (vezi și pe panou). În ultimele zile l-ați tot putut auzi pe Alin Tișe: “CMID este o misiune îndeplinită cu succes” și “tot ce a depins de CJ s-a realizat”.

2. Nici vorbă. Stația de sortare și instalația de tratare mecano-biologică sunt epave care ruginesc pe deal, complet nefuncționale. CJ a predat - și pentru a doua oară - documentație incompletă la ANPM pentru autorizația integrată de mediu. Succesuri? A’la Tișe. Și un bonus cu miros de Parchet la ANPM: CJ încearcă să fenteze însuși conceptul de autorizație INTEGRATĂ atunci când cere autorizarea CMID pe bucățele.

3. De ce ridică Tișe perdeaua de fum “tot ce a depins de CJ s-a realizat”? De ajun de alegeri - dai mai ales pentru ochii UE. Dacă ăia intră la întrebări, s-a lăsa iar cu verificări, apoi cu descoperirea neregulilor, și cu banii-înapoi. S-a mai și întâmplat: cu 3 milioane euro - lucrări nedecontate de Uniune Europeană la CMID. Apoi cu 4.4 milioane de euro pe care CJ i-a dat înapoi la UE pentru lucrări neconforme. Întrebați și la DNA, care au socotit că încălcarea atribuțiilor de serviciu de către echipa SMID a prejudiciat bugetul Consiliului Judeţean cu suma de 13.553.137 lei. Ce, nu știați? Întrebați-l pe Alin Tișe. Dar astea-s mizilice, iar dumneavoastră aveți de unde, dragi Jánoși.

4. Gunoiul Clujului trebuie musai dus undeva, și din cauza asta CMID trebuie pus în funcțiune, ab sofort. Dar e un bai: la CMID nu se pot depune decât deșeuri tratate, iar stația de sortare și instalațiile de tratare ale CMID sunt nefuncționale. Dacă te prinde că ai trișat, e bai cu temniță și chitanțier. Dar cine să trateze deșeurile? Intră pe scenă RADP.

5. Conform Declarației de disponibilitate 3346/28.02.2020 emisă de Regia Autonomă a Domeniului Public Cluj-Napoca, pănă la finalizarea tuturor investitiilor menționate în proiectul Centru de Management Integrat al Deșeurilor Cluj, se va asigura tratarea deșeurilor menajere în instalațiile proprii.

6. Ce capacitate de prelucrare are RADP? Conform raportului de activitate din 2017, RADP are o stație de tratare mecanică a deșeurilor (un ciur cu un tambur rotativ), la o capacitate de 120.000 tone pe an. În alte locuri (v. HCL 545/2019) apare o capacitate de 120 mc/h.

7. Cele două date nu pușcă. La o exploatare de 8 ore pe zi (din regulamentul de funcționare al RADP) și 250 zile lucrătoare, iese 240.000 metri cubi pe an. Asta s-ar echivala cu 120.000 tone pe an dacă densitatea gunoiului ar fi 0.5 tone / metru cub. Dar nu e. Conform STAS, densitatea gunoiului necompactat e pe la 0.25 tone / metru cub, iar atunci, capacitatea stației de tratare devine dintr-o dată numai 60.000 tone pe an. Dar passons. Hai să zicem că se sare cu piciorul pe gunoaie înainte ca asta să ajungă în ciur. Treacă de la noi, să aibă stația RADP-ului o capacitate de 120.000 tone pe an.

8. Cât gunoi ar trebui să intre din județ pe ciurul RADP? Conform Caietului de Sarcini din Documentația de Atribuire / Delegarea prin Concesionare a Gestiunii CMID (disponibil pe SEAP) la Cluj se colectează aproximativ 180.000 tone de deșeuri municipale pe an. Din care ,conform ultimelor date, cam 17% se reciclează. Hai, cu indulgență, 20% din alte declarații politicianiste. 20% înseamnă 36.000 tone. Rămân de prelucrat 154.000 tone. Care depășește cu 25% capacitatea de prelucrare (aia mare, cu indulgență) a RADP. Aia mică, pe STAS, cu 150% Fals în declarații în declarația de disponibilitate 3346/28.02.2020?

9. Ce face acum RADP-ul? Încearcă să negocieze la sânge cantitatea și calitatea gunoiului pe care să-l primească de la stațiile de transfer și de la operatori. Astfel, trece presiunea preselectării (și cea legală) de pe ea pe operatori și pe relația acestora cu administrațiile locale. Acest lucru nu prea îi convine la operatori. Strict Prest deja a și aruncat prosopul: în Feleacu colectarea deșeurilor se face de către SC RDE Harghita S.R.L. - niște secui din Odorheiu Secuiesc.

10. Să bați aritmetica cu a) mutarea responsabilității pe alții sau b) declarații politice sforăitoare sunt practici consacrate la Cluj. După aritmetică, RADP mai că e garantat că va depozita deșeuri cică-sortate la CMID. Prinsul cu mișmașul se va auzi până la Bruxelles, unde se va scoate chitanțierul din teacă. Și clujenii vor fi buni de plată iar.

Dar sigur, dumneavoastră credeți-l pe domnul Alin Tișe că lucrurile sunt sub control, că CMID e o misiune îndeplinită cu succes, că tot ce a depins de CJ s-a realizat. De asta vă cheamă János. Că e bancul ăla când János o prinde pe Marika în pat cu vecinul, iar Marika exclamă: János, tu crezi ce vezi, sau ce-ți spun io?

Adauga comentariu