Neregulile de la Compania de Transport Public sunt pasate de inspectorii ITM către alte instituții. Angajații CTP rămân în continuare păgubiți

În iunie 2017, câțiva angajați ai Companiei de Transport Public au făcut o sesizare către Inspectoratul Teritorial de Muncă Cluj, cu privire la nerespectarea legislației muncii de către conducerea regiei de transport față de angajați. Concret, aceștia semnalau anumite neconcordanțe dintre ”Fișa Postului” și activitatea propriu-zisă pe care o desfășurau. Unele dintre acestea se refereau la încadrarea necorespunzătoare în cartea de muncă, orele suplimentare lucrate și rămase neplătite, amânarea concediului de odihnă de la un an la altul. Cu toate cele enumerate în sesizare, Inspectoratul Teritorial de Muncă nu a acționat hotărât pentru a elucida situația angajaților CTP, angajați care aminteau de multiple nereguli.

Vă prezentăm mai jos conținutul Sesizării, precum și răspunsul ITM:

Colectivul conducătorilor auto, angajați autoremorchere ale companiei, nu suntem încadrați conform fișei postului și a muncii pe care o prestăm.

Suntem încadrați ca șoferi auxiliari sau șoferi autocamioane, autoturn. În realitate, noi prestăm muncă de conducători autospeciale și agabaritice.

În momentul cuplării tramvaiului, troleibusului și autobuselor articulate, depășim normele admise lungime și tonaj. 

Salariile noastre fiind net inferioare salariilor șoferilor de autoturism ale firmei, având cel mai mic salariu - 1491 lei, iar orele suplimentare nu ne sînt plătite ca și conducător auto și mecanici. Pentru zilele de sâmbătă primim doar liber. 

Lucrăm într-un oraș aglomerat, în condiții de pericol și stres, cu conducător auto care n-au post tractat, cu risc ridicat de accident. În contractul de muncă nu mai apărem ca și conducător autoremorcher. 

Conducerii i-am făcut o cerere toți șoferii de pe autoremorcher, la care nu am primit nici un răspuns mai bine de trei luni”.

Răspunsul ITM Cluj este unul formal, procedural și neutru. 

Anterior înregistrării petiției Dvs. la ITM Cluj, inspectorii de muncă din cadrul ITM, au efectuat un control la SC COMPANIA DE TRANSPORT PUBLIC CLUJ-NAPOCA S.A.

Precizăm că potrivit Legii nr.62/2011, republicată, negocierea dintre angajator, organizația patronală și sindicat ori organizația sindicală sau reprezentanții acesteia după caz, urmărește reglementarea relațiilor de muncă ori de serviciu dintre părți, precum și orice alte acorduri în probleme de interes comun. Contractele de muncă, încheiate cu respectarea dispozițiilor legale, constituie legea părților contractelor colective de muncă producând efecte pentru toți angajații din unitate.

De asemenea vă comunicăm că organizarea muncii și stabilirea salariului sunt prevăzute de conducerea societății.

Drept urmare, în măsura în care considerați că vă sunt încălcate drepturile respective desfășurării raportului de muncă, vă puteți adresa Instanței de Judecată, precizând totodată că nemulțumirile dvs. întrunesc elementele unui conflict de muncă în conformitate cu prevederile art. 231 coroborat cu prevederile art. 266, din Legea 53/2003 republicată – Codul Muncii.

Astfel, potrivit dispozițiilor art. 269 270 din Legea nr 53/2003 republicată, conflictul de muncă este de competența exclusivă a Instanței de Judecată, din a cărei circumscripție aveți domiciliul sau reședința (Tribunal), unde, în cazul în care considerați oportun, puteți să prezentați toate probele necesare în susținerea afirmațiilor, fiind scutit de obligația plății taxei de timbru, iar judecarea cererii va fi analizată de urgență, conf. art. 271 din Legea nr. 53/2003 republicată”.

Altfel spus, inspectorii ITM au fost mai vigilenți și efectuaseră în prealabil un control la CTP Cluj. Nu sunt oferite nici un fel de detalii cu privire la rezultatele acestor inspecții. Dar nu am aflat despre îmbunătățirea situației angajaților CTP nici după înregistrarea acestei reclamații. Din contra, aceștia au început să își depună demisia.

Iar referitor la aspectele neconforme, semnalate în sesizare de către câțiva dintre anagajații CTP. Institutul Teritorial de Muncă nu s-a pronunțat. Din contra, a redirecționat cazul către alte instanțe competente.

În ”Fișa Postului” Regiei Autonome de Transport Urban Călători Cluj-Napoca, înregistrată cu nr. 971/28.11.2013, denumirea postului este de ”conducător remorcher”.

Programul de muncă este în 2 schimburi, de luni până vineri, între orele 04:30-13:30-23:30. În cazul unor avarii sau intervenții, programul de lucru poate fi prelungit până la remedierea acestora. Postul necesită, conform unei planificări aprobate de conducere, desfășurarea unei activități în zilele de sâmbătă, duminică și sărbători legale. Postul necesită efectuarea de ore suplimentare, la propunerea șefului de exploatare.

În ”Avizul Psihologic” întocmit în urma controlului periodic, încadrarea pentru care conducătorul auto este ”apt psihologic”, este de ”conducător auto transporturi speciale, transport agabaritic”. Avizul a fost eliberat în decembrie 2015.

Un alt ”Aviz Psihologic”, eliberat după controlul din luna decembrie 2017, modifică încadrarea pe funcție, prin formula ”Apt psihologic conducător auto transport de marfă”, cu toate că atribuțiile de serviciu ale angajaților au rămas aceleași și vizau pe mai departe ”funcția cu responsabilitate în siguranța transporturilor”.

Prin urmare, schimbarea încadrării a fost operată în mod voit, în vederea păstrării unui salariu cât mai mic pentru anumite categorii de angajați ai CTP.

Referitor la încălcarea normelor de lungime și tonaj, merită menționat faptul că, lungimea unui ”ansamblu” admisă legal este de 25 de m. În acest caz, autoremorcherele au o lungime de 6 m mașina, la care se adaugă lungimea de 18 m a autobusului tractat, plus lungimea de 4 m ștanga de remorcare. Nu mai spunem că, vechimea acestor autoremorchere este considerabilă, acestea fiind depășite de timp: autoremorcherele cu care lucrează CTP sunt de prin ′85 și ′91. 

Referitor la reglementarea relațiilor de muncă (prin negocierea dintre angajator, sindicat și angajat, după cum specifică ITM), aceasta se dovedește ineficientă și imposibilă în cadrul CTP Cluj, unde anumite funcții sunt deținute de persoane apropiate ”conducerii”. Asupra acestui subiect vom reveni cu un alt prilej.

Referitor la salariile angajaților de pe remorchere, CTP Cluj nu le-a prea crescut, orele suplimentare au rămas neplătite, conducătorii auto lucrau și câte 4 săptămâni încontinuu, fără pauză.

Câteva precizări în ceea ce privește activitatea ITM:

Am solicitat să aflăm cum a fost rezolvată situația prezentată aici, discursul oficial al ITM însă, a fost unul evaziv. Probabil, nici inspectorii ITM nu au reușit mare lucru prin controalele efectuate la Compania de Transport Public, deoarece modul ”profesionist” prin care ”rezolvă” aceste situații Liviu Neag, este cunoscut deja. 

Cei câțiva angajați care au depus reclamația la ITM, au fost supuși unor represalii constante din partea ”conducerii”. 

Din câte înțelegem, inspectorii ITM sunt depășiți în mod evident de situație, nu reușesc să facă față zecilor de cereri care semnalează abuzuri și nerespecaterea legislației muncii. Și în acest caz, care privește Compania de Transport Public Cluj-Napoca, ITM s-a spălat pe mâini și a delegat din atribuțiile sale către alte instituții. 

 

 

 

 

 

 

Adauga comentariu