PORTRET

Povestea lui Cornel Hoza, președintele Beard Brothers, cea mai cool gașcă de bărboși

Cornel Hoza e un tânăr bărbos și simpatic de 28 de ani, președintele unui grup format din 29 de bărboși la fel ca și el, plus o secretară și 30 de fete – fără barbă, The Sisterhood. Deși imaginea vizuală a grupului este barba, scopul e dincolo de bărbi, unul prin excelență altruist, de a promova și practica un tip cool de voluntariat, de a schimba mentalități, de a dărâma stereotipuri sociale. Beard Brothers înseamnă un grup de oameni tineri, cu spirit de inițiativă, deschiși spre a ajuta oriunde consideră că e nevoie, o asociație de bărboși și de nebărboase, puși pe muncă în folosul societății, și pe distracție, tot pentru cauze sociale.

,,Sunt un om simplu, care crede că orice vrei cu adevărat să faci în lumea asta, poți îndeplini”

,,Ambițios, mult prea ambițios câteodată, ușor naiv în unele cazuri, sunt un om simplu, care crede că orice vrei cu adevărat să faci în lumea asta, poți îndeplini”, se definește Cornel, președintele celui mai nonconformist ONG din țară.

De fel e bărbos, de loc e din Câmpia Turzii, unde a făcut școala generală și liceul, apoi a venit la Cluj ca student la FSEGA, o facultate despre care spune că nu l-a ajutat deloc în activitatea sa de acum de designer grafic, cu propria firmă. Din liceu a cochetat cu designul, dar s-a apucat mai serios doar în urmă cu 4-5 ani.

Ajuns la Cluj, a început să lucreze efectiv din primul an de facultate, cu un prim job într-un bar ,,din-ăla, vai de mama lui, cu păcănele!” și a lucrat vreo 3 ani în domeniul bartendingului. A fost manager la trustul Janis – după care, din vârful piramidei, ce nu îi mai oferea provocări, și-a dat demisia.

Vreo 8 luni a stat pe tușă, a învățat singur designul, încercând să profeseze chiar și ca intern, fără bani, la o grămadă de firme, de la care a primit doar o grămadă de refuzuri. Asta l-a ambiționat și s-a angajat pe un salariu de începător, la o agenție de publicitate, unde și-a pus bazele profesiei pe care a decis să o urmeze acum ca întreprinzător, cu propria firmă.

,,Beard Brothers-ul e cel mai important lucru pe care l-am făcut”

Cornel consideră că Beard Brothers, organizația înființată în noiembrie 2013, e cel mai important lucru pe care l-a făcut și pe care o să-l facă vreodată. S-a născut ca o discuție între 2-3 prieteni bărboși, ca mai apoi sa devină un adevărat fenomen:

,,Ne-am făcut un grup, din 9 oameni, și, deși noi chiar nu știam când am făcut grupul ce o să facem, ce o să fie – când o gașcă de oameni se adună la un loc, fiecare are niște idei și niște principii și până să ajungi să le pui toate în aceeași oală durează puțin, dar în 2-3 săptămâni am înțeles ce aveam de făcut, așa, în linii mari. Am ajuns la concluzia, după un an și jumătate, că deși ne-am zbătut mult să dăm o definiție, activitatea noastră nu se poate rezuma printr-o simplă definiție. Putem zice că luptăm împotriva stereotipurilor sociale, că vrem să fim cât mai activi în tot ceea ce înseamnă societate. Luptăm împotriva oricărui fel de stereotip social, în prima fază am început de la chestia pe care am identificat-o noi, adică bărboși, tatuați, dar sunt o grămadă: că ești ungur, gras, țigan, gay…

Nouă asta cumva ne permite să facem tot felul de chestii, nu suntem ca orice alt ONG, limitați să salvăm broscuțe țestoase sau ceva de genul. Chiar putem face multe, unde simțim că e cazul să intervenim, putem, liniștiți.

Eu, de-a lungul timpului, ca oricare din oameni, am văzut o grămadă de chestii care m-au deranjat, și am preferat să le evit, sau să aștept să le rezolve alții; și dacă tragi o linie, nu faci nimic, că toată lumea se așteaptă de la altcineva să facă lucruri.”

Astfel, dorința lui Cornel Hoza de a face ceva, s-a materializat în Beard Brothers, care face multe.

Ce a apărut prima dată? Barba, sau Beard Brothers?

Beard Brothers nu și-au lăsat barbă pentru a forma grupul, ci un grup de bărboși s-au denumit Beard Brothers. Cornel a avut cioc de când i-a crescut, iar în momentul în care le-a venit ideea, toți aveau bărbi. Așadar, barba e doar un element definitoriu ca look, preexistent conceptului, gândit ulterior găsirii unui nume cool, care să prindă:

,,Am vrut să creăm o zonă a oamenilor care vor să se implice, dar o zonă, să fie cool, să fie atractivă.”

Prima experiență a voluntariatului Cornel Hoza a avut-o în liceu, nu de voie, ci de nevoie. Fiindcă nu exista o cultură a acestei activități, prietenii râdeau de voluntarul Cornel, căruia îi plăceau foarte mult activitățile pentru copii, pe care le-a desfășurat timp de o lună-două. Pentru că oamenii luau în derâdere voluntariatul, Cornel a înțeles că pentru a-i implica alături de el, acesta trebuie să fie pus ,,într-o lumină faină”, pe gustul tinerilor, care să fie determinați să se implice în cauze sociale, iar in același timp să se distreze:

,,Mi-a luat 11 ani ca să văd cum se face voluntariatul ca să fie cool, să îl pui într-o lumină faină, să atragi tinerii. Lumea zice, mai ales oamenii mai în vârstă, că tinerii români nu fac nimic, că nu se implică. Cred că oamenii ăia, în loc să cârcotească, ar trebui să creeze ei contextul pentru tineri. O modalitate foarte simplă, prin care noi am ajuns la ei, a fost: Ok, ce le place tinerilor? Le place să petreacă! Și am început să facem party-uri. Am fost judecați, că Beard Brothers de fapt numai de asta există, ca să facă party-uri, să se distreze. Tocmai în ideea asta am făcut party-urile, ca să îi atragem în zona asta: Ok, vii la un party, tu înțelegi că vii să te distrezi, dar banii pe care îi plătești se duc spre o cauză. Și așa, încet-încet, creezi cumva awareness-ul ăsta în jurul tinerilor, iar a doua oară îi chemi și la plantat de copaci, sau orice altceva, și o să vină.”

Cornel și-a dorit foarte mult să creeze un brand din Beard Brothers, și a reușit, dar consideră că tinerii bărboși și altruiști mai au mult de muncă, pe care o fac benevol, fără niciun fel de beneficiu financiar.

”70`s Party by Beard Brothers” – strângere de fonduri pentru echipa de patinatoare pe role și lansarea oficială ”The Sisterhood”

Cei 29 de bărboși, plus domnișoara secretară, își îmbogățesc echipa de tineri inimoși prin ”The Sisterhood”, divizia feminină a ”Beard Brothers”. Lansarea oficială a echipei feminine va alea loc pe 16 mai, printr-o mare petrecere, dedicată strângerii de fonduri in campania ”Rolling Beards”, cu scopul de a trimite campioanele Clujului pe role la mondialele de anul acesta. Party-ul va avea loc în parcarea subterană a magazinului Central, fiind o premieră în Cluj când se încearcă conceptul de party pe role, cu dress code 70`s. Vor fi 4 DJ și Photobooth, iar tot ce se va vinde, biletele de intrare și consumația de la bar, se va dona.

Pentru divizia de fete s-au înscris 120 de doritoare, dintre care, în urma interviurilor, au fost alese 30, pe criterii de motivație, atitudine și valori, plus disponibilitate:

,,Facem preselecție pentru că vrem ca oamenii care intră să înțeleagă responsabilitatea proiectului și faptul că pe lângă partea asta pe care noi o afișăm ca fiind cool, e destul de multă muncă în spate, și nopți nedormite. Și pe lângă The Sisterhood am lansat și grupul de voluntari Beard Brothers. Modalitatea de a intra ca membru în Beard Brothers și The Sisterhood de acum va presupune să intri întâi în cercul de voluntari, activezi acolo o perioadă, apoi intri într-un grup mai apropiat de susținători, apoi intri ca membru.

Nu sunt avantaje ca membru, numai responsabilități. La noi statutul de membru se câștigă, la fel ca tricourile, pe care numai dacă le meriți, le primești, iar în momentul în care părăsești asociația, tricoul rămâne la noi. Încercăm cumva să dăm valoare membership-ului ăsta.”

Beard Brothers au în plan să lanseze în viitor și divizia 40+, pentru că cei peste 40 de ani nu sunt acceptați, sau nu se integrează în grupurile de tineri voluntari:

,,Și atunci noi vrem să creăm și contextul pentru oamenii aceștia, în care să îmbinăm cumva toate vârstele. Acum la noi vârsta membrilor variază, între 18 și 36 de ani, de la studenți, până la oameni cu casă, copii și tot ce le trebuie.”

Un șir lung de campanii, într-un timp scurt

Din noiembrie 2013, de la înființare, Beard Brothers au avut un lung șir de campanii. Cea mai recentă, a șaptea, e Rolling Beards, destinată strângerii de fonduri pentru echipa de 6 fete campioane la patinaj artistic pe role, ce au nevoie de 7.000 de euro pentru a participa la Campionatul Mondial de la Geneva din 28 iunie, anul acesta. Până acum s-au strâns 3.500 de euro, iar cei care doresc să contribuie pot participa la acțiunile Beard Brothers sau pot dona în contul asociației, deschis la Banca Transilvania: RO58BTRLRONCRT0249735201, cu mențiunea: ,,Pentru campania Rolling Beards”.

Bărboșii de la Beard Brothers au început proiectul asociației fără niciun fel de experiență în ceea ce înseamnă voluntariat, dar important pentru ei încă de la început a fost ca tot ceea ce fac să fie 100% transparent și corect:

,,Tot ce am făcut am făcut noi după capul și după mintea noastră și după cum am crezut noi că se fac lucrurile. Prima campanie a fost efectiv un «call to action» pe Facebook, se numea «Beard ON! for those who need us!», și le-am cerut oamenilor, dacă au haine pe care nu le mai folosesc, alimente, să ni le aducă nouă și noi le donăm mai departe. Și am donat haine și alimente la două centre de plasament din Cluj, un centru de îngrijire a vârstinicilor și la 6 familii de pe lângă județul Cluj.

Am mai făcut tot așa cu alimente și haine în satul Bărboși, de lângă Luduș. Acolo am mers de mai multe ori. Pentru oamenii ăia de acolo noi muncim de vreun an să le oferim un plan sustenabil, nu numai să donăm lucruri. Am conștientizat că nu e suficient, e o soluție temporară să donezi lucruri. Din păcate, tot ce înseamnă legislația României și antreprenoriat social e o nebuloasă, nu e bine pus la punct.”

A treia campanie a Beard Brothers a fost pentru strângere de fonduri pentru Eduard, băiețelul cu sarcom Ewing, care acum e perfect sănătos. O altă campanie a fost cea de ecologizare în cadrul festivalurilor din România. Vara trecută organizația tinerilor bărboși a participat la vreo 5-6 festivaluri.

De asemenea, Beard Brothers au decretat o zi internațională a zâmbetului. Deși exista una, ei au decretat alta, în 7 august, Clujul fiind capitala acestui proiect. La prima ediție a reușit să se extindă în 11 orașe din România și 6 din Europa. Băieții au ambiții mari:

,,Anul acesta vrem să o facem în vreo 40 de orașe din România, 15 din Europa și 3 din State. E o zi în care noi îndemnăm oamenii să primească câte un zâmbet de la trecătorii de pe stradă, să își facă ei grupuri de voluntari, și să facă orice: să dea o acadea unui copil, să dea o floare unei doamne, să dea un bilețel cu «Ai ochi frumoși!» cuiva; ideea e să facă lucruri simple, care stârnesc zâmbete.”

A șasea campanie a fost ”Beards in school”, prin care au reușit să achiziționeze un microbuz pentru Grădinița Specială din Cluj. În cadrul acestei campanii au organizat și un târg în Cinema Favorit, o locație părăsită, unde au adus peste 30 de artiști clujeni, care și-au vândut lucrurile pentru donații. Evenimentul a fost numit ”Arts for charity”, fiind realizat în colaborare cu ,,File de poveste”.

,,Clujul merită”

Membrii Beard Brothers au avut grijă și de studenți în sesiune, le-au dat cafele, ,,ca să nu mai fie obosiți”, au fost de mai multe ori și la plantare de copaci, și au dat și mărțișoare pe stradă de 1 Martie. Un  proiect de-al lor de anvergură este ,,Clujul merită”, gândit pentru a sprijini candidatura orașului pentru titlul de Capitală Culturală Europeană 2021:

,,Targetul e să strângem 10.000 de fotografii cu clujeni care să transmită un mesaj cu: «De ce merită Clujul să devină capitală”. Avem voluntari care merg pe teren și fac poze oamenilor, avem plăcuțe cu «Clujul merită», dar dacă sunt oameni care vor să trimită, cu cel mai mare drag! Dacă pot, să scrie pe un A4 un mesaj, să facă o poză și să o trimită pe hello@beard-brothers.ro. 

Pentru campania Rolling Beards avem actiuni în 16 mai, la Cluj, și în 24, la Câmpia Turzii. La încheierea campaniei, în 1 iunie, vom fi în Parcul Central, unde va fi și Marea Hămăceală. Acolo vom face tot felul de acțiuni să strângem fonduri: vom vinde prăjiturele, caricaturi.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *