In vizor

Metoda FANY de furat la licitatii

Firma de transport Fany transporta persoane in intreg judetul Cluj, avand contractate peste 25 de rute. Pentru a avea un punctaj cat mai mare si, implicit, pentru a se califica si a castiga licitatiile, Fany apeleaza la un tertip, la o ilegalitate: isi doteaza temporar microbuzele pentru omologarea in Categoria I obtinuta de la RAR, dupa care aceste dotari tehnice dispar. Exemplul concret sunt suspensiile pneumatice, necesare pentru clasificarea in prima categorie. Imaginile prezentate de Ziar de Cluj si realizate cu cateva zile in urma in urma unei investigatii facute de redactorii nostri arata cum microbuzele Fany nu mai au suspensiile pneumatice, desi la omologarea RAR le aveau.

Tertipul la care apeleaza compania de transport persoane Fany este hotie pe fata. Initial, doteaza masinile pentru a obtine punctaj maxim la licitatia organizata de Ministerul Transporturilor, dupa care aceste dotari dispar de pe masini. Sunt provizorii sau mutate de la un microbuz la altul, in functie de situatie.

Ziar de Cluj a consultat cativa specialisti din domeniul Transportului, pentru a vedea cum se fura la aceste licitatii. Mai mult, legislatia in vigoare este atat de deficitara, incat cele doua institutii abilitate sa omologheze si sa controleze mijloacele de transport – Registrul Auto Roman si Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier – nu au parghiile necesare pentru a opri aceste practici.

 

Hotie pe fata

Fany Prestari Servicii SRL a castigat, la sfarsitul anului trecut, peste 25 de trasee judetene in judetul Cluj. Conform contractului, firma de transport persoane va opera pe aceste trasee pana in anul 2019.

Ca la orice licitatie publica, pentru acelasi traseu s-au luptat mai multe firme de transport, iar punctajele obtinute de fiecare firma in parte au facut diferenta. Este de la sine inteles, asadar, cum fiecare societate a incercat sa obtina cel mai mare punctaj, pentru a castiga contractul.

Fany Prestari Servicii SRL a castigat 20 de trasee din judetul Cluj cu punctaj maxim acordat pentru gradul de confort, adica 14 puncte. Aceasta inseamna ca microbuzele au fost introduse in Categoria I de catre Registrul Auto Roman, care presupune, printre altele, ca aceste masini trebuie sa fie dotate cu suspensii pneumatice, si nu cu suspensii pe arcuri.

Fotografiile prezentate  arata cum aceste masini nu mai au, in realitate, aceste dotari, si sunt dovada ca firma de transport a inselat. Ziar de Cluj a urmarit flota Fany in doua randuri in aceasta luna, pentru a demonstra cum masinile folosite pe rutele judetene nu mai au suspensii pneumatice, adica aceleasi dotari ca inainte de castigarea contractelor.

Pentru 20 de rute din judet, Fany a obtinut punctajul maxim, de 14 puncte, pentru gradul de confort. Traseele pentru care Fany Prestari Servicii SRL a obtinut punctaj maxim pentru gradul de confort sunt urmatoarele: Cluj-Napoca – Mociu- Feldioara; Cluj-Napoca-Ghirisu-Frata; Cluj-Napoca-Suatu-Aruncta; Cluj-Napoca-Cojocna-Viisoara; Cluj-Napoca-Savadisla-Muntele Baisorii; Cluj-Napoca-Luna de Sus-Stolna; Cluj-Napoca-Gilau-Marisel; Cluj-Napoca-Gilau-Dangau Mare; Cluj-Napoca-Gilau-Lapustesti; Cluj-Napoca-Gilau-Somesu Rece; Cluj-Napoca-Chinteni-Aschileu; Cluj-Napoca-Chinteni: Dej-Cluj-Napoca; Cluj-Napoca-Floresti-Luna de Sus; Cluj-Napoca-Floresti; Cluj-Napoca-Floresti-Tauti; Cluj-Napoca-Baciu; Cluj-Napoca-Baciu-Suceagu; Cluj-Napoca-Chinteni; Cluj-Napoca-Savadisla-Filea de Jos;

Pentru a intelege si mai bine aceasta metoda de inselaciune, o sursa apropiata Ministerului Transportului ne-a explicat cum sunt dotate microbuzele pentru transportul persoanelor.

“Majoritatea masinilor se cumpara ca si autoutilitare, apoi se caroseaza la anumite service-uri specializate. In acest fel, autoutilitara noua costa aproximativ 20.000 de euro, iar caroseria, necesara transformarii in microbuz, mai costa 10-11.000 de euro. In schimb, un microbuz nou costa aproximativ 50.000 de euro”, ne-a explicat sursa citata.

Pentru a castiga la punctaj, transportatorii doteaza masinile cu suspensii pneumatice , asa cum cer si directivele europene in cazul transportului de persoane. Dupa clasificarea facuta de RAR, insa, aceste suspensii sunt date jos si schimbate cu unele mai ieftine.

“Orice suspensie este un subansamblu. Ce fac ei este o ilegalitate, o portita pe care o permite legea si nu o poate gestiona nimeni.  Doar in cazul unui accident, masina se trimite la o expertiza, si atunci se demonstreaza faptul ca s-au facut modificari intre timp”, a declarat Rares Pop, directorul ISCTR.

Partea de control in trafic pentru masinile de peste 2,8 tone revine acestei institutii, insa nu are parghiile legale pentru a stopa inselaciunea.

“Pana acum, partea de control tehnic o facea RAR, acum o face ISCTR, dar nu are cadru legal pentru a demonstra un lucru de acest fel”, a explicat Rares Pop.

Un caz similar, in Maramures

O alta sesizarea ajuns la ISCTR Cluj din Maramures si vizeaza o firma de transport persoane, iar cazul este similar cu cel al Fany din Cluj-Napoca.

 “Un sofer care a lucrat la firma respectiva a sesizat faptul ca se demontau suspensiile de pe aer si se montau cele pe arcuri, dupa omologarea facuta de RAR. Noi trebuie sa verificam daca, intr-adevar, este asa. Vom cere in acest caz si sprijinul RAR, sa trimita un reprezentant al departamentului de Omologari, pentru a demonstra inselatoria”, a completat directorul ISCTR Cluj.

Pop a promis ca institutia va face controale si in cazul firmei de transport Fany si a explicat care este procedura acestei operatiuni.

 “Cerem certificatul de clasificare, si impreuna cu cei de la RAR, trebuie sa vedem daca masina are suspensie pe aer sau pe arcuri. Vedem daca masina a fost clasificata corespunzator. Daca societatea a facut modificari, i se suspenda dreptul de utilizare pana la remedierea deficientelor”, a declarat Rares Pop.

Directorul RAR Cluj, Marius Pop, spune, la randul sau, ca institutia a realizat fotografii cu masinile Fany, la omologarea in Categoria I, imagini care stau drept dovada pentru introducerea corecta in aceasta categorie.

“Daca modifica suspensia intre timp, este prima data cand aud acest lucru. Este un tertip din bucataria interna a firmelor de transport. Noi avem pentru fiecare masina poza cu suspensia pneumatica”, spune acesta.

El mai spune ca este, practic, aproape imposibil de sanctionat aceasta inselaciune.

 “Noi avem dreptul sa le controlam service-ul, dar ne pot spune, de exemplu, ca nu stiu unde este masina in acel moment. O suspensie se poate schimba, la loc, in zece minute”, spune Marius Pop.

Pentru a-si expune punctul de vedere, Ziar de Cluj a incercat sa vorbeasca cu patronul Fany, Stefan Cadar, insa acesta nu a putut fi contactat. Directorul general, Cristian Mahalean, a declarat, insa, ca aceste informatii sunt eronate.

„Sunt intoxicatii in presa despre firma Fany. Va invit cu drag sa vedeti starea masinilor. Nu avem nimic de ascuns, masinile sunt in stare perfecta. Avem si masini cu suspensii pneumatice, si suspensii mixte. Cele care au suspensii pneumatice, apar si in acte. La noi masinile sunt in regula”, a declarat acesta.

Intr-o alta ordine de idei, compania a transmis, astazi, un comunicat de presa in care arata ca licentele de transport pentru rutele castigate la licitatie sunt exclusive, iar intentia autoritatilor clujene de a introduce pe aceste rute si transportul Companiei de Transport Pulic Cluj-Napoca (fosta RATUC) reprezinta o “nesocotire a legii si un act de concurenta neloiala”.

In acelasi comunicat, se arata ca Fany ofera servicii ce corespund standardelor de calitate stabilite prin normele legale in vigoare.

“SC Fany Prestari Servicii SRL dispune atat de capacitatea logistica (120 de mijloace de transport, autogara si atelier de reparatii) cat si umana (200 de angajati) pentru a asigura cetatenilor din judetul Cluj servicii de transport moderne si civilizate pe traseele castigate in urma unui proces public si concurential”, arata firma de transport.

Presedintele Consiliului Judetean Cluj, Horea Uioreanu a declarat, la randul sau, ca va cere un control, pentru a verifica daca societatea de transport persoane functioneaza pe rutele judetene in acelasi fel in care a licitat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *