Nu vreau să renunț la mașină, nesimțiților!

Cine a fost primul, drumul sau blocul? La Cluj, întotdeauna blocul. Atâta a putut bocul!

În ultimele două decenii, în Cluj-Napoca nu a existat niciun fel de viziune pentru trafic, pentru că a mers și-așa! Vechile străzi ale orașului, de bine, de rău, au dus traficul, cu ambuteiaje doar când se strica vremea sau când erau evenimente deosebite. Așa că nu s-a făcut nimic!

S-a făcut, dar în sens negativ. S-au dat autorizații de construire pe bandă rulantă pe străzi de case care, nu numai că nu au fost lărgite, ci au fost chiar îngustate de multe dintre construcțiile noi care au mușcat din trotuare. La Cluj au răsărit, ca ciupercile otrăvitoare după ploaie, ansambluri rezidențiale cu bloc în bloc, fără spații verzi, parkinguri, grădinițe, școli ș.a.m.d. S-au dezvoltat cartiere dormitor la periferia orașului: Florești, Baciu, Valea Gârbăului, Donath Park. Zone unde efectiv numai se doarme și pentru orice – cumpărături, job, timp liber, oamenii vin spre centrul orașului.

Au fost atrași la Cluj tot mai mulți cu un PR deșănțat al Primăriei care, pentru beneficii electorale, a prezentat urbea într-un mod ultrastrălucitor minicinos în țară și peste hotare. Suntem orașul cu cel mai bun aer, cu cea mai bună apă, cu cele mai mari salarii, cele mai bune locuri de muncă, cele mai mari evenimente culturale și festivaluri etc. Și apa, aerul și fraierul au scumpit orașul și l-au umplut de mașini! Mașini pentru care nimeni, niciodată, nu a fost preocupat să creeze o infrastructură.

Problema de trafic de acum putea fi anticipată de 20 de ani. Trebuiau blocate proiectele imobiliare care propuneau blocuri pe străzi înguste de case, pe un inel de cel puțin 5 kilometri în jurul Centrului. Trebuia să existe o viziune de dezvoltare a orașului pe orizontală, și nu pe verticală. Însă blocurile înghesuite în Centru s-au putut vinde mai scump decât cele de la periferie. Iar la periferie s-au făcut doar blocuri și atât. Nimic mai mult.

De 20 de ani, de abia s-au scremut autoritățile publice să facă câte-un parking-două, nici vorbă de un proiect unitar, coordonat, pentru toate cartierele Clujului. Un banal pasaj peste calea ferată ce taie carosabilul în zona Tăieturii Turcului nu au fost capabili să facă, pentru a se evita blocajele de aici, ce se creează inevitabil când trece trenul. Primarului din Baciu nu i-a păsat de Cluj, iar Clujului de Baciu. Așa am ajuns acum să stăm o oră pe Corneliu Coposu, ca să ajungem seara acasă. La fel și cu Floreștiul.

Podurile comuniste ale Clujului nu au fost întreținute și reparate, până nu au început să li se prăbușească trotuarele. Acum se repară deodată două poduri în Iris, unul fiind blocat total de câteva luni (Porțelanului), iar celălalt parțial (Fabricii), reușindu-se astfel îngreunarea traficului și în singurul cartier în care încă se circula decent, fiind unul preponderent de case.

Zona Iulius Mall a fost gripată de blocurile noi ce s-au construit în spatele mall-ului. Tot Clujul vine spre Iulius, iar riveranii de aici pleacă dinspre Iulius. Lucru care, desigur, putea fi anticipat. Centrul s-a blocat și va fi distrus complet ca trafic în următorii ani de duzina de proiecte imobiliare care au speculat prețurile mari din zonă, fără a îi păsa cuiva unde vor fi parcate și unde vor circula toate sutele de noi mașini. Și putem continua cu exemplele de urbanism sălbatic. Cu sutele.

În ultimii 20 de ani, doar s-a asfaltat. Atât. S-a asfaltat, s-au pus borduri, au fost reorganizate sensurile de mers, a fost „zugrăvită” practic infrastructura veche. Iar acum, în al treisprezecelea ceas, după 20 de ani de gogorițe, de campanie electorală permanentă, de îmbogățit dezvoltatorii cu cunoștințe și relații, acum ni se spune să renunțăm la autoturisme, să nu mai circulăm ca nesimțiții cu mașina personală.

Adică, după ce am plătit ani de zile impozite la Primărie pentru casă și mașină, taxe exorbitante de parcare, bani din care se putea construi o infrastructură rutieră pe care să poată circula decent fiecare, după ce ne-au fost luați banii degeaba, tot noi suntem nesimțiți pentru că vrem să circulăm cu mașinile cu care avem tot dreptul să circulăm, din moment ce pompăm în bugetul public anual bani grei ca să avem acest drept (impozite, taxe de parcare, RCA, ITP, rovinietă, accize pe benzină etc.).

Treaba angajaților din Primărie, plătiți din taxele noastre, nu e să ne sfătuiască să umblăm pe jos, ci să ne ofere condiții decente de trafic, că de-aia le plătim taxe! La muncă, nesimțiților, nu la gargară!

Treaba angajaților din Primărie nu e să dea autorizații de construcție la toate pilele, să își facă blocuri între case, pe străduțe strâmte, să blocheze traficul! Ci să blocheze astfel de proiecte, să aibă perspectivă, să facă parkinguri, lărgiri de străzi ș.a.m.d.

De ce să renunțăm noi la mașini? Că și-au făcut blocuri pe străzi de case toate pilele administrației locale, până au blocat tot traficul? Să umble ei cu beamveuri scumpe, și noi cu trotineta?

Vina pentru traficul infernal nu e a omului de rând, ci a administrației. Să umble ei cu trotineta! Mai întâi trebuia făcut drumul, apoi blocul. Pentru că s-a procedat invers, să umble cu trotineta bocul!

Mersul cu mașina nu este pentru mulți o opțiune, ci o necesitate. Pentru cine nu locuiește aproape de Centru, varianta autobuzului e una problematică: nu există de peste tot linii directe, iar autobuzele sunt pline și vin târziu. Mersul pe jos prin frig sau pe caniculă nu e o opțiune pentru oamenii în vârstă sau pentru cei care, indiferent de vârstă, au anumite afecțiuni, pentru cei cu copii mici ș.a.m.d.

Cei pe care i-am votat ne spun acum să umblăm pe jos, iar clujenii care se uită în gura lor îi iau în serios și ne fac nesimțiți pentru mentalitatea de țărani pe care o avem unii dintre noi, atunci când alegem să ne deplasăm cu mașina personală. Nu este o nesimțire să îți folosești mașina, pentru care ai plătit toate taxele și impozitele. Este un drept legal. Nesimțire e să plătești impozite la Primărie și să nu se facă nimic din banii aceia, drumuri și parcări, de 20 de ani. Așa că, lăsați gargara, și la muncă, stimați aleși locali! Înainte de a renunța la mașini, clujenii ar trebui să renunțe la voi, nesimțiților! Dacă voi nu puteți, lăsați-i pe alții să încerce măcar să ne rezolve problemele!

Adauga comentariu