Noul Ministru al Transporturilor, habarnist în privința autostrăzilor: susține că în 2020 pot fi finalizate patru loturi de autostradă

Proaspătul ministrul al transporturilor Lucian Bode a căzut și el. la fel ca și predesorii săi, în capcana promisiunilor privind finalizarea loturilor de autostradă. În România, ritmul de construcție al autostrăzilor este unul lent, astfel că noul ministru și-ar fi făcut un bine dacă nu ar fi înaintat termene. Experiențele predecesorilor săi ar fi trebuit să îi ofere suficiente motive să fie mai rezervat în declarații.

Astfel, în cadrul unei emisiuni ministrul a susținut că în anul 2020 pot fi finalizate patru loturi de autostradă, două loturi de pe Ogra-Câmpia Turzii și două loturi din Sebeș-Turda.

”În diferite faze ale anului 2020, ar putea fi finalizate următoarele tronsoane rutiere: cei 17 kilometri de pe lotul 2 din Ogra-Câmpia Turzii (Astaldi-Max Boegl), respectiv cei 16 kilometri din lotul 3 (Straco), cei 17 km de pe lotul 1 din Sebeș-Turda (Pizzarotti), respectiv cei 24 km de pe lotul 2 (Aktor)”, susține ministrul.

Asociația Pro Infrastructură încearcă să îl readucă pe ministrul Bode cu picioarele pe pământ, aducând argumente pentru care cele trei din cele patru tronsoane enumerate de dumnealui au șanse mici să fie finalizate în 2012.

”Îi oferim domnului ministru consultanță gratuită și îi spunem de pe acum că Ogra-Câmpia Turzii lotul 3 și Sebeș-Turda lotul 2 nu se vor deschide în anul 2020. Ar exista o șansă dacă s-ar muta UMB cu toate forțele pe aceste tronsoane, dar asta ține de domeniul basmelor. Vorbim despre 2 sectoare începute în 2017, respectiv 2015, aflate la stadii fizice de 30%, respectiv 60%, cu probleme extreme de mobilizare ale constructorilor și cu diferențe de zeci de milioane de lei (neplătite de CNAIR) între stadiul fizic în teren și cel financiar, sau chiar lucrări suplimentare survenite pe contract pe care CNAIR refuză să le plătească. Chiar și pe tronsonul 1 Sebeș-Turda șansele de finalizare în 2020 sunt pur teoretice, în condițiile în care nodurile rutiere de la capete Alba Iulia Nord și Sebeș sunt departe de finalizare, iar mobilizarea constructorului în ultimul an a fost execrabilă. Și aici diferența dintre stadiul fizic și cel financiar este de aproximativ 15%, adică undeva la 100 de milioane de lei neplătiți de CNAIR”, îi transmite Pro Infrastructura ministrului Bode. .

Pentru lotul 3 al Autostrăzii Ogra-Câmpia Turzii, Stratco a reușit în 2019 un progres al lucrărilor de doar 10%. Firma se află în insolvență și are probleme în a asigura muncitorii și materialele necesare derulării lucrărilor.

 

Adauga comentariu