In vizor

Salvamont Cluj: daca eram luati in seama, se ajungea cu cel putin doua ore inainte la epava avionului prabusit

Salvamonitistii clujeni au dezvaluit astazi o alta ipostaza – ireala si revoltatoare –  a operatiunii de salvare a pasagerilor avionului care a cazut luni in Muntii Apuseni. Au fost alertati ultimii. Unul dintre membrii gruparii a reusit sa il contacteze pe doctorul Zamfir si a calculat zona aproximativa a prabusirii, foarte aproape de cea reala. Haosul organizarii actiunii si deciziile gresite ale celor care au condus-o i-a dus si pe ei pe o pista gresita.


“Suntem a cincea roata la caruta”, a spus Gheorghe Fratila, Sef Serviciu Salvamont Salvaspeo Cluj astazi, la conferinta de presa organizata astazi la Consiliul Judetean Cluj.

“Este o perceptie la nivel national, Salvamont nu apare pe indexul 112. Daca se intampla un accident pe munte, noi aflam ultimii. Nu suntem pe lista celulei de criza a domnului prefect. Intr-o anumita masura ne asumam asta, trebuia sa batem cu mai multa putere la mai multe usi pentru ca sa ne facem o voce care sa fie ascultata. In atatia ani nu am reusit sa fim luati in seama. Am inteles ca doar Salvamont Sibiu a reusit sa intre pe lista celulei de criza, azi vorbim cu prefectul de Cluj sa incercam si noi asta”, a declarat Fratila.

Codrin Roman, unul dintre membrii Salvamont a povestit cum a reusit sa localizeze avionul, cu mult inaintea echipelor de salvare. Nu l-a alertat nimeni, insa a aflat de la televizor de tragedie, la ora 18.10 si a sunat al 112.

“Am incercat sa aflu coordonatele. Vedeam la televizor si mi se parea halucinant ca apare ba in stanga, ba in dreapta, ba in sus, ba in jos. Centralista m-a pus pe pauza, probabil credea ca sunt de la presa, apoi m-a bagat direct intr-o conferinta cu cei de la fata locului. Era ca in Turnul Babel, nu se intelegea nimic. Ca sa fiu auzit, am strigat: Sunt Salvamont, vreau sa ajut. Doctorului Zamfir i se spuneau mereu protocoale medicale, probabil ii ajuta pe ceilalti si in acelasi timp vorbea cu mine si cu altii. Mi s-a parut ca sunt a nu stiu cata persoana care il intreaba. L-am pus sa isi deschida GPS-ul pe telefon, mi-a spus ce vede si asa am facut niste calcule. Am descoperit ca Google Maps indica o linie falsa intre Alba si Cluj”, a relatat Roman.

Cunoscand bine locurile, a suprapus datele furnizate de medic cu faptul ca era semnal bun, intalnit in putine locuri din zona, a luat in considerare celulele GSM din apropiere si a identificat o anumita zona, dovedita ulterior cea buna.

“Daca se mergea spre pasul Ursoaia, se mai mergea doar pe creasta si se ajungea exact la epava”, sustine acesta.

Salvamontistii i-au mobilizat pe cei aflati la fata locului, alaturi de cativa localnici s-au echipat si s-au deplasat la Poiana Horii, doar ca, urmand indicatiile punctului de comanda au ajuns abia cand se coborau ranitii.

“Din pacate, am fost ultimii care au plecat din Cluj-Napoca. Am mers cat am putut de repede, luasem si antemergatoare de la politie. Sunt zone foarte mari fara semnal si ne-am pomenit cu tot alaiul care o lua spre Crucea Iancului, unde am primit ordin sa mergem, de la Centrul de Comanda. Noi nu am putut sa ne sustinem ipoteza, decizia era luata. Acum, imi pare rau ca am facut asa, dar atunci parea logic sa urmam deciziile lor. S-au pierdut cel putin doua ore cautand in acea parte, iar noi stiam si o scurtatura”, a spus Fratila.

Dezamagirea salvamontistilor a fost cu atat mai mare, cu cat, pe langa ca stiau locul bun, ar fi avut si echipamente specializate tocmai pe acel gen de interventii.

“Am vazut cu toti ca ranitii au fost dusi cu paturi, decizie interpretabila in aceste cazuri, pot fi leziuni care necesita masuri speciale, dar astea au fost conditiile, probabil medicii prezenti si-au asumat riscurile”, a mai remarcat Fratila.

Salvamont Cluj detine doar “un Mitsubischi si doua rable”, iar din cei 75 de membri abia 13 sunt angajati, iar restul voluntari, care contribuie si masinile personale la actiuni.

“Si daca aveam un tanc, nu ajungeam mai repede daca zapada era cum era, fara sa se stie locul. Celula de criza nu a existat. Poate trebuia sa fie in Cluj sau la Bucuresti, sau la nivel regional, la razboi strategia se face intr-o camera, in liniste, nu pe front. Am ramas uimiti ca s-au luat decizii fara sa fim consultati. Cand le-am zis celor de la ISU Alba ca avem cu ce interveni, ni s-a raspuns ca nu e nevoie, se descurca ei cu ce au”, a spus Vasile Cipcigan, sef de formatie in cadrul Salvamont Cluj.

Despre persoana care a luat efectiv decizii, aflata la conducerea comandamentului, primarul din Belis, aflat tot timpul la fata locului, l-a indicat pe colonelul Cornel Oprisa, prim-loctiitor al ISU Alba, iar ordinul de a trimite toate trupele spre Crucea Iancului ar fi venit de la seful ISU Cluj, Dorin Ungur. De asemenea, prefectul de Cluj Gheorghe Vuscan ar fi putut sa ii contacteze.

“Crucea Iancului nu exista in zona pe care o calculasem eu. Am facul armata la Radiolocatii si cunosc foarte bine zona, am batut-o la pas de zeci de mii de ori. Am fost extrem de frustrat cand am vazut cum trece tot alaiul pe langa mine”, a povestit Codrin Roman.

Salvamontistii au precizat ca nu au avut pana acum cazuri pe care sa nu le rezolve, ca a fost prima actiune de asemenea anvergura la care au participat si ca li s-a parut normal sa se supuna ordinelor unui comandament, structura pe care si ei, in actiunile lor, o organizeaza.

Intrebat daca ar fi ajuns mult mai repede la victime fara acele telefoane care i-au indrumat in loc de Ursoaia spre Crucea Iancului, Roman a raspuns “Da, cu tarie”.

“Avem o aplicatie pe smartphone care se descarca foarte usor si poate sa ne ajute sa detectam rapid pe oricine, daca este semnal”, a mai spus Cipcigan.

Prefectul Gheorghe Vuscan nu si-a exprimat o pozitie in legatura cu apelarea si luarea in considerare a celor de la Salvamont, pentru ca orice declaratie se face de la Bucuresti, ori la Minsterul de Interne, ori la ISU, potrivit purtatoarei de cuvant Casandra Olanuta.

Potrivit raportului despre accidentul aviatic inaintat primului ministru Ponta „comandantul actiunii la fata locului pentru salvarea supravietuitorilor unui accident de aviatie civila este, conform legii desemnat de comitetul judetean pentru situatii de urgenta din judetul pe raza caruia s-a produs accidentul”.

„Toate structurile profesioniste pentru situatii de urgenta, serviciile locale de ambulanta si formatiunile SMURD si, dupa caz, unitatile SALVAMONT vor actiona in coordonarea unitara a comandantului actiunii la fata locului, in scopul salvarii si protectiei supravietuitorilor accidentului de aviatie, pentru acordarea asistentei de specialitate victimelor la locul accidentului, precum si pentru transportul acestora la unitatile de spitalizare, conform planurilor operationale de interventie”, se arata clar in document.

La fel de revoltat este si un salvamontist din Alba, Sorin Popa, a carui poveste face furori pe Internet in aceste zile.

„Noi cei de la SALVAMONT, am fost dati la o parte, cu toate ca aveam dotarea tehnica, cunostintele necesare! O targa speciala de transport costa 2 mii de euro, cele pe care le vedeti in filmarile de la televiziuni, si eu au preferat sa care accidentatii cu patura si doi pari de brazi, de catre padurari si jandarmi. Multi dintre salvatorii montani sunt pregatiti in centrele SMURD ca sa devina si Paramedici, ca degeaba ajungi la accidentat si nu sti ca ii faci nimic. Noua ni s-a spus sa ne retragem cand eram la 10 minute de ei!”, a spus acesta.

Potrivit lui Dorin Ungur, seful de la ISU Cluj, responsabilitatea anuntarii Salvamont Cluj este a celor de la Salvamont Brasov, „ei au un centru national acolo”.

„Noi nu le cerem parerea salvamonitistilor, noi ii trimitem sa ajute. Problema lor a fost de fapt cu ISU Alba, noi ne-am bucurat cand i-am vazut. Daca au detectat zona, trebuia sa o demonstreze. Faptul ca nu era semnal e un detaliu. Acum, ca a anuntat Ponta ca decoreaza, toti se dau eroi!”, a declarat Ungur pentru Ziar de Cluj.

Seful ISU Cluj a facut un echipaj alaturi de prefectul Gheorghe Vuscan, seful de post din Marisel si cativa localnici de acolo.

„Domnul primar de la Belis a auzit franturi din vorbele de acolo. El a sosit cand coboram deja cu al doilea ranit. Echipajul nostru a ajuns in timp util la epava. Cei doi care nu mai sunt in viata au avut alte probleme, nu doar hipotermia. Daca era asa, mureau cu totii de frig. Eu nu am vrut la apar la televizor, i-am lasat pe cei din Alba. Cu cei de la Salvamont Cluj nu am putut colabora, nu puteam comunica cu ei. Eu si oamenii mei am muncit si ne-am facut datoria asa cum trebuie. Eu am trait asta, nu comentez de pe margine”, a mai spus Ungur, adaugand ca la meritele celor care i-au salvat pe raniti se numara si faptul ca au ales sa ii duca la Cluj pe drumul de la Abrud-Campeni, ca sa nu ii zdruncine prea tare, pentru ca drumurile clujene de acolo erau „praf si pulbere”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *