O nouă vacă publică de muls: Alin Tișe vrea „să privatizeze” azilele de bătrâni și centrele de plasament pentru copii

Conform radiocluj.ro, „azilele publice de bătrâni şi centrele de plasament pentru copii ar putea trece de la Consiliul Judeţean Cluj la fundaţii sau asociaţii care se ocupă de acest gen de activităţi. Administraţia încearcă să reducă astfel finanţarea Direcţiei de Asistenţă Socială şi Ocrotirea Copilului, care reprezintă aproximativ o treime din bugetul Consiliului Judeţean. La nivelul instituţiei, toate partidele sunt în principiu de acord cu această formă de organizare, care se aplică deja în alte judeţe.

Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe, spune că, în această variantă, vor fi decontate o parte din cheltuielile de funcţionare a centrelor, iar o altă parte va fi asigurată din veniturile proprii ale respectivelor fundaţii:

«La nivelul Direcţiei vom declanşa un audit care ne va spune exact modul de reorganizare a centrelor, de reorganizare a acestei direcţii, iar, după modelul pe care îl practică Bihorul sau Alba, unele din aceste centre să fie externalizate, prin procedură de licitaţie.

Poate fi o opţiune pentru a reduce consistent cheltuielile pe care le are bugetul. Pe noi trebuie să ne preocupe cei vizaţi în mod direct, respectiv copiii cu nevoi şi vârstnicii, şi mai puţin de cei care au supradimensionat schema de personal. Aşa încât, acele fundaţii, asociaţii care derulează astfel de activităţi, să poată să exercite, contra cost, aceste servicii.»”

Așadar, pretextând eventuale economii la bugetul județului, președintele CJ, Alin Tișe, intenționează să predea casele de copii și bătrâni la diverse ONG-uri de profil, cel mai probabil și instituțiilor bisericești, prin fundațiile ramificate din acestea. Externalizarea serviciilor sociale, „privatizarea” acestora va avea implicații majore atât asupra beneficiarilor, copii și vârstnici, dar și asupra celor 1500 de angajați ai DGASPC, instituția care administrează în prezent azilele publice și centrele de plasament. Cei 1500 de actuali angajați ar putea îngroșa rândurile șomerilor din județ, externalizarea serviciilor către culte religioase și către ONG-uri putând însemna noi angajări din rândurile unor apropiați ai acestor noi entități care urmează să administreze centrele sociale. 

Se pare că furia războinică a șefului județului, Alin Tișe, nu s-a liniștit odată cu demiterea directorului DGASPC, Daniel Tămaș, ci continuă acum, sub alte forme, asupra instituției  pe care Tișe intenționează să o destructureze. Orice război presupune și împărțirea prăzii victoriei, iar azilele de bătrâni și centrele de plasament pentru copii vor fi oferite cadou, prin licitație, bineînțeles, bisericilor și ONG-urilor care vor primi centrele cu tot cu infrastructură, cu beneficiari, totul de-a gata, numai bun de administrat și de scos profit. Atâta timp cât ONG-urile care urmează să administreze aceste centre vor fi nevoite să investească bani pentru susținerea lor (întreținere, utilități, hrana beneficiarilor etc.), ele cu siguranță nu vor adopta atitudinea bunului samaritean, ci aceea a unui investitor care e nevoit să își recupereze investiția și care vrea să scoată și profit. ONG-urile vor încerca să obțină cât mai mulți bani din subvențiile de la Consiliul Județean, care se obligă din start să deconteze o parte din cheltuielile de funcționare, și se vor concentra pe modalități eficiente de a obține și venituri proprii. 

ONG-urile vor putea exercita serviciile sociale contra cost în cazul vârstnicilor care vor putea cotiza cu pensia. Cei care vor avea o pensie suficient de mare. Bătrânii cu pensii mici și fără rude dispuse să îi ajute vor rămâne probabil pe stradă și vor beneficia cel mult de centrele sociale ale Primăriei, care îi vor găzdui nocturn, pentru ca să nu înghețe noaptea, la -10 grade, sub cerul liber.
 
Dar cum vor putea asociațiile și fundațiile să ofere servicii sociale contra cost în cazul minorilor din centrele de plasament? Vor plăti copiii cu alocația? Sau cu un rinichi? 

Instituțiile clericale din Cluj, de toate confesiunile, pe lângă fiecare mini-catedrală construită, ar trebui să edifice și câte un centru social de copii și bătrâni, pe care să îl zidească de la fundație până la acoperiș și să îl administreze din cotizațiile generoase ale enoriașilor sufletiști care, în multe parohii, sunt numeroși și foarte deschiși la pungă. 

Pe surse se aude că președintele Consiliului Județean Cluj ar intenționa ca, prin externalizarea anunțată, să le ofere cadou anumitor culte religioase  centrele care, cu cofinanțarea care ar curge în continuare de la bugetul județului, ar putea reprezenta mine de aur pentru cei care le vor deține. 

A venit rândul, așadar, să se privatizeze la Cluj și sărăcia și nevoia, după ce tot ce s-a putut privatiza s-a privatizat. Orfanii și vârstnicii vor fi la mâna unor privați care îi vor trata fiecare după propria conștiință, pricepere și bun-plac. Toate în interesul banilor economisiți de la bugetul public, bani care vor putea fi de acum irosiți mai abitir pe plombări provizorii de drumuri județene mereu sparte, pe stadioane falimentare, pe excursii în străinătate ale aleșilor județeni, pe studii de fezabilitate pentru investiții care rămân pentru eternitate simple promisiuni electorale ș.a.m.d.

Victime colaterale și pradă de război există în orice conflict. În cazul DGASPC versus Consiliul Județean Cluj, victimele colaterale ar putea deveni copiii și vârstnicii, iar prada de război va fi împărțită între ONG-urile laice și bisericești care vor primi afaceri la cheie cu o mică investiție la început, businessuri din care profitul va curge apoi după priceperea și spiritul antreprenorial al fiecărui investitor.

Ziar de Cluj le-a adresat astăzi o serie de întrebări lămuritoare tuturor factorilor implicați în această „privatizare” (cu posibil cântec) a serviciilor sociale pentru copii și vârstnici. I-am întrebat pe reprezentanții Consiliului Județean Cluj cum intenționează să realizeze această externalizare, ce procent din cheltuieli le va deconta ONG-urilor, în ce constă modelul de practici care urmează să fie preluate din județele Bihor și Alba, în ce mod va influența beneficiarii externalizarea acestor servicii, dacă internarea în azile va fi contra cost în cazul vârstnicilor și dacă acestora le va fi condiționată internarea de un anumit cuantum al pensiei. I-am întrebat și pe reprezentanții Eparhiei Greco-Catolice de Cluj-Gherla, ai Mitropoliei Clujului și Eparhiei Reformate din Ardeal dacă doresc să preia o parte dintre aceste azile și centre de plasament, cum văd pusă în practică această preluare, dacă ar păstra personalul angajat în momentul de față, care ar fi fondurile de care ar avea nevoie din partea Consiliului Județean Cluj pentru întreținerea ulterioară a centrelor, dacă pentru persoanele vârstnice internarea în azile va presupune anumite costuri suplimentare și cum ar realiza cofinanțarea centrelor de plasament pentru copii. Aceleași întrebări le-am adresat și unor ONG-uri laice și am cerut și punctul de vedere al reprezentanților DGASPC asupra implicațiilor pe care le-ar avea asupra beneficiarilor externalizarea serviciilor sociale. Vom reveni cu răspunsurile la toate aceste întrebări în momentul în care le vom primi. Adevărul filantropic s-ar putea să fie, ca și cel filosofic, undeva la mijloc. Trist e că, în cazul de față, la mijloc sunt copii și bătrâni nevoiași, dramatic este că se vorbește despre economii bugetare și nu despre creșterea calității serviciilor oferite acestora, că banul, interesele și vendetele politice angrenează ca posibile victime colaterale persoane aflate în imposibilitatea de a se apăra de aceste mașinațiuni ale căror interese ascunse și repercusiuni negative le vom afla de abia după ce vor fi iremediabil puse în practică.

Comentarii

functionar public

18.04.2017 19:06

Poate prefectul judetului, dl.Vuscan, ca un adevarat reprezentant al guvernului in teritoriu, va avea curajul sa adopte pozitie. In cazul lui Tamas s-a facut ca ploua. Acum este vorba de persoane varstnice cu nevoi sociale, copii cu dizabilitati si 1500 de angajati. Nu poate lasa toate aceste destine la mana unor ONG uri care stim cu totii ca sunt preocupati de orice, mai putin de nevoile acestora. Putem vorbi de cresterea calitatii serviciilor d-le Tise?  Este pacat mare sa comercializati destinele unor oameni.

angajat DGASPC

18.04.2017 19:40

Credeti ca trebuie sa fim beneficiarii repercursiunilor negative rezultate in urma masinatiunilor puse in practica de tot felul de politicieni cu interese obscure? Am gresit la alegeri dar nu trebuie sa toleram comportamentul abuziv al alesilor. Va trebui sa luam pozitie pana nu este prea tarziu.Uniti vom fi o forta, singuri vom fi ignorati. Sindicatele sa arate ca nu sunt aservite. 

Un frustrat idealist

18.04.2017 21:13

1. Daca Centrele destinate copiilor si varstnicilor vor fi externalizate, asta inseamna ca cei care le vor aministra vor face si admiterile viitorilor beneficiari! Adica nu va mai exista transparenta procesului de admitere si nu va mai monitoriza nimeni daca au loc discriminări intre beneficiarii admisi, pe baza veniturilor acestora.2. Cazurile sociale clar nu vor mai avea loc in centre pt. ca nu au venituri suficiente care sa acopere costurile serviciilor. Si daca totusi s-ar admite...cine ar suporta costurile in lei/luna/beneficiar, conform 978/2015? Cat isi permit ONG-urile sa suporte si cat CJC? Taiem din schema de personal si ingrosam randurile somerilor Clujului ca sa putem sa suportam de la bugetul judetean cheltuielile de personal, sau suporta ONG-urile plata angajatilor (care vor fi putini la numar comparativ cu ce este in prezen), iar CJC ramane cu costurile serviciilor stabilite in 978/2015?3. Ce veti face cu cazurile sociale, pt ca numai Mun. Cluj-Napoca are adapost de noapte si admit doar pe cei cu domiciliul pe raza municipiului! Nu-si permit sa admita de pe raza intregului judet pt. ca se confrunta cu aceeasi problema ca si DGASPC Cluj- nu sunt locuri suficiente pt toate solicitarile!4. Centrele private abia reusesc sa-si continue activitatea, nu au personal sufieient, nu respecta standardele minime de calitate conform 67/2015 si 2126/2014, apartinatorii beneficiarilor admisi in aceste centre inainteaza Directiei cerere de admitere pe unitatile din subordinea acesteia pt. ca parintii/copiii admisi sunt tinuti sedati, nu se lucreaza cu ei, nu se faca activitati! Cine sa faca daca au numai infirmieri, poate un medic/asistent medical si restul echipei de specialisti este doar fictiune? Imaginati-va ca oameni cu pensii de peste 4000 lei fac presiuni asupra Institutiei pt admitere, dar primeaza cazurile sociale, prin urmare acestia sunt indrumati tot spre privati! Cum va imaginati cei care ati cotizat ani la rand la bugetul judetean si v-ati platit taxele sa fiti nevoiti sa va orientati parintii/copiii cu dizabilitati spre niste centre care ii sedeaza, ii tin 24 de ore din 24 intre 4 pereti pt ca nu au asistenti sociali, kinetoterapeuti, psihologi etc.? Acum probabil o sa va puteti bucura pt. ca vor fi admisi cei care vor putea plati serviciile oferite, iar cazurile sociale vor fi indrumate clar spre CJC pt solucitonare!5. Daca veti reusi Domnule Tise si acest obiectiv, v-ati gandit oare sa creati noi structuri de centre de primire in regim de urgenta pt oamenii aflati in dificultate? De exemplu Primaria Campia-Turzii nu-si permite decat pt un min. de 10 oameni fara adapost sa plateasca un minim de contributie pt 6 luni (pe perioada iernii). Pe langa acest municipiu...cate mai are Jud. Cluj? Locurile sunt limitate, serviciile comunitare de acest gen lipsesc cu desavarsire de la nivelul comunitatilor locale.6. Faceti parteneriate publice-private cu ONG-urile sau publice cu primariile, creati Centre la nivelul fiecarei comunitati locale si cofinantati-le, astfel incat fiecare Primarie sa poata raspune nevoilor varstnicilor si copiilor din comunitatea lor cu un minim de personal. Nu asta este ceea ce isi doreste si isi asuma Romania in fata Comisiei Europene?7. Ati fost sesizat Domnule Tise in repetate randuri in anul anterior de catre Directie ca centrele mari cu peste 100 de beneficiari trebuie dezinstitutionalizate (la solicitarea ANPD), si cu toate acestea nu v-ati sinchisit macar sa raspundeti la adresele inaintate! Oare Ordonanta 27/2002 nu se aplica pt. CJC? Directia trebuie sa fie sclav pe plantatie pt CJC, dvs. cereti angajatilor dvs. diverse situatii legate de DGASPC, iar fundul domniilor voastre nu se sinchiseste a se ridica de pe tronuri ca sa va deplasati in persoana sa va faceti rapoartele de situatie! Tot prostii din DGASPC va fac munca si tot in noi dati si vreti sa ne dati afara?! Nu cu munca oamenilor din centre va laudati in fata Ministerului ca aveti printre cele mai bune centre din tara si ca aveti printre cele mai bune servicii? De ce vin beneficiari din alte judete si se transfera pe Jud. Cluj ca sa beneficeze de serviciile acestor centre care va mananca banii bugetului?8. V-ati gandit macar sa va asigurati in aceasta intentie a dvs. ca macar un min. de 10 ani ONG-urile sa fie nevoite sa respecte structura de personal deja existenta, ca sa preintampinam concedierile? Sau macar sa asigurati posturi pt cei care pleaca de pe centre pe serviciile care raman in structura DGASPC sau a altor Directii din subordinea dvs.? Oamenii acestia s-au angajat la Directie, nu la un ONG?9. Cine va plati serviciile minorilor, mai ales a celor cu dizabilitati, pt. ca ei nu au venituri de cat alocatia de stat si cea de plasament! Isi vor monitoriza ONG-urile singure modul in care chelutie acesti bani pt a transmite situatia trimestriala catre AJPIS? Daca tot noi, cei din Directie, va trebui sa monitorizam acest lucru, v-ati gandit ca trebuie create alte posturi in DGASPc, sau un nou serviciu de Management de caz (ca la Bihor) pt. ca nu exista nici acum suficienti manageri de caz? Stiti ca nu se respecta legislatia in cazul numarului de copii/adulti alocati unui manager de caz, ca fiecare dintre acestia are un numar mai mare de 50 de cazuri in monitorizare? Credeti ca ajunge un manager sa vada lunar 50 de cazuri? Stiti ca sunt servicii unde managerul de caz face si pe responsabilul de caz pt ca nu exista oameni suficienti? Nu va mai plangeti ca s-a depasit schema de personal pt ca oricum oamenii din DGASPC au mai multe atributii in fisa postului decat prevede specificul profesiei lor? Era suficient sa vedeti cum a evoluat numarul beneficiarilor serviciilor oferite, sunt tot mai multe solicitari de institutionalizare, toti au dreptul la aceste servicii, dar din pacate trebuie prioritizate cazurile pt ca nu sunt locuri suficiente!10. Ati fost informat Domnule Tise cu privire la faptul ca avem peste 200 de cereri in asteptare pe unitatile de tip rezidential destinate adultilor, ca centrele din Huedin trebuie restructurate pt. ca sunt adulti amestecati cu copii si nu mai raspund standardelor de calitate (iar dvs. sistati orice demers in sensul depasirii problemelor cu care Directia se confrunta)! Mai exista 2-3 unitati rezidentiale destinate minorilor care mai au cate va locuri libere, in conditiile in care pe centrul de primire in regim de urgenta intra fratrii de 6-7 copii, care legal nu se despart! Credeti ca ONG-urile vor accepta sa fie monitorizati de oamenii din Directie: cum ingrijesc copiii, cum cheltuie alocatiile acestora, ce inseamna punerea sub interdictie, adoptia, instituirea unei masuri de protectie, revizuirea trimestriala a masurii de protectie (care inseamna ca fiecare ONG va veni sa-si sustina in fata Comisiei de protectie a copilului la fiecare 3 luni masura de protectie, daca se mentine sau se revoca), credeti ca asistentul lor social (daca vor avea) stie ce inseamna toate aceste masuri/ atributii/raspunderi? De ce sa raspunda Directorul DGASPC (daca va fi numit reprezentant legal al copilului abuzat, de exemplu) de felul in care ONG-urile isi fac sau nu treaba in ceea ce priveste copilul? Atunci schimbam si 272/2004 si va propunem pe dvs. sa fiti numit reprezentant legal al copilului, sa raspundeti dvs. in fata ANPDCA de ce va fug copiii din centre, sa mergeti dvs. sa-i cautati pe strazi, sa gasiti dvs. solutii pt copiii victime ale violentei domestice/abuzului/neglijarii, pt. copilul cu tulburari de comportament sau consumator de substante adictive!11. Stiti cate cazuri exista la nivelul DGASPC de varstnici cu si/sau fara handicap, de copii cu/fara handicap ca sa puteti estima care ar fi structura de personal a unui nou Serviciu de Management de caz? Pt. ca va trebui creat un astfel de serviciu Dle Tise! Sa puneti la socoteala si manageri de caz pt. copiii cu dizabilitati aflati in familiile lor, pe care ne chinuim sa-i monitorizam impreuna cu primariile de domiciliu, in conditiile in care (stie toata lumea), in afara municipiilor, primariile rurarle nu au personal calificat sa faca munca de asistent social, nu au centre de zi in comunitate ca sa poata recomanda recuperare/reabilitare! Asa ca-i trimit la Judet, adica la DGASPC, sau cer direct instituirea masurii de protectie pt ca nu au ce sa le ofere copiilor/varstnicilor!12. Faceti niste cercetari pe la centrele private si vedeti cati dintre cei admisi nu sunt persoane cu handicap grav cu asistent personal! Probabil va creste nr. beneficiarilor din centre incadrati in grad de handicap grav cu AP, ceea ce nu-i de neglijat pt. ca vor creste si sumele acordate lor (centrele clar isi vor acoperi serviciile din acesti bani, adica vor incasa si indemnizatia de handicap si cea pt. asistentul personal)! Sunt curioasa ce medici se vor inhama sa dea niste diagnostice si scoruri de MMSE si GAFS de gradul grav cu AP?13. Daca toti acesti oameni vor trebui monitorizati de DGASPC, Dle Tise, am avea nevoie de o duzina de masini, care consta reparatii, benzina etc. Pe putin 60 de manageri de caz ar fi necesari pt. monitorizarea copiilor din centre, a celor cu handicap din familii, a varstnicilor cu si fara handicap din CIA/CPV/LP, a tinerilor cu dizabilitati din CRRN-uri! Aveti bani la buget pt noile costuri care se vor crea?14. Stiti cate dosare de handicap se transfera din alte judete la Cluj, ca apoi sa faca solicitare de admitere pe unitatile din subordinea DGASPC?15. Pe dvs. va vor presa cei de la Spitalul Borsa pt ca trebuie sa externeze beneficiarii lor si nu au unde, pt ca acestia nu au locuinta, venituri, apartinatori! Veti avea locuri de admitere pt. ei? Dar pt. beneficiarii centrelor din Mun. Cluj-Napoca? Si ei pot sa-i tina o perioada limitata de timp dupa care ce pot face?..ii scot in strada? Veti avea locuri pt. ei?16. Credeti ca ONG-urile vor prelua unele centre care abia-abia si-au obtinut acreditarea pt. ca nu reusesc sa obtina avizele PSI,PSV? Asta dupa ce v-am informat ca unele din ele functioneaza in cladiri care nu pot fi modificate pt. ca sunt monumente si dupa ce v-am informat ca oricum unele din ele nu respecta criteriile de repartizare a camerelor/beneficiar, conform standardelor minime de calitate, pt. ca ele deja functionau in aceste cladiri in momentul aparitiei noii legislatii! V-ati interesat de autorizarea constructiei de pe Fabricii de Zahar si de drumul de acces in centru? 17. Din cate stiu eu vi s-au adus la cunostinta si problemele servicilor destinate incadrarii in grad de handicap a adultilor, a conditiilor in care stau atat angajatii, cat si beneficiarii (vi s-au sesizat chiar de ei aceste aspecte), a situatiei dosarelor cu care se lucreaza si care stau pe holul institutie pt ca nu este loc in cladire si, care...sunt dosare ce va justifica banii pe care ii cheltuiti cu acesti beneficiari! Va pasa catusi de putin ca oamenii din subordinea DGASPC si implicita, a CJC, stau cate 10 intr-un birou unde ar trebui sa se asigure intimitatea beneficiarului ce se doreste a fi evaluat? Sau ca trebuie dati afara oamenii din birouri ca sa-si poata face psihologii evaluarile, sau asistentii sociali sa asisten a vizite cu parintii copiilor institutionalizati, sau ca unii angajati au fost amenintati cu cutitul in institutie si ca sunt tinte sigure la astfel de situatii, ca sunt expusi la tot felul de boli contagioase? Sau de beneficiarii care stau ore in sir la ghisee pt ca ati sistat lucrarile pt. amenajarea unei alte cladiri care ar fi avut aceasta destinatie?18. Oare se poate pune conditie ca niciun membru de partid, niciun prietent/ruda/afin a consilierilor locali si judeteni sa nu fie nici macar membri simpatizanti la aceste ONG-uri care doresc sa preia centrele? Cum vom evita ca nevestele voastre, prietenii vostri sa nu monopolizeze judetul, admiterile etc..?19. De ce nu ati vizitat niciodata aceasta institutie ca sa discutati fata in fata cu angajatii DGASPC si sa va expunem noi insine probleme noastre? Nu asta face un lider bun?Cu parere de rau Dle Tise, dar cred ca mai aveti drum lung de parcurs pana sa fiti un lider de judet adevarat! Si eu si colegii mei platim taxe la bugetul acestui judet si va spun sincer ca nu sunt multi care ar rezista sa faca munca unui angajat dintr-un centru! Toate in viata asta se platesc Dle Tise, sper doar sa nu ajungeti sa va "handicapati" propriul copil sau parinte, sa vedeti ce inseamna disperarea oamenilor cand nu au in grija cui sa-si lase ruda de sange!  Sau poate nu aveti simtul datoriei familiale, si atunci n-ar fi o problema pt. dvs., avadn in vedere cu cata usurinta va stabiliti astfel de obiective!Hristos a inviat!

...

18.04.2017 23:13

DGASPC ,= 4700 lei/ luna / bătrân
ONG =1700 lei/ luna/ bătrân
Întrebare pentru deontologi: care-i vaca?

Un frustrat idealist

19.04.2017 08:59

Da, cunoastem si noi un astfel de centru pentru varstnici care acorda servicii in valoare de 1700 lei/ luna/varstnic! Persoane admise care sunt independente sau semi-dependente platesc cei 1700 lei. Pt. cei total dependenti/imobiliati la pat, apartinatorii (pe langa cei 1700 lei) trebuie sa suporte si costul medicamentelor/ pagubelor pe care le fac beneficiarii/ a altor materiale necesare si pe care Centrul respectiv nu si le permite! Vorbesc din proprie experienta cand va dau aceste detalii, chiar la un centru unde platesc 1700 lei rudele mele! Din cate stiu eu nu exista decat un astfel de centru la nivelul judetului Cluj, cu astfel de costuri! Poate ca dvs. practicati altfel si nu asa cum am precizat eu mai sus, dar tare as vrea sa stiu daca aveti specialisti care sa lucreze cu beneficiarii! Ca centrul unde am eu ruda internata exista numai infirmieri, nu au asistent social, nu au kinetoterapeut, ce sa mai zic de psiholog! Incadrarea in grad de handicap se face si pe la spatele apartinatorilor! Apartinatorii colegei de camera a rudei mele s-au trezit ca aceasta era incadrata de cateva luni in grad de handicap grav cu AP, fara ca ei sa stie! Lucrul asta e ilegal pt. ca persoana internata avea apartinatori care nu si-au exprimat acordul cu privire la acest demers, plus ca ei nu au beneficiat de banii cuveniti beneficiarului! Indemnizatia si-a insusit-o centrul! Numai dupa ce apartinatorii s-au sesizat au recalculat contributia! Spuneti-mi, va rog, care sunt serviciile de recuperare si reabilitare pe care le fac centrele private, pt. ca exista un astfel de plan de recuperare mai ales pt persoanele cu dizabilitati, plan eliberat de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap! Cine face activitati de mobilizare, de relaxare, de socializare cu beneficiarii? Cine consiliaza la modul profesionist beneficiarii, pt. acestia se rup de un mediu pe care il cunosteau si experimenteaza abandonul ca si copiii institutionalizati! Ruda mea de jumatate de an de cand este internata la centrul privat nu a iesit din centru decat scoasa de verisorii mei!Daca intr-adevar ONG-urile vor putea oferi aceleasi servicii care se ofera la stat in prezent, cu aceeasi schema de personal sau poate una mai buna, cu un cost de 1700 lei, atunci e ok. Nomenclatorul serviciilor sociale 867/2015 prevede un anumit nr de specialisti pt beneficiarii dependenti de 1 la 1, ceea ce nu aveam nici noi in centrele noastre din Jud. Cluj, cu atat mai putin vor avea ONG-urile! Tare as vrea sa vad si eu un plan individualizat de interventie al unui beneficiar dintr-un centru privat, asa cum prevad standardele minime obligatorii (67/2015 si 2126/2014), care sunt obiectivele si activitatile de recuperare si reabilitare pe care centrele private si le-au propus, pt. ca scopul centrelor nu este acela de a satisface doar nevoile de baza, de a oferi gazduire, hrana, igiena, ci si de a recupera/ ameliora diagnosticele beneficiarilor pt. ca acesta sa poate fi redat societatii/familiei (asta inseamna dezinstitutionalizare). Clar nu sunt multi beneficiari care ajung sa fie reintegrati in familie, dar daca ii tinem doar cu medicatie si nu lucram macar pe mentinerea igienei mentale, pe socializare, pe iesiri in diferite locatii, inseamna ca doar asteptam sa moara ca sa facem loc urmatorilor beneficiari ? Credeti ca veti suporta sa fiti monitorizati de managerii de caz din DGASPC cu privire la modul in care sunt ingrijiti beneficiarii? Ati prelua niste centre care oricum nu corespund ca si constructii standardelor minime de calitate? Cand vor veni cei de la AJPIS cu acreditarile si veti constata ca nu corespundeti, ca nu aveti avize, ca trebuie investit in echipamente PSI ca sa vi se dea avizul (pt. ca sunt probleme in acest sens)...veti avea fonduri pt. asa ceva? CJC pe noi nu ne-a sprijinit in acest sens, desi au fost sesizati in repetate randuri, nu ne-au sprijinit ani de zile pt. obtinerea CF-urilor! V-ati inhama la astfel de lucruri? Poate ca sunteti sustinuti politic mai bine ca noi, cei din subordinea directa a CJC, cine stie! Succes daca se va ajunge la materializarea obiectivului Dlui Tise! Monitorizarea tot prin Directie va trebui facuta, daca se merge pe modelul Bihorului! Asa ca, la cum ii stiu de tipicari pe cei din Directie cand vine vorba si de dosarele beneficiarilor...aveti mult de munca pt. a corespunde standardelor! Nu-i imposibil, insa! 

Un frustrat idealist

19.04.2017 09:11

Intrebare pt. Dl. Tise: daca tot v-ati propus un astfel de obiectiv, cum se face ca ati refuzat plata celor doua centre din Turda cu care Directia avea parteneriat public-privat, care acopereau ei o parte din cheltuieli, iar CJC trebuia sa plateasca doar un anumit procent? Scuza cu faptul ca nu au fost achizitionate serviciile prin SEAP nu tine, pt. ca nu a fost niciodata vorba de externalizarea serviciilor in acest caz, ci de un parteneriat intre 2 institutii! Poate nu stiti Dle Tise, dar nu se mai acorda fonduri nerambursabile nici Primariilor, cu atat mai putin ONG-urilor, pe crearea de locuinte protejate pt. beneficiari, decat daca DGASPC este partener in acest proces! Pentru cererile de admitere care exista deja la nivelul Directiei cum vor proceda ONG-urile? In prezent nu sunt locuri suficiente pe unitatile deja existente, credeti ca ei vor putea sa mai acopere nevoile a celor 200 de beneficiari care asteapta un loc in camin? In conditiile in care stiti deja ca cele 2 centre din subordinea DGASPC care au o capacitate de peste 100 beneficiari trebuie restructurate! Nu mai avem voie sa detinem centre mari, ci suntem obligati sa cream locuinte protejate  si sa dezinstitutionalizam! Cu ce cladiri? Cu ce bani? Cu ce sprijin?

adevarul

19.04.2017 22:30

Hai ca asta e chiar culmea! Comentati si dezinformati ca sa va pastrati locurile caldute la stat in care ati intrat pe nemeritate si pe pile, cei mai multi fara sa aveti habar care-s problemele batranilor care au nevoie de asistenta. In orice padure exista uscaciuni, sigur la voi si poate si la privat dar nu aburiti lumea cu prostii de genul ca acolo se sedeaza batranii, ca nu sunt primite cazurile sociale si alte prostii. Voi selectati batranii in centre dupa pile si vreti sa faceti centre cu regim inchis, de puscarie pentru copii. S-au angajat la DGASPC zeci de persoane fara calificare care taie frunze la caini, asa se explica costurile mari si servicii lipsa. In centrele de copii din Gherla si Huedin e jale, la fel la cele de batrani, din cauza unor incompetenti ajunsi peste noapte, fara calificare, coordonatori. Ascultati ce spun copiii si batranii. Contractarea serviciilor sociale nu a inventat-o nici Tise, nici prefectul, e prevazuta in lege si e solutia prin care cu costuri mici poti avea calitate mai buna a serviciilor. Sunt multe modele incepute in tara, acolo unde autoritatile au inteles beneficiile contractarii – atat in ce priveste costurile cat si calitatea. Prefectul cunoaste legea, nu-l implicati in mizerie. El trebuie sa asigure aplicarea legii, sa fie impartial si sa se asigure ca binele batranilor e pe primul loc.

victor

20.04.2017 08:36

Florin Moldovan: ”A venit rândul, așadar, să se privatizeze la Cluj și sărăcia și nevoia, după ce tot ce s-a putut privatiza s-a privatizat. Orfanii și vârstnicii vor fi la mâna unor privați care îi vor trata fiecare după propria conștiință, pricepere și bun-plac„ eu zic doar atat ca sunt foarte multi privati (adica mult mai multi) care au reusit printr-un managment bun sa schimbe anumite companii pe care statul nu le administra bine. Chiar in cluj avem un exemplu bun in care un privat a luat un club de baschet, administrat de minister si primarie destul de deficitar si a reusit sa faca performanta. Asa ca gandirea asta dublu-standard nu o inteleg, adica in anumite momente a privatul e bun , iar in alte situatii nu e bun 

dud

20.04.2017 08:42

Voi ati fost in vizita vreodata intr-un azil aici, in Cluj????? Va recomand sa mergeti. Este peste puterile omenesti sa nu te oripilezi de ceea ce vezi. Investitii 0, batrani ingramaditi, acompaniati de nepasare crunta fata de situatia lor, mai ales la cel din oras, din Cluj-Napoca. In Luna e si mai grav.Singurul loc decent este in Catcau .In rest nepasare fata de batrani, conditii fff proaste etc.... Nu e solutie trecerea lor la ONG-uri , dar clar ca trebuie schimbat managemnetul si de la DIRECTIE SI DE LA ACESTE CENTRE PT CA ESTE DEZASTRU. PE VAZUTE....PT CA ANI DE ZILE, 15ANI, NU S-A FACUT NIMIC.

Sindicalist

20.04.2017 09:19

Că de obicei adevărul e la mijloc..Toate cele de mai sus sunt adevărate.Adevarate insa sunt și abuzurile săvârșire de Tamaș in ce privește angajările la Direcție.Renovarile haotice prin bani din investiții,cumpărarea haotică de mijloace fixe care incarca costurile cu amortisment ultima.Serviciul achiziții a fost necesar,au fost necesare angajarea unei armate de juriști,medici,funcționari de tot felul,muncitori.Luati schema Direcției la venirea lui Tamaș și vedeți unde au crescut costurile.Domnule Tise ,rezolvați lntii aceste probleme și apol se poate discuta și externalizarea.Fereasca Dumnezeu să ajungem la situația din Alba.Acolo preoți au făcut o afacere pe cinste în colaborare directă cu un Director habotnic,pus pe căpătuială,nu din bani de investiții că Tamas ci din,mai grav,alocații bugetare de funcționare a centrelor.Lipsa de spatii e evidenta la unele servicii dar cine a obligat să transformăm unele spatii in...hotel iar pe altele sa le facem...Muzeu.De ce nu se face trierea arhivei și de țin în arhivă documente de mult expirate,și altele...

Adauga comentariu