CURTEA DE CONTURI: Compania de Transport Public a prejudiciat bugetul Primăriei cu peste 100.000 lei. Cum susțin clujenii un serviciu neperformant

Ați crezut că subvenționarea masivă a transportului public - din partea Primăriei, adică din banii clujenilor – se poate realiza altfel, fără pierderi de zeci de mii de lei? E simplu de tot: mai întâi administrația Boc pompează bani în bugetul CTP, apoi subvenționează cu 50% transportul pentru categorii de călători – studenți și pensionari, apoi la 6 luni conducerea CTP solicită recalcularea bugetului companiei și alocarea de sume suplimentare, apoi fiecare angajat din acest oraș care călătorește cu mijloacele de transport în comun achiziționează bilete și abonamente, tot clujenii muncitori sunt și buni de plată când vine vorba de amenzi – ei reprezintă acea categorie specială numită și „vaca de muls”, dar cu toate acestea, după cum arată Curtea de Conturi în raportul pe anul 2018, Primăria Cluj-Napoca a fost prejudiciată de Compania de Transport Public de peste un miliard de lei vechi sau de peste 100.000 RON.

Trebuie să recunoaștem că e, totuși, o sumă cam rotunjoară, ai?

Concret, este vorba despre nerealizarea veniturilor cuvenite bugetului local din taxa specială de transport public local:

În acest context, „UATM Cluj-Napoca a achitat Companiei de Transport Public Cluj-Napoca în facturile emise de aceasta pentru acordarea gratuităților din bugetul local și taxa specială de transport public local percepută asupra tarifului biletului/abonamentului, dar până în prezent Compania de Transport Public nu a virat Municipiului Cluj-Napoca taxa specială instituită la nivelul sumei de 2.098 mii lei”, arată raportul Curții de Conturi. 

Ori chiar recent Ziar de Cluj semnala cum are grijă administrația Boc de alegători:

după ce mulți pensionari s-au plâns primarului Emil Boc de faptul că nu mai pot beneficia de transport gratuit pe mijloacele de transport în comun după ce s-a mărit punctul de pensie, edilul nu i-a lăsat de izbeliște pe alegătorii lui fideli și a modificat plafonul până la care pensionarii beneficiază de gratuitate pe transportul în comun.

CITEȘTE ȘI: Boc are grijă de alegători: Pensionarii cu venituri de până la 2400 de lei beneficiază de transport gratuit

În continuare, sumele doar cresc…

„UATM Cluj-Napoca a efectuat plăți în sumă de 2.069 mii lei către CTP Cluj-Napoca SA, reprezentând „recuperare cheltuieli de întreținere și funcționare ticketing, în lipsa unui angajament legal din care să rezulte o obligație a UATM Cluj-Napoca către CTP Cluj-Napoca SA pe seama fondurilor publice, și nu a recuperat de la CTP Cluj-Napoca contravaloarea energiei electrice aferentă sistemului de ticketing plătită din bugetul local, în suma de 92 mii lei”, mai arată sursa citată. 

click foto pentru imagine completă

Cei 920 de milioane de lei nici n-ar fi mare lucru, dacă ne amintim de faptul că recent, edilul clujean Emil Boc l-a reconfirmat în funcția de director al Companiei de Transport Public pe Liviu Neag, pentru încă un mandat de 4 ani. 

CITEȘTE ȘI: Livin' la vida boca. Liviu Neag, pe viață la conducerea CTP! „Mandatul mi-a fost prelungit cu patru ani”

De asemenea, „UATM Cluj-Napoca a decontat acordarea gratuității transportului urban pe mijloacele de transport în comun pentru persoanele vârstnice și toate categoriile de pensionari cu domiciliul stabil în municipiul Cluj-Napoca așa cum a fost stabilit prin HCL 865/2017 privind acordarea gratuității transportului urban pe mijloacele de transport în comun pentru persoanele vârstnice și pensionarii din municipiul Cluj-Napoca.

Prin Hotărârea consiliului local al UATM Cluj-Napoca s-a aprobat ca începând cu data de 1 noiembrie 2017 valoarea abonamentelor eliberate gratuit pe mijloacele de transport în comun pentru beneficiarii menționați să fie suportată în procent de 45% de către Municipiul Cluj-Napoca și în procent de 55% de către Compania de Transport Public Cluj-Napoca SA.

Valoarea cheltuielilor decontate nelegal este de 124 lei pentru care s-au calculat majorări de întârziere în sumă de 23 mii lei”, conchid reprezentanții Curții de Conturi în raportul pentru anul 2018. 

Deci, alte 230 de milioane… 

De altfel, pagubele înregistrate la nivelul județului și municipiului sunt printre cele mai mari din țară, iar aceste detalii sunt publicate în contextul în care edilul clujean se tot plângea la posturile de radio că guvernele anterioare taie din bugetul administrației. Chiar și în asemenea condiții, batjocura la adresa banului public este la ea acasă într-un oraș cu un buget colosal, dar secătuit prin asemenea nereguli fiscale. În contextul în care gratuitățile practicate și menținute de administrație nu reprezintă decât o pomană electorală.

De fapt, anul 2018 nu e chiar atât de îndepărtat încât să nu ne amintim discursurile lacrimogene în privința Centenarului, dar și a proiectelor de îmbunătățire a condițiilor oferite de Compania de Transport Public pentru călători. Din păcate, acestea au rămas doar niște dume practicate la nivel de discurs, iar în practică administrația locală, împreună cu CTP Cluj-Napoca, bagă mâna tot mai adânc în buzunarul clujenilor pentru a deconta din banii acestora disfuncționalitatea unui serviciu public de transport bazat pe tovărășii. 

Adauga comentariu