In vizor

Legea taximetriei se schimba. Liderii clujeni din domeniu spera ca va aduce mai multa disciplina: “Soferilor le lipsesc cei 7 ani de acasa”

O ordonanta a Guvernului inaspreste conditiile atestarii soferilor de taxi: se cere cazier curat, fara infractiuni la volan, contra vietii, sanatatii si integritatii corpororale, privind traficul si consumul de droguri sau contra integritatii sexuale. Sefii unor mari firme de taxi din Cluj, dar si liderii sindicali, cred ca schimbarea ii va mai responsabiliza pe soferii indisciplinati si neglijenti si apreciaza ca cei de la Politia Primariei ar trebui sa ia masuri drastice in privinta lor. 

Cocret, Legea transportului in regim de taxi si de inchiriere va fi modificata printr-un proiect de ordonanta care a fost aprobat aprobat in sedinta Executivului in 27 ianuarie. 

”Certificatul de cazier juridic al conducatorului auto care practica profesia de taximetrist trebuie sa contina mentiuni din care sa rezulte ca nu a fost condamnat pentru infractiuni contra sigurantei pe drumurile publice, infractiuni privind traficul si consumul de droguri, infractiuni contra vietii, sanatatii si integritatii corporale, infractiuni privind traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile, infractiuni contra libertatii si integritatii sexuale, infractiuni contra patrimoniului”, a spus Dan Suciu, purtatorul de cuvant al Guvernului, citat de gandul.info. 

Oficialul a subliniat ca s-au petrecut recent „elemente infractionale” care au justificat introducerea acestor masuri.

Noua lege va aduce, astfel “temeiul legal pentru ca Ministerul Transporturilor sa reglementeze prin norme aprobate prin ordin de ministru existenta si modul de dobandire a unui certificat de competenta profesionala pentru managerii de transport in regim de taxi si in regim de inchiriere”, potrivit aceleiasi surse.

Certificatul de competenta profesionala va avea o valabilitate de 10 ani si impune obligatii precum absolvirea liceului, cu sau fara diploma de bacalaureat, participarea la curs si promovarea unui examen, potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordinul ministrului transporturilor.

Criza de soferi pe piata: “Nu invata nimic, nici macar bunele maniere”

Noua lege ar putea aduce mai multa disciplina in randul soferilor de taxi, este de parere Ionut Serban, patronul firmei Clima si Confort. 

“Mi se par niste reglementari normale, mai ales ca piata taximetriei a ajuns foarte decazuta. Cea mai mare problema mi se pare aceea ca nu avem forta de munca pentru soferi de taxi. Li se da atestatul foarte usor, in timp cei ei nu urmeaza nici o scoala, nu invata nimic, nici macar bunele maniere. Politia locala nu aplica normele de conduita, nu sanctioneaza nereguli precum fumatul in masina, vorbit nepoliticos sau lipsa curateniei. Pentru ei e mai important sa ii amendeze pentru faptul ca nu au loc in stand decat ca nu se prezinta asa cum ar trebui. Regula aceasta cu cazierul s-ar putea sa aduca un plus”, a apreciat Serban. 

Alti administratori ai firmelor de taximetrie sunt mai reticenti. 

“Nu cred ca aceasta lege va schimba piata in mod fundamental. Oricum era necesar ca soferii sa aiba cazierul curat, doar ca s-au introdus niste note specifice. Ar trebui sa devina mai disciplinati si mai responsabili. Tot asta speram si noi, ca taximetristii nostri sa fie din ce in ce mai buni. Din pacate, lucram cu resurse limitate, resursa umana e cea mai dificila. Lipsesc cei 7 ani de acasa. Scoala de soferi iti da doar o aptitudine. Problema taximetristilor e scoala, in general. Degeaba esti un maistru bun, daca nu esti disciplinat la lucru. Degeaba esti taximetrist bun, daca esti prost crescut”, a atras atentia Ioan Oprean, patronul de la Nova Taxi. 

 „Suntem captivi intre taximetristi si primarie”

Disciplina nu le poate fi impusa soferilor de conducerea firmelor la care lucreaza. 

“Noi avem reglementari interne, dar suntem doar un furnizor de servicii pentru ei. Ei au PFA-uri care au luat in concesiune servicii de la Primaria Municipiului Cluj-Napoca. Din momentul in care semneaza un contract cu noi, se angajeaza sa respecte regulile interne, dar modul nostru de a-i sanctiona este limitat. Este ca si cum m-ar sanctiona pe mine Vodafone pentru ca injur la telefon. Poate sa ma certe, sa imi taie semnalul doua zile. Asa si aici: noi le oferim comenzi si clienti, iar ei ne platesc o taxa. Cine poate cu adevarat sa ii sanctioneze este municipalitatea. Practic, suntem captivi intre taximetristi si primarie. In momentul cand ne fac firma de rusine, ii dam afara, tine de legalitatea faptei, dar mai mult nu putem face. Soferul e a doua zi la alta firma unde se poarta la fel. Au fost discutii cu Primaria in sensul lor, dar spun ca au o capacitate limitata de sanctionare, nu au destui oameni, nu au destula vointa. Sigur, ei isi fac treaba la nivel de strada. Exista, de pilda, o discutie nesfarsita intre taximetristi si restul populatiei pentru parcari”, a mai spus administratorul firmei. 

Altii nu cred ca ordonanta Guvernului va aduce vreo schimbare. 

„Eu stiu ca si pana acum nu se autoriza nici un sofer care avea cazier. Aceasta interdictie a fost de la inceput in Legea Taximetriei. Nu e nimic nou. Poate ceva deputat sau senator nu are de lucru si a mai introdus un paragraf in lege. Cu condamnari nu e voie sa devii taximetrist, asta stiam dintotdeauna”, a declarat Radu Marian, unul din adminitratorii Pritax si sef al Camerei Taximetristilor Cluj. 

„Probabil ca se va crea o anumita disciplina, o frica”

Alexandru Ursu, liderul Sindicatului Taximetristilor din Cluj apreciaza ca noile prevederi sunt benefice. 

“Nu vad de ce nu ar fi bune. Daca un sofer face transport public, e bine sa se stie ca nu are un cazier murdar, cum e specificat in lege, la alcool, droguri, crime si violuri. Pentru un client e bine sa stie ca taximetristul care il duce nu a avut accident si nu a omorat nici o persoana. Clientii trebuie sa stie ca in randul nostru se va face o selectie, in baza unui articol de lege modificat”, a apreciat acesta. 

Masura i-ar avantaja si pe administratorii firmelor de taxi, care vor putea sa isi selecteze mai temeinic soferii pe care ii angajeaza, in opinia sindicalistului. 

“In cazierul rutier si in cel rutier se regaseste oglinda soferului respectiv, ceea ce pana acum nu s-a facut”, a precizat el. 

Sindicatul Taximetristilor numara in prezent intre 200 si 300 de soferi. 

“Cand stii ca daca urci baut la volan risti, pe langa pierderea carnetului si intrarea in penal si posibilitatea de a-ti pierde meseria, poate te gandesti de doua ori inainte. Probabil ca se va crea o anumita disciplina, o frica”, a apreciat Alexandru Ursu. 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *