Să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimic. CĂPITĂNIA DEJ a dat cărțile pe față: „Ar trebui reglementat, nu interzis”

Dejul are Căpitănie, nu mai e secret pentru nimeni. Căpitănia acoperă șase judete (Cluj, Satu Mare, Maramureș, Bistrița-Năsăud, Sălaj și Mureș) și raspunde de 106 lacuri, printre care și Tarnița.

Căpitănia are și Căpitan, în persoana lui Viorel Federiga. Ziar de Cluj a reușit să obțină mărturia celui mai căutat personaj din județul Cluj din ultima lună. Asta, în condițiile în care Tarnița e poluată, legile se bat cap în cap și nimeni nu pare decis să-și asume un regulament de funcționare al lacului.

În condițiile în care Tarnița este lac navigabil, conform hotărârii de guvern 665 din 2008, interzicerea totală a navigației pe Tarnița ar putea fi contestată în justiție. Mai mult, interzicerea totală a ambarcațiunilor pe lac ar dăuna turismului crede Federiga.

„Ca să înțeleagă toată lumea, noi suntem un fel de poliție de circulație, e ca și cum ai zice că poliția de circulație e vinovată de drumurile rele. Noi suntem puși la Căpitănia Dej, suntem organ de supraveghere și controlul navigației pe apele interioare, menționate în legislație. Noi, în momentul când se înmatriculează o ambarcațiune dăm permisul de navigație în baza legislației din România. Noi nu permitem accesul sau interzicem accesul pe lac. Acest lucru e treaba administratorului, conform ordonanței de guvern 22 din 1999”, și-a început Federiga discursul.

Așadar, să ne îndreptăm atenția spre „administrator”

În acest caz, vorbim despre Hidroelectrica. Cei care, conform lui Federiga, ar trebui să gândească un regulament. Cu toate că... cei de la Hidroelectrica susțin că regulamentul e problema Căpităniei Dej. „Dacă vă uitați peste hotărârea de guvern 665 din 2008, scrie foarte clar. Eu am făcut o solicitare în 2012 către Prefectura Cluj, le-am înaintat două regulamente de navigație cadru pentru prelucrare. Legea prevede că regulamentele de navigație se fac de către administratorii lacului, după care se înaintează la autoritatea navală pentru a fi aprobate. După care ajung în Monitorul Oficial ca să devină lege. Problema e, deocamdată, că Tarnița figurează, conform hotărârii 665, anexa 5.7. pe lista apelor navigabile din România. Noi am făcut o sesizare încă din 2012 pe această temă, scandalul nu e de acum, i-am rugat să trimită regulamentul către administratorul lacului. Am revenit în 2017 cu altă adresă, probabil că se va modifica această hotârăre 665. Nu știu, poate se va interzice navigația, noi suntem doar executanți. Mâine avem o întâlnire la Prefectură pe această temă”, a continuat Federiga.

Să interzicem, să nu interzicem? Problema e complexă

Primul pas ar fi să fie scoasă Tarnița de pe lista apelor navigabile, așa cum apare momentan în urma hotărârii 665. Mai apoi, ar trebui luat în considerare și turismul din zonă. „Să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimic”, vorba lui Caragiale. 

„Eu consider că ar trebui reglementat, nu interzis. De interzis oricine știe să interzică. Entitatea care ar administra lacul ar fi profitabilă, ar trebui să fie Hidroelectrica. Prin regulament poate să interzică anumite ambarcațiuni, să pună limite de viteză, limite de orice. Totuși, trebuie să lași să meargă și partea de agrement. Dacă interzicem total navigația pe lacul Tarnița, nu mai e în concordanță cu hotărârea 665. Primul cetățean din Cluj care are barcă ne va da în judecată. Da, se poate interzice în totalitate navigația, însă trebuie să se scoată din acea hotărâre 665 Tarnița ca apă navigabilă. Dacă se mișcă lumea repede, într-o lună de zile se poate elabora un regulament foarte bine pus la punct. Regulament care să respecte și cetățeanul și lacul. Care să țină cont de lucruri esențiale. De exemplu, skijeturile mi se par inutile, ar trebui restricționate într-o formă sau alta. Trebuie ținut cont de siguranță și poluare. Administratorul, bănuiesc, va percepe taxă pentru fiecare ambarcațiune, așa se va face disciplină. După ce intră în Monitorul Oficial și administratorul va putea da amenzi, nu doar Căpitănia Dej. În primul rând trebuie identificat administratorul, el face regulamentul de navigație. Apoi trimite regulamentul la noi, noi îl trimitel la autoritatea navală, după care ajunge la Monitorul Oficial”, a concluzionat căpitanul.

Adauga comentariu