In vizor

Harta santierelor. Cand scapam de gropi, santuri si noroi

Clujul e in santier de la inceputul anului. Luni bune in care locatarii orasului au indurat praf, zgomot, trafic infernal, si-au rupt picioarele pe hartoapele devenite “trotuare”, dar au sperat ca din toamna, conform promisiunilor mai marilor orasului, se va putea trai in conditii normale in orasul atat de laudat. Toamna a venit de mult, ploaia a transformat praful in noroi, inceperea scolii a intensificat traficul si asa sugrumat, dar santierele rezista. Ziar de Cluj va prezinta cum arata strazile Clujului si care este stadiul lucrarilor pe acestea.

Lucrarile de modernizare a tramei stradale, un contract de 53 de milioane de lei, derulat de asocierea Diferit-Kiat, care cuprinde strazile pe unde trece linia de tramvai, dar si altele din zona industriala, au inceput in februarie. Termenul de finalizare este sfarsitul anului, insa constructorul apreciaza ca vor fi gata mai devreme.

Strada Baritiu e inca neasfaltata. Cum treci pe langa Parcul I.L Caragiale, se intrezaresc doar bordurile si stratul umed de beton, iar capatul strazii este blocat de excavatoare, stivuitoare si alte masini de utilaj. Calea e ceva mai libera vizavi, unde o parte din dale au fost puse, iar muncitorii pot sa se odihneasca la o cafea.

Vanzatorul de castane din apropierea parcului e obisnuit deja cu santierul: ,,oamenii trebuie sa-si faca si ei treaba”, spune el resemnat. El ofteaza si se uita spre pista de biciclete din dreptul micii lui tarabe: „Uitati ce proiect prost facut, pista se opreste aici. Mai au inca de turnat beton”. Spune el si intoarce castanele pe cealalta parte.

Putin mai in jos, in apropierea Facultatii de Inginerie Electrica, muncitorii se uita nepasatori la studentii care ies de la cursuri. Obiectele lor de munca stau imprastiate de-a lungul strazii, in timp ce trecatorii fac slalom printre ele si alte materiale de constructii lasate la voia intamplarii.

Pe Horea, trotuarele sunt in santier, iar pista de biciclete e “pietonala”

Strada Horea are mare parte din trotuare inca sparte. Abia o treime sunt finalizate, in timp ce altele inca au capace de canal improvizate din scanduri, gropi si mormane de materiale de constructii. Capcanele se ascund la tot pasul.

E santier in fata Camerei de Comert si in multe alte puncte.

Zeci de metri de trotuar sunt doar teren accidentat presarat cu pietre.

“Ai grija, draga, aici e mai rau ca al noi, la Jucu!”, ii spunea o mamica fetitei alaturi de care traversau cu greu trotuarul de vizavi de Facultatea de Litere.

In aceste conditii, pensionarii din zona folosesc pista de biciclete ca pe un trotuar, strabatand-o in sir indian pe aproape toata lungimea strazii.

Piata Garii arata, de asemenea, ca dupa razboi. Mormane de materiale de constructii se inalta pe langa statuia lui Horea, dar si in fata Garii Mari, unde accesul este temporar inchis.

Printre strazile pe care lucreaza Diferit-Kiat este si Primaverii din cartierul Manastur.

Dupa intersectia cu Izlazului catre parking, strada este finalizata, chiar si trotuarele sunt aproape gata. Pe partea cuprinsa intre podul Calvaria si Izlazului mai este, insa, de munca. In unele locuri mai trebuie turnat trotuarul, in timp ce prima banda, deja acoperita cu asfalt afost repede transformata in parcare de soferii grabiti.

Mai spre capatul strazii muncitorii manevreaza utilajele intr-o parcare plina de masini, iar sub podul Calvaria lucrarile sunt in toi.

Constructorul, Corneliu Dimitriu, project manager al Kiat, arata ca lucrarile din proiectul de reabilitare a tramei stradale sunt finalizate in proportie de 80-85%.

“Suntem conditionati foarte mult de starea vremii, dar speram ca undeva la sfarsitul lunii noiembrie sa finalizam proiectul”, a explicat Dimitriu pentru Ziar de Cluj.

Indiferent de conditii lucrarile trebuie finalizate pana la sfarsitul anului.

“Exista categorii de lucrari care pot fi executate si la temperaturi de undeva in  jur de zero grade. Tehnologia actuala si solutiile permit lucrari si la temperaturi cuprinse intre zero si 10 grade”, a mai subliniat acesta.

“Pe strada Horea mai avem de lucrat la un sfert din trotuare, pe Baritiu mai avem jumatate din trotuarele de pe partea dreapta si trotuarul de pe partea stanga

 “Pe Primaverii mai avem doar un sfert din trotuare si de turnat ultimul strat de asfalt pe partea dreapta. La Pod Calvaria pe giratia respectiva in momentul de fata se monteaza bordurile, se lucreaza la terasamentul de la trotuarele de pe bretele si mai avem de turnat uzura. Speram ca undeva la jumatatea lunii noiembrie sa iesim definitiv de pe tronson, daca nu si mai repede”, a subliniat Dimitriu.

Orasul Comoara, santierul ne omoara

Refacerea Infrastructurii “Orasului comoara” – modernizare cai de acces spre centrul istoric are o valoare totala de 23.754.565 de lei. Contributia Uniunii Europene este de peste 19 milioane de lei. Contributia Guvernului Romaniei este de 4,2 milioane de lei, iar a beneficiarului – in acest caz Primaria Cluj-Napoca – este de 475.000 de lei. Proiectul modernizarii strazilor din centrul orasului a inceput in 25 ianuarie 2014, iar termenul de finalizare este 24 decembrie 2015.

Pe strada Avram Iancu, lucrarile sunt aproape finalizate. Cu toate acestea, pe alocuri trotuarul este plin de obstacole. Pe ici-colo, gramezi de piatra cubica si lemne sunt aruncate, parca in semn de batjocura, in fata pietonilor. Muncitorii au uitat si un tomberon, in mijlocul trotuarului, fx in apropierea panoului informativ, care arata ca lucrarile pentru intregul proiect european trebuie incheiate pana in 24 decembrie 2015.

Daca asfaltul de pe Avram Iancu a fost turmat, nu acelasi lucru il putem spune despre intrarea in Cimitirul Central. Practic, accesul auto in cimitir este restrictionat, din cauza santierului, iar pietonii cu greu strabat transeele din nisip si piatra. Masinile de la Viarom, societate responsabila de modernizarea strazii, sunt parcate la gura santierului, aproape pustiu. Cinci-sase muncitori lucreaza, timid, in jurul unei masini care taseaza nispul.

Viarom Construct din Bucuresti este societatea care se ocupa de lucrarile la proiectul de mdernizare a strazilor din Orasul Comoara. Potrivit ultimului buletin informativ, din 29 septembrie, se arata ca “pe strada Avram Iancu, carosabilul si parcarile au fost finalizate, pistele de biciclete si montajul pietrei cubice pe trotuare au fost partial realizate si urmeaza sa se monteze mobilierul urban si arborii”.

In acelasi proiect, au mai fost modernizate strazile I.C. Bratianu – finalizata, si strada Memorandumului. In cazul strazii Memorandumului, in ultimul buletin informativ din 29 septembrie, reprezentantii societatii arata ca “structura rutiera este finalizata, carosabilul si trotuarele aproape finalizate, urmeaza bordura si asternere strat uzura in intersectia de langa Primaria Cluj-Napoca”.

Strada Motilor e cea mai afectata artera a orasului in momentul de fata. Strada a ramas fara trotuare de cateva saptamani bune, pietonii circula pe carosabil, facand slalom printre autoturismele parcate ilegal pe marginea drumului, iar circulatia se face cu greu, mai ales la orele de varf.

“Pentru siguranta dumneavoastra, folositi celalalt trotuar”, anunta politicos cei de la Viarom, executantul lucrarilor de pe strada Motilor. Dar trotuarele in aceasta zona lipsesc cu desavarsire; in locul lor au fost sapate adevarate cratere, presarate cu obstacole care mai de care mai periculoase. Gropile nu sunt semnalizate, canalele sunt lasate descoperite, iar din pamant rasar fiare si cabluri.

In ultimul buletin informativ remis de Viarom in luna septembrie, reprezentantii firmei care sapa acum strada Motilor sustin ca lucrarile sunt “finalizate 90% la nivel de strat BAD25, bordura amplasată pe partea stângă integral”. Realitatea de pe teren ii contrazice, insa.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *