Anchete

Pentru sistemul nefuncțional de ticketing se vor irosi noi bani publici! Peste 800 000 de lei, făcuți din nou cadou unei firme

Sistemul de ticketing din Cluj-Napoca, dat în  folosință în septembrie 2015, a funcționat cu erori încă din momentul punerii în funcțiune, sau, mai bine spus, nu a funcționat niciodată în mod adecvat. Softul automatelor merge lent, ardelenește, acestea capturează monede fără să dea bilet, fantele pentru bancnote sunt frecvent defecte, iar validatoarele din autobuze există doar de formă, călătorii fiind nevoiți să folosească tot vechile compostoare.

Proiectul de ticketing, realizat cu fonduri europene, a însemnat 33 de milioane de lei irosiți pe un lucru făcut doar să sune bine, dar să meargă prost! Valoarea totală a proiectului a fost de 33.679.814,16 lei cu TVA, din care valoarea totală nerambursabilă s-a ridicat la 25.721.237,74 lei. Firmele care s-au ocupat de lucrări și dotări au fost SC Ramb Sistem SRL și SC CS Vision SRL care au câștigat contractul pentru suma de 26.107.319,59 lei (cu TVA). În noiembrie 2015, DNA Cluj a descins la Primăria Cluj-Napoca și la sediul Companiei de Transport, ridicând documente de la sediul Primăriei și sigilând și ridicând de la sediul CTP mai multe calculatoare care conțineau date despre acest proiect. Într-un comunicat DNA de la acea dată se preciza faptul că se fac cercetări cu privire la posibile fapte de corupție din perioada 2012-2015. De atunci și până acum nu s-a mai auzit nimic despre investigațiile DNA în ceea ce privește sistemul de ticketing și, fiindcă a trecut deja peste un an de atunci, ne întrebăm, în mod legitim – sperăm că nu retoric – care este stadiul acestui dosar și, eventual, care îi este finalitatea?

Mai multe detalii puteți citi aici.

Un sistem care ar fi trebuit din start să funcționeze

Dacă s-ar fi respectat de la bun început condițiile din caietul de sarcini, sistemul de ticketing din Cluj-Napoca ar fi trebuit să funcționeze. Să vedem ce prevedea caietul de sarcini, întocmit pentru licitația din 2012:

„Municipiul Cluj-Napoca este autoritatea responsabila de implementarea proiectului, de organizarea procesului de achizitie publica şi a celui de contractare. Municipiul Cluj-Napoca va implementa acest proiect.

Durata estimată a contractului de servicii este de 13 luni perioadă de execuție a lucrărilor și 60 de luni perioadă de garanție de la data recepției pentru lucrările de construcție și toate echipamentele si software-urile care compun sistemul de eliberare automată a legitimațiilor de călătorie, validare și control a acestora, asigurată la locul de amplasare a echipamentului, în 24 ore de la solicitare.

Prestatorul va începe prestarea serviciilor în baza ordinului de începere emis de Autoritatea Contractantă.

Furnizorul de echipamente care compun sistemul de “Ticketing” va include în costul echipamentelor și costul cu instructajul personalului de exploatare RATUC: 40 ore/persoană (organizate în grupuri pe probleme specifice, după cum urmează): cel puțin 10 operatori PC – probleme legate de folosirea aplicației; cel puțin 5 tehnicieni service echipamente staţii (inclusiv colectare sume şi aprovizionare automate de bilete) – probleme legate de exploatarea și mentenanța automatelor pentru eliberare bilete, validatoare, panouri afișaj LED + alte echipamente montate pe teren; cel puțin 40 controlori de bilete – utilizarea echipamentului de control; 1 manager IT, 1 tehnician IT – probleme legate de infrastructura IT, comunicații de date, administrarea sistemului; 1 manager locaţie centrală şi formatare carduri – probleme legate de întregul sistem.

Se solicită ca echipamentele să fie însoțite la livrare de manuale de utilizare în limba română. De asemenea, pentru buna desfășurare a activității beneficiarului de mentenanță – monitorizare – intervenții simple de depanare, e necesar ca furnizorul să pună la dispoziție manuale care au instrucțiuni de depanare pentru echipamente în limba română.”

CTP face cadou unei firme private suma de 806,137.74 RON

Deși contractul cu asocierea RAMB SISTEM SRL – CS VISION presupune garanție și mentenanță 5 ani de la punerea în funcțiune (din anul 2015) (mentenanță înseamnă totalitatea operațiilor de întreținere și reparație ale unui sistem tehnic), Compania de Transport Public Cluj-Napoca organizează acum  licitație pentru  „Servicii de revizie tehnică periodică pentru următoarele echipamente din cadrul Sistemului de Ticketing implementat în Cluj-Napoca, conform certificatelor de garanție aferente Sistemului de Ticketing: 61 buc. aparat de eliberare legitimații de călătorie (TVM), 1072 buc. validator dual și 136 buc. validator de stație.” Numărul  anunțului de pe SEAP este 399253 / 26.01.2017, având o valoare estimată de 806,137.74 RON.

Conform surselor Ziar de Cluj, oferta pentru această licitație nu a fost depusă de CS Vision, pentru a nu fi bătător la ochi, mergându-se pe varianta Wind Technologies SRL.

Banii clujenilor pentru brașoveni

Atât sistemul de ticketing, cât și cel de bike sharing au fost implementate la Cluj de către o familie din Brașov, după cum arată Ziua de Cluj:

„Tatăl, Gabriel Bâgiu, este implicat în dosarul preşedintelui Consiliului Judeţean Braşov, Aristotel Căncescu. Potrivit procurorilor, firma lui Bâgiu senior, Ramb Sistem, a fost favorizată de Căncescu la atribuirea unor contracte. Societatea ar fi încasat nejustificat 660.000 de lei, iar şeful judeţului ar fi intervenit ca aceasta să obţină un alt contract, de 20 de milioane de lei, privind renovarea Spitalului Judeţean de Urgenţă Braşov, deşi licitaţia fusese câştigată de o altă societate.

Fiul, Răzvan Gabriel Bâgiu, este patronul SC Ramb Infrastructură SRL, dar şi al CS Vision, membrele asocierii care a implementat sistemul de ticketing din Cluj-Napoca. De asemenea, tot Răzvan patronează compania Viacor Engineering, cu sediul în Bucureşti, care împreună cu Rico SRL din Constanţa a obţinut contractul pentru proiectul de bike-sharing. Nici mama lui Răzvan nu a rămas pe dinafară. Maria Bâgiu este administrator sau acţionar la unele dintre firme.

Despre familia Bâgiu se ştie că este apropiată de fostul PDL, fiind în sfera de influenţă a lui Corvin Nedelcu, un personaj extrem de interesant şi care are legături cu Theodor Stolojan şi Vasile Blaga. Nedelcu şi Răzvan Bâgiu au fost asociaţi la Viacor Engineering, firmă care i-a rămas lui Bâgiu junior în 2009, când Nedelcu a devenit membru în guvernul Emil Boc. Viacor este liderul asocierii care a implementat la Cluj, tot cu mari întârzieri, sistemul de bike-sharing. Licitaţia pentru sistemul de ticketing a intrat anul trecut în atenţia Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA). Toate documentele au fost ridicate de procurori, atât de la sediul CS Vision, cât şi de la Primăria Cluj-Napoca, în 10 noiembrie 2015.

În spatele firmei care administrează sistemul de bike-sharing se află tot familia Bâgiu. Licitaţia a fost câştigată de Wind Technologies, care primeşte 1,6 milioane de euro pe doi ani (7.205.647 lei fără TVA). Iniţial, în cursa pentru administrarea efectivă a reţelei de bike-sharing s-au înscris trei firme: RADP, Sport Arena SRL şi Wind Technologies SRL. Oferta celor de la Sport Arena a fost respinsă, fiind catalogată ca inacceptabilă şi neconformă, deoarece nu a dat curs solicitării de clasificare şi nu a depus toate documentele necesare conform HG 925/2006. Iniţial, la sfârşitul lunii iulie 2014, contractul a fost atribuit Regiei Autonome a Domeniului Public Cluj-Napoca. A urmat un joc al contestaţiilor şi un proces, iar în decembrie 2014 Wind Technologies a semnat contractul cu Primăria

Wind Technologies este fosta companie Romsana Internaţional SRL, înfiinţată de Gabriel Bâgiu. Asociatul lui Bâgiu a fost iniţial Carmen Maria Pozna, care avea apoi să devină asociat unic. Firma, redenumită Wind Technologies, a ajuns apoi la o altă doamnă, Camelia Borda, care i-a „pasat-o” înapoi lui Carmen Maria Pozna. 5,6 milioane de euro, pe care familia Bâgiu i-a obţinut de pe urma contractelor privind sistemul de bike-sharing. 11,6 milioane de euro este suma totală, ticketing plus bike-sharing, intrată în conturile familiei Bâgiu de pe urma contractelor încheiate la Cluj.”

Compania de Transport Public din Cluj-Napoca a vrut și în luna octombrie a anului 2016 să ajute CS Vision, însă suma oferită de CTP era prea mică (416 076.10 RON) și nu s-a depus ofertă, așa că cererea de ofertă a fost anulată.

„Așa ceva nu am mai văzut! Este praf în ochi, prosteală pe față!”

În privința acestei spețe, a sistemului de ticketing, surse din cadrul unei companii de profil au declarat pentru Ziar de Cluj:

„Așa ceva nu am mai văzut, noi și ceilalți competitori care au expertiză în sisteme de ticketing, nu am mai întâlnit așa ceva în România! Sunt o grămadă de sisteme de ticketing implementate la Brașov, la Timișoara, la București, la Bacău, unde, după implementare, furnizorul trebuie să asigure garanție și mentenanță la sistemele respective pe 5, pe 7 ani. În Oradea, la fel. Iar aici, la Cluj, deși scrie negru pe alb în condițiile de la licitația din 2012, că este garanție 60 de luni și service la locul beneficiarului în maximum 24 de ore – asta înseamnă mentenanță, nu o simplă garanție de montat echipamente, mers la furnizori și venit după 7 zile maxim – am observat că au făcut licitație pentru așa-zisa revizie echipament sistem de ticketing. Este praf în ochi, este prosteală pe față! În momentul în care ai mentenanță, tu, dacă s-a defectat ceva, furnizorul trebuie să rezolve în 24 de ore, este un termen nemaipomenit de bun! 24 de ore, înseamnă că trebuie să aibă prezență locală, că altfel nu poate să vină și să rezolve problema în 24 de ore! Costurile acestui serviciu sunt deja incluse în costurile sistemului pe care l-a plătit Primăria. Iar tu acum îi dai furnizorului niște bani total în mod gratuit! E strigător la cer, nu am mai întâlnit așa ceva!

Așa ceva, revizie tehnică echipamente… și, bineînțeles, că să vină oricine, dar numai cel care este autorizat de producător! Adică, banii tot la producător se duc! Dă-i dreptul oricărui servisant! Dacă trebuie autorizat de producător, producătorul va autoriza în mod clar pe cel care știe că îi dă mai departe toată marfa comercială! Este unicat, cred că în lume,  nu numai în România, așa ceva! Cum să îi dai bani unui furnizor, când tu ai deja inclusă garanție și mentenanță, adică repararea oricărui echipament sau aplicație software, în maxim 24 de ore?! Dar scrie negru pe alb în caietul de sarcini! 

În plus, în afară de chestia asta, furnizorul avea obligația de a face training pentru personalul propriu CTP Cluj-Napoca, pentru a face la rândul lui diverse operații, dacă respectivul furnizor întârzie cu reparația. 

Sunt sisteme în 5-7 orașe, implementate de Radcom, de UTI, de mai multe firme, și funcționează! Sunt de domeniul ridicolului comentariile reprezentanților CTP, că banii care sunt din material plastic defectează aparatele. Dar avem în România o grămadă de automate pentru cafea, pentru mâncare, care acceptă acești bani! 

Se știe în presă de mult timp. Ei au venit cu experiență similară falsificată. Cum să vii cu așa ceva la Cluj? E bătaie de joc, e unul dintre cele mai frumoase orașe, și ce capacitate are Clujul! Cum să vii cu experiență similară în asemenea sisteme cu un automat, cu un calculator de bord la o firmă privată din Brașov, care le-a dat niște hârtii unde nici măcar nu a semnat cu numele, au fost falsificate 100%. Și tu pui un sistem care trebuie să înglobeze 350 de vehicule, cât are Clujul! 

Sistemul nu merge pentru că nu au experiență în așa ceva, ei nu au avut niciun sistem montat nicăieri! Ei acum și-au făcut mâna pe spatele Primăriei din Cluj și a cetățenilor Clujului! Ei învață acum așa ceva! Aceste sisteme, toate firmele, când au implementat prima oară, au avut de manageriat și de particularizat luni bune, s-au rezumat la 6 luni prima oară! Pentru că sunt sisteme complexe, care necesită în spate echipe de programatori, de zeci de programatori, nu sunt sisteme simple! Și ei, neavând experiență și oameni, nu au avut cum să le rezolve! Noi știam de la început că niciodată nu se va rezolva! Au trecut doi ani din 2015 și iau bani suplimentari! Au făcut în octombrie, cu 400 000 de lei, au anulat-o, a fost prea puțin! Acum 800 000 de lei! Ca să facă ce?!

Tu spui că nu ai mentenanță? Păi, poate nu scrie ferm mentenanță, dar odată ce scrie că trebuie să repari în 24 de ore de la data solicitării, asta înseamnă mentenanță! Garanția înseamnă mentenanță! Garanția spune că demontezi echipamentul, îl trimiți la service-ul producătorului și este reparat! Dar ei, peste garanție, au această obligativitate: reparare la sediul furnizorului, în Cluj, în 24 de ore! Și atunci cum să primești bani pe revizie?! Mai mult, era obligația furnizorului de a trainui angajații CTP să facă diverse operații de mentenanță! Bineînțeles, care se pot face de către un om care nu are în spate un service, nu are scule, probleme minore. Dar ei au probleme majore! 

Cum să le mai dai bani, după ce ai plătit deja? Iar ce plătesc ei acum, nu or să fie niște servicii funcționale, cu reparație într-o oră sau două sau o continuitate online a sistemului, adică niciodată să nu se strice și să nu aibă niciun minut de nefuncționare! Este de fapt același lucru, ce trebuiau să facă din banii pe care i-a plătit Primăria! După un an și jumătate trebuiau să le pună pe picioare! O firmă care avea cât de cât expertiză sau care avea bunăvoință, le punea pe picioare!”

CTP se face că plouă

Laura Lupșa, reprezentanta CTP, a declarat, pentru Ziar de Cluj, legat de contractul de prestări servicii de revizie tehnică periodică a echipamentelor din cadrul sistemului de ticketing:

„Licitația este în desfășurare, nu s-a încheiat. Este perioadă de garanție, nu a fost dosar de mentenanță, iar revizia tehnică este necesară pentru orice echipament tehnic și este un serviciu separat de garanție. Garanția este pentru defecte de fabricație. Revizia asigură funcționarea normală, în parametri stabiliți, și este necesară echipamentelor tehnice. În contractul cu Ramb Sistem mentenanță nici nu s-a solicitat. Garanția era de 5 ani și asta este singura clauză contractuală. Contractul nu este de mentenanță, e un contract de lucrări, de furnizare de produse care au garanție. Atât! Pe cerințele proiectului de ticketing, ce și cum a fost, ce s-a solicitat ș.a.m.d., este o altă documentație și poate fi contactat beneficiarul proiectului, Primăria Cluj-Napoca.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *