Istoria de nouă ani a contractului păgubos încheiat de Alin Tișe cu firma Kiat: bani publici pompați pentru lucrări proaste sau inexistente

După nouă ani în care Alin Tișe i-a ținut în brațe pe cei de la Kiat și a pompat în această firmă milioane de lei din bani publici, și-a dat și el seama că turcii doar se fac că lucrează. Iar pe drumurile unde chiar au lucrat, de exemplu DJ107M Luna de Sus-Băişoara-Buru-lim. Judeţ Alba, lucrările au fost atât de prost executate, încât au apărut gropi la câteva săptămâni după finalizarea lucrărilor. Acum Alin Tișe anunță că ”nu mai stă la cheremul unor firme”. I-au trebuit nouă ani și zeci de milioane de lei irosiți pentru a ajunge la această concluzie. Cine va răspunde pentru girul dat timp de nouă ani firmei Kiat care și-a bătut joc de lucrările de modernizare?

Un contract semnat în 2011, suspendat în 2012, reluat în 2016, reziliat în 2019

Kiat a câștigat în 2011, în timpul primului mandat a lui Alin Tișe, licitația pentru 438 de kilometri de drumuri judeţene contra sumei de 66 de milioane de euro.

Contractul a fost semnat în 2011pentru modernizarea a cinci drumuri județene de o importanță deosebită pentru județul Cluj: DJ107P Gilău (DN1)-Someşu Rece-Mărişel-DN, DJ107M Luna de Sus-Băişoara-Buru-lim. Judeţ Alba, DJ109A Chinteni-Vutureni-Recea Cristur-Dealu Jurcii, DJ150 Viişoara - Ceanu Mare - Frata – Mociu şi DJ109C Gherla - Ţaga – Cămăraş.

Chiar de la început, doar a opta varianta de proiect tehnic a fost aprobată de Consiliul județean, asta deoarece precedentele șapte variante nu erau conforme cu oferta tehnică propusă de Kiat la câștigarea licitației. În acel moment, cineva din cadrul Consiliului județean trebuia să sesizeze că există o problemă. Cum a fost ignorat faptul că a fost nevoie de opt oferte tehnice? Dacă atunci cineva ar fi sesizat că există o problemă, cu siguranță nu ar fi trecut nouă ani iar cele cinci sectoare de drum să fie tot neasfaltate.

Și-au dat seama de faptul că totul este o mare țeapă un an mai târziu, în 2012 când reprezentanţii instituţiei au decis să suspende contractele sucsecvente în cazul a patru din loturi pentru lucrări neconforme. Astfel că lucrările au fost blocate, nimeni nu a găsit o soluție timp de doi ani. A urmat apoi anul 2014, când Consiliul județean Cluj era zguduit de arestarea președintelui de atunci, Horea Uioreanu, iar ulterior nimeni nu a mai fost dispus să își asume nicio decizie de frica DNA-ului.

Dar vine anul 2016, iar la cârma județului se reîntoarce Alin Tișe, acest președinte al drumurilor județene. Astfel că printre primele măsuri a fost reluarea constractului cu Kiat. La acea vreme, Tișe prezenta acest eveniment drept o mare reușită, deblocare situației și deja locuitorii județului visau din nou la drumuri asflatate.

”Sunt încântat de faptul că am reușit, după un blocaj de aproape cinci ani, să deblocăm situația acestor patru contracte suspendate care vizează efectuarea de lucrări de modernizare și reabilitare pe nu mai puțin de 160 de kilometri de drumuri județene. Astfel, în perioada imediat următoare, asocierea condusă de Kiat va efectua lucrările de proiectare, urmând ca, sperăm noi din primăvară, pe toate cele patru sectoare de drumuri să înceapă efectiv lucrările”, declara la acea vreme Alin Tișe.

Dar această mare împăcare nu a fost gratis. Consiliul județean a suplimentat în iunie 2018 sumele de bani alocate firmei Kiat cu 2 milioane de euro pentru a finaliza modernizarea a trei drumuri județene:

  • DJ107P Gilău - Someșul Rece - Mărișel - DN1R. Valoarea iniţială a acestui a contract a fost de 28,6 milioane lei fără TVA, iar lucrările suplimentare sunt în cuantum de 2,8 milioane lei fără TVA, reprezentând 9,97 % din valoarea contractului.
  • DJ107M Luna de Sus - Băișoara - Buru - Lim. Judeţ Alba. Valoarea iniţială a contrctului a fost de 26,4 milioane de lei fără TVA. Şi aici se vor efectua lucrări suplimentare în cuantum de 2,6 milioane lei fără TVA reprezentând 9,98 % din valoarea contractului.
  • DJ109A Chinteni - Vultureni - Dealu Jurcii. Valoarea iniţială a contractului de lucrări a fost de 25,1 miilioane lei fără TVA şi se vor efectua lucrări suplimentare în cuantum de 2,5 milioane lei fără TVA reprezentând 9,98 % din valoarea contractului.

Citește și:

2 milioane de euro de la Alin Tișe, cu ”dedicație”, pentru firma Kiat. Din banii Dumneavoastră

Firma Kiat intră în insolvență, dar nici măcar acest eveniment nu a reprezentat un semnal de alarmă pentru Alin Tișe. Acesta declara la acea vreme că insolvența nu va influența contractul de modernizare a drumurilor județene.

”Menționăm că, la data încheierii Contractului subsecvent de proiectare și execuție a lucrărilor, SC Kiat Group Construct SRL nu era în procedură de insolvență. Actualmente, procedura de insolvență se află în desfășurare, astfel că această situație nu împiedică firma să își desfășoare activitatea”, mai spunea Tișe

În mai 2019 Alin Tișe realizează în sfârșit că lucrările executate de Kiat cu mare întârziere sunt de proastă calitate și anunță rezilierea contractului și organizarea unei noi licitații. De ce a fost nevoie de nouă ani și de bani irosiți pe care apoi Tișe încearcă să îi recupereze în tribunal. A mai încercat și în trecut iar Consiliul județean a achitat din bani publici despăgubiri de aproape 700.000 lei. 

”Vom rezilia contractul cu firma Kiat. Vom intra pe întreținere, pentru că nu au capacitatea să lucreze. Nu mai suntem dispuși să stăm la cheremul unor firme care nu reușesc să se încadreze în grafic și să facă ceea ce au în contract", menționa Alin Tișe 

Citește și:

Alin Tișe mai reziliază un contract cu Kiat pentru asfaltarea drumurilor, tot pe bani publici. „Nu mai suntem dispuși să stăm la cheremul unor firme...”

Acest anunț a fost făcut în mai, dar o nouă licitație nu a fost încă demarată. Consiliul județean are un răspuns standard pentru toți cei care întreabă de DJ 107P (DN1R) – Gilău – Mărişel – DN 1R, de DJ 107M Luna de Sus (DN1) – Săvădisla –Băişoara – Buru – limită cu judeţul Alba sau DJ 109A Vultureni – Panticeu – Dealul Jurcii.

”Vă informăm că, în ceea ce privește lucrările de modernizare și reabilitare demarate în cursul anului trecut, am inițiat și se află în desfășurare procedurile de reziliere a contractului cu executantul lucrărilor, respectiv SC Kiat Group Construct SRL.
În aceste condiții, pentru asigurarea unei circulații în condiții de siguranță, pe acest drum județean, în prima fază se vor executa lucrări de întreținere care vor consta în plombări, burdușiri, așternere de covor asfaltic pe sectoare de mare întindere și, evident, lucrări de marcaje rutiere.
În ceea ce privește continuarea lucrărilor de modernizare și reabilitare, se va organiza o nouă licitație de atribuire a serviciilor de execuție a lucrărilor”, este răspunsul Consiliului județean.

Între timp, cum alegerile locale bat la ușă, orice mică realizare trebuie să fie îmbrăcată frumos și prezentată drept o mare reușită, cu poze frumoase, astfel încât alegătorii să vadă cât de mult de lucrează în interesul lor. Astfel, Consiliului județean Cluj continuă să se laude cu faptul că a turnat asfalt pe porțiuni de 2 kilometri, asta chiar dacă tot drumul respectiv ar avea nevoie de asfalt. De exemplu nu mai departe de ieri, au anunțat finalizarea asfaltării a 2,5 kilometri de drum din totalul de 6,7 kilometri în Măguri Răcătău pe direcția Măguri.

Cu siguranță că va trece acest an, probabil că anul viitor fiind an de campanie electorală se va anunța cu surle și trâmbițe încheierea unui nou contract și alte promisiuni proaspete vor fi lansate pentru modernizarea unor drumuri promise din 2011.

Adauga comentariu