In vizor

Revolta mocnita la Biblioteca Academiei. Angajatii reclama la Bucuresti activitatea sefei: nu are grija nici de carti, nici de angajati

O lista cu grave deficiente si abuzuri care s-ar petrece la Biblioteca Academiei din Cluj a fost remisa de cativa angajati ai institutiei inca din octombrie presedintelui Academiei Romane. Oamenii atrag atentia ca biblioteca “se afla momentan intr-o stare fara precedent”, ca lipsesc dotari esentiale cum ar fi un copiator, un scaner sau sisteme de ventilatie, depozitele de care sunt “intr-o stare jalnica”, iar angajarile s-ar face preferential.

Semnatarii s-au intitulat Consiliul bibliotecarilor “liberi” din Biblioteca Academiei Cluj si au precizat de la bun inceput ca interesul lor este “de a avea un manager competent care sa faca Biblioteca si Colectiile pretioase din ea cunoscute, sa atraga fonduri europene pentru dezvoltarea ei, sa ofere conditii decente si civilizate pentru studiu, atat cititorilor, cat si personalului din aceasta institutie”. 

“Oare cerem prea mult conducerii noastre? Poate ca ar trebui sa plecam cu totii acasa si sa-i lasam sa se sfasie intre ei! Dar nu putem face acest lucru pentru ca iubim aceasta institutie de cultura care parca se vrea moarta intr-o societate oricum schilodita de atata urat si dezastru”, au scris ei. 

Documentul adresat academicianului Ionel Valentin Vlad incepe cu precizarea ca datele i-au fost transmise in repetate randuri “conducerii Filialei Academiei Cluj, distinsului academician Emil Burzo”, insa nu s-a luat nici o masura. 

“In ultimii ani, sub conducerea directorului Ioan Chindris, care a trecut la cele vesnice, Biblioteca Academiei nu a cunoscut nici un progres sub acest aspect, ba mai mult a scazut considerabil numarul manifestarilor culturale (Sesiunile de Comunicari cu ocazia Zilelor Academiei Romane) care se desfasurau in institutia noastra, dar si procesul de modernizare, digitalizare a institutiei. Tinem sa mentionam ca in institutia noastra nu exista nici un aparat xorox pentru cititori sau un scanner, foarte util pentru protejarea colectiilor vechi pe care le avem”, sustin semnatarii documentului.

„Dispune dupa bunul plac de toata libertatea pentru a face angajari sau promovari pe posturi bine platite”

Biblioteca nu are, dupa cum sustin acestia, nici pagina web functionala, ” atat de utila pentru promovarea bibliotecii” si nici o baza de date functionala care sa poata fi accesata ce cercetatori. De asemenea, nu s-ar mai achizitionat de doi ani un program Quolto, necesar introducerii intr-o baza de date a colectiilor moderne si a celor vechi. 

”Tinand cont ca Biblioteca Academiei din Cluj este una din putinele din tara care detine atatea fonduri de carte veche (Fondul Franciscan, Unitarian, catolic, Reformat, Colectia Timotei Cipariu, Carte Veche Romaneasca, manuscrise ebraice, arabe, grecesti etc) tinem sa precizam ca si astazi mai exista carti din aceste fonduri neinventariate sau introduse in baza de date pentru a le face cunoscute si a fi promovate. Si acest lucru nu se intampla din cauza lipsei specialistilor, ci din cauza nepasarii unor persoane din conducerea bibliotecii si Filalei Academiei. In urma concursului pentru ocuparea acestui post, care s-a anulat din cauza “viciilor de procedura” (a vointei conducerii filialei Academiei de a impune un candidat de o anumita coloratura politica) nu s-a organizat nici pana astazi un nou concurs, institutia fiind condusa, se pare voit, de sefa de serviciu Zita Haiduc, nora respectabilului academician Ionel Haiduc”, se mai arata aici.

Sefa in cauza este acuzata in scrisoare ca ar “dispune dupa bunul plac de toata libertatea pentru a face angajari sau promovari pe posturi bine platite, a unor persoane mai putin competente care lucreaza pentru dezvoltarea personala a domniei sale sau care ii fac anumite servicii”, cu referire la teza de doctorat a Zitei Haiduc. 

“Pe de alta parte, oameni competenti, cu doctorate, sunt pusi la munci de depozitari sau carausi in depozite, in loc sa fie lasati sa lucreze in cercetare. Desi este sef de serviciu, doamna Haiduc nu are nici o competenta pentru aceasta functie, nici pregatirea, nici cultura necesara pentru a cunoaste “mersul cartii” intr-o biblioteca, dar nici interesul pentru promovarea colectiilor atat de valoroase de aici si punerea lor la dispozitia cititorilor”, sustin autorii demersului. 

„Nu se misca nimic”

Ei aduc acuze si in zona organizarii serviciilor, pentru ca la Cataloage si introducerea cartilor in baze de date ar lucra aproximativ 8 oameni, iar la Colectii speciale 15 persoane, “lasand tot greul bibliotecii pe umerii celor 8 oameni”.

“Intr-un oras universitar cum este Clujul studentii, doctoranzii, cercetatorii nu au acces la informatie, dar acum nici la spatiu, pentru ca tot doamna Haiduc a inchiriat trei sali mari de lectura, plus un birou, unui proiect european de formare, din care face parte impreuna cu alti cativa oameni alesi de domnia sa, si care se deruleaza zilnic in biblioteca, in detrimentul cititorilor. Nu se mai organizeaza nici o expozitie de carte, nici un simpozion, nu avem nici un parteneriat sau proiecte comune cu celelalte institutii de cultura din orasul nostru, universitati, licee, primarie sau alte institutii. Nu se misca nimic!”, atrag atentia angajatii.

Carti intretinute prost, angajati chinuiti

La final, Consiliul bibliotecarilor “liberi” atrage atentia asupra “starii jalnice a depozitelor de carte”. 

“Conditiile de pastrare sunt critice, fara sistem de ventilatie, aerisire etc. Conditiile de munca ale colegilor sunt la fel ca ale depozitelor: praf, mizerie, frig, mucegai etc. Lipsa de preocupare si de viziune a doamnei Haiduc ne ingrijoreaza pe noi, toti angajatii din aceasta biblioteca, pe care ne chinuim sa o salvam de la un dezastru, pentru ca iubim lucrul cu cartea si cultura”, spun ei. 

In concluzie, i se cere presedintelui Academiei Romane sa dispuna scoaterea urgenta la concurs a postului de manager a institutiei, si, in plus, organizarea “unui concurs onest, transparent, bazat pe reale competente manageriale si culturale”, promovarea angajatilor pe baza de competenta si concursuri transparente, “incetarea urgenta a nepotismelor si a angajarilor fara concurs”. 

O alta problema semnatala aici este faptul ca exista 4-5 angajati care sunt in concediu fara plata de cativa ani, timp in care “se lucreaza in proiecte europene pe bani grei, tinand ocupate posturi de bibliotecar”. 

Oamenii cer conditii decente de munca, asigurarea curateniei, caldurii, a calculatoarelor cu protectie, a aparaturii necesare si a unor “utilaje necesare manevrarii cartii”. 

“Consideram ca un bun manager, oricare ar fi el/ea, cu dragoste de carte, dornic de a face cunoscuta aceasta comoara din biblioteca noastra, ales pe competente manageriale si culturale solide ar putea aceste probleme ingrijoratoare pentru biblioteca noastra, dar si pentru patrimoniul national”, se incheie scrisoarea.

“Sunt surprinsa din multe puncte de vedere de aceasta reclamatie”

Contactata de Ziar de cluj pentru a-si exprima pozitia in acest context, Zita Haiduc a infirmat toate aceste date. 

“Sunt surprinsa din multe puncte de vedere de aceasta reclamatie. Nu este foarte fondata. In ceea ce priveste depozitele de carte, avem un sistem de ventilatie. Depozitele nu se afla intr-o stare deplorabila. S-au facut controale acolo, inclusiv din partea celor de la Protectia Muncii. S-au luat si analize bacteriologice, totul in cursul anului trecut. Nu este absolut nici un pericol pentru angajati”, a declarat sefa de serviciu din cadrul Bibliotecii Academiei de la Cluj. 

In privinta programului european despre care s-a spus ca a blocat spatii ale institutiei, aceasta a precizat ca li s-a adresat femeilor cu studii superioare. 

“Sala nu a fost inchiriata, deci termenul este cu totul si cu totul inadecvat. Proiectul a fost coordonat de Academia din Iasi si in cadrul acestuia, sala pe care am pus-o la dispozitie si care a primit toate acordurile de functionare a fost modernizata. Deci nu s-a inchiriat, ci s-a modernizat, la fel ca si un birou. Implicatia mea in acest proiect, in care m-am inscris alaturi de alte colege din biblioteca a fost ca am avut parte de acest curs”, a subliniat sefa bibliotecii. 

„Sunt 18-19 in birou. Se poate sa fie mai cald, dar asta este situatia, nu este nimic deosebit”

In privinta angajarilor, Zita Haiduc a precizat ca toate s-au facut in mod transparent. 

“Concursurile au fost frumos afisate, au fost afisata bibliografia, a fost transparent, cu bilete, a existat barem de corectare, comisie. La nici unul din concursuri nu a fost absolut nici o reclamatie din partea nimanui. Nu depinde de mine”, sustine ea. 

Sefa de serviciu admite ca semnatarii scrisorii ar putea avea dreptate in privinta conditiilor de munca. 

“La noi este curat, se poate verifica. Exista incalzire, dar probabil ca temperatura in birouri nu este cea mai optima. Fiecare si-ar dori sa fie mai cald. Nu este o situatie noua, e o situatie mai veche. Sunt 18-19 in birou. Se poate sa fie mai cald, dar asta este situatia, nu este nimic deosebit”, a punctat ea. 

Zita Haiduc neaga si acuzatia ca nu ar organizat destul evenimente. 

“Noi in fiecare an avem un calendar expozitional. Aproape in fiecare luna avem o expozitie, iar anul trecut a avut loc si un targ de carte, cu ocazia Zilelor Academice. Colegii care au dorit s-au putut inscrie la manifestari. Nu am facut o sesiune publica a noastra, ci am organizat acest targ de carte stiintifica, la care au participat numeroase edituri. S-a si publicat un rezumat al sesiunilor, al calendarului stiintific, deci colegii publica si nu vad nici un impediment. Cine a dorit, a putut participa intr-una la orice”, a spus Haiduc. 

Despre concursul de manager cerut de angajati, sefa de serviciu a spus din nou ca “nu depinde de mine”. 

“Anul trecut am avut un concurs care s-a anulat si inca nu stiu sa se organizeze altul. Nu sunt eu persoana in masura sa va comunic acest lucru, cand va avea loc un nou concurs pentru postul de director. Asta depinde de conducerea filialei”, a conchis Zita Haiduc. 

Oficialii Academiei Romane nu au transmis inca o pozitie referitoare la scrisoarea in cauza. 

Foto: portaleromania.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *