In vizor

Inaugurare cu fast la Gara. Gara sau toaleta publica? Atentie! Imagini care va pot afecta emotional

Dupa castigarea alegerilor de catre primarul Emil Boc, acesta a iesit in public cu cateva declaratii privitoare la proiectele municipiului Cluj Napoca. Printre aceste proiecte se afla si procesul de modernizare a zonei Garii. La vremea respectiva, acesta a declarat, atat public, cat si in emisiunile i se tin la radio, precum si in mediul online, ca la sfarsitului lunii iunie, mai exact chiar in data de 30, lucrarile de la Gara Cluj-Napoca vor fi finalizate si Piata Garii va fi data in folosinta. Mai mult, acesta a spus, in repetate randuri, ca dupa ce se vor termina lucrarile la Gara, in zilele urmatoare, vor incepe lucrarile ample de modernizare la podul Traian, cel care sta cu trotuarul prabusit de mai bine de 2 ani. Redam mai jos declaratia primarului facuta in data de 20 iunie prin intermediul unui filmulet postat pe pagina sa personala de Facebook:

„Santierul trebuie sa fie gata pana in 30 iunie. Ce inseamna finalizarea: intreaga circulatie din zona pietei garii va fi restructurata. Vor fi standuri de taxi si parcari pe ambele parti ale garii pentru cei care vin la gara. De asemenea, acum ne aflam in pragul finalizarii unificarii pasajelor de la gara. Ce inseamna asta? Ca dupa 30 iunie, direct de pe strada Horea, intrand in pasaj vei putea ajunge aici, la gara, sa iti iei bilet, vei putea merge tot prin pasaj direct sa iei trenul sau sa mergi chiar la Dedeman dincolo, fara sa mai fii nevoit sa vii la suprafata.

Dupa cum vedeti sunt banci pregatite, potrivit proiectului european, arbori plantati, si credem noi, este o piata europeana cu care ne putem mandri, structurand si modificand radical forma anterioara care nu era pe masura Clujului, Capitala Europeana Culturala. Sa speram ca toate lucrurile vor fi gata pana in 30 iunie asa cum au fost ele programate.

O sa asiguram la intrarea in pasaje rampe pentru bagaje, biciclete, pentru alte obiecte care nu pot fi duse in mana, si in etapa urmatoare vom monta acele lifturi pentru persoanele cu dizabilitaati care vor fi asigurate la primul pasaj de la iesirea din gara si la doua guri de iesire pe str. Horea”.

Toate bune si frumoase, a trecut termenul cu 4 zile asa ca ne-am deplasat in teren sa vedem cat de frumos parcheaza platitorii de taxe in parcarile noi si cat de frumos se pot deplasa prin noile pasaje. La fata, locului, surpriza. Nu doar ca piata nu era data in folosinta in proportie de 100% dar am constatat si cateva nereguli. Si pentu ca domnul primar asteapta cel mai probabil taierea panglicii si receptia lucrarii, ne-am gandit sa dam o mana de ajutor semnaland starea lucrarilor. In urma unei priviri per ansamblu, am descoperit 10 probleme pe care noul proiect le are sau le-ar putea avea pe viitor.

1. Traficul ingreunat nevoie mare.

Chiar daca vizita la locul mult laudatei investitii s-a facut intr-o zi de weekend cand, in mod normal, traficul e mai relaxat, problemele erau vizibi deranjante pentru soferi. Nu vrem sa stim cum e intr-o zi de munca, in care prin zona se deplaseaza zeci de masini pe minut. Din lipsa locurilor de parcare, conducatorii de vehicule au ales sa parcheze pe unde au apucat, blocand in mare parte benzile de circulatie. Circulatia autobuzelor e ingreunata iar traficul se desfasoara anevoios pe benzile inguste. De aici conchidem ca doar in Cluj mai vedem asemenea nebunie. In loc sa fluidizam traficul, noi il incurcam si mai tare. In loc sa largim drumurile si sa avem mai multe benzi pe sens, noi scoatem din circulatie benzi intregi.

trafic gara circulatie benzi blocate

In plus, vestitele pasaje se dovedesc a nu stiu cata oara ca fiind inutile. Chiar daca ele leaga foarte bine arterele garii, asa incat sa nu fii nevoit sa te deplasezi pe deasupra, proiectantii s-au gandit sa tranteasca si cateva treceri de pietoni la suprafata. Pe langa faptul ca ele ingreuneaza si mai mult traficul, au rolul de a descuraja cetatenii sa se deplaseze prin subteran. In fond, de ce sa mergem pe dedesubt, unde pute, cand putem linistiti sa ne deplasam la suprafata unde aerul e respirabil?

trecere de pietoni, gara

2. Parcarile sunt blocate. Accesul in subteran e blocat si el. Un proiect blocat prin banii contribuabililor

Ajunsi in Piata Garii, ne asteptam sa vedem zeci de masini parcate in proaspata parcare „inaugurata”. In fond, acesta a fot si scopul proiectului. Scoaterea masinilor stationare de pe trotuare si carosabil pentru fluidizarea traficului. Ajunsi la gara, surpriza. Accesul in parcare era interzis. Si pentru ca nu a fost suficient sa se puna doar un semn cu „accesul interzis”, muncitorii au pus la intrarile in parcare cate o bucata imensa de beton.

parcare, gara

Mai mult, alta problema semnalata e accesul in pasaj din gura de iesire aflata in statia de tramvai din fata garii. Practic, proiectantii s-au gandit ca ar fi foarte frumos sa arunce acolo un gard imens, asa incat in pasaj sa intre doar cei care sunt in statie. Nu intelegem scopul si logica proiectului dar cine stie, poate a fost bineintentionat gardul ala acolo.

gara

O alta problema e cea a panourilor informative din interiorul pasajului. Dupa cum releva imaginea de mai jos, nu intelegem ce-i cu numerele alea si cum ar trebui sa ghiceasca calatorii prin ce gura de iesire trebuie sa urce ca sa ajunga acolo unde isi doresc.

 

panou informativ

3. Gara Pipi si pasajele insalubre. Peretii proaspat renovati ai pasajului sunt plini de grafitti.

Din filmuletul prezentat de primarul Emil Boc, nu reiese daca acesta a „vizitat” si pasajele vechi ale garii sau daca ele au fost curatate de fecale inainte de vizita. Din acest motiv, ne-am gandit sa ii facem domnului primar un sumar al neregulilor din subteran. Ce e cel mai ironic e ca in pasaje s-au investit zeci de mii de lei pentru implementarea unui sistem de supraveghere performant. El functioneaza, am vazut noi butonul rosu cum bipaie saltaret. Cu toate astea, baltile de urina si fecalele umane sunt la ordinea zilei.

balta, urina, gara

Fericiti sunt cei ce nu trebuie sa mearga zilnic la Gara. Am intrat in pasaje si am regretat enorm ca nu aveam la indemana o masca de gaze, sau ceva ce sa ne mai aline din mirosul intepator. Tot din fericire nu putem reda aici mirosul dar daca vreti sa experimentati, dati o fuga pana in pasajul garii. Va veti vindeca de toate bolile lumii. Acel miros imbietor e recunoscut la nivel mondial ca fiind cel care te scapa de dureri de cap dar iti declanseaza instant hepatita. Nu stim cat de des se face curat acolo, cel mai probabil se face, problema e ca se face ineficient si prea rar la cata lume are necesitati in zona. Autoritatile locale, constiente de faptul ca un pasaj subteran e cel mai probabil sa devina casa cersetorilor si a boschetarilor, ar trebui sa ia atitudine. Cu toate astea, cat am stat noi la gara (si am stat destul de mult) nu am vazut picior de om al legii. Acolo fiecare e cu legea lui. Practic, cand ajungi in Gara, parca patrunzi intr-o alta lume. O lume colorata de mizerie, oameni ai strazii, cersetori, hoti de buzunare, mici „intreprinzatori” ce vand telefoane si bijuterii la colt de strada, etc.

mizerie, gara

Despre pereti, numai de bine. Cu toata investitia facuta in sistemul performant de supraveghere, peretii pasajului s-au transfrmat in adevarate opere de arta. Zeci de nume, grafitty, desene, abtibilduri, stau marturie a dorintei de exprimare a celor care au vizitat pasajele. Cel mai probabil nici alea nu le-a vazut domnul Primar. Poate nu erau acolo, desi ne indoim, caci au trecut mai bine de zece zile de la vizita dansului in teritoriu, iar ele exista acolo parca anuntant cumva de jungla urbana in care urmeaza sa patrunzi. Pentru ca e jungla in adevaratul sens al cuvantului. Plin de pet-uri, plin de chistoace, plin de mizerie.

pereti mazgaliti, gara

In cele ce urmeaza, vom prezenta o imagine concludenta. Recomandam cu toata caldura sa sariti peste ea daca sunteti mai slabi de inger sau daca ati luat masa recent. Sunt imagini cu un impact emotional puternic. Ne-a fost si noua extrem de greu sa le imortalizam. Apoi, am stat in cumpana cateva minute bune daca sa le postam sau nu. Intr-un final, am decis ca aceasta e imaginea Clujului, Oras European Cultural si ca nu are rost sa ne ascundem dupa degete. E o realitate care doare, o realitate urat mirositoare. Noi nu dorim sa inchidem ochii la fecalele aruncate in drum, in mijlocul unui proiect in care cetatenii au pompat bani. Altfel cu ce ne-am deosebi de cei care, de zeci de ani, decid soarta orasului? Si da, nu mai e de mult o surpriza ca pasajele orasului sunt de cele mai multe ori, transformate in toalete publice de catre oamenii strazii. Solutii sunt, idei sunt, dar cine sa le puna in practica?

rahat, gara

4. Accesul spre noile pasaje e blocat. Normal, doar nu avem nevoie de ele. S-au facut degeaba, deh

    In speranta ca nu v-am ingretosat prea tare si ca ati reusit sa ajungeti pana aici fara prea mari probleme de sanatate, vom relata in cele ce urmeaza despre noile pasaje „inaugurate” in data de 30 iunie. Desigur ca in filmuletul de prezentare nu apare nici tencuiala facuta prost, nici faptul ca pasajele sunt inchise cu desavarsire, blocate cu indarjire de cateva panouri puse la intrari.

    panou gara

    Cu inima stransa, am reusit sa intram in pasaje sa facem cateva poze. Ne-am stresat degeaba. In toata perioada cat am facut poze prin gara, nimeni nu s-a sinchisit sa ne puna macar o intrebare despre cine suntem si ce cautam acolo. Speram, totusi, ca saptamana urmatoare panourile vor fi indepartate iar oamenii vor reusi sa le foloseasca –  in fond pentru acsta au fost facute, nu pentru a fi muzeu sau toalete publice. Speram ca peretii noilor pasaje nu vor deveni pisoar pentru oamenii strazii si nici „panza” tinerilor revoltati care deseneaza cu ce apuca pe peretii din oras.

    lucrari gara

    5. Ne-am modernizat din banii contribuabililor dar am uitat ca mentinerea curateniei e un „must have” pentru un oras European.

    Piata Garii are o traditie colorata in ceea ce privesc categoriile de oameni care se perinda prin zona. Chiar daca municipialitatea a investit o groaza de bani pentru modernizarea spatiului, a uitat ca in zona, datorita traficului intens si a multiculturalitatii, de cele mai multe ori ne trezim asaltati de mici piete volante organizate de oameni cu venituri restranse.

    mizerie gara

    O alta categorie de oameni, despre care am amintit si mai sus, e cea a oamenilor strazii sau a muncitorilor care si-au varsat sudoarea fruntii in muncile din zona si care se opresc seara la o berica pe „terasa” garii. Astfel, in zona am asistat la o fraternizare in vanzare de la patrunjel, la telefoane mobile, plus o pasinca convietuire cu cei care se relaxeaza consumand alcool in public.

    mizerie gara

    O urmare a acestor actiuni este mizeria de nedescris care ramane in urma. Chiar daca in zona sunt prevazute cosuri de gunoi, indolenta si lipsa de educatie ii face pe oameni sa isi arunce gunoaiele pe jos. Ceea ce municipalitatea nu a luat in considerare atunci cand a pompat bani intr-un proiect de modernizare, e modalitatea prin care vor fi descurajati acesti oameni sa transforme Piata Garii intr-un adevarat tomberon. Speram din tot sufletul ca primaria nu isi doreste sa mute groapa de gunoi temporara pe care Clujul nu o are, chiar in mijlocul pietei. Esecul proiectului e cu atat mai acut cu cat, prin imaginile ce urmeaza demonstram inca o data ca in Cluj se aplica principiul: „de fiecare data cand se murdareste covorul, in loc sa ne schimbam mentalitatea si sa il curatam, noi il schimbam.” O dovada vie a acestui principiu sunt anunturile de angajare lipite ilegal de comerciantii din zona, fix pe stalpii noi din gara.

    mizerie gara

    anunt angajare gara

    6. Am schimbat asfaltul dar in sus nu ne-am uitat.

    O alta dovada a nepasarii si a indolentei in ceea ce priveste implementarea unui proiect din cap in coada, sunt contoarele lasate in batjocura deasupra asfaltului.

    contor gara

    Sunt o droaie de chichinete apartinand de gaz sau cei de la curent care ar fi putut foarte frumos sa fie introduse in subteran. Dar cine sa gandeasca mai departe de piatra cubica din piata?

    cuscubete piata gari

    Mai mult, imaginea cladirilor e dezolanta. Pe Horea, chiar in colt, casa de bilete si ghereta de tigari arata sub orice critica. Nu mai vorbim de cladiri care au nevoie de o refatadizare capitala. Cel mai probabil Primaria se va trezi ca toate acestea trebuie schimbate/renovate, asa incat, in cateva luni zona garii va intra din nou in modernizari capitale, se va sparge din lucrarea proaspat facuta, se va creea din nou haos, utilajele vor intra din nou pe strazi, asa cum suntem obisnuiti. Pentru ca, nu-i asa, in loc sa facem o treaba o data si bine, mai bine o facem de doua-trei ori pana o nimerim. Piata Garii este un santier continuu cam de prin anii ’90 ai secolului trecut.

    cladiri piata garii

    7. Cum arata acum arborii cu care se mandrea primarul?

    Pesemne ca proiectantii de la Gara nu au si cunostinte de horticultura, altfel ar fi stiut ca arborii se planteaza de obicei primavara. Acum zece zile cand s-a facut filmuletul de prezentare la gara, copacii erau tineri, frumosi si sanatosi. Ulterior, coroana lor a ajuns pe proaspat renovatul trotuar.

    frunze piata garii

    Pe langa faptul ca acele frunze sunt un pericol pentru colmatarile canalelor din zona, sunt si inestetice si contribuie la mizeria din zona. In sectiunea unde au fost plantati copacii parca e toamna, nu primavara. Iar de arborii in sine ce sa mai spunem? Sunt aproape fara frunze. Ramane de vazut daca ei vor rezista pana anul viitor. Dar daca ne luam dupa situatia copacilor plantati in iarna (da, iarna) pe Horea, sunt slabe sanse ca ei sa se tina pe picioare pana in primavara viitoare.

    copaci piata garii

    8. Pe langa frunze, chistocuri, mizerie, fecale, mai avem si resturile lasate de muncitori

    Daca lucrurile ar fi fost asa cum a spus primarul Emil Boc si in data de 30 ar fi fost terminate lucrarile la Gara, in mod normal, acum nu ar mai fi trebuit sa mai vedem si mizeria lasata de muncitori. Ea e peste tot. In pasaje, langa Gara, vis-a-vis, peste tot sunt resturi de materiale de constructie si semne de circulatie lasate in paragina, care nu isi mai au rostul, saci cu moloz, toalete ecologice cu latul pe ele samd.

    lucrari piata garii

    Cel mai probabil muncitorii le-au lasat acolo ca o dovada ca, totusi, in zona s-a lucrat. Problema e ca zona in care acestia si-au depozitat materialele au uitat sa o renoveze asa ca, acolo a ramas proiectul total neterminat. Ce sa mai spunem de restul materialelor? Dale lasate aiurea in mijlocul trotuarului, in vazul tuturor. Mai in gluma, mai in serios, cine stie, poate le-au lasat acolo ca sa se „serveasca” contribuabili.

    dale piata garii

    9. Persoanele cu dizabilitati au in sfarsit acces in pasajele subterane

    In filmuletul de prezentare expus mai sus, domnul vice-primar ne asigura ca vom avea la dispozitie rampe speciale pentru bagaje, biciclete si alte obiecte grele. Situatia din teren e cu totul alta. Acele rampe lipsesc cu desavarsire ceea ce ne demonstreaza faptul ca cel mai probabil acesta vor fi introduse intr-un proiect viitor. Mai mult, pentru persoanele cu dizabilitati ar urma ca in partea a doua a proiectului sa fie implementate o serie de lifturi asa incat acestora sa le fie mai facila coborarea. Totusi, intrebarea e: „cand se va face asta si mai ales, de ce nu s-a facut acum?”. Mai sus mentionam ca cel mai probabil, in curand, piata va fi din nou sparta, in ciuda banilor investiti in proiect. Odata cu declaratia vice-primarului, se pare ca aceasta reluare a lucrarilor a devenit o certitudine, motiv pentru care incurajam cetatenii sa se inarmeze de pe acum cu nervi de otel pentru ca, din pacate, lucrarile la gara sunt departe de a fi finalizate. Din ce bani, cum si cand, asta nu vom sti niciodata.

    scari piata garii

    10.Gara mica si gara mare, o pata de rusine pe obrazul „proiectului”

    Chiar daca stim ca atat Gara mica cat si interiorul Garii mari apartin de Caile ferate, nu putem sa nu observam discrepanta de vizibilitate pe care acestea le acorda proiectului de modernizare. Cu siguranta ar fi fost mai complicat ca acestea sa fie renovate impreuna cu piata in colaborare cu CFR-ul, insa se pare ca Primaria a ales calea mai usoara, grabindu-se sa modernizeze un spatiu care, in curand, va trebui remodelat in momentul in care vor incepe lucrarile de modernizare a celor doua obiective majore. Dupa cum mentiona si un cetatean pe pagina de Facebook a primarului: „degeaba am modernizat in fata daca Gara arata sub orice critica”

    gara mica

    Pe final, cu tot optimismul din lume putem spune ca acest proiect e departe de a se apropia de un proiect european. Pentru a arata intr-un mod civilizat, in primul rand trebuie rezolvate problemele de mai sus, dar e usor sa vorbesti despre Cluj Capitala Europeana cand filmarile facute de edil arata doar partea plina a paharului. Apoi, apare vesnica problema a logisiticii pentru ca, daca vor continua lucrarile la Gara, ne intrebam cand vor incepe lucrarile la Podul Traian? De facut ele nu pot fi facute in paralel, motiv pentru care, la 4 zile de la „finalizarea” lucrarilor de la Gara, pe podul Traian nu exista niciun utilaj iar circulatia inca nu a fost deviata. Asta chiar daca s-a promis, in repetate randuri, ca acest lucru se va intampla la finalul lunii iunie. Ramane de vazut cand vor incepe lucrarile si la pod si mai ales cum vor fi acestea facute. Cat despre lucrarile de la Gara, cu riscul de a ne repeta, ele nu ne par decat o gaura in bugetul local, o gaura care se va largi in momentul in care autoritatile vor constata ca mai sunt inca multe de facut in zona.

     

      Lasă un răspuns

      Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *