Analiza

De ce sa plateasca fiecare clujean cate 308 lei pentru incompetentii de prin primarie?

Consilierii locali au votat la inceputul lunii august ca cei care i-au ales sa suporte din propriile buzunare incompetenta si proasta administrare a unor lucrari de amploare. Incompetenta care costa aproximativ 308 lei de clujean.

Mai multe contracte de finantare pentru proiecte din Programul Operational Regional 2007-2013 (POR) au fost prelungite, “in scopul indeplinirii integrale a obiectivelor si indicatorilor si in vederea asigurarii functionalitatii acestora din surse proprii’.
Platitori de impozite si taxe sunt putin peste 304.000 de locuitori. Ceea ce inseamna ca fiecare dintre noi vom plati, intr-un fel sau altul, cota-parte din cei 93.725.711 lei pe care primarul a promis ca ii va aloca municipalitatea din surse proprii, pentru finantarea intarzierilor. (93.725.711 lei/304.000 locuitori =308.30 lei pe care fiecare locuitor platitor de taxe ii va da, pentru a acoperi incompetenta si proasta gestionare a unor proiecte)

Proiectele

Programul Operational Regional 2007-2013 s-a incheiat oficial la sfarsitul lui 2015, insa unele proiecte au intampinat “o serie de probleme independente de beneficiar”, probleme care au condus la imposibilitatea definitivarii pana la 30.06.2016, termenul impus. Astfel, toate contractele nefinalizate fac obiectul unor acte aditionale; se prelungeste durata, se acorda noi termene de finalizare, iar cheltuielile neeligibile (pentru ca se fac dupa finalizare, pentru ca s-a intarziat, pentru ca nu au fost in stare sa-si gestioneze timpul si resursele) vor fi suportate de municipaitate. Adica de clujenii care se inghesuie din 2-3 ianuarie la ghiseele primariei de cartier sa-si plateasca darile la bugetul local.

Centrul Regional de Excelenta pentru Industrii Creative – Progresul fizic al lucrarilor la Centrul Regional de Excelenta pentru Industrii Creative este, potrivit reprezentantilor primariei, de 73,1%, in conditiile in care termenul de finalizare a fost data de 30.06.2016. Ca urmare a rezilierii de catre beneficiar, in speta primaria Cluj-Napoca, a contractului de executie cu Asocierea S.C.Valve International Braila-S.C. Whitestar International SRL- SC RDV Construct SRL-Team NetEngineering SRL ca urmare a intrarii in insolventa a constructorului si organizarea unei noi licitatii pentru continuarea lucrarilor adjudecata de catre TCI Contractor General SA-SC Castrum Corporation SRL termenul de finalizare pentru Centrul Regional de Excelenta pentru Industrii Creative a fost prelungit pana la data de 07.01.2017. Data estimata a lucrarilor fiind, de fapt, februarie anul viitor; insa centrul va putea fi operational abia dupa finalizarea drumului de acces, o alta probelma gestionata superficial de admistratia locala. Ca urmare a prelungirii perioadei de executie, primaria Cluj-Napoca va finanta din bugetul propriu suma de 37.688.222 lei.

Centrul de Transfer, Evolutie Antreprenoriat Microintreprindere (TEAM) din cartierul Lomb este finalizat in  procent de 91,40%. Aici, printre problemele care au determinat intarzierea lucrarilor se regasesc lipsa avizului din partea furnizorului de gaze naturale, lipsa retelelor de canalizare pluviale in afara si vecinatatea amplasamentului, nefinalizarea/punerea in functiune a retelelor de alimentare cu apa, a retelelor de canalizare menajera, alimentarea cu energie electrica, toate acestea fiind conditionate de finalizarea drumului de acces din strada Oasului in cartierul Lomb. Pentru toate acestea, clujenii vor suporta din buzunar 2.697.083 lei, perioada contractului de finantare fiind prelungita, asemeni Centrului Regional de Excelenta pentru Industrii Creative pana in  31.12.2018.

Drumul de acces din strada Oasului la Cartierul Lomb pare a fi principala cauza care a blocat finalizarea celorlalte doua investitii majore finantate din fonduri europene. Desi drumul trebuia finalizat pana la sfarsitul lunii iunie a acestui an, stadiul lucrarilor este de doar 12%. Din aceasta cauza, executivul primariei, cu girul consilierilor locali care au votat in 4 august proiectul de hotarare, a decis sa prelungeasca perioada de finantare a contractului pana la sfarsitul anului 2018. Valoarea estimata ramasa de plata din bugetul local este de 19.169.453 lei.

Proiectul de reabilitare a infrastructurii educationale si de crestere a capacitatii de scolarizare in 3 unitati scolare din invatamantul preuniversitar din municipiul Cluj-Napoca, respectiv Scoala gimnaziala Ion Agarbiceanu, Liceul Avram Iancu, respectiv Liceul Mihai Eminescu va fi finalizat cu resurse de la bugetul local. Cel putin asa prevede hotararea luata la inceputul lunii august de plenul deliberativului administratiei locale clujene. Consiliul Local a aprobat  un nou termen de finalizare a priectelor de modernizare ale celor trei unitati de invatamant si totodata alocarea sumei de 29.038.808,96 lei. Daca in cazul scolii Ion Agarbiceanu si a Liceului Avram Iancu desfasurarea lucrarilor sunt cat de cat in termen, acestea urmand a fi finalizate pana la inceperea anului scolar, in cazul liceului Eminescu situatia nu este una prea optimista. Ultimul termen pentru finalizarea lucrarilor de reabilitare a Liceului Eminescu a fost acordat pentru data de 30.11.2016, la doua luni dupa inceperea anului scolar, fapt ce va determina ca elevii sa isi inceapa studiile in vechile locatii in care au desfasurat activitate si anul trecut.

In referatul de modificare a termenelor este precizat faptul ca finalizarea lucrarilor pentru Scoala Ion Agarbiceanu va fi 10.09.2016, Liceul Avram Iancu – 30.08.2016 iar pentru Mihai Eminescu 30.11.2016. In cazul in care in urma receptiei lucrarilor din partea angajatilor primariei vor mai fi obiectii pentru remedierea acestora, s-a estimat ca termenul final cand elevii se vor putea bucura de noile sapatii de invatamant modernizate sa fie 28.02.2017.

Proiectul „Educatie la standarde europene in invatamantul preuniversitar din municipiul Cluj-Napoca„, prin care liceul Mihai Eminescu urma sa fie reabilitat, extins, etajat si mansardat are o valoare de 62. 522. 750 lei din care contributia Uniunii Europene este de 42.118.142 lei. In contractul semnat cu  asocierea de firme Codlea Constructii SRL -Grup Energoinstal S.A.-Dava Invest SRL data finalizarii investitiei era sfarsitul anultui 2015. Cum nu s-a reusit receptionarea lucrarii, primaria a fost nevoita sa aloce suplimentar inca 7 milioane de euro din bugetul local, suma considerata neeligibila in cadrul proiectului, ca urmare a depasirii termenului prevazut in contractul de finantare.

Modernizarea tramei de acces stradal la zona industriala – Progresul fizic al proiectului este estimat la 98%, dar de ce sa se termine lucrurile la timp si sa fie facute ca la carte, daca se mai pot pierde niste bani? Teoretic, lucrarile erau “aproape gata” la termenul initial, 30.06.2016. Insa s-a considerat ca “daca in admiterea receptiei lucrarilor se face cu obiectii, in procesul-verbal de receptie se vor indica in mod expres acele lipsuri care trebuie sa fie remediate. Termenele de remediere se vor conveni cu executantul, dar ele nu vor depasi, de regula, 90 de zile .” Valoarea estimata ramasa de plata din fonduri proprii de la bugetul local este de 3.681.124,53 lei. Si contractul de finantare se prelungeste pana la 30.09.2016.

Modernizarea si echiparea ambulatoriului din cadrul Spitalului Clinic municipal Cluj-Napoca, in vederea imbunatatirii calitatii infrastructurii serviciilor de asistenta medicala – o alta “greseala” pe care o platim din banii nostri. Progresul fizic este estimat la 99%. Doar ca pana la data finalizarii cerute, 30.06.2016, inca nu fusesera livrate toate piesele de mobilier. Deoarece s-a intarziat cu livrarea unui dulap pentru pastrarea instrumentarului ginecologic, unul pentru instrumentarul ORL, 8 dulapuri pentru medicamente si 7 dulapuri cu sistem de securitate, suma de 51.018,32 lei va fi platita din fonduri proprii de la bugetul local. Desigur, in referat se arata ca “ SC Medical Grup SRL va fi penalizata pentru intarziere”. Asteptam sa vedem daca penalizarea va avea acelasi cuantum cu suma care se plateste de la bugat sau tot clujenii raman “pe minus”. Contractul de finantare s-a prelungit pana pe 31.08.2016. Speram ca pana atunci sa ajunga si dulapurile.

Retea de statii self service de inchiriere biciclete – In urma analizei evolutiei lucrarilor pe santier se constata un progres fizic de aproximativ 90%. In Cluj-Napoca s-au realizat lucrari de marcaj, semnalizare rutiera si amplasare stalpisori de separatie – care au fost si inlocuiti, dupa ce s-a constatat ca nu indeplinesc cerintele din contract. Pistele noi sunt gata in proportie de 92%, insa mai trebuie amplasati 64 de parapeti de protectie pentru biciclisti, mai e nevoie de stalpisori de delimitare si trebuie edificata statia nr. 20.
Lucrarile din Floresti si Apahida au fost finalizate, insa au inceput cu intarziere, in urma executiei retelei de canalizare si a turnarii unei “imbracaminti stradale neconforme”. Evenimentele au generat intarzieri la executia pistelor , astfel ca este nevoie de un termen suplimentar, estimat la 45 de zile, pentru receptia intregului sistem de bike-sharing.
Valoarea estimata ramasa de plata din fonduri proprii de la bugetul local la data de 30.06.2016 este 1.400.000,00 lei. Durata contractului de finantare s-a prelungit pana in 1.11.2016.

Rezumat

Daca nu mai apar alte probleme, valoarea totala estimata a restului de plata, la 30.06.2016 este de 93.628.627.77 lei, cu TVA inclus.

37.688.222,03 – Centrul Regional de Excelenta pentru Industrii Creative
 2.600.000,00 – Centru TEAM – ZMC – de sprijinire a afacerilor
19.169.453,93 – Acces din str. Oasului la cartierul LOMB
29.038.808,96 –  Educatie la standarde europene in invatamantul preuniversitar din municipiul Cluj-Napoca
 3.681.124,53 – Modernizare trama stradala de acces in zona industriala
    51.018,32 – Modernizarea si echiparea ambulatoriului din cadrul Spitalului Clinic municipal
 1.400.000,00 – Retea de statii self service de inchiriere biciclete

Pana in 31 decembrie 2018, aceste costuri vor fi suportate din fonduri proprii si valoarea estimata va fi defalcata pe urmatorii ani in bugetul propriu al municipiului Cluj-Napoca. Daca nu apar alte intarzieri si alte probleme. Deci din taxele si impozitele fiecarui clujean se vor acoperi incompetenta si prostul management, in urmatorii doi ani si jumatate, cu cate 308 lei.

Totusi, ce s-ar fi putut face in oras de acesti bani, daca lucrarile s-ar fi terminat la timp si totul ar fi mers “ca uns”?

10 parkinguri

Din iunie 2007 clujenii au putut beneficia de cele 382 de locuri pe care le detine primul parking municipal ridicat langa caldirea primariei. Acesta este cea mai rentabila investitie in domeniu din partea Primariei, procentul de ocupare fiind in timpul saptamanii de 100%. Costurile de realizare a parkingului au fost de 14,6 milioane de lei.

Parkingul amenajat de municipalitate pe strada Primaverii cu o capacitate de 461 de locuri a fost dat in folositna in a doua jumatate a lunii august 2010. Din bugetul local s-au cheltuit 16,1 milioane lei.

Cel de-al treilea parking inaugurat de municipalitate a fost in ianuarie 2012 in cartierul Gheorgheni, pe Aleea Baisoara. Investitia a fost de 4,6 milioane de lei plus TVA si are o capacitate de 350 de locuri de parcare.

Cu o investitie de 2,4 milioane de lei + TVA in cartierul Manastur, pe strada Mehedinti, administratia locala a reusit sa ridice un parking de 126 de locuri.

Parkingul de pe strada Fabricii de Zahar din cartierul Marasti a fost dat in folosinta in iunie 2013, investitia suportata din bugetul local a costat 7,24 milioane de lei. Cu toate acestea cele 310 de locuri de parcare de pe strada Fabricii stau mai mult neocupate, deoarece oamenii zonei prefera sa isi lase masinile pe trotuar, blocand accesul pietonilor.

In concluzie, din cele 93 de milioane de lei pe care clujenii vor fi nevoiti sa le plateasca din buzunar ca urmare a nefinalizarii la termen a proiectelor cu finantare europeana, Emil Boc ar fi putut construi cel putin zece parkinguri de cartier.

Sau municipalitatea si-ar fi putut face propriul Untold, din care ar fi scos un profit urias, bani care ar fi permis alte investitii.

Ramane o intrebare, care ne macina si la care asteptam un raspuns, noi, cei peste 300.000 de cotizanti la buget: cine este responsabil pentru intarzieri si de ce clujenii trebuie sa suporte din banii lor managementul de doi bani al administratiei clujene?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *