In vizor

Guvernul subfinanțează autostrada Sebeș-Turda. Finalizarea lucrărilor, estimată pentru iulie 2020

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode și-a asumat pentru anul 2020 inaugurarea a cel puțin 80 de kilometri de autostradă. Dincolo de estimările extrem de optimiste, cea mai mare problemă o reprezintă finanțarea. Guvernul condus de Ludovic Orban a alocat prea puțini bani pentru ca aceste proiecte să poată fi finalizate.

Astfel, potrivit unei declarații făcute de Ministrul Lucian Bode, în 2020 ar urma să fie finalizate loturile Biharia – Borș din Autostrada Transilvania, loturile 1 și 2 din Autostrada Sebeș – Turda, un lot din Autostrada Ogra – Câmpia Turzii, Centura Bacău cu primii kilometri de autostradă din Moldova și tronsonul 2 din Drumul Expres Craiova – Pitești.

Asociația Pro Infrastructura consideră însă că declarațiile ministrului nu sunt susținute de alocările financiare. De exemplu, pentru loturile 1 și 2 ale Autostrăzii Sebeș-Turda au fost alocați doar 56 de milioane de lei, în condițiile în care anul trecut au fost cheltuiți 183 de milioane de lei.

”Un alt proiect drastic subfinanțat este Autostrada Sebeș-Turda. Chiar dacă avansul în 2019 nu a fost cel scontat, au fost consumate 183 de milioane de lei. Alocarea pentru 2020 este de doar 56 de milioane de lei, mult sub o estimare realistă de aproximativ 200 de milioane de lei”, potrivit Asociației Pro Infrastructura. 

Alte proiecte subfinanțate sunt A3 Autostrada Transilvania sau modernizarea căii ferate Cluj-Napoca-Oradea.

Și alte proiecte de infrastructură din țară au primit prea puțini bani pentru ca estimările ministrului Bode, respectiv cei 80 de kilometri de autostradă să fie realizați până la sfârșitul anului 2020.

Un prim exemplu ar fi centura orașului Bacău, un proiect de aproximativ 800 de milioane de lei cu TVA pe care lucrările au început în martie 2019 și au avansat pe parcursul anului foarte bine, fiind utilizați aproximativ 250 de milioane de lei. Estimările noastre indică un necesar de 350-400 de milioane de lei în 2020. Alocarea Guvernului Orban: 64 de milioane. Comparativ, construcția Centurii Târgu Mureș, aflată într-o licitație suspendată de 3 luni, fără oferte depuse, cu șanse reduse de contractare în 2020, are o alocare mai mare.

Drumul Expres Craiova-Pitești (cele 3 loturi aflate în construcție în valoare de peste 2 miliarde de lei cu TVA) au o alocare modică de 96 de milioane de lei, deși premierul Orban a spus că în 2 ani se finalizează lucrările (evident, o promisiune fantezistă, consideră Pro Infrastructura)

Podul peste Dunăre de la Brăila, o investiție de peste 2 miliarde de lei care a atras în 2019 peste 500 de milioane, are o alocare de doar 97 de milioane de lei în 2020.

Alte proiecte subfinanțate în 2020 în opinia Asociației Pro Infrastructura ar fi A3 Autostrada Transilvania și A3 Râșnov-Cristian, centurile Satu Mare, Timișoara, Rădăuți, reabilitarea DN76, realizarea studiilor pentru Autostrada Timișoara-Moravița,

sursa foto: facebook/ProInfrastructura

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *