In vizor

Cum isi dau unul altuia contracte pe bani publici managerii de teatre

Seful Nationalului clujean, Mihai Maniutiu, castiga anual zeci de mii de euro din spectacole regizate pe la diferite teatre din tara. Cum o mana spala pe alta si amandoua obrazul, invitatiile nu raman niciodata neintoarse. Daca Maniutiu regizeaza un spectacol la Timisoara si ia din bugetul teatrului o suma grasa, dupa cateva luni sau anul viitor e randul managerului teatrului timisorean sa usureze bugetul Teatrului National Cluj, evident tot cu un spectacol. Ziar de Cluj va prezinta cateva cazuri de astfel de favoruri reciproce, asa cum reies ele din declaratiile de avere ale managerilor de teatre, depuse si acestea inconstant.

Mihai Maniutiu a avut in 2010 un venit de 49.422 de lei, adica peste 10.000 de euro pentru “regie spectacol, drepturi de proprietate intelectuala” de la Teatrul National “Vasile Alecsandri” din Iasi.

Un an mai tarziu, “favoarea” s-a intors la Iasi din partea teatrului clujean. Cristian Hadji-Culea, managerul teatrului din Iasi a primit 560 de lei in 2011 pentru regia spectacolului “Un cuplu ciudat”, de la Asociatia Art Act din Cluj, spectacol jucat pe scena Nationalului clujean.

Veniturile din alte surse sunt cheia succesului pentru Mihai Maniutiu. Un an mai tarziu, in 2011, a avut venituri suplimentare de la Teatrul National “Radu Stanca” din Sibiu in valoare de 2.485 de lei pentru drepturi de proprietate intelectuala.

La fel a procedat si in 2012 cand veniturile din alte surse ale managerului Nationalului clujean au depasit 187.000 de lei, adica aproximativ 41.000 de euro. De la Teatrul National “Vasile Alecsandri” din Iasi a incasat 53.610 lei pentru un spectacol pe care l-a regizat, de la Teatrul National “Mihai Eminescu” din Timisoara a luat 55.775 de lei, de la Teatrul de Arta din Deva a primit 35.000 de lei, iar de la Teatrul Clasic “Ion Slavici” din Arad peste 40.000 de lei. De asemenea, a mai incasat 3.000 de lei de la Teatrul Municipal Turda pentru un workshop.

Avand in vedere tiparul favorurilor dintre managerii de teatre, nu trebuie sa ne miram ca in acelasi an Maria Adriana Hausvater, managerul Teatrului National Timisoara, cu numele de scena Ada Lupu, a incasat in 2012 23.000 de lei pentru drepturi de autor, adica peste 5.000 de euro de la Teatrul National din Cluj-Napoca. In 9 martie 2013 a avut un nou spectacol pe scena Nationalului clujean: Cei doi gentlemeni din Verona, de William Shakespeare. Declaratia de avere a Adrianei Hausvater pentru anul trecut nu a fost publicata, desi termenul a expirat in 15 iulie.

Anul trecut Maniutiu a incasat pentru regizarea unor spectacole nu mai putin de 132.000 de lei, adica aproape 30.000 de euro. 54.000 de lei a luat de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, 34.169 de lei de la Teatrul Regina Maria din Oradea si 44.400 de lei de la Teatrul Municipal din Turda. „Favoarea” nu a ramas nerasplatita din partea Teatrului Maghiar. Managerul Tompa Gabor nu si-a publicat declaratia de avere pentru anul ce a trecut, dar de pe site-ul Teatrului National aflam ca a regizat un spectacol aici – Trilogia Aureliu Manea – ce a avut premiera in 5 octombrie 2013.

Posibil conflict de interese

Articolul 253 din Codul Penal defineste conflictul de interese: “Fapta functionarului public care, in exercitiul atributiilor de serviciu, indeplineste un act ori participa la luarea unei decizii prin care s-a realizat, direct sau indirect, un folos material pentru sine, sotul sau, o ruda ori un afin pana la gradul II inclusiv, sau pentru o alta persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale ori de munca in ultimii 5 ani sau din partea careia a beneficiat ori beneficiaza de servicii sau foloase de orice natura, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani si interzicerea dreptului de a ocupa o functie publica pe durata maxima”.

Potrivit Ghidului privind incompatibilitatile si conflictele de interese de pe site-ul Agentiei Nationale de Integritate “functionarii publici nu pot lua parte la luarea unei decizii daca aceasta aduce beneficii materiale pentru: propria persoana, sotul sau, o ruda ori un afin pana la gradul II inclusiv, o persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale ori de munca in ultimii 5 ani sau din partea careia a beneficiat ori beneficiaza de servicii sau foloase de orice natura”.

De asemenea “functionarul public este definit ca orice persoana care exercita permanent sau temporar, cu orice titlu, indiferent cum a fost investita, o insarcinare de orice natura, retribuita sau nu, in serviciul unei unitati dintre cele la care se refera art. 145, respectiv autoritatile publice, institutiile publice, institutiile sau alte persoane juridice de interes public, administrarea, folosirea sau exploatarea bunurilor proprietate publica, serviciile de interes public, precum si bunurile de orice fel care, potrivit legii, sunt de interes public”.

O incercare de a obtine “amnistie” pentru artisti dateaza din martie 2012, cand un grup de 29 de parlamentari a initiat o propunere legislativa pentru ca artistii-manageri sa fie exceptati de sub prevederile articolului 253 din Codul Penal, care reglementeaza conflictul de interese.

“In prezent, multi manageri din cultura sunt, in paralel, si autori si/sau artisti interpreti, aceasta fiind profesia lor de baza, in timp ce calitatea de conducatori au unor institutii publice de cultura nu reprezinta decat o modalitate de a le recunoaste meritele si talentul artistic. Creatiile acestor manageri-artisti interpreti/autori sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor, dar privind lucrurile din punctul de vedere al Codului penal, la nivelul anului 1986, toti acestia pot fi incadrati ca infractori. Si asta pentru ca se poate aprecia ca sunt in conflict de interese, fiind managerii unor institutii de cultura si autori/interpreti ei punandu-si in slujba acestor institutii pe care le conduc creatiile si talentul lor artistic. Pentru o reparatie morala si materiala a acestor manageri-autori/artisti interpreti, si pentru a evita pe viitor posibilitatea interpretarii abuzive a prevederilor Codului Penal al Romaniei vechi din 1986, dar in vigoare si cu aplicabilitate in prezent, propunem modificarea si completarea articolului 253 prin exceptarea acestei categorii de autori/artisti-interpreti de la prevederile acestui articol”, arata initiatorii in expunerea de motive.

Acestia propun completarea articolului cu “Dispozitiile nu se aplica in cazul emiterii, aprobarii sau adoptarii actelor normative, precum si in cazul incheierii unui act, a luarii unei decizii ori a participarii la luarea unei hotarari in ceea ce priveste creatia literara, stiintifica, creatia, interpretarea si executia artistica, care fac obiectul dispozitiilor legale privind drepturile patrimoniale de autor si conexe”.

Printre managerii din domeniul artistic care, de-a lungul timpului, au fost implicati in investigatii sau procese penale privind conflictul de interese se numara fostul senator Mircea Diaconu (PNL) sau deputatul Brandusa Novac (PDL), arata Hotnews.

Lege neconstitutionala

Legea a fost adoptata in 10 decembrie 2013 de Camera Deputatilor si a fost trimisa spre promulgare in 16 decembrie. Intre timp s-a depus o sesizare de neconstitutionalitate formulata de 50 de deputati, iar Curtea Constitutionala a decis in 15 ianuarie 2014 ca propunerea este neconstitutionala. In 18 martie legea este respinsa de catre Senat, iar in 25 martie propunerea a fost prezentata in Biroul Permanent al Camerei Deputatilor.

“Intrucat proiectul de lege mentionat a fost respins de Senat, in calitate de prima Camera sesizata, Camera Deputatilor urmeaza sa se pronunte in calitate de Camera decizionala”, se arata in adresa Senatului.

Propunerea a fost trimisa pentru raport la Comisia juridica, de disciplina si imunitati.

Maniutiu: Nu este conflict de interese

Managerul Teatrului National Cluj-Napoca, Mihai Maniutiu, spune ca nu exista nicio suspiciune de conflict de interese in cazul invitatiilor reciproce, spectacole soldate cu venituri de mii de euro de fiecare data.

“Cam 20% din numarul regizorilor care lucreaza la Cluj, da, au fost invitati, fiind vorba de nume foarte importante ale regiei romanesti. Nu este niciun conflict de interese. V-am raspuns, nu este conflict de interese. Eu invit regizori importanti, ar trebui sa consultati cresterea de public de cand sunt eu manager. Stiti cresterea de public, ca vad ca vedeti doar 20% si vreti sa orientati intr-o parte. V-am raspuns foarte clar, nu e conflict de interese. Veniturile proprii ale teatrului au crescut urias de cand sunt eu manager, au crescut cu peste 120% si stiti de ce? Pentru ca aduc regizori foarte buni. Printre acesti regizori foarte buni sunt si cei mentionati de dumneavoastra care fac mari succese de public, ca de pilda Ada Hausvater, care a facut pana acum doua mari succese de public si sper sa faca si anul acesta. Sunt unul dintre cei mai mari regizori ai acestei tari si primesc zece invitatii pe an. Aleg teatrele cele mai bune. V-am raspuns la intrebare si mai departe nu merg, sa stiti”, a spus managerul Nationalului clujean.

Teatrul National este finantat de Ministerul Culturii.

“Teatrele sunt pe bani publici, altfel ar disparea maine toate, in totalitate. Dar teatrul este serviciu public si este pe bani publici, fiind serviciu public. Altfel ar disparea maine toate si ar fi transformate, asa cum isi doresc multi, in cazinouri”, a subliniat Maniutiu.

Foto: vestic.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *