In vizor

Emil Boc și programul prima parcare la preț de garsonieră

Construirea de parkinguri în Cluj-Napoca nu mai este un moft, ci o adevărată necesitate. Suprapopularea parcului auto din cartiere şi dezvoltarea haotică în multe zone ale oraşului face ca tot mai mulţi şoferi să fie nevoiţi să îşi parcheze maşinile la voia întâmplării, pe spaţiile verzi sau pe trotuare, îngreunând accesul pietonilor. Municipalitatea, prin vocea primarului Emil Boc, a anunţat ieri programul multianual de investiţii în infrastructura locurilor de parcare. Unul dintre cele mai avansate proiecte propuse clujenilor este construirea Parkingului de pe strada Primăverii, la un preț de 20.800 de euro plus TVA/parcare. Emil Boc, mergând pe mâna specialiştilor, vrea să construiască parcări la preţ de garsoniere. Niște garsoniere mai mititele, de doar 12 mp, dar cu un preț simțitor mai pipărat. Mai bine ar cumpăra garsoniere la parterul blocurilor. Ar rezolva și problema locuințelor sociale și a parcărilor. Că fiecare familie care va primi o locuință socială, va lua în apartament și o mașină.

Ani la rând, municipalitatea clujeană, prin bunăvoinţa celor de la Direcţia de Urbanism a Primăriei, a tolerat, a închis ochii şi a permis întăbularea spațiilor de la parterul imobilelor nou edificate care au fost declarate în proiect, pentru obținerea avizelor de construcție, drept garaje, ca apartamente. Ceea ce în planurile dezvoltatorilor imobiliari era trecut garaj, după recepţia finală a lucrărilor devenea peste noapte, prin bunăvoinţa funcţionarilor publici,  apartament de o camera sau garsonieră de aproximativ 20-22 de metri pătraţi. Pentru luxul de a locui în astfel de magherniţe, fără aerisire şi pline de igrasie sute de familii şi-au cheltuit economiie de o viaţă saa au apelat la credite de nevoi personale.  

După ce, sub povara crizei financiare , s-a mai domolit avântul constructorilor, municipalitatea s-a trezit că nu mai are unde să amenajeze spaţii de parcare pe motiv că străzile din cartiere nou formate nu prea au lăţimea legală iar locatarii imobilelor au ajuns să îşi lase maşinile pe aleile dintre blocuri. Deşi se discută de peste un deceniu de revoluţionarea sistemului de parcări şi construirea de spaţii pentru astfel de activitate, în ultimii 5 ani municipalitatea nu a reuşit să inaugureze niciun parking iar zona centrală a devenit o adevărată junglă în ceea ce priveşte găsirea unui loc de parcare. Ieri, în cadrul şedinţei Consiliului Local al municipiului Cluj-Napoca Emil Boc a prezentat în faţa consilierilor şi a asistenţei planul de dezvoltare pe termen mediu şi lung a oraşului în ceea ce priveşte problema locurilor de parcare şi a traficului. Nu vom face nicio aluzie la proiectele fanteziste ale lui Emil Boc și modul în care acesta şi-a propus să rezolve problema traficului, ci vom prezenta cititorilor un lucru cu totul inedit. Cel mai avansat proiect al primăriei de construire a unui parking este cel de pe strada Primăverii din cartierul Mănăştur. Aici administraţia locală a comandat un studiu de fezabilitate (al nu știm câtelea din ultimii ani). Soluţia propusă de specialişti de la societatea Bodo Invest SRL din Iaşi pentru construirea parkingului este estimată la peste opt milioane de euro cu o durată de execuţie de 18 luni.

“Terenul pe care se propune construirea parkingului are surpafaţa de 2.000 de metri pătraţi ocupat în prezent de 2 pachete  de garaje (13+3) construite în sistem provizoriu şi demontabile, acces la 2 grupuri de garaje( 19+5) construite în acelaşi sistem în continuarea celor menţionate. Toate garajee individuale, cele existente pe amplasament, inclusiv cele din arealul studiat se propun spre demolare. Construcţia propusă cu un regim de înălâime 2S+P+4E/5E/6E parţial areo capacitate de 400 de locuri din care 2 destinate persoanelor cu dizabilităţi. Studiul de fezabilitate a fost întocmit de către S. C. Bodo Invest SRL cu sediul în municipiul Iaşi.  Valoarea totală a devizului general de lucrări este 37.223.510 / 31.757.461 lei fără TVA. Valoarea s-a calculat în preţuri la valoarea de schimb valutar 1 euru = 4,47 lei ” , se arată în referatul proiectului de HCL.

Potrivit soluţiei tehnice oferite de Bodo Invest, un calcul matematic simplu ne arată că, pentru un loc de parcare, municipalitatea va cheltui maxim 93.058 lei, adică 20.818 euro fără TVA. Acest calcul l-au făcut şi o parte din consilierii opoziţiei care au sesizat costurie enorme. 

“Ideea de bază a fost ca să demolăm aceste garaje şi să oferim o soluţie ieftină şi o posibilitate de parcare şi astfel aceste boxe/parcări să le vindem loctarilor sau să le închiriem. Soluţia tehnică şi automat preţul de realizare. Propunerea mea este să căutăm o soluţie un pic mai ieftină. Să vedem de ce este aşa de scump. Deci 25.000 de euro ar fi o parcare. Orice om care are o maşină de 5-10 mii de euro nu o să plătească 25.000 de euro pentru o parcare. Trebuie făcut, dar mai ieftin. Am observat că sunt 2 nivele în subsol. Poate că nu ar trebui să fie 2 nivele în subsol şi în loc de 400 de parcări am avea 350 dar poate am reduce preţul la jumătate. Aşa s-a spus că vom face proiecte-model, pe care să le implementăm în fiecare cartier.  Dar dacă modeul nostru este deja din start destul de scump…..”, a fost interpelarea consilierului Tothfalusi Andras de la UNPR. 

Emil Boc a oferit un răspuns pe măsură, afirmând că soluţia specialiştilor nu este definitivă.

“Şi eu am avut observaţii şi reţineri la momentul la care mi-a fost prezentat materialul. Sunt două categorii de parkinguri care sunt propuse şi după dezbaterea şi votul acestui proiect o să imi permit să vin cu nişte detalii suplimentare împreună cu colegii mei. Avem parkinguri unde structura terenului presupune o procedură de adaptare la teren datorită configuraţiei iar necesitatea şi oportunitatea este pentru toată lumea ca fiind necesară pentru că în zona aceea, din nefericire este o aglomeraţie urbană foarte mare. Este necesar de realizat acest parking. Datorită faptului că există o cofiguraţie a terenului total atipică şi extrem de dificilă avem această soluţie oferită de către specialişti. Dacă poate fi o parte bună în toată această poveste este că în urma licitaţiei cu siguranţă preţurile vor scădea mult sub această valoare pentru că acuma proiectanţii îşi iau după noua lege în considerare toate nuanţele toate valenţele   ca ei să fie acoperiţi. În licitaţie uneori am avut situaţii de preţuri foarte, foarte foarte  bune dar la evident la limita ca parkingul să poată fi realizat în condiţii tehnice bune. Eu aş menţine în continuare soluţia pentru reaizarea acestui parking datorită nevoii din zonă şi complementar cu celelalte soluţii de parking unde marea lor majoritate sunt soluţii după cum veţi vedea de parkinguri pe structură metalică şi pe care le vom amplas în funcşie de metri pătraţi pe care ăi vom avea la dispoziţie. Din nefericire aici nu se poate propune un proiect modular care să facă faţă nevoilor din zonă şi date fiind procedurile avansate înc are suntem este păcat să renunţăm la acest proiect că am muncit aproape doi ani de zile la el ca să îl pregătim. Oamenii îl aşteaptă cu mare mare răbdare şi în acelaşi timp cu nerăbdare ca să le putem să le oferim o soluţie în această zonă. Proiectantul a refuzat să vină cu altă soluţie tehnică. I-am cerut scris el şi-a asumat sub semnătură că altă soluţie tehnică nu poate propune. Ei au spus că asta îşi asumă dacă noi vrem altceva ori să nu facem ori dacă nu ei pe aceasta îşi dau verdictul. E păcat că am chetuit deja nişte bani plus munca aceasta făcută de colegii mei să găsim surpafeţele acestea în cartier pentru a realiza parkinguri. Vom vedea cum va arăta după licitaţie şi eu cred că oricum costul va scădea şi se va încadra în costurile standard cred eu pe care le avem cu celelalte parkinguri realizate. Bani există în buget pentru realizarea uor asemenea parkinguri asta este iarăşi o parte bună. Acestea sunt parkinguri publice cu chiria pe care o plăteşti şi în Gheorgheni şi în Mănăştur şi în Zorilor”, a afirmat Emil Boc în plenul şedinţei.

Emil Boc a uitat, că în cartierul Zorilor, în afară de propunerea construirii unui parking pe strada Sighişoarei, propunere veche de aproape un deceniu, municipalitatea nu a reuşit să identifice niciun teren pe care să edifice noi locuri de parcare. 

Pe tema costurilor ridicate la parkingul de pe Primăverii, evaluate de specialişti, consilierul local Dan Morar a calculat 750 euro pe metru pătrat motiv pentru care a solicitat directorulu tehnic Virgil Poruţiu să prezinte care au fost cheltuielile făcute de primărie la celalalte spaţii  

„După cum am calculat noi ar ieşi un 750 de euro pe metru pătrat construit. 750 de euro pe mentru pătrat petnru un parking pare enorm de mult“ – a afirmat Dan Morar.

Potrivit lui Virgil Poruţiu municipalitatea a cheltuit pentru realizarea celorlaltor parkinguri din oraş sume cuprinse între 6.000 şi 12.000 de euro pe loc de parcare. 

    “Pe loc de parcare între 6.000 de euro şi 12.000 de euro”, a fost răspunsul lui Virgil Poruţiu. 

Emil Boc a susţinut în continuare că în urma viitoarei licitaţii privind realizarea investiţiei, costurile de reaizare a parkingului de pe strada Primăverii pot coborâ până la jumătate. Rămâne de văzut dacă este aşa sau nu. Ziar de Cluj îi reaminteşte primarului Emil Boc că sub „guvernarea” sa au fost recepţionate garsoniere care de fapt în proiectele aprobate erau de fapt garaje. Pe piaţa liberă aceste garsoniere, care au în jur de  22-24 metri pătraţi, deci dublu față suprafaţa pe care o are o  parcare în parkingul pe care intenţionează să îl edifice primarul pe strada Primăverii, se vând la un preț de 26.000 de euro. De ce municipalitatea nu cumpără aceste garsoniere pe care apoi poate să le transforme în garaje, exact cum a știut să transforme garsoniere din „garaje”.

Ce este trist este faptul că și acest Consiliul local nu este altceva decât o mașinărie de vot la dispoziția lui Emil Boc. Proiectul a fost aprobat ca parametri tehnici, asta incluzând și acest nerușinat preț maxim la care se poate construi acest parking. Pe vorbe frumoase primarul a obținut, la dispoziția sa, cum s-ar spune 8 milioane de euro – pe care-i poate cheltui cum dorește că are avizul legal al consilierilor votaci. A procedat și acum, exact ca atunci când a cerut 1 milion de euro de la Consiliul local precedent, fără să spună că este pentru Untold. Azi Curtea de Conturi ne spune că i-a cheltuit ilegal.

Noroc că, în materie de construit parkinguri, Emil Boc este obișnuit să dea chix, motiv pentru care este posibil să nu apuce să cheltuiască și acești bani.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *