Din oras

De ce metrou și nu tren metropolitan? Proiecte de viitor pentru tocat bani publici

Trei proiecte prioritare – centură metropolitană, tren metropolitan și metroul clujean – revin aproape zilnic în discursul reprezentanților administrației locale: care dintre acestea reprezintă o prioritate zero, care sunt cu adevărat realizabile și de ce proiectele care ar pemite deblocarea traficului din Cluj sunt proiectate într-un viitor tot mai îndepărtat? 

Dincolo de perioada electorală în care aceste subiecte au ajuns să acapareze interesul public, prin reluarea lor în discuție de către Emil Boc și Dan Tarcea, fondurile care urmează să fie investite în etapa birocratică a studiilor de pre-fezabilitate și fezabilitate sunt considerabile. Iar cel mai avantajos proiect în acest sens, chiar dacă este și cel mai ireal, este reprezentat de proiectul metroului clujean. 

În condițiile traficului blocat din oraș, probabil cu adevărat prioritare sunt centura metropolitană și trenul metropolitan, două proiecte cu un potențial de realizare ridicat spre desoebire de tema metroului. 

Cu toate că sunt în stand by proiecte vechi de cel puțin 5-6 ani, Primăria se avântă în studii de prefezabilitate și fezabilitate pentru proiecte care ar urma să fie finalizate peste 15-20 de ani, în cel mai bun caz.

În condițiile în care centura Vâlcele-Apahida pare să fie doar o glumă proastă, un proiect ciuntit cu o lungime de doar 24 de km, necesitatea unei centuri metropolitane este cu adevărat prioritară: suma la care s-a ajuns cu construcția centurii ocolitoare Apahida-Vâlcele a fost în final de 162 de milioane de euro, aproape de 3 ori mai mult decât suma prevăzută inițial pentru acest proiect, motiv pentru care a fost supranumită și Centura de Diamant. 

CITEȘTE ȘI: Zidul de sprijin al centurii de diamant se surpă. Dovada VIDEO că lucrările au fost făcute în bătaie de joc și că ceea ce se întâmplă este un pericol public 

La sfârşitul lunii octombrie, Primăria anunța căștigătorii la licitaţia pentru studiul de prefezabilitate la metrou şi cel de fezabilitate la trenul metropolitan:

SWS Engineering Spa (Italia) şi Systra Metrans Engineering (Franţa) contra sumei de 30,1 de milioane de lei. Ulterior, în luna decembrie, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a decis excluderea SWS Engineering Spa (Italia) şi Systra Metrans Engineering (Franţa), care au fost declarate câştigătoare, iar noua câştigătoare a fost desemnată asocierea SC Metroul SA-Padeco. 

CITEȘTE ȘI: Licitațiile contestate, o practică obișnuită pentru Primărie. Emil Boc, despre metroul blocat: „Nu este nimic deplasat”

Consiliul Civic Local Cluj-Napoca a solicitat încă din luna mai ca cele două proiecte să fi tratate separat, deoarece trenul metropolitan poate fi implementat mult mai repede, fără studii de milioane de euro. 

Primăria Cluj-Napoca a licitat la pachet studiile de fezabilitate și prefezabilitate pentru realizarea metroului și a trenului metropolitan. Oferta câștigătoare este de 30,1 milioane de lei. În acest moment licitația a fost contestată.

CITEȘTE ȘI: Boc face studii inutile de milioane de euro pentru un tren metropolitan care poate fi implementat acum, nu peste 20 de ani

„În acest moment, studiul de specialitate este aflat în fază de licitație, licitația este contestată, urmează ca în maximum 45 de zile instanța să constate, să se propunțe, după aceea se va merge mai departe cu realizarea studiului de fezabilitate pentru trenul metropolian și de prefezabilitate pentru metrou. Sunt vreo două firme din București, se contestă între ele. Până la urmă este și o miză mare, aproximativ 10 milioane de euro, după care ne vom apuca de treabă. După acest proiect major al Clujului, tren metropolitan și metrou, continuăm lucrările la ce înseamnă centura metropolitană a Clujului, de 38 de km, cu sprijinul Ministerului Transportului căruia îi mulțumim pentru deblocarea acestui proiect și care va ajuta în continuare fluidizarea traficului din Cluj-Napoca”, a declarer edilul clujean Emil Boc, citat de digi 24.ro

Centura metropolitană este un proiect guvernamental în care Primăria Cluj-Napoca s-a obligat să realizeze documentația necesară. De acest plan administrația locală se spală pe mâini, chiar dacă Guvernul este unul liberal: 

„Centura metropolitană reprezintă cel mai important obiectiv de infrastructură al anului și al anilor care urmează. Este un proiect pe care îl face Guvernul, dar Primăria s-a angajat să facă documentația, ca în 2021-2022-2023 când Guvernul are banii necesari să realizeze centura”, declara în noiembrie 2018 Emil Boc. 

 Noul termen înaintat de Emil Boc pentru centura metropolitană este 1 ianuarie 2024.

CITEȘTE ȘI: Orașul celor trei proiecte SF: centură metropolitană, tren metropolitan și metrou. e-Mil Boc vrea interconectarea regională a Vestului, dar n-a reușit să unească comunele de Cluj

Prin urmare, pentru a transforma proiectul într-unul realizabil, administrația locală ar putea separa cele două proiecte rămase: metroul și trenul metropolitan. 

Compania Națională de Căi Ferate și-a arătat toată disponibilitatea în vederea implementării proiectului trenului metropolitan. Două dintre stațiile propuse de municipalitate, Baciu și TETAROM I sunt deja incluse în proiectul ”Electrificarea și reabilitarea liniei CF Cluj – Oradea – Episcopia Bihor”. În acest moment, pe acest traseu circulă 17 trenuri, iar CFR a specificat că dacă ar fi solicitate mai multe trenuri s-ar putea rezolva.

Cu toate acestea, interesul administrației locale constă în realizarea studiilor de pre-fezabilitate pentru metrou din cauza fondurilor aflate în joc pentru această etapă, fără ca nimeni din Republica Autonomă Cluj să se autosesizeze în privința modului în care sunt cheltuiți banii publici. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *