Din oras

Malul Somesului, intre plaja ad-hoc si groapa de gunoi

O plimbare pe malul Somesului, din capatul Cartierului Grigorescu pana in zona industriala a orasului dezvaluie un rau murdar, prea putin amenajat, prea putin exploatat. Avem un rau care trece prin centrul Clujului, insa nimeni nu s-a gandit sa profite de acest atu, cum au facut-o, de exemplu, alte orase europene. Proiectul Somesului navigabil ramane un vis pastrat pentru viitor, pentru zilele negre ale campaniilor electorale ce vor veni. In prezent, raul Clujului e inundat de gunoaie si impanzit de covoare.

Cea mai buna priveliste a raului e in cartierul Grigorescu, singurul loc in care autoritatile locale au investit bani pentru refacerea malului. Pe langa plaja de nisip construita, inundata si reconstruita, doar in aceasta parte a orasului exista scari care coboara pana la rau, balustrade si trotuare circulabile.

In prezent, pe cea mai frumoasa bucata de Somes se face plaja sau se amenajeaza un picnic ad-hoc si nimic mai mult. Asta daca facem abstractie de faptul ca doar aici clujenii se pot plimba linistiti si organizat pe malul raului. Adica pe o portiune ce nu se intinde pe mai mult de trei kilometri.

Malul Somesului din zona centrala aduce un peisaj dezolant, in care cladirile monument istoric se pierd printre cladirile noi de otel si sticla.

Podul de pe strada Traian, cel care s-a prabusit in urma cu doi ani, este un adevarat pericol atat pentru pietoni, cat si pentru vehiculele de mare tonaj, in speta cele ale CTP-ului, care il traverseaza zilnic. Trotuarul de pe Dragalina este ocupat de masini, ceea ce face ca singura sansa pentru pietoni sa fie deplasarea pe carosabil.


 
Zeci de traversari de conducte de gaz, de curent  sau apa atarna ruginite deasupra Somesului in apropierea strazii Nadasel. Locul in care Somesul se intersecteaza cu apele Nadasului este lasat in paragina, iarba e netunsa, iar copacii nu sunt tratati impotriva daunatorilor.

La intersectia strazilor Oasului cu Traian, administratia locala a avut o tentativa de a amenaja o zona de promenada. Acum, bucati intregi din balustrada de pe malul Somesului au fost furate de catre persoane necunoscute, in timp ce spatiul verde din apropiere a fost acoperit de pietris si nisip folosit la reabilitarea tramei stradale din apropierea Garii Cluj-Napoca. Pe toata lungimea cursului Somesului din Cluj-Napoca salciile, iar pungile, sute de PET-uri si multe alte mizerii stau prinse la radacina arborilor crescuti chiar in mijlocul albiei raului.

In apropierea Parcului Industrial Tetarom 2 de pe strada Barcului, malul Somesului este captusit de covoare puse la uscat printre salcii. Aici, locatarii de etnie roma polueaza in mod constant apele Somesului cu detergenti si folosesc terenruile virane din apropiere pentru a-si lasa caii la pascut.


Trecerea dinspre zona industriala Clujana si cartierul Bulgaria se face in continuare pe un pod cu o singura banda de circulatie. Desi reprezentantii primariei au promis in nenumarate raduri ca vor demara lucrarile de amplasare a unui pod cu doua sensuri de circulatie, acest lucru este tot in faza de proiect. In albia raului pot fi zarite cu usurinta resturile menajere aruncate de locuitorii orasului de 5 stele.

Somesul navigabil, o idee veche de zeci de ani, dar niciodata pusa in practica

Somesul navigabil este o idee veche, a tuturor candidatilor care au sperat la fotoliul de primar al Clujului de cativa zeci de ani incoace. Emil Boc a anuntat inca din 2013 ca va organiza o licitatie pentru proiectul menit sa faca din raul care traverseaza orasul un canal pe care sa se poata circula.

Boc a mai declarat, tot in 2013, ca primaria intentioneaza sa liciteze proiectul tehnic, intocmit pe baza caietului de sarcini creionat in urma colaborarii cu olandezii de la Dutch Initiative for Sustainable Cities (DISC), care au oferit consultanta. El a mai precizat ca primaria vrea sa acceseze fonduri europene pentru a pune in practica proiectul Somesului navigabil, dupa ce, in 2012, edilul a fost in vizita in Olanda pentru a se documenta pe tema navigatiei si a importarii sistemului pe Somes, la invitatia DISC.

Conform Planului Urbanistic General aprobat de autoritatile clujene la inceputul anului, raul Somes va deveni navigabil pana in 2020.

S-a adus in discutie amenajarea pe o anumita portiune pe traseul raului Somes din municipiul Cluj-Napoca a unui sistem care poate fi chiar navigabil, eventual de agrement, cu caiac-canoe sau chiar cu anumite tipuri de ambarcatiuni”, a declarat, la inceputul acestui an, Oana Buzatu, purtator de cuvant al Primariei Cluj-Napoca.

Somesul are o traditie privind navigabilitatea din anii ‘60 cand pe cursul raului era amenajata o pista de canotaj. Culoarul destinat acestui sport era viabil in zona Podul Garibaldi – Opera Maghiara, intreaga zona fiind astfel animata de ambarcatiunile de canotaj ce erau scoase zilnic pe apa, pentru antrenament.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *