Justitie

Primarul Marcel Iancu Mocean rămâne ”concediat” pentru problemele cu ANI. Decizia emisă de prefect, considerată LEGALĂ

Marcel Iancu Mocean, fostul primar din Cămărașu, județul Cluj, a fost eliberat din funcție de către prefectul Mircea Abrudean, ca urmare a problemelor pe care acesta le-a avut cu Agenția Națională de Integritate, insituție care l-a declarat incompatibil.

„Mocean Iancu Marcel s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 15 iunie 2012 – 08 aprilie 2014, întrucât a deținut simultan funcțiile de primar și membru în Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale Cămărașu, încălcând astfel dispozițiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003” au arătat cei de la ANI. 

În ianuarie, prefectul Mircea Abrudean a semnat ordiul prin care s-a decis încetarea mandatului acestuia, înainte de termen, ca urmare a faptului că Înalta Curte de Casație și Justiție le-a dat dreptate celor de la ANI. Fostul edil a dat în judecată Insituția Prefectului, cerând anularea ordinului și repunerea pe funcție, însă Tribunalul Cluj i-a respins cererea. 

„N-am luat niciun ban de la școală”

Pe pagina sa de Facebook, fostul primar a scris un mesaj după ce prefectul l-a demis din funcție. Marcel Iancu Mocean a precizat că în perioada în care ANI l-a declarat incompatibil nu a încasat venituri de pe funcția din CA-ul Școlii Gimnaziale Cămărașu. Cu toate acestea, Curtea de Apel Cluj i-a dat dreptate, însă Înalta Curte de Casație și Justiție a confirmat raportul ANI. 

„Având în vedere situatia profesională în care mă aflu în această perioadă, trebuie să vă fac cunoscute urmatoarele : în perioada 2009-2014 am făcut parte în Consiliul de Administrație al Școlii Gimnaziale Cămărașu, ca membru. În anul 2013 în urma unei sesizări trimise la Agenția Națională de Integritate(ANI) a început evaluarea privind starea de incompatibilitate prevăzută de Legea 176/2010 , încheindu-se un raport în iulie 2016 , prin care se spunea că nu am avut voie să dețin și funcția de primar și pe cea de membru în Consiliul de Administrație al școlii .
Primarii au făcut și fac parte din consiliile de administrație ale școlilor din comunele țării. A existat o perioadă, până în anul 2014, când această situație era considerată incompatibilă cu funcția de primar, ulterior, legiuitorul a revenit asupra acestui aspect și a emis o modificare la lege care în prezent permite primarilor să facă parte din Consiliul de administrație al școlilor, tocmai pentru a reprezenta mai bine interesul comunității și a sprijini școala în a se lua cele mai bune și mai rapide măsuri în ceea ce privește educația copiilor nostri . Menționez că în perioada în care am făcut parte din Consiliul de Administrație al Școlii Cămărașu, nu am fost plătit, iar când am aflat că s-ar putea să fiu declarat incompatibil, mi-am dat demisia în anul 2014.
În anul 2017 am câștigat la Curtea de Apel Cluj recursul pentru anularea raportului ANI .
La sfârșitul lunii noiembrie 2019 , în urma recursului la București – Înalta Curte de Casație și Justiție a anulat hotărârea Curții de Apel Cluj !!! Astfel, în data de 29.01.2020 am primit Ordinul Prefectului Județului Cluj din care rezultă încetarea înainte de termen a mandatului meu de primar al Comunei Cămărașu”, a explicat fostul edil. 

Ziar de Cluj a stat de vorbă cu acesta, cu privire la ordinul emis de prefectură. 

„În 30 ianuarie am atacat în instanță ordinul pentru că mi se pare ciudat totul. Curtea de Apel Cluj spune că nu sunt incompatibil, iar Bucureștiul spune invers. Se judecă în mod diferit, deși legea de-a lungul timpului s-a modificat. De exemplu, Legea 59/2019 îmi dă dreptul să candidez pentru că această problemă constată este valabilă doar în mandatul în care s-a constatat. Deși am atacat decizia încă din data de 30 ianuarie, nu mi s-a comunicat un termen deși în Legea Codului Administrativ scrie că în 30 de zile trebuie să se judece. Eu am fost demis pe baza unui portal de la Înalta Curte de Casație și Justiție. Nici măcar nu am sentință și motivare. La sfârșitul lunii noiembrie 2019, în urma recursului la București – Înalta Curte de Casație și Justiție a anulat hotărârea Curții de Apel Cluj. Dacă mi se va da dreptate voi fi repus pe post, dacă nu aștept până în iunie când voi candida din nou. Acum nu putem să mai facem alegeri pentru că mai sunt doar câteva luni până la alegeri”, a declarat Marcel Mocean.

Vezi și: Un primar din Cluj, demis după ce a fost găsit incompatibil, contestă decizia. Două instanțe au dat două sentințe diferite 

Edilul a încercat să invoce prescrierea faptelor, dat fiind că perioada menționată în raportul ANI era 15 iunie 2012 – 08 aprilie 2014, însă instanța a luat în calcul începerea termenului doar din momentul în care Înalta Curte de Casație și Justiție s-a pronunțat definitiv. 

„Prin întocmirea acestui raport de evaluare eventualul termen de prescriptie extinctivă de 3  ani s-a întrerupt potrivit art. 2.537 NCC. Astfel prescriptia extinctivă sancționează ca regulă generală pasivitatea creditorului în vederea realizării dreptului său. În spetă această pasivitate s-ar traduce prin lipsa oricăror acte în vederea constatatării si sancționării situației de incompatibilitate. Potrivit legislației aplicabile prima etapă pentru antrenarea răspunderii este întocmirea raportului de evaluare care o dată definitivat este baza pentru aplicarea răspunderii disciplinare, civile, administrative de către organele competente potrivit legii. În consecință prin întocmirea raportului de evaluare organul abilitat de lege iese din pasivitate prin efectuarea demersurilor legale (si care au aceelasi efect ca si  introducerea cererii de chemare în judecata în vederea realizării dreptului). Raportul de evaluare o dată comunicat poate fi contestat astfel că pana la solutionarea actiunii nu curge potrivit art. 2.537, art. 2.541 NCC o nouă prescriptie.

În speță reclamantul a contestat raportul de evaluare contestatia sa introdusă potrivit art. 22 din Legea 176/2010 fiind solutionată definitiv de către instanțe la data de 22.11.2019.

De la acest moment a început să curgă un nou termen de prescripție de 3 ani care se va împlini în 22.11.2022 în care organele abilitate pot să procedeze la aplicarea efectivă a sancțiunilor reglementate de art. 25 din Legea 176/2010 prin care se angajează răspunderea disciplinară, administrativă, civilă, ca urmare a constatării legalității raportului de evaluare (similar cu executarea hotarârii judecătorești art. 2541 alin. 4 NCC). În consecință în speță nu se poate reține constatarea intervenirii prescripției extinctive reglementate de Legea 54/2019”, concluzionează magistrații instanței. 

Tribunalul Cluj a decis să-i respingă cererea: 

„Respinge cererea de chemare în judecată formulată de reclamantul M.I.M. în contradictoriu cu pârâtul INSTITUŢIA PREFECTULUI JUDEŢULUI CLUJ, ca fiind neîntemeiată. Respinge cererea de suspendare executare Ordin nr. 20/22.01.2020 emis de Prefectul Judeţului Cluj, formulată de reclamantul M.I.M., ca fiind rămasă fără obiect”, se arată în soluția dată de instanță. 

Decizia este definitivă. 

Marcel Mocean profesează acum ca economist în cadrul Primăriei Cămărașu. A fost ales primar în 2004 și a ocupat această funcție până la sfârșitul lunii ianuarie când a fost demis prin ordinul prefectului.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *