Primăria iluminează suplimentar aceleași treceri de pietoni, încă din 2015. Bonus: câteva zone unde locuiesc baștanii Clujului

După îndelungi amânări, trecerile de pietoni nesemaforizate urmează să fie iluminate suplimentar. Întâmplător sau nu, municipalitatea clujeană supra-iluminează aceleași zone încă din anul 2015, când a fost inițiat acest proiect. La patru ani distanță, supra-iluminarea zebrelor este prezentată ca o reușită al unui alt demers: bugetarea participativă. Sub umbrela bunelor practici, în premieră, Primăria Cluj-Napoca reușește o altă performanță: să ilumineze suplimentar zonele unde locuiesc baștanii Clujului. Evident, acest hatâr este îmbrobodit sub forma unui bonus: în Cluj se poate, lucrurile se mișcă în bine, iar ideile cetățenilor pot servi drept paravan pentru demersurile arbitrare ale administrației locale. 

Recent, edilul clujean anunța debutul lucrărilor de supra-iluminare a zebrelor nesemaforizate, care nu reprezintă decât prima etapă:

„Au început lucrările pentru supra-iluminarea a 40 de treceri de pietoni din orașul nostru. Aceste lucrări reprezintă prima etapă dintr-un proiect mai amplu prin care vor fi supra-iluminate un număr de 113 treceri de pietoni nesemaforizate”, a notat Emil Boc pe pagina sa de socializare. 

Astfel, după patru ani de tergiversări, timp în care la nivelul trecerilor de pietoni au fost înregistrate sute de accidente rutiere, Primăria Cluj-Napoca a reușit să dezghețe acest proiect: a fost obținută autorizația pentru iluminarea suplimentară a unui număr de 40 de treceri de pietoni nesemaforizate. 

Conform Inspectoratului de Poliție al Județului Cluj, în perioada 1 ianuarie 2007 – 26 martie 2018, în Cluj-Napoca au avut loc 940 de accidente rutiere în care au fost implicați pietoni. Aceștia se aflau în traversarea străzii pe trecerea pentru pietoni, cauza principală a accidentelor fiind ,,neacordarea de prioritate de trecere pietonului angajat regulamentar în traversarea străzii”.

Numai în ultimele săptămâni, în municipiul Cluj-Napoca au fost înregistrate câteva accidente rutiere soldate cu victime la nivelul trecerilor de pietoni.

CITEȘTE ȘI: Accident cu victimă pe o trecere de pietoni din Gheorgheni 

Accident rutier GRAV lângă Teatrul Național

GRAV accident pe Câmpul Pâinii, la nivelul unei treceri de pietoni VIDEO

În aprilie 2018, adică cu mai bine de un an în urmă, Emil Boc anunța supra-iluminarea a 20 de zebre, într-un termen de 17 săptămâni. Costul total al investiției era de 565.000 de lei. 

Astfel, urmau să fie iluminate o serie de zebre din diverse zone ale orașului, precum: strada Câmpului, Bulevardul 1 Decembrie 1918, strada Bucegi, strada Dâmboviţei, Calea Turzii, în apropiere de strada Bună Ziua; strada Constantin Brâncuşi, intersecţia cu Axente Sever.

Chiar dacă aceste zone au firgurat în proiectul initial de iluminare suplimentară, prinși în hărnicia treburilor gospodărești din lunile caniculare, conform principiului de bune practici, Emil Boc anunța la începutul lunii iulie 2019 supra-iluminarea acelorași treceri de pietoni.

Doar că de această dată, în acest proiect au mai fost incluse câteva locații: zone unde locuiesc greii orașului. 

În atare condiții, și valoarea totală a lucrărilor a fost considerabil ajustată în sus:  2.792.685 lei, adică aproape 600.000 de euro. 

În acest fel, în prima etapă a proiectului (care a început, de fapt, încă de anul trecut) au fost incluse treceri de pietoni ce se regăsesc și în tentativele anterioare ale municipalității de a le ilumina: B-dul 1 Decembrie 1918, Strada Câmpului, Strada Dâmboviței, Strada Donath etc.

Noile zone ce vor beneficia de zebre iluminate suplimentar se află pe străzile Eremia Grigorescu, Maramureșului, C. Brâncuși sau străzi din cartierul Gruia. 

„În cursul anului 2018 a fost implementat proiectul pilot prin care au fost montate sisteme dedicate pentru două treceri de pietoni: pe str. Donath și str. Plevnei.

În urma finalizarii studiilor de fezabilitate, s-au aprobat indicatorii tehnico-economici pentru lucrările necesare și s-a semnat un acord-cadru de proiectare și execuție pentru cele 113 treceri de pietoni.

În acest moment este finalizată proiectarea și s-a obținut autorizația de construire pentru 40 de treceri”, notează Emil Boc.

Încă din 2015, pe agenda Primăriei figura propunerea de iluminare suplimentară a zebrelor nesemaforizate din municipiu. Potrivit nomenclatorului stradal din același an, dintr-un total de 1.175 de străzi, 639 de treceri de pietoni înregistrate erau nesemaforizate.

Municipalitatea intenționează să ilumineze suplimentar toate cele 640 de treceri de pietoni de mai bine de 4 ani.

O propunere de acest fel a fost făcută încă din aprilie 2015 de fostul consilier local PNL, Ioan Bâldea, iar în septembrie 2017, unele publicații naționale anunțau că municipiul Cluj-Napoca este primul oraș din țară unde toate zebrele vor fi supra-iluminate. 

Iluminarea corespunzătoare a trecerilor de pietoni pe timpul nopții îmbunătățește vizibilitatea și siguranța tuturor participanților la trafic. În pofida accidentelor înregistrate la nivelul trecerilor de pietoni, autoritățile abilitate nu au făcut o centralizare a celor mai periculoase zone din oraș din punctul de vedere al siguranței pietonilor.

Dacă necesitatea supra-iluminării a fost semnalată pentru prima dată de un clujean (se întâmpla în anul 2013), idee propusă ulterior de consilierul local, Ioan Bîldea (2015), iar în 2018 au fost selectate în proiectul inițial doar 20 de zebre, în iulie 2019 Emil Boc anunță prima etapă de suprailuminare a trecerilor de pietoni, dar pe alți bani.

Oare de câți ani este nevoie pentru ca toate cele 640 de treceri de pietoni să fie iluminate suplimentar?!

CITEȘTE ȘI: Sute de accidente, pe trecerile de pietoni din Cluj-Napoca și zeci de morți. Statistici cu zonele cele mai periculoase nu există

Clujenii au reacționat la acest demers al municipalității clujene, iar pe lângă laude au semnalat numărul insuficient de treceri de pietoni supra-iluminate din cartierele Mănăștur, Bună Ziua sau Zorilor.   

 

 

sursa foto: emil boc/pagina personală de facebook

Adauga comentariu