In vizor

Floreștiul nu are o canalizare decentă, dar Șulea promite tunel

Poate nu știați, dar de la sfârșitul săptămânii trecute avem din nou Spital Regional de Urgență. Pe hârtie, așa cum îi stă bine acestui proiect despre care se vorbește măcar din 2010, într-un comunicat împăunat în care ni se anunță predarea-primirea amplasamentului pe care se va ridica mândra clădire și într-o postare pe Facebook făcută de primarul comunei Florești, Horia Șulea. În ceea ce privește predarea și primirea amplasamentului, parcă se mai predase o dată și pe vremea când premier era Emil Boc – asta ar explica de ce Horea Șulea (zic gurile rele, dar se poate verifica pe teren), a sabotat acest proiect în mandatul trecut, pe când era numai el liberal, nu și Tișe, dând acord de construcție la niște investiții taman pe amplasamentul căilor de comunicare ale cîndva Spitalului Regional de Urgență.

Dar dacă tot s-a împăunat Alin Tișe cu ceva, a zis și Horia Șulea că e cazul să-i bucure pe floreșteni cu niște promisiuni de Facebook, așa că a înșirat niște proiecte de infrastructură menite cică să ușureze viața floreștenilor și clujenilor: tuneluri, viaducte, centuri cu patru benzi sau un drum semi pietonal și pentru biciclete între Spitalul Regional de urgență și mall-ul din Florești.

Deci, floreștenii vor avea până în anul 2020 – aproape imediat cum s-ar zice, una bucată tunel de acces la Spitalul Regional de Urgență dinspre Cluj pe DN1. Lăsând de-o parte faptul că acest tunel este desenat deja în proiectul spitalului, acesta va putea fi folosit ca soluție de canalizare în zonă. Este cunoscut faptul că Floreștiului îi refulează canalizarea cam la fiecare ploaie, așa că această lucrare poate să-i fie încredințată inutilului city-manager al Clujului-Naboc, specialist în chestii subterane inundabile și impracticabile, folosite pe post de WC public.

După care floreștenilor li se propune o lărgire a DN1 pe tronsoanele Nod N Mănăștur (acela pe care-l va rejuvena Emil Boc cu începere din toamnă peste (speranța moare ultima) vreo alte 8 luni) – Spitalul Regional de Urgență (care va fi gata cică prin 2020) și Nodul de Autostradă-Girație Luna de Sus. Pe 3 benzi pe fiecare sens, total 6. Șulea n-a fost capabil să facă ceea ce a promis în campania electorală în materie de centură, dar acum vine să promită locuri de muncă tuturor centuristelor de pe Calea Turzii: viaduct peste Valea Gârbăului cu nod Autostrada Metropolitană Cluj sector N-S; creare de debușeu flux auto zona Bucium (pe lângă Drum de Ocolire Sud care va face joncțiunea cu municipiul în Drumul Sfântul Ioan – care trece fix peste terenul unui proprietar din Cluj-NaBoca, deci n-are Șulea ce să promită în UAT-ul altuia; deh, niște detalii insignifiante, nu?). Apoi le zice concomunalilor săi că va face “mici modificări de proiect la Drum Ocolire Sud pt realizarea acestuia pe 4 benzi (chiar o lărgire ulterioară)”. Chiar suntem curioși cum va “debușa” și lărgi Șulea drumul pe care nici n-a apucat să-l facă. Cum îl va lărgi de la nimic la cele 4 benzi cu “lărgire ulterioară”.

Și că tot se vorbește despre Autostrada urbană de ceva vreme (cam de 50 de ani), scrie și Șulea cum se va realiza “Centura Metropolitană Nod Autostradă – Zona Cora pe lunca Someșului cu preluare trafic Florești Sud în girații zona Baraj și zona strada Someșului”. He-he-he, ia să ne amintim noi câte ceva despre acest proiect resuscitat pe Facebook: Autostrada Urbană sau Centura metropolitană a Clujului, cuprinsă în proiectele prioritare ale Ministerului Transporturilor, are menirea de a salva Clujul de problema traficului aglomerat. Totodată această centură metropolitană, şosea rapidă, autostradă urbană cum mai este numită are prevăzute, teoretic,  două trasee. Unul proiectat de către IPTANA în 2008 şi unul, mai recent, solicitat de comuna Floreşti pentru a decongestiona taficul din localitate. Dacă proiectul IPTANA prevedea un traseu al autostrăzii urbnane  pe Dealul de Nord al comunei Floreşti, administraţia floreşteană, alături de cea din municipiul Cluj-Napoca, doreşte ca traseul să străbată lunca Someşului. Acest traseu propus de cele două administraţii este considerat mai scump datorită celor 2-3 traversări peste râul Someş.

„Traseul centurii pe la sensul giratoriu de la BMW e mult mai complicat să o facem şi cu cheltuieli mult mai mari. Eu spun că nu este o variantă fezabilă. Totuşi acolo o să vină puţin ma jos spitalul d eurgenţă, o să fie prevăzut uhn nod rutier cu pasaje supraterane sua subterene. O să vedem la momentul respectiv pentru că trebuie să crerem un acces şi un flux pentru tot ce înseamnă un spital d eurgenţă. DIn punctul nostru de vedere în prima fază noi am primit pe analiză valoarea unui studiu de fezabilitate şi proiet tehnic pe primul tronson al acestei autostrăzi urbane, respectiv nu de la nodul rutier de la Gilău pentru că am vrut să scoatem şi traficul din Gilău. Ca urmare am primit în prima etapă să evaluăm un studiu de fezabilitate până la nodul Cora. Această autostradă urbană o să înceapă practic de la ieşire din Gilău sper Căpuş. Din punctul de vedere al DRDP Cluj vor fi două variante. Pe noi ne-ar bucura faptul să nu traversăm Someşul de două ori. În Floreşti va fi pe lunca Someşului pe partea stângă a râului în funcţie de studiile geologice de acolo. În zona Muzeul Apei va fi un pasaj de aproximativ 800 de metri ca să trecem să nu afectăm zona. Pe raza municipiului Cluj-Napoca va trece pe la Cora peste DN 1 încă un pasaj, un pasaj peste linia de tramvai şi de acolo în acel deal spre Făget”, afirma, prin luna mai, pentru Ziar de Cluj și NCN, Eugen Cecan directorul DRDP Cluj.

Centura metropolitană a Clujului, adică proiectul Gilău – Cluj NV, este inclusă în strategia de implementare a Master Panului (deci nu s-a pogorât ideea asupra lui Șulea peste noapte), cu sursă de finanțare din fonduri de coeziune și buget de stat, în prima perioadă de programare 2014-2020. Cu alte cuvinte Autostrada Urbană principala soluție de decongestionare a traficului auto pe ruta Gilău-Cluj în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), a fost inclusă în Master Planul General de Transport şi va fi finanţată (dacă va fi, că am mai văzut master-planuri aprobate și în veci finalizate) cu sprijinul Guvernului României: 153 de milioane de euro. Oricum, din trăncănelile lui Șulea trebuie să reținem doar un lucru: nu există nici măcar un studiu de fezabilitate realizat.

Iar dacă Șulea va realiza piste penru biciclete ca nen-su Emil Boc, atunci ceea ce-și propune în scris: “Realizare drum preponderent pietonal plus biciclete Spital Regional de Urgență – Vivo”, va fi un fel de niciunde spre nimic, exact ca și în municipiul vecin și prieten.

În ceea ce privește anunțata “prelungire Drum Ocolire Sud până la Nod Autostradă, cu punct preluare trafic Florești Sud în zona Eroilor ANL”, cum ziceam mai sus, atâta a ocolit Șulea “Ocolirea Sud” încât, vorba floreștenilor care se râd de fanteziile sale în comentarii: așteptăm să fie o prelungire a pistei noului Aeroport Internațional de Urgență Regională Florești.

Căci vorbim, cum spuneam, despre o administrație care încă n-a fost capabilă să facă nici măcar centura cu ieșire pe Valea Gârbăului. O administrație care a realizat niște trotuare pe DN1 de zici că sunt pistă de role și traseu ce mountain-bike. Și care nu e capabilă să-și gestioneze propria canalizare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *