Din oras

Gratuitatea costă: Primăria Cluj-Napoca alimentează autovehiculele acționate electric pe banii clujenilor plătitori de taxe. Cum vor vota aleșii locali?

Programul ”Rabla-Plus” a fost creat pentru susținerea achiziției mașinilor cu emisii poluante zero, iar bugetul din 2017 pentru acest program a fost de 45 milioane de lei. Și în acest an, extensia programului ”Rabla Plus” a beneficiat de cca 50 milioane de lei. Conform Codului Fiscal, automobilele acționate electric sunt scutite de la plata impozitului. Peste toate aceste beneficii, municipalitatea clujeană mai adaugă unul: alimentarea electrică a mașinilor cu emisii poluante zero va fi suportată din banii publici, adică a șoferilor plătitori de taxe. Cum motivează administrația clujeană acordarea unei asemenea ”gratuități” și cum vor vota aleșii locali?

Primăria Cluj-Napoca a lansat o consultare publică, încheiată în data de 19 septembrie 2018, privind modificarea unei Anexe a Hotărârii 986/2017 privind Regulamentul de administrare a parcărilor publice. 

Rezultatele acestei ”consultări” rămân necunoscute. În schimb, cunoaștem faptul că administrația clujeană nu răspunde cererilor formulate de către cetățeni în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public și care au sesizat legalitatea acordării acestui tip de ”gratuitate”.

Conform Legii nr 227/2015 privind Codul Fiscal actualizat 2018, autovehiculele acționate electric sunt scutite de la plata impozitului. Astfel, după cum este prevăzut în Capitolul IV, Impozitele pe mijloacele de transport, Art. 469 alin 1, lit. n):

”Nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru: autovehiculele acționate electric”.

Prin urmare, vorbim de o formă de scutire, pe lângă programul care subvenționează achiziția autoturismelor electrice. Dar, conform modificării operate de către administrația clujeană, costul alimentării mașinilor acționate electric va fi suportat de către Serviciul public de interes local pentru administrarea parcărilor. 

În expunerea de motive, cuprinse în Referat, sunt enumerate multiple ”argumente” în acest sens:

dezvoltarea mobilității urbane prin stimularea vehiculelelor electrice; reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră; dezvoltarea demografică, dar și al parcului auto etc.

Întrucât în municipiul Cluj-Napoca au fost achiziționate 15 autoturisme electrice și 540 hibride, în oraș au fost montate stații de încărcare a vehiculelelor electrice. Deocamdată funcționează trei asemenea stații în parcarea de pe strada Moților, iar o stație în parcarea din Piața Unirii. De asemenea, stații de încărcare a autoturismelor cu emisii poluante zero vor fi montate în parcările de pe strada Mogoșoaia, strada Azuga, strada Primăverii, strada Trotușului și strada Sighișoarei. 

În acest context, posesorii de mașini electrice au nevoie de o nouă formă de scutire, consideră reprezentanții municipalității, conform motivelor expuse în Referat.

Și anume, costul alimentării electrice va fi suportat de către Serviciul Parcări. Gratuitatea va fi asigurată din bani publici.

”Administrația publică locală asigură prosperitatea și competitivitatea într-un mod sustenabil din punct de vedere economic, bunăstarea socială și protecția mediului înconjurător. (…). Propunem modificarea și completarea Anexei la Hotărârea nr 986/2017, prin introducerea, după capitolul II, a unui nou capitol, intitulat: ”Dispoziții speciale aplicabile locurilor de parcare utilizate pentru stațiile de reîncarcare a vehiculelor electrice”, cu următorul conținut:

(2) Cheltuielile reprezentând contravaloarea energiei electrice aferente stațiilor de reîncărcare a vehiculelor electrice vor fi suportate de către Serviciul Public de interes local pentru administrarea parcărilor”, se arată în Referatul privind modificarea Anexei la HCL 986/2017.

Acest Proiect de Hotărâre urmează să fie votat de către aleșii locali. Vor ști consilierii locali ce votează? Sau vor vota la unison, după cum ne-au obișnuit deja?

Rezultatul acestei ”consultări” este cât se poate de simplu: alimentarea mașinilor acționate electric va fi suportată de către ceilalți șoferi plătitori de taxe. 

Despre motive și argumente nu vă mai spunem, chiar dacă în Referat se face trimitere și la Strategia Uniunii Europene privind calitatea aerului ori la Strategia Municipiului Cluj-Napoca, plan de dezvoltare ce acumulează straturi de praf prin sertarele municipalității. 

Preocuparea administrației clujene pentru un mediu sănătos, nepoluant este constrazisă de câteva date esențiale:

Pe străzi continuă să circule autobuze din vremuri demult apuse. Compania de Transport Public cumpără din nou autobuze second hand, cu motor Diesel, motor pe cale de a fi lichidat în Uniunea Europeană. Două licitații de achiziție prin procedură simplificată arată că CTP cumpără autobuze second hand de peste două milioane de lei.

CITEȘTE ȘI: Marea investiție în poluare. CTP dă banii pe diesel second-hand. Că tot vrea Europa să interzică motoarele tip Diesel!

Iar întrucât autoturismele normale sunt prea poluante pentru orașul care a rezolvat toate problemele legate de rampa de gunoi și Centrul de Management Integrat al Deșeurilor, acum, pentru scăderea gradului de poluare din orașul de cinci stele cu miros de gunoi ars de la Pata Rât, autoturismele acționate electric urmează să fie alimentate ”gratuit”. 

 

 

 

 

sursa foto: libertatea.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *