Editorial

Nene Iancule, ce teatru ieftin se joacă la Cluj!

Astăzi, la Cluj-Napoca, am putut urmări, pe scena mare a orașului, o piesă de teatru, jucată atât de către actori profesioniști, cât și de amatori. Vă prezentăm scenariul acestei șușanele:

Expozițiunea

De dimineață, pe o străduță de pe malul Someșului, între două poduri, 800-1000 de persoane, gay sau heterosexuali solidari cu comunitatea LGBT, mărșăluiesc pașnic și fără incidente. (Nu intrăm în discuții privind motivațiile participanților, vă prezentăm doar faptele.)

Trei bărbați cu tricouri cu mesaje împotriva minorităților sexuale apar la marșul Cluj Pride, al minorităților sexuale, dar contramanifestanții sunt rapid îndepărtați din vecinătatea grupului de manifestanți, de către jandarmii care îi și legitimează pe cei trei.

Puțin mai spre orele amiezii, în Piața Avram Iancu se desfășoară o altă manifestație, una împotriva „homosexualilor”. (Nu intrăm nici aici în discuții privind motivațiile participanților.) La această manifestație se țin discursuri intolerante, jignitoare la adresa comunității LGBT, sunt prezentate informații, multe dintre ele, eronate.

Intriga

Oana Mardare, fondatoare a teatrului privat Reactor (din Cluj-Napoca), participă la marșul de solidaritate față de comunitatea LGBT. Oana Mardare nu este cunoscută drept o persoană care ar aparține acestei comunități, așa că, cel mai probabil, participă la marș doar în semn de solidaritate. O idee încolțește însă în mintea actriței profesioniste, o persoană inteligentă, care joacă teatru încă din clasa a opta.

Desfășurarea acțiunii

După ce pleacă de la marșul pentru comunitatea LGBT, Oana Mardare se îndreaptă, pe bicicletă, spre Piața Avram Iancu. Actrița ajunge la marșul împotriva comunității LGBT, unde se țin discursuri contra manifestării la care Oana Mardare tocmai a participat. Pe bicicletă, actrița pătrunde prin mulțime până aproape de zona unde cineva vorbește la microfon.
 
Punctul culminant

Actrița Oana Mardare, încălecată pe bicicletă, din mijlocul manifestanților anti-homosexualitate, începe să declame, acoperind discursul unuia dintre organizatorii respectivei manifestații: 

„Am fost la paradă! Era liniștită! Nu era nimeni indecent! Erau niște oameni așa ca mine, care nu sunt nici gay și am prieteni gay! Era un mesaj de pace și de dragoste! Nu este normal ca o comunitate să se întoarcă către o altă comunitate! Nu este normal să promovați hate-speech! Nu este normal să fiți agresivi! Nu este normal să ocupați Piața!”

Anumite persoane din mulțime îi roagă pe jandarmi să o îndepărteze pe actriță, sub motivul că nu este acceptată la manifestație. Oana Mardare le rânjește manifestanților disprețuitor. Îi roagă pe jandarmi să nu o îmbrâncească. Devine isterică. Jandarmii îi explică, inițial, cu calm, că trebuie să plece. Oana Mardare nu se lasă scoasă din mijlocul manifestației. Actrița se așază pe jos, în Piață. Refuză să plece. 

Deznodământul

Jandarmii o iau pe sus pe actriță, cu brutalitate, o duc în dubă. Actrița opune rezistență, plânge, urlă să i se dea drumul, că o doare! Oana Mardare ajunge în dubă, apoi la o secție de Poliție. 

Epilog

Actrița Oana Mardare, în urma acțiunii sale, primește felicitări din partea prietenilor și cunoscuților. Lumea aude despre faptele actriței de la Reactor. Notorietatea sa și, implicit, a teatrului său privat, crește.

Concluzii

Școala de teatru din Cluj-Napoca se ridică, în prezent, la cele mai exigente standarde naționale și internaționale. Teatrul de improvizație și teatrul stradal sunt genurile cele mai dezvoltate, toți actorii având, mereu, numai de câștigat, în urma spectacolelor în care joacă magistral!

Actorii care au organizat sceneta anti-homosexualitate din Piața Avram Iancu și-au câștigat micul lor capital de popularitate și au punctat și la capitolul decență, fiindcă nu au făcut scandal pe scena de lângă Someș. Chiar dacă au dat târcoale prin zonă, au plecat în liniște, îndepărtați de către jandarmi. Reprezentația lor însă, în sine, nu a punctat la capitolul toleranță, ceea ce înseamnă un mare minus.

Actrița profesionistă de la Reactor și-a demonstrat virtuozitatea scenică și măiestria profesională, sporind prin jocul ei notorietatea teatrului pe care l-a fondat și câștigând un important capital de simpatie din partea comunității care sprijină persoanele LGBT. Fiind vorba despre o persoană inteligentă, este greu de crezut că nu a anticipat scandalul pe care îl va provoca prin scandarea unor replici în evidentă opoziție cu manifestarea în mijlocul căreia a apărut pe bicicletă. (Jos pălăria pentru jocul actoricesc și pentru regie!)

Persoanele LGBT care au participat la marșul de pe malul Someșului, din păcate, au avut doar un rol de figurație în propria piesă. Cu toate că ar fi trebuit să fie personajele principale ale reprezentației, au devenit simple pretexte pentru alte jocuri de imagine, ale unor actori profesioniști. Organizatorii marșului LGBT, persoane reale, nu personaje, fără voia de a juca teatru, s-au trezit în mijlocul unei piese ieftine, a unei șușanele de cea mai joasă speță. Lupta pentru drepturile persoanelor LGBT a devenit lupta pentru imagine publică a unor actori care și-au găsit ca scenă Piața Avram Iancu din Cluj. 

Nene Iancule, ce teatru ieftin se joacă la Cluj!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *