In vizor

Locuitorii cartierului clujean Iris se considera discriminati de Primaria Cluj-Napoca

Iris este un cartier clujean aflat in continua expansiune. Situat in partea de Nord a municipiului Cluj-Napoca, in imediata vecinatate a zonei industriale, acesta a trecut si inca trece prin momente de cumpana, fiind considerat unul dintre putinele cartiere ale Clujului care nu beneficiaza aproape deloc de atentia administratiei locale.

Dintotdeauna cetatenii cartierului s-au declarat discriminati de Primaria Cluj-Napoca. Recent, acestia au invocat lipsa investitiilor in infrastructura precum si faptul ca nu au o linie de transport in comun ce sa ii duca pana in Centrul orasului. Asta se intampla in luna mai, cand o locuitoare a cartierului Iris a facut o sesizare pe portalul domnuleprimar.ro. O luna mai tarziu, chiar dupa alegerile locale, Primaria s-a gandit sa le aloce si cetatenilor din acest cartier un pic de atentie post-electorala. Insa, bunavointa administratiei locale mai rau a incurcat situatia in zona. In loc sa asfalteze strazile cartierului, municiplaitatea s-a gandit sa implementeze degeaba cateva sensuri giratorii.

Recent, locuitorii s-au revoltat din nou, acuzand programul greoi al liniilor de tramvai, in orele de varf. Se reclama faptul ca locuitorii cartierului sunt nevoiti sa stea zeci de minute in statii, in asteptarea unui tramvai care sa ii duca spre casa. Acum cateva zile, locuitorii i-au luat cu asalt pagina personala de FB lui Emil Boc, plangandu-se ca sunt tratati drept cetateni de mana a doua ai municipiului. Desigur ca nu au primit niciun raspuns, ce raspuns sa primeasca? Intr-una dintre postarile de pe pagina de Facebook al primarului, un locuitor al cartierului s-a plans ca a fost nevoit sa stea 30 de minute in statie in asteptarea unui amarat de tramvai.

„Buna seara, domnule Boc,
Este seara fiindca acuma am ajuns eu acasa din Piata Garii, dupa ce am asteptat un 100 sau un 102 care sa mearga inspre Iris.
Imi puteti spune de ce la intervalul acela orar (ora de varf) nu mai circula linia 100? (A fost inlocuita cu 102L – adica luate in chirie de Emerson). Practic, cat am asteptat acolo, alaturi de vreo 200 de oameni care fac sesizare in fiecare zi, au trecut cinci tramvaie spre directia opusa.
Lumea mi-a spus ca fac sesizari in fiecare zi. Am facut si eu. Imi puteti preciza de cine raspund cei de la CTP?
Mai exact, cine le-a dat voie sa inchirieze tramvaie cate Emerson? Si de ce, din cele de pe linia 100?”

Pentru a verifica informatia, ne-am deplasat in cursul serii de ieri, la ora la care lumea de obicei iese de la lucru, pentru a vedea cam cat ii ia unui calator sa ajunga acasa dupa o zi istovitoare. La ora 17:30 am ajuns in statia Gara Veche. Patru minute mai tarziu a trecut si primul tramvai. Era un 102 ce mergea spre Bucium. Statia unde ne aflam era goala, semn ca recent trecuse un tramvai spre Iris. Nu a trebuit sa asteptam foarte mult sa vina tramvaiul si pe partea noastra. La 17:41, tramvaiul de Iris a oprit in statie, spre norocul celor care au iesit mai repede de la lucru. 6 minute mai tarziu, dinspre Horea spre Gara Noua a trecut si 101. Un minut mai tarziu, vis-a-vis de statie a trecut si vestitul 102L, cel despre care locuitorii din Iris se plang ca a fost inchiriat celor de la Emerson. Zece minute mai tarziu a trecut un alt 102L, timp in care statia Gara Veche a inceput sa se umple de oameni.

Plin de oameni dar tramvaie ioc

De la ora 17:41 pana la 18:13 nu a trecut niciun tramvai inspre IRIS. 32 de minute au trebuit sa astepte oamenii pentru a putea ajunge in final la casele lor. La un moment dat lumea din statie a inceput sa se agite si sa vocifereze. O doamna ne-a povestit ca lucrul acesta se intampla de mult timp. Un domn a acuzat firma de transport public de faptul ca nu e in stare sa gestioneze situatia, mentionand ca, din cauza indiferentei, oamenii pierd timp pretios si ca se sta mai mult in statie decat pe drum efectiv. Vociferarile s-au curmat brusc atunci cand tramvaiul 102 si-a facut aparitia, greoi, in statie.

Pe site-ul CTP, la programul tramvaielor, intre ora 17:00-18:00, cand de obicei lumea iese de la lucru, inspre Manastur sunt programate nu mai putin de 8 tramvaie. In schimb, in acelasi interval orar, inspre Bd-ul Muncii merg doar trei tramvaie. Astfel, cei care se indreapta spre Bucium au transport la orele 17:04, 17:15, 17:34, 17:40 (doua tramvaie), 17:50 si 18:00 timp in care cei care au drum spre Bd-ul Muncii au tramvaie programate la orele 17:02, 17:20 si 17:50.

Am putea spune ca motivul pentru care cei din Manastur beneficiaza de mai multe linii de transport e pentru ca statistic sunt mai multi locuitori in Manastur decat in Iris. Cu toate acestea, ce nu putem intelege este de ce frecventa tramvaielor ce merg inspre Bd-ul Muncii intre orele 12:00-17:00 e de 10 minute, urmand ca de la ora 17:00 sa fie de o jumatate de ora? Sa fie atat de multe tramvaie la orele amiezii pentru copiii care merg de la scoala spre casa? Dar cum sa mearga copiii acasa cand suntem in vacanta? Si chiar si asa, tot nu se justifica, doar nu sunt de doua ori mai multi copii decat adulti in Iris. Sau, sunt?

Locuitorii cartierului Iris au mai semnalat o problema in ceea ce priveste frecventa transportului in comun si anume faptul ca linia 100 are primul tramvai de dupamasa la ora 18:30 cand deja majoritatea oamenilor au iesit de la servici. Aceiasi locuitori acuza compania de transport public pentru faptul ca a scos tramvaie de pe linia care merge spre Iris ca sa inchirieze transport spre si dinspre Emerson ceea ce contravine regulamentului CTP care mentioneaza ca inchirierea se face cu microbuze, cand de fapt, pentru Emerson s-au folosit si se folosesc in continuare tramvaie.

„Compania de Transport Public Cluj-Napoca ofera spre inchiriere pentru transport intern – grupuri organizate, Microbuz – 15 locuri”, se mentioneaza pe Site-ul CTP

In aceste conditii, solicitam atat Primaria Cluj-Napoca cat si CTP sa ne explice pe ce baza este intocmit orarul liniei 102, cand s-a facut ultima data un studiu in zona pentru a vedea cati locuitori ar fi beneficiari in zona Muncii, respectiv Iris. De asemenea, e interesant de vazut cum s-a organizat inchirierea catre Emerson, de ce se folosesc tramvaie in loc de microbuze si, mai ales, care este motivul pentru care cei care vin de la Emerson beneficiaza de transport din 10 in 10 minute iar restul platitorilor de abonamente si bilete trebuie sa stea cate o jumatate de ora in statii?

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *