Designerul care a cucerit Clujul. Cosmin Todor, "vinovat" pentru aspectul celor mai indragite magazine si localuri din oras

Mii de clujeni intra cu drag in fiecare zi in magazinele Panemar, alte cateva sute se simt ca acasa in lactobarul Napolact sau isi savureaza preparatele preferate la Marty Sports&Grill. Sute de pasionati de cafea revin cu drag ori de cate ori au ocazia la Olivo Cafe sau Phil's pentru momente de calitate cu prietenii, in timp ce multi clujeni isi fac cu incredere cumparaturile din carmangeriile Moldovan. Toate magazinele si localurile de mai sus au in comun un singur om – Cosmin Todor - cel care a cucerit clujenii cu concepte inedite.

Cosmin Todor este unul dintre tinerii care infrumuseteaza in fiecare zi orasul. O face prin proiectele sale de design interior, care a ajutat cele mai iubite branduri clujene sa isi asigure acest statut. Iar succesul lui se datoreaza in primul rand talentului si pasiunii pentru frumos.

Ori de cate ori vorbeste despre proiectele sale, privirea lui se lumineaza. Cosmin povesteste ca toata relatia lui speciala cu arta a pornit in copilarie, cand jucariile lui preferate au fost creioanele colorate, plastelina si acuarelele. I-a placut atat de mult acest domeniu incat a urmat Liceul de Arta, ani in care a fost un obisnuit al olimpiadelor. Numeroasele premii de profil si faptul ca a participat inclusiv la olimpiada internationala de Arte i-au asigurat un loc la Universitatea de Arte Plastice. Desi s-a nascut in judetul Alba, putea sa aleaga intre facultatile de Arte Plastice din Bucuresti, Timisoara sau Cluj. A optat pentru Cluj, oras care l-a adoptat si in care a ajuns sa se simta acasa.

Chiar daca pasiunea pentru spatiile bine amenajate a aparut la o varsta frageda, primul proiect semnat de Cosmin Todoran l-a realizat in 1999, pe cand era in anul III.

"Am facut un proiect de Internet Cafe. A fost primul proiect, iar plata a fost in ore petrecute in Internet Cafe-ul respectiv. La vremea aceea nu aveam nici calculator, nici Internet. Dupa ce am terminat acest proiect, printr-o cunostinta, am fost contactat de un domn intors din Germania care isi facea o pizzerie pe Piezisa – Big Apple. Acolo nu a fost nevoie doar de interventia unui designer, acolo efectiv am confectionat barul si ce a mai fost nevoie. Asta era realitatea vremurilor respective. In aceeasi perioada a aparut proiectul Marty de pe Victor Babes, care a functionat timp de 13 ani fara sa se schimbe elemente de design semnificative", povesteste Cosmin.  

 

Viata de artist

Tanarul nu a lucrat niciodata intr-o companie multinationala, dar nici la stat. A fost antreprenor convins inca de la inceput, iar alegerea s-a dovedit extrem de inspirata. Acum are o echipa de sase oameni si isi desfasoara activitatea intr-un loc care ii reprezinta pana la cel mai mic detaliu. Ii place sa calatoreasca, iar principalul scop al "expeditiilor" este cel al documentarii. De fapt, ori de cate ori are un proiect nou, incepe unul si mai amplu, de documentare.

"Cautarea se face pe toate parghiile, pe toate palierele. De la Internet la reviste de specialitate, la vacante de documentare, participarea la targuri internationale de profil, unde se da tendinta de design pentru urmatorii ani. Imi place sa fiu updatat cu ceea ce se intampla pe plan international, dar exista suficienta inspiratie si la noi in tara. De exemplu lemnul, care poate fi extrem de bine aplicat si care din pacate e exportat in cantitati prea mari. Lemnul merita sa fie pus in valoare si mie imi place sa fac asta – de la un mobilier extrem de bine finisat pana la modul brut de a-l folosi. De exemplu, cum e cazul Marty Sports, lemnele sunt taiate si puse pe un rastel. De acolo se si folosesc lemnele pentru grill si cuptor", explica designerul.

Pentru fiecare client in parte, Cosmin pregateste in detaliu conceptul si nu lasa nimic la voia intamplarii. Este convins ca designul e doar unul din elementele businessului si trebuie sa fie perfect adaptat acelui business.

"De exemplu Panemar – vinde paine. Prin design trebuie sa transmiti de exemplu faptul ca e natural totul, sa transmiti incredere. Esenta produselor trebuie sa se regaseasca si in design. La Marty Sports am plecat de la o sala de baschet, de la tubulatura evidenta, la consola centrala, iluminat sau chiar si scaunele care aduc cu cele de pe un teren de sport", subliniaza Cosmin.

Clujul, pe drumul cel bun

Pentru Cosmin, clientul ideal este cel care lupta pentru ideile lui, dar e dispus si sa accepte ideile designerului. Nu accepta decat clientii care vor sa fie diferiti pe piata, iar daca nu reusesc sa fie pe aceeasi lungime de unda, prefera sa ii recomande pe altcineva. Tocmai din aceasta cauza, proiectele sunt constiente, realiste.

"Nu punem produse care nu se incadreaza in buget, suntem constienti de zona de aprovizionare a produselor, de banii existenti etc. Noi nu ii dam clientului un necesar, ci il asistam pe tot parcursul implementarii produsului", mai spune Cosmin.

In proiectele lui sunt multe confectii metalice si piese din lemn realizate cu firme din zona Clujului, iar din import sunt aduse mai mult corpuri de iluminat si scaune. Toate proiectele lui urmeaza tedinta actuala, adica un design modern, cu elemente din designul industrial, cu instalatii aparente, o arhitectura mai sincera, fara prea multe masti, dar si cu elemente din designul vintage, obiecte refolosite, bazat tot pe un design modern.

Toate aceste elemente sunt din ce in ce mai des intalnite in Cluj, un oras care pare sa se alinieze tendintelor internationale.

"Clujul a suferit in ultimii cinci ani, iar in ultimii trei foarte vizibil, o transformare pozitiva, extrem de remarcata. Au fost si mai demult restaurante remarcabile, dar le numarai pe degete. Acum e un val pozitiv pe care trebuie sa il exploatam la maxim. Sunt multi arhitecti tineri, talentati, care participa la aceasta schimbare pozitiva si este foarte bine", mentioneaza designerul.

Design by Cosmin Todor cucereste Clujul

Planurile de viitor ale lui Cosmin implica o schimbare a zonei centrale. Cateva proiecte, atat in domeniul alimentar, cat si textil, semnate de Cosmin Todor, vor aparea in acest an pe Eroilor. Totodata, un bistro cu o imagine asigurata de Cosmin Todor se va deschide in urmatoarea perioada in Piata Cipariu.

"Mie imi place zona centrala, chiar daca nu e perfecta.  Sa spunem ca eu sunt cu ochelari cu filtru si nu vad ce nu imi place. Cred ca se va imbunatati mult imaginea centrului", conchide acesta.

Pe langa spatiie comerciale, in portofoliul lui Cosmin sunt numeroase proiecte de amenajari interioare. Pentru ca le respecta clientilor intimitatea, cele mai multe nu sunt facute publice. Ceea ce este insa sigur si public este ca proiectele pun in evidenta caracterul clientilor si le ofera un spatiu in care sa se simta cu adevarat acasa.

Sursa foto: todorcosmin.com

Comentarii

Sanda

30.01.2015 12:36

De asta iubesc Clujul ! Pentru ceea ce ofera unor tineri extraordinari si pentru ceea ce acesti tineri ii daruiesc orasului: originalitate, frumusete, pasiune !

Cristian M.

03.02.2015 08:54

Felicitari pt articol si ma bucur ca in sfarsit cineva prezinta si promoveaza ,,profesionisti, oameni talentati care influenteaza in sensul frumos viata tuturor". Genul acesta de persoane trebuie promovat ca sa devina un exemplu, un reper pt tineri, pt generatiile viitoare (....nu manelisti/cocalari/pitipoance si nonvalori cu care e plin fb-ul, internetul si televiziunea in general). In  cazul lui Cosmin faptele si proiectele exprima cat o mie de cuvinte dupa devizul ,,fapte nu vorbe,,  Un sincer ,,BIG LIKE,, Cosmin .

Ianis

29.04.2015 03:49

Cand intra Cosmin pe santier in actiune ....hmmm ..Pantofi si geanta sunt de tine in rest foarte slab....dami voie sa-ti spun inca odata :oferi servicii de prosta si insuficienta calitate ..Mai dejamagit total..din cauza ta scriu eu despre tine!!!

Adauga comentariu