Provocările educației în mediul online: acces la internet și lipsa mijloacelor digitale. „Sprijinul din sectorul medical ar trebui dublat de unul în învățământ”

Un număr de 500 de tablete cu abonament la internet timp de 2 ani ar urma să fie donate în această săptămână elevilor de liceu din comunităţi dezavantajate conform unui anunț făcut de Universitatea de Ştiinţe Agronomice din Bucureşti. De asemenea, tot săptămâna trecută Guvernul anunţa că urmează să acorde vouchere pentru calculatoare copiilor din familii fără posibilităţi, ca să sprijine învăţarea online „în această perioadă”. Din păcate, bonurile de 200 de euro pot fi primite abia în toamnă.

După cum susține și Marinela Marc, inspector general în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Cluj, principalele demersuri vizează continuarea activităților didactice în format online, precum și dotarea elevilor din mediul rural ori cu posibilități reduse cu tablete/laptopuri. În acest sens, IȘJ Cluj consideră că este binevenit sprijinul comunității academice, dar și a mediului de afaceri, fiind inițiată deja o solicitare la nivelul inspectoratului pentru evaluarea numărului și situației elevilor care utilizează platformele educaționale, dar și nevoile logistice ale acestora. De altfel, cel mai complet feedback din partea elevilor va putea fi obținut după încheierea acestei situații provizorii, precum și menținerea unor tehnici și metode pedagogice în mediul online. 

Avem cu toții de învățat din această situație

Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București (USAMV), prin Fundația USAMV, anunţa săptămâna trecută că va dona elevilor liceelor din comunități dezavantajate un prim lot de 500 de tablete conectate la internet, cu abonament inclus, începând din această săptămână. De asemenea, USAMV anunţa că abonamentul va fi susţinut de instituţie timp de 2 ani.

În același timp, pentru a sprijini copiii care în această perioadă desfășoară lecțiile în sistem online, Executivul a aprobat o hotărâre de guvern pentru aprobarea normelor metodologice pentru aplicarea legii privind acordarea unui ajutor financiar în vederea achiziționarii de calculatoare – așa-numitul program Euro 200, după cum anunța recent Ionel Dancă, șeful cancelariei primului ministru.

Din păcate, calendarul pentru achiziția de calculatoare prevede că achiziționarea acestora se face în perioada 27 iulie – 12 octombrie 2020. Prin urmare, nu este deloc clar cum acest program îi poate sprijini pe „copiii care în această perioadă desfășoară lecțiile în sistem online”, conform declarației șefulului de cancelarie a prim-ministrului.

Ionel Dancă a anunțat proiectul adoptat în ședința de Guvern de joi, 26 martie, iar calendarul pentru obținerea celor 200 de euro sub formă de bonuri valorice prevede depunerea cererilor la școli până pe data de 17 aprilie 2020, în contextul în care școlile sunt închise până după Paște, cel puțin, în condițiile pandemiei de coronavirus.

În acest sens, Ziar de Cluj a încercat să afle ce măsuri de sprijin a elevilor din mediul rural sau cu posibilități reduse a inițiat Inspectoratul Școlar Județean Cluj, precum și dacă această instituție dispune de o bază statistică a nevoilor logistice ale elevilor pentru accesul acestora la internet, astfel încât să poată participa la orele desfășurate online?

Astfel, după cum a precizat Marinela Marc, inspector general al IȘJ Cluj, inspectoratul a inițiat deja o solicitare pentru evaluarea numărului și situației elevilor care utilizează platformele educaționale, dar și nevoile logistice ale acestora.

În contextul epidemiologic, dar și economic delicat în care ne aflăm, inițiativa lansată de către Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București este binevenită, iar necesitatea aplicării acesteia și la nivelul județului Cluj ar fi cât se poate de oportună, chiar dacă toate forțele sunt orientate acum pentru sprijinul sistemului medical în lupta cu pandemia cauzată de COVID-19.  

„Ne-am gândit să facem un apel la mediul academic și la mediul de afaceri pentru a multiplica inițiativa la nivelul județului Cluj. 

Nu e cel mai favorabil moment economic. Dar probabil că sprijinul în sectorul medical ar trebui dublat de unul în invățământ”, a declarat inspectorul general al IȘJ Cluj, Marinela Marc.

Astfel, la nivelul școlilor a fost inițiat un demers pentru evaluarea situației la nivelul întregului județ, iar solicitarea urmează să fie analizată de către inspectorat pentru a se cunoaște câți elevi utilizează platformele educaționale gratuite, câți dintre elevii din mediul rural sau cu posibilități reduse nu au acces la internet sau nu dispun de tablete/laptopuri.

După cum afirmă reprezentanții IȘJ Cluj, un feedback privind modul de lucru al elevilor pe platformele educaționale gratuite este binevenit, iar acesta va putea fi realizat după ce situația generată de răspândirea infecțiilor cu COVID-19 se va fi încheiat, iar elevii își vor fi reluat activitățile în cadrul programului școlar. 

„O situație reală și onestă va fi cunoscută după revenirea elevilor la școală. Nu se cunoaște durata acestei situații, dar un feedback după revenirea la școală din partea elevilor va fi binevenit”, a adăugat Marinela Marc. 

Astfel, unele metode de predare, precum și modul de învățare bazat pe interacțiunea virtuală dintre elevi și cadre didactice pot fi ajustate și menținute și pe viitor. 

O situație nouă, provocatoare și pentru cadrele didactice

Situația actuală a învățământului românesc, transferat peste noapte în mediul online, reprezintă o provocare mai degrabă pentru o parte dintre cadrele didactice, mai puțin familiarizate, poate, cu mediul online și platformele educaționale virtuale. Cel puțin pentru o parte dintre elevi, cunoștințele dobândite în cadrul orelor de Tehnologie a Informațiilor și a Comunicațiilor (TIC) se pot dovedi cât se poate de utile. 

În ceea ce privește desfășurarea examenului de titularizare, în condițiile în care întregul calendar de desfășurare, depunerea dosarelor, efectuarea lecțiilor deschise, precum și programarea pentru examenul propriu-zis debutau în luna mai, acesta pare să fi suferit modificări. De fapt, după cum susțin reprezentanții IȘJ Cluj, întregul calendar al activităților didactice, precum și al examenelor pentru definitivat, pentru gradul didactic, titularizare sau chiar bacalaureat, a fost dat peste cap. 

Cel puțin deocamdată, nu se cunosc cu exactitate perioada și datele care vor fi fixate pentru aceste examene, dar în prezent se lucrează la mai multe variante ale acestor calendare: 

„Deocamdată totul a fost dat peste cap. Calendarul activităților a suferit modificări, de la examenul de definitivat, grad didactic, la cel de titularizare și bacalaureat etc. În prezent se lucrează la mai multe variante ale acestor calendare. 

Oricum, activitățile școlare ne vor ocupa, probabil, toată vara. 

Și probabil că nimeni nu se gândește acum la o vară a concediilor. 

Probabil că examenele se vor comprima”, a adăugat Marinela Marc.

În plus, actuala situație provocată de răspândirea infecției cu COVID-19 reprezintă o provocare atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice, o situație din care cu toții avem de învățat: 

„Activitățile didactice continuă, iar elevii rămân conectați, păstrându-și astfel ritmul de învățare. Avem cu totii de invățat din această situație. Într-un fel sau altul cred că toți copiii au rămas conectați la activitățile școlare. Este o situație nouă, provocatoare și pentru cadrele didactice”, a conchis inspectorul școlar general, Marinela Marc.

Conform asigurărilor formulate de către reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Cluj, unele conținuturi educaționale vor fi reluate, întrucât parcurgerea online a acestora nu este neapărat suficientă. 

De asemenea, reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Cluj au adresat un îndemn la calm, precum și la respectarea tuturor măsurilor de protecție pentru fiecare persoană.

CITEȘTE ȘIReluarea anului școlar. Raluca Turcan: „Toate scenariile sunt posibile”. Ministrul Educației dezminte: „Nu este luat în calcul”. Pe cine credem? 

Adauga comentariu