Anchete

Inghesuiala si revolta la CAS: 200 de clujeni din tot judetul se inghesuie zilnic intr-o camaruta pentru cardul de sanatate

Vin din toate colturile Clujului, cu autobuzul, cu trenul sau cu „ocazia” si stau cat e ziua de luna la coada, intr-o camera mica si lipsita de orice confort: fara aer conditionat, fara prea multe locuri sau apa potabila. Multi sunt in varsta, bolnavi, altii au venit cu copii mici in brate. Sunt cei care au avut necazuri cu cardul de sanatate si fac demersuri pentru a primi altul nou. De multe ori nu ajung in ziua respectiva si sunt nevoiti sa se intoarca. Oficialii Casei Judetene de Sanatate (CAS) Cluj spun ca este tot ce pot face in conditiile pe care le au si ca, in parte, este si vina oamenilor care stau la coada ca nu se organizeaza mai bine. 

Oamenii „cu cardurile” sunt vizibili in fiecare zi si in afara cladirii CAS Cluj. Unii stau pe afara, asezati pe trepe, se plimba, citesc afise, ies si intra in imobil. Isi omoara timpul care le ramane de asteptat pana le vine randul la Biroul Carduri, unde cineva a scris cu pixul Camera 3. 

Sala de asteptare e de fapt o camaruta fara geamuri, cu cateva locuri pe care se inghesuie cu randul femei in varsta, oameni cu probleme de sanatate si copii. Multi stau in picioare. Fiecare are in mana cate un bon de ordine, pe care sunt imprimate numere care depasesc limita de 3.000. 

Cativa stau de paza, sa nu intre cumva inaintea lor cineva care nu are bon. Din cand in cand, intervine si doamna responsabila cu securitatea cladirii. 

Oamenii sunt necajiti: le este greu sa astepte in conditiile date. 

„E a treia oara cand vin la coada asta. Am venit de la 9. Merge greu: multi n-au rabdare, se duc, mai pierd numarul, se intorc si intra peste rand… Era plin azi-dimineata cand am venit, pana afara era randul. Am avut mult de-a face cu asteptatul la usa birourilor. Pe vremuri am vandut la legume-fructe, mi s-a intamplat sa imi pierd acte, am experienta cu birourile de stat, nu m-am obisnuit niciodata cu asta”, spune o clujeanca mutata in Apahida. 

Si-a schimbat adresa si nu a primit cardul ca toata lumea, asa ca acum sta sa isi intocmeasca actele pentru primirea lui. 

„Mi-am luat zi libera de fiecare data, timp pierdut. Data trecuta nu mai erau numere de ordine. Lucrez la o fabrica de lapte si numai de dimineata, asa ca e mai greu. Pana acum nu am avut nevoie de card, dar daca ai o urgenta, ce faci? Nu te mai primeste fara card! E greu aici, noi ca noi, dar uitati-va: sunt ameni batrani, bolnavi, aici e cald, nu incapem toti jos si nu iti da nimeni un pahar cu apa”, adauga clujeanca. 

Langa ea sta o tanara venita tocmai de la Mociu, din satul Camarasu.

„Eu am primit cardul si l-am pierdut. Nu m-a primit la doctor fara card si am venit sa fac rost de altul. Acum nu stiu ce sa fac, am autobuz numai la ora 15, ce ma fac daca il pierd? Nu pot sa stau la ocazie, femeie singura. cine stie ce pot sa patesc!”, spune ea. 

O doamna in varsta a venit la CAS din Dej.

„Am avut noroc si am prins o masina, ca, de nu, trebuia sa vin cu trenul. Am primit cardul si l-am pierdut. L-am pus in portofel sa il duc sa il activeze doctorul si, cand sa il iau, nu-l mai aveam. A cazut, nu-i in siguranta in portofel. Acum stai aici si astept, nu mai am mult si imi vine randul”, spune femeia. 

Cand iese cineva, un bloc compact de oameni se formeaza in fata usii: cei care au bon, cei care nu au, cate un functionar dinauntru venit sa potoleasca harmalaia. Cei mai multi stau insa deoparte, resemnati si chinuiti de asteptare. 

„Astazi fiind o zi de miercuri, programul la Camera 3, care desemneaza activitatea legata de cardul national de sanatate este de la ora 8 pana la 18.30. Evident, se intra cu numere de ordine. Acestea sunt distribuite tocmai in avantajul asiguratilor, in conditiile in care CAS nu are puncte de lucru in judet si toti asiguratii ni se adreseaza direct pentru problemele urgente legate de card. Daca nu se afla in asemenea situatie, daca au un caord cu defectiuni tehnice sau l-au pierdut, l-au distrus ori contine date eronate, ei pot depune documentele prin Registratura si, in termen de aproximativ o saptamana sunt contactati telefonic si invitati ori sa isi ridice cardul daca s-a reusit deblocarea, ori adeverinta inlocuitoare daca nu”, a precizat Crina Grozav, purtator de cuvant al CAS Cluj. 

Nu toate solicitarile la Camera 3 se justifica, a precizat oficiala institutiei. Cele mai multe dintre acestea ar putea sa fie facilitate prin Registratura din cadrul CAS. 

„In situatiile urgente, respectiv in conditiile in care asiguratul trebuie sa se prezinte in aceeasi zi sau a doua zi la medic ori la farmacie se justifica oarecum sa astepte direct la Camera 3, unde, intr-adevar, fluxul de contribuabili este foarte crescut. Astazi, de exemplu, ca in fiecare zi, am distribuit 200 de numere pana la ora 12.30. Dintre acestea, au fost deja procesate 135, in asteptare mai erau 65, dar, in conditiile in care numerele pentru ziua in curs sunt procesate inaintea finalizarii programului cu publicul, asiguratii sunt invitati la Camera 3 fara numere de ordine. Acestea se distribuie zilnic, iar daca ramane timp pana la finalizarea programului cu publicul se lucreaza si afra ele. Exista, in schimb, si cealalta situatie, in care, la ora la care programul cu publicul ar trebui sa se incheie, numerele nu sunt procesate toate. Colegii raman peste program si proceseaza numere distribuite. Nu s-a intamplat pana acum ca asiguratul care si-a ridicat numar de ordine sa nu aiba acces la Camera 3 in ziua dorita. Chiar si astazi ei vor sta pana la finalul zilei, desi este mai mult decat au in programul lor de munca”, sustine Grozav. 

Toata activitatea de la camera respectiva este sustinuta doar de doua persoane. Chiar la inceputul implementarii cardului de sanatate, numarul celor care veneau la Camera 3 era de 300 in fiecare zi. 

In privinta confortului pe care il ofera sala de asteptare de la parter, reprezentanta institutiei spune ca este tot ce se poate asigura la acest moment. 

„Din pacate cladirea nu beneficiaza de aer conditionat. Incercam sa ne descurcam cu ventilatia prin caile pe care le avem la indemana. Suntem o institutie care, prin specificul activitatii, lucreaza cu publicul. Si mai mult, in conditiile in care nu avem puncte de lucru in judet, ete o situatie fireasca sa ni se adreseze zilnic un anumit numar de contribuabili. Evident, o data cu implementarea cardului, proiectul fiind inca la inceput, fluxul este mai crescut. Cu siguranta, dupa ce se or familiariza si furnizorii si asiguratii cu sistemul, situatia va reveni la parametri normali. Ma refer aici si la supraincarcarea angajatilor, care raman peste program tocmai pentru ca asiguratii sa fie verificati si consiliati in aceeasi zi”, a mai precizat Crina Grozav.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *