In vizor

De ce e atat de provincial Targul de Craciun de la Cluj?

Targurile de Craciun, adevarate feerii in alte orase europene atrag mii de turisti in fiecare an. Sibiul, ca sa nu ne uitam in ograzi prea indepartate, se mandreste cu un eveniment fastuos, plin de stralucire, cu acea nota de buna cuviinta care iti da senzatia ca nu esti in Romania. Clujul nu se poate incadra in aceasta categorie, naclait in ghirlande stridente, Mos-Craciuni sinistri si o piata centrala acoperita de un patinoar si de eternele gherete cu vin fiert si carnati.

E al saptelea an in care Sibiul da tonul Sarbatorilor in toata tara si asta nu e doar un cliseu de marketing. Piata Mare ofera nu doar miresme de castane prajite, migdale pralinate, turta dulce si vin fiert, ci si un program cultural din care nu lipsesc concertele de colinde, muzica gospel, jazz si rock’n’roll, spectacolele folclorice si de teatru. La Atelierul lui Mos Craciun, anul trecut peste 2.000 de copii mici au invatat sa decoreze turta dulce, sa picteze pe ceramica sau sa faca lumanari.

Targul de Craciun a fost introdus deja in pachetele turistice oferite de hotelierii din Sibiu, principalul scop al evenimentului fiind promovarea turistica a orasului. Astfel, turistii din alte orase pot opta pentru un pachet complet care include cazare pentru doua nopti, ghidaj in centrul istoric al orasului, un voucher de intrare la patinoarul din incinta Targului de Craciun si un cadou surpriza.
Targul de Craciun din Sibiu este un proiect cultural initiat de Fundatia Au-Ro Austria Pro Romania si Biroul Atasatului Social al Ambasadei Austriei, in parteneriat cu municipalitatea sibiana.

La noi, lucrurile se petrec mereu la fel, cu acelasi patinoar cu lumini puternice si muzica comerciala data la maxim si un card de casute de lemn cu vin fiert si mezeluri. Iluminatul ornamental este din ce in ce mai strident, culminand anul trecut cu niste Mos Craciuni infioratori din becuri, presarati prin oras, care au umplut Facebookul de oroare.

Targul de Craciun de la Cluj nu prea poate fi numit targ, pentru ca nu este gandit pentru a atrage turisti, este de parere Martin Bikfalvi, directorul general al agentiei Calibra Travel, fost presedinte ANAT pe regiunea Nord-Vest. Agentia are in oferta si oferte de vizitare a targurilor de Craciun din Budapesta si Viena.

“Ar fi bine sa luam aminte la Sibiu, dar si la alte orase europene ca sa vedem cum se organizeaza un targ adevarat de Craciun, insa noi tinem orbeste la conceptia noastra. Ar fi nevoie sa fie consultati specalisti in domeniu, un asemenea eveniment nu se lasa la mana unei singure persoane care nu stiu ce pregatire, experienta si viziune are si, dupa cum se vede, ia totul ca pe o sarcina de serviciu ce trebuie bifata. Au incercat si altii sa organizeze un targ acolo, insa nu s-a putut, e o singura persoana care a preluat toata piata si pune acolo cateva casute cu vin fiert cand s-ar putea face atatea lucruri. Asta se intampla cand deciziile politice primeaza si nu se intrepatrund cu cele de ordin economic”, remarca specialistul in turism.

Renate Roca Rozenberg Managing Partner al agentiei PR & More a a vizitat in ultimii ani targurile de la Viena si Munchen si crede ca cel de la Cluj “nu este nici de aruncat, nici de laudat”.

“Pe undeva, reflecta capacitatea noastra de a face asa ceva, atat din punct de vedere creativ, cat si financiar. Sunt sigura ca pe Champs Elysees e mai multa lumina, dar atitudinea oamenilor e mai seaca decat la noi, unde simti Craciunul, chiar daca nu e grandioasa. Estetic vorbind, ma deranjeaza ca e atat de mult kitsch in aranjamentele de Craciun de la Cluj. De asemenea, nu imi place felul in care firmele care investesc in asta inteleg sa isi faca partea de branding. Aranjeaza pe banii lor cate un colt de oras si isi infig sigla in varful bradului. Poate am vrea sa vedem si altceva decat Ursus cu Mos Craciun in brad”, precizeaza aceasta.

Un alt aspect al problemei semnalat de Renate Roca Rozenberg este felul in care clujenii se raporteaza la organizarea manifestarilor dedicate Sarbatorilor de Iarna, mai exact lipsa lor de implicare. De asemenea, ea atrage atentia asupra responsabilitatii pe care o au si firmele care se angajeaza sa aranjeze portiuni din oras.

“Nici una dintre firmele implicate in povestea asta nu si-a pus problema sa angajeze un designer care sa gandeasca totul asa cum trebuie. Daca se angajeaza in fata primariei sa se ocupe de o zona si daca grija lor este sa isi infiga acolo o firma calare pe un ren, este limitarea lor. Mesajul acestor aranjamente e ca firma se foloseste de oportunitatea de a aranja o parte a Clujului ca spatiu de reclama, nu sa le ofere clujenilor ceva frumos in spiritul Craciunului. Daca primaria ar pune conditii estetice, probabil ca nu s-ar mai oferi nimeni. Anul trecut a fost un ghiveci maxim, dar, in general, la Cluj nu stam bine pe partea de estetica urbana”, conchide specialista in publicitate si relatii publice.

Florin Morosanu, directorul Asociatiei Cluj-Napoca – Capitala Culturala Europeana este convins ca este nevoie de mai multa imaginatie in organizarea Targului de Craciun de la Cluj, cel putin in ceea ce priveste iluminatul.

“Sunt curios cum va fi atunci cand vom mai avea inca o piata ce poate fi amenajata cum se cuvine de sarbatori. Ma refer la Piata Mihai Viteazul, acolo s-ar potrivi mai bine un concept care sa includa si patinoarul. In jurul lui se aduna lumea de fapt, insa in Piata Unirii e putin mai invaziv”, explica Morosanu.

Acesta nu exclude ca si in acest an sa apara elemente noi, pentru ca, din informatiile sale, evenimentul se afla in stadiul de concurs de idei care ar putea aduce “o noua perspectiva a folosirii ideii de Craciun”.

Pictorul Ioan Sbarciu, presedintele Senatului Academiei de Arte si Design din Cluj Napoca este de parere ca targurile clujene nu sunt stridente.

“E bine ca e luminat orasul. O data e pe rosu, alta data e pe albastru, am inteles ca are o idee. Mi se pare echilibrat. Sigur, la Paris e mai multa lumina, dar e Paris. La noi e mai sobru. Intotdeauna se poate mai mult, desigur, dar e problema celor care isi asuma aceasta responsabilitate. Din partea mea nu e o prioritate, sunt alte lucruri mai importante acum, mai ales in contextual candidaturii la titlul de Capitala Culturala Europeana”, declara artistul.

De Sarbatorile de Iarna din acest an, in Piata Unirii vor fi cam 25-30 de casute, langa nelipsitul patinoar ce deja a inceput sa fie montat, dupa cum a anuntat Sergiu Liti, organizatorul Targului de Craciun din centrul Clujului. Vizitatorii vor putea sa cumpere vin fiert, ceai, preparate de sezon cum ar fi “pomana porcului”, carnaciori, cadouri sau produse de artizanat confectionate de cei de la Asociatia Mesterilor Populari clujeni.

“Vom avea si ceva nou, o surpriza care se va anunta doar in seara inaugurarii”, promite organizatorul.

Casutele sunt aduse din Bistrita-Nasaud si la una dintre ele, mai exact la Casuta lui Mos Craciun se vor face tot timpul activitati pentru copii.

“Vom picta globuri si alte decoratiuni, vom invata sa facem salam de biscuiti si alte preparate, cu ajutorul colegilor de la turism si alimentatie”, detaliaza organizatorul.

In privinta comparatiei cu alte targuri, organizatorul este de parere ca “putem sa invatam si de la altii, dar ideea este nu sa trimitem turistii afara, ci sa ii tinem la noi”. In acest sens, acesta a relatat cum se bucura cei care nu sunt din Cluj, mai ales studentii straini de oportunitatile Targului de Craciun de la Cluj.

“Anul trecut, niste student marocani si-au adus familiile la Cluj si au venit la targ. Le-a placut foarte mult, mai ales la patinoar, ca ei nu au asa ceva acasa”, povesteste Liti.

“La Viena e altfel pentru ca e mai multa lume, ei au o traditie de 200 de ani, noi suntem la al treilea, al patrulea an. E un inceput timid”, a conchis Sergiu Liti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *