Cum putem trece mai ușor peste izolarea la domiciliu? Sfaturile specialistului pentru a preveni starea de panică

Cea mai des auzită recomandare din ultimele zile este ”Stați în casă”, este poate cea mai bună metodă pentru a preveni răspândirea coronavirusului. România este cuprinsă acum de panica creată de epidemia de coronavirus, iar izolarea la domicliu poate determina accentuarea acestor stări de panică.

Medicul Cristian Pușcaș, medic specialist psihiatrie pediatrică, explică pentru Ziar de Cluj de ce această panică este nocivă și cum ajung oamenii să cumpere alimente în exces, fără să fie să știe de ce fac asta. 

”Este o situație nouă, este o siruație care stârnește o stare de panică, de frică foarte intensă. Este important să separăm aceste două stări. În timp ce frica este ceva foarte util și foarte constructiv, deoarece dacă îmi este frică de ceva, atunci mă feresc de acel ceva și mă ajută să evit anumite concecințe negative, panica deja este un lucru cât se poate de nociv. Aici mergem spre patologic, devenim destructurați, dezorganizați. Începem să cumpărăm făină în condițiile în care în viața noastră nu am făcut o pâine. Vedem alte persoane că fac la fel, funcționează efectul de turmă, funcționează un fel de instinct de supraviețuire, dar nestructurat și nefuncțional. Fac ceva ce nu știu de ce fac și nu știu la ce este bun, dar fac. Mă pun la rând în fața unui supermarket, pentru că nu am voie să intru în supermarket pentru că s-a atins deja numărul maxim, dar în față clădirii stau la rând bot în bot ca să cumpăr 10 baxuri de făină, în condițiile în care expunerea aceasta este mult mai nocivă și mai dăunătoare decât faptul că am sau nu am acasă încă patru baxuri de făină”, explică dr. Cristian Pușcaș.

Printre cele mai importante aspecte atunci când suntem izolați la domiciliu este să nu ne informăm în exces din prea multe surse, în special de pe social media, doearece eset foarte nociv și poate agrava starea de panică

”Este important cum se pune problema, cum abordăm această izolare chiar dacă este vorba de carantină sau izolarea la domiciliu, în sensul că stau în casă și nu ies de acolo, poate fi abordată foarte constructiv. Dacă am fi întrebat majoritatea oamenilor care trebuie să stea în izolare în urmă cu o jumătate de an s-ar fi plâns că dacă ar avea timp atunci ar citi o carte, s-au uita la seriale, ar povesti mai mult cu familia, ar face curat în dulap. Cu siguranță cu toții am fi avut planuri foarte bine structurate. În momentul în care se impune din exterior că trebuie să stai acolo și nu ai voie să te miști, aceste planuri se șterg și devine persoana panicată. Este important și ne ajută foarte mult dacă ne oprim două secunde, ce se întâmplă? Care este situația dată? Ce am de făcut? În primul rând să manageriez fricile, emoțiile legate de riscul la care mă expun. Cât de real este acest risc și în ce măsură pot să influențez evenimentele prin fricile mele. Dacă mă expun mult prea mult la informații poate să fie foarte nociv. Dacă în continuu stau acasă și într-o cameră e televizorul pornit, în cealaltă cameră e radioul pornit, și între timp mai citesc ceva știri, în cazul fericit din surse mai veridice, în cazul nefericit de pe social media, atunci sunt bombardat de informații, și de regulă sunt bombardat cu informații cu un carcater catastrofal. Ajută foarte mult dacă ne limităm la una, două surse de informare și la aceste surse să mă expun odată, poate de două ori pe zi. Îmi găsesc un produs media care furnizează informații mai curate, mai constructive și eventual mai citesc informații dintr-o sură mai organizată, surse oficiale în mod ideal, ministerul sănătății sau al OMS unde sunt informații actualizate. Dar atât, nu în continuu pentru că atunci aceste informații îmi crează o stare de panică”, potrivit medicului Cristian Pușcaș.

De asemenea, la fel de important este să ne planificăm ziua, să încercăm să avem un  program, și să interecaționăm cât mai des cu alte persoane, chiar dacă doar prin intermediul tehnologiei. 

”Pe de altă parte, dacă am limitat acești timuli care să îmi întrețină starea de anxietate, încerc să îmi creez un ritm de viață, un stil de viață cât mai aproape de ceea ce mi se pare confortabil, cu ce eram obișnuit până acum. Nu pot să ies din locuința respectivă, poate lucrez de acasă, poate nu lucrez, dar încerc să îmi găsesc activități. Încerc să îmi structurez ziua, este foarte important și de mare ajutor. Îmi fac un program: mă trezesc la ore fixe, mănânc la ore fixe, și am activitățile cât de poate de un orar. Un oror consecvent întotdeauna oferă o stare de confort. Este bine să combin diferite categorii de activități. Am nevoie în primul rând de odihnă. Am nevoie de activitățin recreaționale: citesc, mă uit la seriale, vorbesc cu familia, prieteni. Dacă nu sunt persoanele prezente atunci pot să folosesc foarte mult tehnologia. Dacă sunt izolat ajută foarte mult dacă comunicăm chiar și video cu alte persoane, să mai vedem și alți oameni. Să comunicăm la două-trei zile cu mai multe persoane. Toate acestea ameliorează stare de izolare, de separare, de restul lumii”; concluzionează dr. Cristian Pușcaș.

Adauga comentariu