In vizor

Noile tarife de roaming, țeapă pentru consumatori? Economist clujean: “Pe termen lung se va întoarce împotriva consumatorului”

Eliminarea tarifelor clasice de roaming din țările europene, care intră în vigoare din 15 iunie, ascunde câteva capcane pentru clienții companiilor de telefonie mobilă. Unul dintre riscurile inerente este suprataxarea. Ce spun economiștii clujeni și reprezentanții ANPC despre avantajele și dezavantajele sistemului „Roam like at home”?

Schimbări majore în politica de tarifare a roamingului, începând cu data de 15 iunie. Datele mobile, minutele și sms-urile consumate pe teritoriul Uniunii Europene se vor scădea din resursele naționale incluse. România se va alinia la sistemul de tarifare european numit „Roam like home”, care îi scapă pe utilizatori de factura de roaming. Mai concret, se vor aplica aceleași tarife și peste graniță, ca acasă. După ce utilizatorul epuizează toate minutele, datele mobile sau mesajele naționale, vor fi aplicate tarifele din România, nu cele din țara unde se află.

Vor fi avantajați, bineînțeles, cei care călătoresc doar ocazional în afara țării și nu înroșesc telefonul cu convorbiri și mesaje pentru că se vor încadra în intervalele rezonabile ale sistemului de tarifare. Ceea ce înseamnă că nu vor plăti taxe în plus.

Un alt aspect pozitiv este faptul că nu trebuie să îți reînnoiești abonamentul sau să cumperi un nou plan tarifar de la operatorul mobil căruia îi ești client. Acest sistem nou este directiva europeană care îl obligă pe furnizor să aplice automat tarifele „Roam like at home” când vine vorba de roaming, chiar dacă clientul și-a achiziționat roamingul înainte de 15 iunie.

Posibile capcane ale sistemului „Roaming ca acasă”

Noile planuri de tarifare nu sunt un cadou de la UE pentru români. Înainte de a ne bucura prea mult de faptul că vom plăti în orice țară din UE/SEE aceleași tarife ca acasă, să luăm în calcul și capcanele sistemului. Există pericolul să apară erori în sistem și anumiți furnizori de servicii de pe piață să nu poată susține acest roaming „gratuit”.

Nu e exclusă nici suprataxarea sau abuzul comercial. Lucru pe care îl admit și reprezentanții Comisariatului  Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Nord-Vest Cluj-Napoca.
„Nu putem exclude apariția unor situații punctuale”, au declarat reprezentanții ANPC.

Nici economiștii clujeni nu aprobă planul tarifar de roaming european deoarece pe termen lung utilizatorul va pierde bani, nu operatorii telecom. 

„Sunt împotriva intervenției politicului în prețuri, chiar dacă la prima vedere avantajează consumatorul, pe termen lung se va întoarce împotriva consumatorului. Și vor fi costuri ascunse, în altă parte. La UE sunt birocrați care nu cunosc economie și un economist este foarte reticent când se intervine asupra mecanismului de preț. Companiile fiind obligate să practice aceeași strategie de prețuri sunt avantajate companiile care au un portofoliu mare de clienți și pot face anumite subvenții încrucișate: luând de la abonamentele obișnuite, de la consumatorii care nu folosesc roaming și dând la cei care au destui bani să-și plătească o vacanță în străinătate. Intervenția are niște efecte vizibile plăcute, dar costurile sunt ascunse. Din punctul meu de vedere, motivația acestei măsuri luate la nivel de UE este să-și facă o popularitate ieftină pe banii companiilor de telefonie mobilă”, a declarat conf. dr. Radu Nechita, economist clujean.

În aceste condiții, ce măsuri pot lua utilizatorii de roaming?

Recomandările ANPC pentru evitarea suprataxării

Înainte de a ieși din țară, clujenii trebuie să știe cum pot folosi serviciul de roaming fără să plătească taxe în plus. ANPC ne recomandă să discutăm cu operatorul de telecomunicații și să cerem lămuriri și informații.

“Recomandăm consumatorilor ca înainte de a efectua o călătorie în spațul UE/SEE, să verifice la furnizorul de servicii dacă abonamentul de care beneficiază este cu sau fără serviciul de roaming internațional, să obțină detalii cu privire la serviciile “Roam like at home” și condițiile aplicabile ofertelor, accesând pagina de internet a acestuia sau contactând serviciul de relații cu clienții”, ne-au transmis reprezentanții ANPC.

De asemenea, dacă se va dovedi că sistemul  “Roam like at home” înșeală încrederea utilizatorilor de servicii mobile și îi țepuiește, ANPC poate intra pe fir dacă operatorul de telecomunicații nu rezolvă problema.

“În cazul în care consumatorii sunt nemultumiți în legătură cu serviciile “Roam like at home”, aceștia trebuie să se adreseze operatorului economic de la care au achiziționat serviciile de telefonie/date. Daca providerul nu a rezolvat situația, se pot adresa și Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, prin comisariatele județene pentru protecția consumatorilor”, spun reprezentanții locali ai ANPC.

Rămâne de văzut ce efecte concrete va avea noul sistem de tarifare și dacă clienții operatorilor de telefonie vor cădea ușor în capcanele lui.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *